שאלות ותשובות
29 תוצאות
-
האם אפשר לנגן ניגון ד' בבות בכ' מרחשון?
-
האם יש עניין לעשות התוועדות יום הולדת דווקא במוצאי היום ולא בליל יום ההולדת?
-
מה צריכה לכלול התוועדות חסידית?
בכל התוועדות צריך להיות "דבר מלכות" – שיחה או סיפור מרבותינו נשיאינו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
האם יש עניין לעשות התוועדות בחמשה עשר בשבט?
כן יש לערוך התוועדויות בכל מקום ומקום בט"ו שבט, וכן הרבי בעצמו התוועד ביום זה.
לעמוד השאלה804 צפיות -
מהי החשיבות של הניגונים בהתוועדות?
הרבי הריי"ץ כותב כי ענין הנגינה תופס מקום חשוב בהתוועדות. ולגבי ניגונים של הרביים, פעם הביע הרבי את מורת רוחו מכך שישנם כאלו המדברים דברים בטלים בשעה שמנגנים את ניגון הבעש"ט.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
10 צפיות -
על מה צריך להיות הדיבור בהתוועדות?
על פי הוראות רבותינו נשיאינו, הדיבור בהתוועדות צריך להיות אודות הכוחות הקדושים של הרביים, העושר האלוקי בחסידות, והמעלות של החסידים. ההתוועדות צריכה להיות מלאה בתוכן פנימי, כמו סיפורים על הנהגות הרבי, תפילותיו, ודברי ה"יחידות" (גם אלו שלא ניתנו לפרסום). המשתתפים צריכים לחוות את הזכרונות הללו כאילו הם עומדים בהיכל הרבי, מקשיבים לדבריו בהערצה וגעגועים, המתבטאים בניגון סוחף. ויש להזכיר סיפורים מעבודת ה' של חסידים מהם ניתן ללמוד.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
1 צפיות -
מהם מנהגי חג הגאולה י"ט כסלו?
על דרך ההכנות לראש השנה חודש אלול וימי הסליחות, יש צורך בהכנות לפני ראש השנה לחסידות – חג הגאולה י"ט בכסלו. בימי הגאולה י"ט-כ' כסלו, וכן בתפלת מנחה ביום י"ח כסלו – אין אומרים תחנון. בחג הגאולה י"ט בכסלו מאחלים (בלשון יחיד): "גוט יום טוב. לשנה טובה בלימוד החסידות ודרכי החסידות תכתב ותחתם". המנהג לערוך סעודה לרגל י"ט כסלו ולהודות לה' על הנס הגדול. בסעודה אוכלים 'שווארצע קאשע'. ביום י"ט כסלו עורכים התוועדות (ומה טוב – שלוש התוועדויות, בליל י"ט בכסלו, ביום י"ט בכסלו, ובפרט קרוב לסיומו ובאופן שיומשך גם בליל כ' בכסלו). יש לערוך התוועדויות בכל מקום ומקום, ולא רק התוועדויות גדולות במקומות מרכזיים ועיקריים, אלא בכל מקום ומקום כפשוטו. בהתוועדויות י"ט כסלו יש לעורר על קבלת החלטות טובות: בקביעות עיתים ללימוד התורה, הנגלית ודא"ח, ברבים;, בחיזוק דרכי החסידים באהבת רעים; בהתחזקות בג' הקווים דתורה עבודה וגמילות חסדים ובלימוד השיעורים היומיים; וכן לפעולות נמרצות בהפצת התורה בכלל והפצת מעיינות החסידות בפרט. ביום זה יתעוררו אנ"ש להרים תרומה לקופת רבי מאיר בעל הנס כולל חב"ד, שנוסדה על ידי אדמו"ר הזקן בעל הגאולה. תחילת הלימוד בי"ט כסלו צריך להיות בעניינים שהזמן גרמא, "ההלכות של יום זה", שבתחילת לוח 'היום יום' העוסק במעלת יום י"ט בכסלו. יש ללמוד בתורתו של בעל השמחה והגאולה – כמו ספר התניא, תורה אור ולקוטי תורה, יחד עם הביאורים שנתוספו במאמרים ושיחות של רבותינו נשיאינו ממלאי מקומו. ביום י"ט כסלו מתחילים שוב ללמוד שיעורי לימוד התניא – החל מדף השער – כפי שנחלקו לימי השנה, בשנה זו (תשפ"ד) מתחילים ללמוד בחלוקה של שנה מעוברת. בימים אלו מתחילה ההכנה לעבודה דימי חנוכה, החל מלימוד הלכות חנוכה, הן בנוגע לעצמו והן בנוגע להזולת.
לעמוד השאלה
הרב שמואל מקמל
1170 צפיות -
כיצד יש לנהוג בשמחת תורה השנה (תשפ"א), עקב מצב ה'קורונה' וההנחיות השונות בעניין קידושים, התוועדויות וכיו"ב, כמנהג ישראל, וחסידים בפרט, וכמובן עריכת ההקפות והריקודים?
