שאלות ותשובות
47 תוצאות
-
כיצד מוליכים את ספר התורה אל ארון הקודש?
את ספר התורה מוליכים דרך צד ימינו – לדוגמה, אם ארון הקודש במזרח, הולכים עם הס"ת דרך צד דרום של בית הכנסת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
11 צפיות -
האם מותר לאב לנשק את ילדיו הקטנים בבית הכנסת?
אין לנשק ילדים בבית הכנסת מתוך חיבה, אבל אם הילד קיבל מכה ויש צורך להרגיעו – מותר.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
162 צפיות -
האם סומא או פיסח יקראו לעליית שלישי בפרשת אמור?
לא, כדי שלא יתביישו, לא יקראו להם לעליית שלישי בפרשת אמור (שם נאמר (כב, כב) "עַוֶּרֶת אוֹ שָׁבוּר") וכן במקרים דומים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
13 צפיות -
מותר לרוץ לבית הכנסת בשבת?
-
גם לבעל קורא קוראים בשמו לפני עלייתו לתורה?
נוהגים שגם כאשר מכבדים את הבעל קורא בעליה – קוראים לו בשמו ושם אביו, אף על פי שהוא כבר עומד ליד שולחן הקריאה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
מה עושים אם קראו ללוי לעלות והוא לא נמצא?
-
על מה צריך להקפיד כשקוראים בספר תורה בחדר אחר?
אין לצאת לפני ספר התורה – נושא הס"ת הולך ראשון, ושאר הקהל אחריו. כמו כן מסירים את המפה מהשולחן רק לאחר יציאת הקהל.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
19 צפיות -
כיצד יש לנהוג בזמן קריאת התורה?
יש להקשיב ביראה ורתת כאילו מקבלים את התורה בהר סיני, ולהשתדל לשמוע כל מילה מפי הבעל קורא, ומדקדקים לשמוע את הקריאה מתוך חומש או סידור.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
12 צפיות -
מה הם הדינים והמנהגים בהולכת ספר התורה אל ארון הקודש?
כאשר מוליכים את הס"ת חזרה לארון הקודש, כל הקהל חייב לעמוד ואסור להפנות את הגב אליו. נוהגים להביט לעבר הס"ת לאורך כל הדרך ואף לנשקו. כמו כן, מחנכים את ילדי ישראל במיוחד לנשק את הס"ת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
18 צפיות -
מותר לשוחח שיחת חולין בבית הכנסת?
אסור לשוחח שיחת חולין בבית הכנסת, ובשבת החומרה גדולה יותר – והעושה כן נחשב כאילו מחלל את השבת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
26 צפיות -
מותר לקטן להחזיק ספר תורה אחרי ההגבהה?
כן. אם הוא מסוגל להחזיק את הספר בדרך כבוד – מותר לו להחזיקו לאחר ההגבהה וכדומה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
40 צפיות -
מה נהוג לעשות בעת העלייה לתורה?
לאחר הברכה, העולה פותח שוב את ספר התורה וקורא בלחש אחר הבעל קורא, מתוך הכתב בלבד. אין לקרוא בקול רם כדי שלא יישמעו שני קולות יחד. והמדקדקים נוהגים להתנועע בזמן הקריאה. הרבי נהג להחזיק בשתי ידיו את ה"עץ חיים" הימני במשך כל זמן הקריאה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
23 צפיות -
כיצד צריך להכין את בית הכנסת לשבת?
יש לפרוס על כל השולחנות מפות לבנות. כמו כן צריך לוודא שבית הכנסת יהיה נקי ומסודר בשבת (ובכלל בכל ימות השבוע).
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
13 צפיות -
מהו סדר ומנהג אמירת "חזק חזק ונתחזק" בסיום חומש?
בסיום קריאת עליית שביעי (ולא מפטיר), כל הקהל – גברים, נשים וטף – מכריזים בשמחה: "חזק חזק ונתחזק". נוהגים לעמוד בעת פסוק הסיום והכרזת "חזק", ואם נוצר רעש מעמידת הקהל, הבעל קורא יפסיק עד סיום הרעש, את המילים האחרונות של החומש קוראים בנעימה מיוחדת. גם העולה לתורה אומר עם הקהל "חזק חזק ונתחזק" ואחריהם מכריז גם הבעל קורא "חזק חזק ונתחזק".
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
האם מותר שבן יעלה לתורה אחרי אביו או להיפך?
לא, אין לקרוא לאב ובנו לעלות לתורה זה אחר זה בלי הפסק עולה נוסף ביניהם משום עין הרע, והאיסור הוא בין אם עלה האב תחילה או שעלה הבן תחילה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
מי ראוי להיות גבאי בבית הכנסת?
על חברי בית הכנסת לבחור איש נכבד ובעל מעשים טובים שדעת הבריות נוחה ממנו, וממנים אותו להיות הגבאי (נקרא גם "סגן"), שהוא יקרא בכל פעם לאחד מהקהל לעלות לתורה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
האם מותר לקבוע מסמרים בבית-הכנסת?
נאמר: "אבד תאבדון את כל המקומות אשר עבדו שם הגויים . . וניתצתם את מזבחותם ושברתם את מצבותם . . לא תעשון כן לה' אלוקיכם". ולמדו חכמים שכל המנתץ דבר מן ההיכל או המזבח עובר בלא-תעשה, ויש שלמדו מכך שאיסור זה כולל אף את בתי-הכנסיות. ונפסק להלכה שההיתר היחיד לסתור בית-הכנסת הוא על מנת לבנותו מחדש וגם הוא מותנה בכך שאין חשש שמא יתרשלו מבניינו וכן שלא יתבטלו התפלות בציבור. ונחלקו הפוסקים האם מותר לקלף צבע או מן הטיח של קירות בית-הכנסת ורהיטיו מתוכו ומחוצה לו, וכן לגבי נקיבת חורים וקביעת מסמרים בבית-הכנסת לצורך התקנת ריהוט, והרבה נטו להקל בכך.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
1101 צפיות -
נהוג לעמוד בזמן קריאת התורה?
בשעת הקריאה מותר לשבת אם יש אנשים או דבר המפסיק בינך לבין הס"ת. בין עלייה לעלייה מותר לשבת בכל מקרה. העומדים סמוך לבימה בלי הפסק – חייבים לעמוד. שירת הים (בשלח, שביעי של פסח) – עומדים. עשרת הדברות (יתרו, ואתחנן, שבועות) – עומדים ומפנים הפנים לס"ת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
12 צפיות -
האם מותר לנקות אחרי ההתוועדות בשבת?
לאחרי ההתוועדות בבית הכנסת צריך לנקות את השולחנות ואת המקום בהקדם האפשרי, ולהבטיח שיהיה המקום בצורה מכובדת כראוי לבית הכנסת, ובודאי לא באופן שיש שאלה אם מותר להתפלל במצב כזה; אך אם ההתוועדות מתקיימת בחדר שלא ישתמשו בו עוד היום – אין לנקות כי אסור להכין משבת לחול.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
10 צפיות -
איך יקראו לתורה למי שאביו מומר?
יקראו לו בשם סבו (אבי אביו), כדי שלא להזכיר את שם אביו המומר. אבל אם הורגל לעלות בשם אביו עוד לפני שהמיר – ימשיכו לקרוא לו כך, כדי לא לביישו ברבים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
גבאי המעלה את אביו לתורה כיצד יקרא לו?
כשקורא הגבאי לאביו לעלות לתורה, יאמר יעמוד אבי מורי פלוני בן פלוני.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
14 צפיות -
היכן נכון לקיים את ההתוועדות של שבת מברכים?
-
כשישנם כמה חיובים לעלות לתורה ואין מספיק עליות כיצד ינהגו?
יקראו בתורה בחדרים נפרדים (עם מניין שלא שמע את הקריאה), אך לא יוסיפו על מניין העליות. ואם נוהגים באותו מקום להוסיף על העליות, מותר לעלות גם לאחר שנשלם המניין.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
האם חובה לכבד את הרב בעליית עשרת הדברות?
בכמה קהילות נוהגים לכבד את הרב, מרא דאתרא, בעליה שבה קוראים עשרת הדברות. ובחב"ד לא דייקו בזה. אמנם, אם ישנם כאלו המנסים לערער את תוקפו של הרב – הרי זה חובה והכרח גמור לכבד את הרב בעליה זו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
היכן ומתי תהיה הדרשה של שבת?
הדרשה בבית הכנסת, אך ונכון להשתדל (באם אפשר) שלא יהיה גב הדורש אל ארון הקודש. וראוי שזמנה של הדרשה בבית הכנסת יהיה אחרי קריאת התורה. שכן, קודם צריך להיות תורה שבכתב ואח"כ תורה שבעל פה. ולאחר הדרשה יאמר החזן פרק תהילים (על מנת שהקדיש יהיה על פסוקים).
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
19 צפיות -
היכן צריכה להתקיים ההתוועדויות?
ההתוועדויות של סעודה שלישית, שבת מברכים, ויומי דפגרא – בראשי חדשים ומועדי אנ"ש – צריכים להתקיים בבית הכנסת. ההתוועדות דמלוה מלכה צריכה להתקיים אצל אנ"ש שי' בבתיהם הפרטיים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
היכן יש לחגור את האבנט (החגורה) על ספר התורה?
-
מהי הנהגת הציבור בעת הגבהת ספר התורה?
בעת הגבהת הס"ת כולם עומדים, וכל אדם ישתדל להתקרב אל הבימה כדי שיוכל לראות ולקרוא את הכתב שבספר התורה. וטוב שהאדם יסתכל במילה מספר התורה, שהאות הראשונה שלה זהה לאות הראשונה של שמו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
13 צפיות -
כיצד נכון לסגור את ספר התורה לאחר הקריאה?
כשסוגרים את ספר התורה, יש להקפיד שהתפר שבין היריעות יהיה בדיוק באמצע, בין שני עצי החיים, כדי שהספר ייסגר בצורה ישרה ומכובדת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
14 צפיות -
האם עומדים ב"האדרת והאמונה" והלל הגדול ("הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו")?
נוהגים לעמוד באמירת "האדרת והאמונה", ויש העומדים גם באמירת "הלל הגדול".
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
18 צפיות -
מה חומרת הדיבור בזמן קריאת התורה?
יש להיזהר מאוד שלא לדבר כלל בעת הקריאה; המדבר עם חברו בשעת קריאת התורה מחטיא את הרבים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
18 צפיות -
האם הש"ץ אומר מיד בגמר התפלה את שיוער התהלים?
כן. הרבי מעורר על כך שהש"ץ לא יעבור לאמירת התהלים למקום אחר בביהכנ"ס, אלא מיד אחרי אמירת "אך צדיקים" יתחיל באמירת התהלים, בעודו ליד עמוד התפילה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
על מה צריך להקפיד בהנחת ספר תורה על הבימה?
- אין להסיר את הכתר לפני שהס"ת מונח על הבימה. יש להניח את הס"ת על טלית או מפה, ולא ישירות על השולחן – במיוחד במקום שאין בו קריאה קבועה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
8 צפיות -
מותר לקרוא בקול יחד עם הבעל קורא בעת קריאת התורה?
אסור לקרוא בקול יחד עם הבעל קורא או לסייע לו, וצריך להקשיב בשקט לקריאה. אדמו"ר הרש"ב היה מקשיב מתוך חומש או סידור, גם בראש חודש וחול המועד, חוץ מזמנים מסוימים בחוה"מ ובמנחת שבת בהם האזין בעל פה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
מי שקראו לו לעלות לתורה, כיצד עליו להגיע אל שולחן הקריאה?
עליו לזרז וללכת ממקומו אל שולחן הקריאה בדרך הקצרה יותר. אם הדרך משני הצדדים שווה, יבחר ללכת בצד ימין.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
19 צפיות -
האם זה נכון לאחר את תפילת ערבית במוצאי שבת בגלל חזרת מאמר דא"ח?
אין לאחר את זמן תפילת ערבית בגלל חזרת דא"ח. עם זאת, אין להעיר או להקניט את החוזר באמצע המאמר; ובכל מקרה יש לשמוע להוראות הרב ולגבאי בית הכנסת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
27 צפיות -
מותר לדבר בזמן שהחזן אומר ברכת מעין שבע?
אף על פי שבכל משך זמן תפילת הציבור אסור לדבר – בעת שהשליח ציבור אומר ברכה מעין שבע, יש להיזהר בכך במיוחד.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
8 צפיות -
מותר לדבר בזמן שהציבור אומרים "ויכולו" בליל שבת?
אף על פי שבכל משך זמן תפילת הציבור אסור לדבר – בעת שהציבור אומרים "ויכולו" יש להיזהר בכך במיוחד.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
12 צפיות -
מתי המפטיר יכול להתחיל בקריאת ההפטרה?
רק אחרי שהגולל יסיים את גלילת ספר התורה לגמרי, ואין להתחיל לקרוא את ההפטרה עד אז.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
2 צפיות -
עד מתי מותר לילדות להתיישב בעזרת הגברים בבית הכנסת?
מותר לאב להביא את בתו הקטנה לבית הכנסת גם אחרי גיל שלוש, כל עוד לא הגיעה לגיל חינוך והבנה בענייני צניעות.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
217 צפיות -
מתי נכון להביא ילדים קטנים לבית הכנסת?
ילד שיודע להתפלל ויושב בנחת – ראוי שיבוא עם אביו לבית הכנסת, כדי ללמוד ולהתחנך. וגם ילד קטן שעדיין לא מתפלל אך יודע לענות "אמן" – טוב שיבוא מדי פעם, כי בכך מתחנך ו"זוכה לחלק לעולם הבא". אך תינוק שמבלבל בתפילה, בוכה או רץ – אין להביאו כלל, כדי שלא יפריע לציבור ולאביו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
112 צפיות -
מותר בשבת לערוך מכירת מצוות בבית הכנסת בשבת, כשהזוכה הוא המרבה במחיר?
ראוי היה לאסור זאת בשבת משום איסור מקח וממכר. אך בפועל נוהגים להקל, כי איסור מקח וממכר חל רק על חפץ הנקנה, ולא על דבר מצוה. הדרך הנכונה היא שכל סכום שהציע העולה יתן אותו לצדקה, גם אם בסופו של דבר קנה מישהו אחר את העליה. כך אין זה מקח וממכר אלא פסיקת צדקה, שמותרת בשבת, וכל ירא שמים יזהר בכך.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
18 צפיות -
כיצד מבצעים את הגבהת ספר התורה לפי מנהג חב"ד?
המגביה פותח לפחות שלושה עמודים בספר התורה, ומגביה כשהכתב מופנה כלפי המגביה. מסתובב לשמאל (180 מעלות) עד שיהיו פניו כלפי מערב, ואז חוזר ומסתובב לימין, אחר כך מניח את הס"ת על הבימה, המגביה סוגר אותו בעצמו, אוחז בו סגור, הולך לאחור ומתיישב כשהס"ת בידיו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
14 צפיות -
האם גם בלידת בת אומרים: "יגדלוה לתורה ולחופה ולמעשים טובים"?
כן. למנהגנו גם בלידת אומרים בנוסח "מי שברך" ליולדת בת "יגדלוה לתורה ולחופה ולמעשים טובים".
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
8 צפיות -
מדוע נוהגים שהתינוקות ינשקו את ספר התורה?
המנהג הוא שנושאים את התינוקות והילדים לנשק את הספר מתוך חיבה וכבוד, בכדי לחנכם לייקר עליהם התורה ולזרזם במצוות.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
43 צפיות -
יש עניין להדליק נרות בבית הכנסת לפני כניסת השבת?
אכן, כתוב בשולחן ערוך שנוהגים להדליק בבית הכנסת שני נרות לפני כניסת השבת, אך אין מברכים עליהם.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
15 צפיות -
האם יש להקפיד שפתיחת או סגירת ארון הקודש, או הכנסת הס"ת, תיעשה ע"י אותו אדם שהוציא את הס"ת או שעשה הגבהה?
על פי מנהגנו אין הקפדה שפתיחת או סגירת ארון הקודש, או הכנסת הס"ת, תיעשה ע"י אותו אדם שהוציא את הס"ת או שעשה הגבהה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
27 צפיות