שאלות ותשובות
36 תוצאות
-
מי שלא אכל בסעודת נישואין מה עונה על נברך אלוקנו שהשמחה במעונו שאכלנו משלו?
-
מאיזה גיל ילד יכול להצטרף לזימון?
-
האם כשמזמנים על כוס צריך להגביה את הכוס שלושה טפחים?
-
האם בכל פעם שמזמנים צריך להיות על כוס יין?
-
המתארחים במלון האם רשאים לצרף סועדים משלחן אחר ולזמן?
חיוב הזימון הוא רק כשיושבים השלושה יחדיו. ובחדרי האוכל בישיבות וכדומה, שכולם באים לאכול בשעה קבועה בחדר האוכל על דעת להצטרף, אף על פי שאוכלים בשולחנות נפרדים, מצטרפים כולם לזמן. אך במסעדות ובבתי מלון כשבכל שלחן סועדת משפחה לעצמה, אינם מצטרפים לזימון עם סועדים משלחן אחר, אלא אם ירצו לזמן ע"י צירוף סועדים אחרים יקראו להם בטרם הברכה שיישבו ויאכלו עמהם מעט, ועל-אף שאין מחויבים במקרה זה להביא את עצמם לידי חיוב זימון, יש בדבר מצווה.
לעמוד השאלה
הרב אברהם הרוניין
741 צפיות -
כהן שחי עם גויה, האם יש מקום לכבד אותו בזימון לפני אחרים?
לא, כאשר כהן חי עם אישה שאסורה לו, אין מכבדים אותו ככהן.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
1137 צפיות -
מי צריך לזמן בליל שבת, האם יש דיוק שדוקא אורח או בעל הבית יברך, או שזה לא משנה?
נוהגים שבליל שבת מזמן בעל הבית דווקא, וביום השבת מכבד מישהו אחר לזמן, או מזמן בעצמו.
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
796 צפיות -
בזימון בשלושה בברכת המזון, האם אפשר לצרף כשלישי מישהו שלא אכל עמנו?
אם השלישי לא אכל כלום, הוא לא משלים לזימון. אם השלישי אכל כל מאכל כשיעור שהוא התחייב בברכה אחרונה, אפילו מים, אז מצטרף לזימון בשלושה.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
564 צפיות -
האם מותר לעשות זימון בשלושה בלי יין, כשיש יין על השולחן?
עושים זימון על יין גם בפחות מעשרה, אבל מותר לעשות גם בלי יין. ובכל אופן אין לפרוש מזימון בגלל זה.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
505 צפיות -
האם צריך להגביה את עצמו באמירת ברוך שאכלו משלו כשעונה לזימון?
מן הדין אין צורך להגביה את עצמו בשעת הזימון, יש נוהגים שכאשר מזכירים את ה' בזימון בעשרה מגביהים את עצמם מעט.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
490 צפיות -
כשיש עשרה אנשים ורק חלקם אכלו, האם ניתן לזמן זימון בעשרה?
באם שבעה אנשים נטלו ידיים ואכלו לחם, ועוד שלושה שאכלו משהו או שתו יכולים לזמן בעשרה ובאמירת נברך לאלוקינו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
381 צפיות -
האם ניתן לזמן בברכת המזון עם יהודים שאינם שומרי תורה ומצוות לע"ע ואינם מברכים ברכת המזון, ויצטרפו לשלושה או עשרה?
מעיקרו נתקן הזימון שאחד מברך והשאר שומעים, ולכן ניתן לזמן במקרה זה, וטוב שיברך בקול להוציאם ידי חובה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
413 צפיות -
כשמזמנים על הכוס בשבת אחרי השקיעה, האם עושים הבדלה על אותו כוס?
כן, עושים הבדלה על הכוס של ברכת המזון, וכן מנהג הרבי (בהתוועדויות של סוף היו''ט או השבת), לעשות הבדלה על אותו כוס שמברך.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
519 צפיות -
שלושה שאכלו יחד, ואחד רוצה כבר לברך, האם הוא יכול לזמן והשניים האחרים שבאמצע האוכל יענו לו?
