שאלות ותשובות
36 תוצאות
-
מי שצחצח שיניים וניכר שירד לו דם מחניכיו, האם יכול להחזיר את המברשת לפה או שצריך לשטפה וכמו כן מה דין ביציאת דם באכילת תפוח?
דם שפרש מחוץ לפה אסור לאכלו. לכן דם שעל התפוח צריך לגרד או לשטוף. גם לגבי מברשת ראוי לשטוף, אף שלא מתכוונים לבלוע.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
647 צפיות -
האם לאחר צליית לבבות מותר לבשלם?
-
כבד שלא נצלה ובושל בסיר, מה דין הבשר והסיר?
-
האם מותר לחתוך עופות לפני ההכשרה בסכין בשרי רגיל?
-
בשר ששהה במלחו יותר מעשרים וארבע שעות עד שהדיחו אותו, האם הוא כשר?
אין בעיה, לכתחילה צריך שישהה הבשר במלחו לפחות במשך שעה, אין הקפדה שלא ישהה יותר זמן.
לעמוד השאלה484 צפיות -
קניתי עוף קפוא בהכשר רבנים חב"דים, לפעמים אני רואה דם על העוף בזמן הבישול, האם יש בעיה בזה?
-
כמה טיפות דם של מישהו טיפטפו לכיור נירוסטה, מה דין הכיור?
-
התחלתי להכין בצק לעוגת שמרים והייתי צריכה להוסיף שתי ביצים, השתמשתי בביצי תנובה משבוע שעבר, ושברתי אחת אחת בכלי ובדקתי אם יש דם ולא ראיתי, ורק לאחר ששפכתי את הביצה השניה ורציתי להתחיל ללוש ראיתי משהו בגוון אדום בהיר, הרמתי רק את החלק הזה והמשכתי ללוש, והבצק ממתין. מה עלי לעשות?
מכיון שהיום רוב הביצים הם ביצים שאינם מופרות, הגוון האדום הבהיר הוא הצבע שהיה על הקליפה ולא דם, ואפשר להמשיך ללוש.
לעמוד השאלה1014 צפיות -
דם הנמצא בפה ובשפתיים האם מותר לבלעו?
נאמר בגמרא: "דם שעל הכיכר גוררו ואוכלו של בין השיניים מוצצו ובולעו ואינו חושש", כלומר דם שפרש מהפה ועבר ללחם, אין לאכלו. אך כשהוא בפיו מותר לבלעו. ובטעם הדבר יש שכתבו שכיוון שהדם עדיין מחובר לגוף אינו נאסר, ומכאן דייקו, שדם על השפתיים מותר לבלעו כיוון שהוא מחובר. אך יש שכתבו שהאיסור הוא משום מראית העין, לכן הדם שבין השיניים מותר כשהוא בפה כיוון שאינו ניכר לחוץ ואין בו מראית עין. ולפי זה דם שעל השפתיים מבחוץ אסור לבלעו. וראוי להחמיר כדבריהם, אך דם שבתוך הפה ולא פרש, מותר לבלעו לכל הדעות. האמור הוא בחול בלבד ובשבת יש איסור למצוץ דם לכל הדעות.
לעמוד השאלה746 צפיות -
סכין שאדם נחתך ממנה והתלכלכה מדם, הסכין כשרה?
דם אדם אינו אסור מן הדין, אלא אסרו אותו משום מראית עין, ולכן אינו אוסר את הכלי אלא מספיק לשטוף את הכלי.
לעמוד השאלה895 צפיות -
עקרתי שן, ויש לי הרבה דם בתוך הפה האם מותר לבלוע אותו?
-
יש לי פצע עם דם סמוך לפה מחוץ לשפתיים, כשאני אוכל הדם נדבק באוכל, האם מותר לי לאכול את האוכל, ממש קשה להקפיד שהדם לא יגע באוכל?
-
חתכתי ירקות למרק ואחר כך הבחנתי שנחתכתי כך שיש חשש שנטף דם על הירקות שבסיר, מה דין המרק?
-
נפצעתי וטיפת דם נפלה לבצק שהכנתי, האם זה בעיה?
מספיק לגרד ולהוציא את הדם עם המקום שנדבק שם. אם לא רואים את מקום הדם, מותר לאכול (איסור דם האדם הוא רק מצד מראית עין).
לעמוד השאלה677 צפיות -
חתיכת שומן ללא בשר ממש שלא נמלחה ואין בה שום סימן של דם, האם מותר לבשל ולאכול אותה ללא מליחה?
-
הפשרתי כבד לא צלוי והשארתי אותו במקרר בתוך סיר, כמה זמן זה אפשרי להשאיר כבד מופשר במקרר לפני צלייתו?
בכל מקרה הכבד מותר באכילה, אלא שאם עברו 72 שעות מאז השחיטה לפני הצלייה, אסור לבשל את הכבד הזה.
לעמוד השאלה1253 צפיות -
האם ניתן להקפיא כבד עוף טרי ולאחר מכן להפשיר ולצלות?
-
האם אפשר להכשיר כבד על מנגל חשמלי?
רוב הפוסקים מקילין להשוות מנגל חשמלי (דהיינו ברזל שנהפך לאדום כחוט להט) שגם עליו אומרים משאב שאיב. אבל כדאי לשים מתחת תבנית חד פעמית לקבל את הדם (שזה גם עצה טובה למנוע לכלוך), אבל בלי מים, כי מהר מאוד יתחממו המים מחום שבא מלמעלה מהברזל המתלהט ויהיה מזה הרבה אדים שעולים, ויהיה חשש כבד מבושל (בעיקר לשיטת הרמ״א). אם יחממו בשר מוכשר באותו מקום בימים הקרובים יש לעשות ליבון קל מחומרא.
