האם מברכים שהחיינו על פרי יבש או מבושל בסוכר כגון אתרוג?
לא.
מקור:
- בן איש חי פ' ראה אות ו'. כה"ח סקמ"ו. שו"ת כתב סופר תשובה כג. פסקי תשובות חלק ב עמ' תתקטז-יז.
הרב מנחם כהן
לכל השו"ת
לא.
מקור:
הרב מנחם כהן
פעולות שאלה ותשובה
אם אין אפשרות לקדש על יין מקדשים על הפת, על פי הסדר דלהלן: יאמר תחילה "מזמור לדוד" וכו' עד "לסעדא בהדה", ולאחר מכן יטול ידיו לסעודה, יאמר את כל נוסח הקידוש החל מ"יום השישי" כמו בקידוש על יין, אלא שבמקום "בורא פרי הגפן" יברך המוציא. בעת שמברך המוציא יאחז בידיו את שתי החלות, כי בכך מקיים גם לחם משנה. אבל בעת ברכת הקידוש יאחז רק את החלה שאותה בוצע. וביום טוב – גם באמירת ברכת שהחיינו – יאחז רק את החלה שאותה בוצע.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
אם אין לה זמן להתפלל מנחה לפני הדלקת הנרות, יכולה להתנות מראש שאינה מקבלת עליה את קדושת יום טוב בהדלקה, ותתפלל מנחה לאחר מכן. אולם כאשר מתנה כך – לא תאמר ברכת "שהחיינו" בהדלקה, אלא תברך אותה בקידוש.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
ראוי שהדלקת הנרות הראשונה של ילדה תהיה בערב חג (לא שביעי של פסח), כדי שתוכל לברך "שהחיינו" גם על מצוות ההדלקה. אבל אם הילדה כבר בגיל שמתאים לחינוך להדלקה – אין לעכב את תחילת ההדלקה רק כדי להמתין לחג ובמקרה זה טוב שתלבש בגד חדש כדי שתוכל לברך "שהחיינו".
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