אם השניים מסכימים להפסיק ולענות לו לזימון יכול לזמן, הם צריכים לחכות ולא להמשיך לאכול עד שיסיים את הברכה הראשונה.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
480 צפיות -
מי הם הנחשבים כסועדים המצטרפים לזימון?
שבעה שאכלו לחם ושלושה שאכלו עמהם כ'זית' פירות או ירקות או אפילו שתו כשיעור 'רביעית' מצטרפים לזימון עשרה, אך לגבי צירוף שלישי שלא אכל לחם לזימון שלושה נחלקו הראשונים, ולמעשה לכתחילה יבקשו מהשלישי שיאכל עמהם לחם או לכל הפחות מיני מזונות, ובדיעבד גם אם אכל שאר מאכלים יזמנו עמו. שניים מתוך שלשה שסיימו סעודתם והשלישי טרם סיים, יפסיק בסעודתו ויענה לזימון, ורק לאחר "הזן את הכל" ימשיך לאכול. כמו-כן חובת היחיד להמתין לרבים עד שיסיימו סעודתם, ואם נצרך לצאת ומאריכים בסעודה כגון בסעודת נישואין, רשאי לברך לפני שמזמנים אך ראוי שיצרף אליו עוד שניים מן הסועדים לכל הפחות ויברך עמהם בזימון.
לעמוד השאלה
הרב אברהם הרוניין
337 צפיות -
שנים שאכלו לחם והשלישי אכל מאכל שברכתו 'שהכל', האם אפשר לצרפו לזימון?
אם השלישי אכל כזית 'שהכל' יחד עם שניים שאכלו לחם, הוא מצטרף בתנאי שעדיין לא בירך ברכה אחרונה על אכילתו.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
686 צפיות -
כשעושים זימון בסיום הסעודה, האם אסור לאכול עד שהמזמן מסיים את ברכת 'הזן את הכל'?
-
האם מי שענה לזימון באמצע שאכל, צריך לזמן שוב בסיום אכילתו?
-
שתיתי מים ולפני שברכתי בורא נפשות נכנסתי לחדר אחר ואני שומע שעושים זימון, האם עלי לענות לזימון?
כן, עונה ברוך שאכלנו כרגיל כיוון ששתה, אך אינו יכול להצטרף לזימון - כלומר אם יש רק שני אנשים לא יכול להיות השלישי כיוון ששתה בחדר אחר ולא איתם.
לעמוד השאלה
מכון הלכה חב"ד
562 צפיות -
כשמזמן בעשרה, האם צריך שכל העשרה יברכו דווקא, או שמספיק שיש עשרה אפילו שהם עדיין באמצע סעודה?
אפשר, אם הם מסכימים לעצור את אכילתם. צריכים לשמוע מהמזמן את הברכה הראשונה ואחר כך יכולים להמשיך לאכול.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
282 צפיות -
שלושה שאכלו יחד, אחד סיים לאכול, זימן, בירך ברכת המזון והלך, השניים המשיכו לאכול, ואז הגיע אדם נוסף והצטרף איתם לסעודה, האם כשמסיימים לאכול מזמנים פעם שניה?
אם הרוב כבר עשו זימון, לא עושים שוב זימון, במקרה הפוך ששניים בירכו והלכו, והצטרפו שניים אחרים ואכלו יחד עם השלישי שעדיין אוכל, יוכל להצטרף איתם לזימון פעם שניה.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
461 צפיות -
האם נשים יכולות לענות ברוך אלוקינו על זימון בעשרה?
-
סעודה שנמשכה למוצאי שבת ובטעות בירך על הכוס של ברכת המזון בורא פרי הגפן, האם עליו לשתות מהכוס לפני הבדלה?
יעשה הבדלה מיד על כוס זו (וכמובן לא יברך שוב בורא פרי הגפן).
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
455 צפיות -
האם אבל בימי השבעה מצטרף לזימון?
אבל בשבעה מצטרף לזימון, למעט בסעודת ההבראה שאינו מצטרף לזימון.
לעמוד השאלה
הרב אברהם הרוניין
653 צפיות -
בחדר אוכל בישיבה יש הרבה שולחנות נפרדים, האם ניתן לצרף שולחנות יחד לזימון?