באופן כללי - יש להקפיד על ההנחיות בדבר עטיית מסיכות, מניעת התקהלות במבנים סגורים, שמירת מרחק ומניעת צפיפות גם במרחב הפתוח, שכן כל אלו מפחיתות את הסכנה הממשית מהדבקות בנגיף ח"ו, על פי דעת הרופאים ואנשי המקצוע המומחים. לכן, אם ניתן להקפיד על הנחיות אלו, לדאוג למנות אישיות, ישיבה ברווח ובמרחק בין המתפללים (מלבד בני משפחה אחת) וכו' - יש לעשות כן, ואם לא, יקיימו התוועדויות כל אחד עם בני ביתו ומשפחתו כהכנה להקפות. את ההקפות והריקודים יקיימו סביב בימה, או מקום שהוגדר, כאשר המקיפים יהיו במרחק מתאים זה מזה, וכך גם בריקודים. במהלך עשרות שנים במחיצת כ"ק אדמו"ר מה"מ, רקדנו איש על מקומו בשמחה עצומה, כך שאם זו הדרך להמנע מצפיפות ומגע קרוב, כך יש לעשות.
לעמוד השאלה884 צפיות -
איזה מאמרים כדאי לחזור בשבת?
הרבי הורה שההולכים לחזור חסידות בבתי כנסיות, לא יחזרו מאמרים קשים, אלא מאמרים קלים שנקל יותר להסבירם בשכל אנושי, באופן שיתקבל גם בשכלם של המתפללים. ובהתאם לכך, כדאי ונכון שהמשפיעים הממונים על לימוד החסידות בישיבה יורו לתלמידים אלו מאמרים מתאימים יותר לחזרה בבתי כנסיות, וגם יבחנו את אופן חזרת המאמרים על ידי התלמידים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
0 צפיות -
מתי עורכים את ההתוועדות של שבת?
בדרך כלל ההתוועדות מתקיימת אחרי חצות היום, ומנהג הרבי לערוך התוועדות בשבתות רבות, ובכל שבת מברכים, ובאופן קבוע משנת תשמ"ח. יש לסדר את ההתוועדות כך שיספיקו לסעוד סעודת שבת כל אחד בביתו, שההשפעה מההתוועדות תגיע לבית עוד ביום השבת, לאחר שכל אחד סועד סעודת שבת בביתו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
5 צפיות -
בקביעות כזו שערב ראש חודש סיון לא חל בשבת, מתי יש לערוך את השבת אחדות, שבת לפני ראש חודש, או שבת לפני חג שבועות?
כ"ק אד"ש עורר על כך וביקש ב'בקשה נפשית' - אשר מכיוון שבימים אלו מודגש ענין האחדות, לכן יעשו התוועדויות של אחדות בשבת ערב ראש חודש סיון בעלות המנחה, או בימים הסמוכים לחג השבועות. על פי זה נהגו אנ"ש לערוך התוועדויות של אחדות בכל שנה, כהכנה לראש חודש סיון וחג השבועות. עיקר מטרת ההתוועדות היא עניין ה'אחדות' כפי שמודגש בשיחה. לשם כך, לא נוגע כל כך הזמן והעיתוי - האם היא תיעשה בשבת הסמוכה לחג השבועות, או בשבת הסמוכה לראש חודש סיון - אלא העיקר שתיעשה כפי רצון כל הקהל באופן שיוסיף באחדות ואהבת ישראל.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
662 צפיות -
מה צריכה להביא ההתוועדות של שבת מברכים?
שבת מברכים הוא 'יום התוועדות' – נוהגים לערוך במהלך השבת התוועדות במסיבת אחים כנהוג בין החסידים, לעורר ולהתעורר לחזק מנהגי החסידות ודרכי החסידים. ההתוועדות צריכה להשפיע על לימוד התורה וקיום המצוות שלאחרי זה, ומכל שכן על עבודת האדם לקונו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
12 צפיות -
האם נכון לערוך התוועדות בליל שבת?
יום השבת הינו זמן ראוי ומסוגל להתוועדות. בנוגע לעריכת התוועדות ציבורית בליל שבת משמע מהרבי כי יש להימנע מזה, אם כי בזמנים מיוחדים כמו בי"ט כסלו שחל בשבת הורה הרבי להתוועד בליל שבת.
לעמוד השאלה16 צפיות -
האם יש עניין לערוך סעודה מרכזית של ט"ו בשבט?
לא מדייקים לקיים את מנהג אכילת הפירות דווקא ברבים. על-פי רוב עושים זאת כל אחד בביתו יחד עם בני ביתו. אולם בהתוועדיות של חמשה עשר בשבט נוהג הרבי לאכול פירות בהתוועדות, ולעיתים אף הביע את רצונו שיגישו פירות עבור המשתתפים.
לעמוד השאלה
מכון הלכה חב"ד
486 צפיות -
האם אצל הרבי עושים "פורס מפה ומקדש"?