לעמוד השאלה1262 צפיות -
האם חול ים כשר לכיסוי הדם?
-
אשה ששואבת חלב לתינוק ויש לה פצע, כך שלפעמים נכנס מעט דם לחלב, האם יש בכך בעיה?
-
כיצד צולים כבד עוף קפוא?
צריך לראות שהוא חתוך מבחוץ, להפשיר למלוח מעט להניח על רשת שעל האש או מנגל. אחרי שיהיה צלוי יש להדיחו.
לעמוד השאלה716 צפיות -
האם כבד טרי שעבר עליו 72 שעות יהיה מותר על ידי צליה?
-
צלינו כבד אחר ג' ימים, ובטעות חיממו אותו אח"כ בתנור, בתבנית סיליקון, מה דין הכבד, התבנית והתנור?
אם הכבד נצלה על אש גבוהה שאז נצלה רק מבחוץ - אוסר הכל. אם נצלה על אש בינונית או קטנה יש מקום להקל בדיעבד, ולהתיר הכל.
לעמוד השאלה849 צפיות -
צליתי כבד להכשרתו, על רשת שאני משתמש בה באופן קבוע לצליית ירקות כגון חציל, האם הרשת נאסרה?
בעת שצולים כבד הרשת בולעת דם מן הכבד וכאשר תבוא לצלות בה ירקות יפלט הדם הבלוע מהרשת לירקות ולכן כעת אין לצלות בה שום דבר מבלי להכשירה.
לעמוד השאלה944 צפיות -
כאשר צולים כבד טרי בבית, האם צריך ליחד רשת צליה מלקחיים ומזלג רק למטרה זו או שאפשר להשתמש בכלים בשריים רגילים?
-
האם אחרי צליית כבד צריך לשטוף אותו במים?
-
האם יש בעיה בבישול כבד? או לאדות אותו יחד עם בצל?
אם הוא עבר צליה כנדרש תוך 72 שעות מהשחיטה אין בעיה. אם צלו אותו לאחר 72 אין לבשלו או לאדות עם בצל וכיו''ב.
לעמוד השאלה689 צפיות -
האם יש צורך לבדוק ביצים קשות לפני אכילתן?
נאמר בגמרא: "נמצא על חלמון שלה (של הביצה) .. אסורה". ולמעשה כתבו הפוסקים להחמיר שלא לאכול ביצה עם דם גם כיום - כשלא מצויות ביצים מופרות ואיסורם הוא רק מפני מראית עין. עם זאת כתבו הפוסקים שמותר לאכול ביצה קשה מבלי לחשוש שמא יש בה דם, משום שברוב הביצים אין דם. אולם ביצה שאינה מבושלת שרוצים לטגנה, יש לבודקה מדם - משום שכל מקום שאפשר לברר אין סומכים על הרוב, ומכיון שאפשר לבודקה בקלות צריך לבודקה. יש לציין שכשבאים לבשל ביצים מופרות צריך לבשל לפחות 3 ביצים ביחד, כדי שאם באחת מהן ימצא דם תתבטל ברוב, ונהוג לעשות זאת גם בביצים שאינם מופרות - אך אין חובה לעשות זאת.
לעמוד השאלה1986 צפיות -
ביצה שנמצא בה דם, מה דינה ומה דין הכלי בה נתבשלה?
אודות דם הנמצא בביצה, נאמר בגמרא: "נמצא על חלמון שלה .. אסורה". ונחלקו הפוסקים להלכה, יש שכתבו שאם נמצא דם בחלבון הביצה - זורק את הדם ואוכל את השאר. ואם נמצא הדם בחלמון כיוון שיכול להיות שהתחיל להתפתח שם אפרוח, כל הביצה אסורה. ויש שהחמירו גם כשנמצא הדם על קשר החלבון, וכתב הרמ"א למעשה: "ומזה נתפשט המנהג במדינות אלו לאסור כל ביצה שיש בה דם". למעשה, איסור הדם בביצים הוא רק בביצים מופרות – שבאו על ידי זכר. וביצים שאינן מופרות אלא חוממו מלאכותית – הדם בהן אסור רק משום מראית העין, ולכן הכלי שבה התבשלה אינו צריך הגעלה אך ראוי שלא להשתמש בו 24 שעות.
לעמוד השאלה1960 צפיות -
נשפכה טיפה מחלבון ביצה שהיה בה דם לתוך עיסה של קציצות, האם אפשר להשתמש בעיסה?
-
סיר חלבי רגיל שבישלו בו ביצים קשות, האם אפשר להמשיך להשתמש בו?
-
צליתי כבד אחרי שעברו עליו שלושה ימים מהשחיטה, האם אפשר לטחון אותו עם בצל מטוגן וביצה קרים?
-
אם יש בגדים שמלוכלכים בדם מפצעים של הילדים או דימום מהאף אפשר להמשיך ללבוש ולהשתמש או שיש בזה טומאה?
-
האם מותר לאכול בשר חי?
בשר שכבר הוכשר לאכילה באמצעות מליחה, ודאי מותר. (בכללות מותר גם בשר שלא נמלח בחלק מהמקרים).
לעמוד השאלה681 צפיות -
ציפורן מדולדלת שמפריעה לתינוק מותר להסירה בשבת?
במידה ורוב הציפורן תלושה – ניתן לתלוש זאת ביד בלבד (ולא במספריים, ואם יש חשש שיוצא דם או שיתלש עקום ויגרום כאב לתינוק – יעשה במספריים בשינוי. אך כשרוב הציפורן עודנה מחוברת – אין לתולשה אלא ע"י נכרי או בשינוי.
לעמוד השאלה43 צפיות -
האם ילד מתחת לגיל בר מצווה נאמן לבדוק ביצה אם יש בה דם?