כיון שכולם תלמידי הישיבה ואוכלים מאותו האוכל באותו מקום ובאותו זמן מצטרפים לזימון.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
551 צפיות -
האם קטן שיודע למי מברכים מצטרף לזימון?
-
האם אישה יכולה להצטרף לשני גברים לזימון?
-
שלושה שאכלו יחד ואחד מהם כבר בירך ברכת המזון, יכול להצטרף אל השניים לזימון?
שלשה שאכלו כאחת, ואחד מהם בירך לעצמו, יכולים השניים האחרים לזמן עמו והוא יכול לענות על הזימון, (אלא שהוא הפסיד את מצות הזימון).
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
617 צפיות -
האם מותר לעשות זימון כשרק אדם אחד מהשלושה אכל לחם?
-
מי מזמן בברכת המזון בסעודות השבת?
נוהגים שבליל שבת מְזַמֵּן בעל הבית דווקא. וביום השבת מכבד מישהו אחר לְזַמֵּן, או מזמן בעצמו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
10 צפיות -
ג' אנשים הסועדים בשולחן אחד, זה חלבי וזה בשרי, האם הם מצטרפים לזימון?
חובת הזימון היא כאשר אנשים יושבים לאכול יחד, כלומר, שהם יכולים בפועל לאכול מאותו הלחם, וכאשר אחד מן המסובים אינו יכול לאכול מן הלחם של השני אזי אינם מצטרפים לזימון. כגון, האוכלים לחם בשרי (ולמשל פיתה הממולאת בבשר שווארמה וכו') אינם מצטרפים לזימון לאוכלי לחם חלבי (פיצה וכדומה), מכיוון שאינם יכולים לאכול מאותו הלחם. אך אם היה הלחם פרווה כיוון ששניהם יכולים לאכול מאותו הלחם - מצטרפים.
לעמוד השאלה
הרב שמואל מקמל
1116 צפיות -
שלושה שזימנו, ונזכרו ששכחו לומר "רצה" או "יעלה ויבוא" – יזמנו שוב?
לא. אף שכל אחד חייב לחזור ולברך שוב את ברכת המזון – אינם חוזרים לזימון, כי כבר יצאו ידי חובת זימון.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
האם מותר בתשעת הימים לזמן על כוס יין?
לא שותים יין בתשעת הימים, גם לא לזימון, אלא מזמנים ללא כוס.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
995 צפיות -
האם יש בעי'ה להשתמש לקידוש/זימון כו' בכוס חד פעמית, והאם יש עניין להשתמש בשתי כוסות?
פוסקי הדור האחרון נחלקו בכך - יש שפסקו שכוס חד"פ אינה ראויה לקידוש, אם משום שהיא נחשבת לכלי פגום, מאחר ונוהגים להשליך אותה, או שאינה נחשבת כלי כלל. פוסקים רבים אחרים פסקו שניתן לקדש על כוס כזו, יש שכתבו שזה רק כשאין כוס אחרת, ויש שכתבו שאף במקרים אחרים, אם כי לכתחילה מצד הידור וחביבות המצווה, ובפרט הידור כוס של קידוש וברכה - יש להעדיף כלי חשוב. לכן למעשה - ניתן לקדש בכלי כזה, בוודאי כשאין כוס אחרת, ומה טוב שתהיה כוס שמצד עצמה ראויה לשימוש חוזר, גם אם לא מתכוונים להשתמש בה שוב. ישנם גם כוסות - גביעי קידוש חד"פ, ובהם זה מרווח יותר להשתמש, מאחר והם חשובים. לפי כל הטעמים אין עניין בשתי כוסות, יתכן שאלו שנוהגים כך, זה דווקא בכוסות נייר / קרטון, שאז חוששים שאינה מחזיקה את היין, ולא נחשבת כלל לכלי.
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
1665 צפיות -
מזמנים על הכוס בסעודה שלישית?
כן. וגם אם נמשכה הסעודה לאחר השקיעה ניתן לברך ברכת המזון על הכוס, אך לא שותים ממנה עד שיעשו הבדלה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
האם בסעודה מפסקת כשתשעה באב חל בשבת עושים זימון בסוף הסעודה?