-
האם גם נשים עורכות התוועדות בשבת מברכים?
אכן, כדאי שגם נשים תערוכנה התוועדות בשבת מברכים או במוצאי שבת, כמובן בנפרד מהגברים ובצניעות הראויה.
לעמוד השאלה
הרב מנחם מענדל ויינר
968 צפיות -
אנחנו עושים בכל ליל שישי התוועדות. האם מותר לקנות אוכל ושתיה להתוועדות מכספי מעשר?
מותר, כיון שזה לצורכי הרבים ולשם כך נועדו כספי מעשר, ובפרט בכדי להוסיף יראת שמים ותורה ברבים.
לעמוד השאלה
הרב מנחם מענדל הראל
3303 צפיות -
מה צריכה להיות ההשפעה של התוועדות?
התוועדות צריכה להשפיע על לימוד התורה, קיום המצוות ועל עבודת האדם לקונו, בקשר לעניינים שעליהם דיברו בהתוועדות, ולהוביל להחלטות טובות. בהתוועדות המתקיימת בכל שנה, בקשר לאותו עניין, יש להוסיף הוראה חדשה מעבר להוראות שנלמדו בשנים קודמות.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
12 צפיות -
האם צריך להשתתף בהתוועדות?
ההתוועדות ברבים בכלל, ובשבת או במוצאי שבת בפרט, היא אחד היסודות בדרכי החסידים והחסידות, ופתח ומבוא למצוה היסודית דאהבת ישראל. מהראוי לצטט את דברי הרבי: "בטח . . משתתף הוא מזמן לזמן בהתועדות חסידים, אשר זהו מענינים שאין להם תחליף בפעולה אחרת".
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
כיצד תהיה התוכחה בהתוועדות?
בהתוועדות נדרש לערוך חשבון צדק ולהסתכל על המצב בעין אמיתית. הדוברים קוראים לשיפור הנהגות, קביעת עיתים ללימוד חסידות וקיום הלימוד. ההוכחה נעשית באהבה, ללא הלבנת פנים, ובהכנעת לב המוכיח.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
האם מותר לערוך סעודת בר מצווה בערב שבת?
מעיקר הדין מותר לעשות סעודת בר מצווה בערב שבת, אך נהוג לקיימה בליל שישי. אם לא מתאפשר, ניתן לדחות לשבת או מועד סמוך אחר. עם זאת, כדאי לערוך גם התוועדות ושמחה ביום ההולדת עצמו, עם מניין יהודים, בה ינאם הנער דברי תורה – בנגלה ובחסידות.
לעמוד השאלה30 צפיות -
האם מותר לנקות אחרי ההתוועדות בשבת?
לאחרי ההתוועדות בבית הכנסת צריך לנקות את השולחנות ואת המקום בהקדם האפשרי, ולהבטיח שיהיה המקום בצורה מכובדת כראוי לבית הכנסת, ובודאי לא באופן שיש שאלה אם מותר להתפלל במצב כזה; אך אם ההתוועדות מתקיימת בחדר שלא ישתמשו בו עוד היום – אין לנקות כי אסור להכין משבת לחול.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
האם גם נשים עורכות התוועדות בשבת מברכים?
כן כדאי שגם הנשים תערוכנה התוועדות בשבת מברכים או במוצאי שבת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
15 צפיות -
מתי ואיך רצוי לערוך את ההתוועדות של שבת מברכים?
יש לקבוע את ההתוועדות בשבת או במוצאי שבת, לפי מה שמתאים למקום ולזמן. חשוב לסדרה כך שכל אחד יספיק לסעוד בביתו – כדי שההשפעה תגיע גם לביתו ביום השבת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
12 צפיות -
היכן צריכה להתקיים ההתוועדויות?
ההתוועדויות של סעודה שלישית, שבת מברכים, ויומי דפגרא – בראשי חדשים ומועדי אנ"ש – צריכים להתקיים בבית הכנסת. ההתוועדות דמלוה מלכה צריכה להתקיים אצל אנ"ש שי' בבתיהם הפרטיים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
מהי תקנת המשקה?
הרבי הורה שלא לומר 'לחיים' על יותר מארבע כוסיות קטנות (שלא יעלו על 'רביעית'), הוראה זו תקפה בימות החול, בשבת ויום טוב, וכן בימים מיוחדים כמו י"ב תמוז, י"ט כסלו, שמחת תורה ופורים. בהתוועדות הקשורה עם קידוש של שבת או יום טוב – כוס הקידוש היא עניין בפני עצמו, ואינה עולה למנין ארבע הכוסות. ההוראה מכוונת בעיקר למי שמתחת לגיל ארבעים, אך גם לאחר גיל זה מומלץ למעט בשתייה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
14 צפיות -
איזה ניגונים לא מנגנים בשבת?
בהתוועדות המתקיימת בשבת, אין לנגן את הניגונים "אבינו מלכנו" ו"הנרות הללו" אך את הסיום "על ניסיך וכו'" מנגנים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות