שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לשתות מים מצלחת מרק חד פעמית?
נכון שלא, כמבואר בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן שהשותה מים בקערה - קשה לכליון עיניים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
1263 צפיות -
האם מותר לאכול דברים שישנו עליהם?
באם היו תחת המיטה נאסרו. אם ישנו עליהם אך לא היו תחת מיטה מותרים.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
697 צפיות -
האם אפשר לשתות כוס מים שעבר עליהם הלילה?
אף שלכתחילה אין להשאיר בלילה מים מגולים. בדיעבד מותר לשתות אם רואים שהמים נקיים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
1322 צפיות -
היה פירות בתוך שקית ניילון על ספה ואדם נירדם לשעה עליהם. האם מותר לאכול אותם?
-
השארתי בקופסה סגורה במקרר כמה ימים סלט חתוך עם שום לא מתובל. יש בעיה לאכול מזה עכשיו?
-
האם מותר להשתמש בחלב שהיה פתוח דרך חור קטן ביותר לפני השקיעה, ונשאר עד אחר צאת הכוכבים?
-
האם מותר לאכול ביצה סדוקה ששהתה במקרר מספר ימים?
-
שום שקולף ושהה בקערת מים בלילה, מה דינו?
-
בקבוק מים שהיה פתוח כל הלילה בסלון בבית, האם יש בעיה לשתות את המים משום מים מגולים?
בעבר היו נמנעים לשתות את המים עקב נחשים שהיו מצויים במקומם, והיו מטילים ארס, כיום חשש זה אינו קיים ולכן מותר לשתות. ויש שנמנעו אף מזה.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
1321 צפיות -
האם מותר לאכול מרק עוף שהיה בסיר פתוח כל הלילה?
כן מותר. (רק ביין לקידוש מחמירים לא להשתמש אם היה פתוח כל הלילה).
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
857 צפיות -
בקבוק ריק שהיה מתחת למיטה שישנו עליה, האם ניתן למלא בו מים ולשתות ממנו?
-
מותר לאכול מה שהיה מתחת למיטה בתוך שני כיסויים?
-
האם מותר לאכול אוכל שהיה מכוסה ב3 כיסויים שהיה מתחת למיטה שישנו עליה?
-
האם מותר להשאיר חלבוני ביצה במקרר למשך הלילה?
אם מערבים משהו בתוכו, מותר. כמו כן, אפשר להניח בתוכו חתיכות קטנות של ירק וכדומה ואח''כ להוציאן.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
1330 צפיות -
סיר מרק שחלקו היה גלוי בלילה מותר להשתמש בו?
-
האם מקפידים שלא לשתות מים בשעת התקופה?
על פי דברי אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך, יש להמנע משתיית מים באותה שעה ממש (כמה דקות), וכן ממים מגולים שלא היה בהם ברזל, כיום הברזים הם ממתכת, כך שנראה שלפועל אין בזה בעיה.
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
2214 צפיות -
מזוודה שהייתה בתא מטען של אוטובוס, ומעליה - בתוך האוטובוס - הנוסעים ישנים, האם האוכל שבתוכה נאסר?
-
כשאנו בשטח או בפעילות יוצא לנו לישון על התיקים (בתור כרית) האם זה בסדר גם כשיש אוכל ומים בתיק?
-
למדתי בשיעור שלא אוכלים ביצה שעבר עליה הלילה, האם האיסור חל גם על חביתה שעבר עליה הלילה?
-
אפשר לאכול סלט ירקות וטונה שהיה גלוי בלילה בכלי זכוכית?
-
האם מותר להשתמש מאכל שהיה סגור ומונח במקלחת?
-
סיר שהשאירו פתוח במשך כל הלילה על הגז. ובתוכו פסטה מוכנה. האם ניתן לאכול את הפסטה?
-
חבילת קרקרים מתחת למיטה וישנו על זה. מכוסה בשקית שבתןך קופסא ויש גם נילון פנימי. האם מותר לאכול?
-
האם מותר לשתות מים שהיו מתחת למיטה בלילה לזמן קצר?
-
האם יש בעיה להשתמש בבצל פתוח עם השורשים שנשאר בחוץ יומיים ללא עטיפה?
-
האם מותר לשמור במהלך הלילה שום מקולף בתוך כלי במקרר?
-
האם מותר לערבב שום ובצל יחד במאכל?
אין לזה מקור הלכתי, ואין בזה איסור, יש שכתבו שלא לעשות זאת כהנהגה נכונה.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
162 צפיות -
ליפתן פירות שנשאר ללא מכסה בכלי פלסטיק כל הלילה, האם מותר לאכלו?
כן, גם המחמירים במשקים מגולים - בזמן הזה מחמירים רק במים, יין, חלב ודבש, כמובא בראשונים, ולא בכל המשקים אף שתמיד כדאי לכסות משקים ואוכלים.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
404 צפיות -
סלט מלפפונים עם בצל שהוכן אתמול, שכב בלילה במקרר ללא תיבול כלל. מה דין הבצל?
-
בצל חצוי שנשאר לילה במקרר עטוף בשקית ניילון מותר להשתמש בו?
-
בצל שנשאר לילה במקרר רק עם הקליפה החומה החיצונית שלו ללא הראש והזנב מותר לאוכלו?
-
האם מותר להשתמש בסוכריות לעוגה ששהו מתחת למיטה בעת שישנו עליה והיו בתוך קופסת קרטון?
אסור להניח אוכלים ומשקים תחת המיטה, אפילו כאשר הם בתוך קרטון או כיו"ב, ואף בדיעבד הם אסורים באכילה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
941 צפיות -
האם מותר להגיש באותה צלחת דג ובשר?
מובא בגמרא שבאכילת דג עם בשר ישנה סכנה. לכן לא אוכלים אותם יחד ולא שמים אותם באותה צלחת שמא יאכלו בטעות מעט משניהם יחד.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
684 צפיות -
האם יש בעיה לשני אנשים לאכול בשולחן אחד כאשר האחד אוכל דגים והשני אוכל בשר?
-
בקבוק קולה שהיה מתחת למושב ברכב ויש חשש שאולי ישנו עליו האם מותר לשתות ממנו?
מותר לשתות. כיון שאין בעיה להניח מתחת למושב של רכב ואפילו בוודאי ישנו עליו, האיסור הוא דווקא תחת מיטה.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
1011 צפיות -
מי שרוצה להשתמש בבצל גדול ולשמור את חלקו למחר, האם הדבר אפשרי?
מובא בגמרא שישנם כמה דברים האסורים משום סכנה ומהם: "האוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה .. שעבר עליהם הלילה". ומבואר בגמרא שהסכנה קיימת גם כאשר הם סגורים בתוך בגד או כלי, משום רוח רעה ששורה עליהם. ונחלקו הפוסקים האם גם היום יש לחוש לכך. יש הסוברים שאין לחוש לרוח הרעה הזו, כי כבר בטלה מהעולם. אולם לעומתם יש שהחמירו בכך. למעשה הכריע אדמו"ר הזקן וכתב שגם היום יש לחוש ולהיזהר בכך. כמובא בגמרא הדרך הנכונה לאחסנם כשהם קלופים - להשאיר את "עיקרם" והוא השער שבראש השום והבצל או מעט מקליפתם.
לעמוד השאלה
הרב שמואל מקמל
813 צפיות -
האם דבר אוכל או שתיה שהיה מתחת לכרית בשינה, דינו כמו אוכל שהיה מתחת למיטה של אדם ישן?
-
האם מותר לאכול ביצה האפויה בתוך בצק שעבר עליה לילה?
מותר, מה שלא אוכלים ביצה קלופה שעבר עליה לילה זה רק כשהביצה לא מעורבת עם דברים אחרים.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
877 צפיות -
האם כאשר היה בצל כל הלילה בסלט יש לזורקו?
-
האם מותר שיהיה על אותו שולחן דגים ובשר יחד, וכל אחד יוכל לבחור דג או בשר?
אין בעיה, רק לוודא שזה יהיה ברור מה הדגים ומה הבשר שלא יהיו תקלות.
לעמוד השאלה
הרב מנחם מענדל ויינר
319 צפיות -
בצל שנחתך ראשו ואנו רוצים לשומרו למחר, יש לשים שמן ומלח או מספיק שמן בלבד?
-
האם מותר לשתות מים כשאוכלים דגים?
נכתב בפוסקים שאין לשתות מים אחרי אכילת דגים משום סכנה, אך רבים כתבו שכיום ניתן להקל כיוון שלדברי הרופאים אין בכך חשש סכנה.
לעמוד השאלה
הרב דניאל לנאו
338 צפיות -
האם מותר לאכול דג טונה עם גבינה לבנה רגילה?
למנהג חב"ד, לא אוכלים דג וגבינה לבנה יחד, כי אחוזי השומן בגבינה נמוכים, ולא דומה להיתר דג וחמאה שהוזכר בצ״צ ובמכתב הרבי.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
2554 צפיות -
האם מותר למרוח פרוסה עם חמאה ומעליה סרדינים או טונה?
-
ביצים קשות שנסדקו במהלך הבישול ועבר עליהן הלילה, האם אפשר להשתמש?
-
קלפתי 11 ביצים מבושלות ונשארו לילה בלי תוספת כלשהו. האם אפשר לאכול את הביצים בשבת?
בדיעבד יש המקילים לצורך סעודת שבת. בפרט אם נקלפו לאחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער יהושע ליפש
509 צפיות -
אוכל המונח תחת עגלת תינוק בעת שישן, האם נאסר כמו תחת המיטה?
אוכל שהיה תחת עגלת תינוק, אינו נחשב ל'תחת המיטה' שאוסר את המאכל, ולכן מותר באכילה.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
1656 צפיות -
האם בזיתים של הכשר בד"ץ ולנדא כבר מוסיפים שמן זית במפעל?
-
תרופות שהיו מתחת המיטה בלילה וישנתי עליה, האם מותר לי להשתמש בהן?
מותר להשתמש בהם. באוכל יש מחלוקת אם מותר בדיעבד לאכול את המאכל, אולם בתרופה שזה לא ממש אוכל, זה מותר.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
מאכלי סכנה ויטמינים ותרופות986 צפיות -
מתי צריכים להחליף את המים במכונת קפה וכדומה, האם כל פעם ששותים מחדש דבר חם צריכים להחליף? וכך גם בקשר למיחם השבת, שמעתי שיש עניין שלא לשתות מכלי ברזל, ולפועל לא רואים שחוששים בזה.
כוונתך כנראה לדין שמקורו בגמרא ואף נפסק בשו"ע (כולל שו"ע אדמו"ר הזקן) שלא לשתות מים (ומשקים שמעורבים במים) שהיו לילה בכלי מתכת. אמנם כך נוהגים בפועל, אך לגבי מכונת קפה וכיו"ב, הרי שלא מתייחסים אליהם ככלי אחסון, אלא יותר כמו המים שבברז, מכיוון שלא תמיד עוקבים מתי נכנסים המים וכו', ובכגון דא נאמר "שומר פתאים ה' "
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
902 צפיות