שאלות ותשובות
16 תוצאות
-
האם בהתרת נדרים בערב ראש השנה יכולים שנים לבקש התרה ביחד?
מעיקר הדין נכון שכל יחיד המבקש התרה יאמר לבדו את נוסח ההתרה, ורק בשעת הדחק יאמרו כמה אנשים את הנוסח יחדיו.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
483 צפיות -
האם יש ענין שילד בגיל 12 יעשה התרת נדרים בערב ראש השנה?
-
עשיתי פרוזבול בתחלת השמיטה, האם עלי לעשות שוב בסיומה?
אכן, בנוסף לפרוזבול שעשינו בערב שנת השמיטה, מקפידים לעשות פרוזבול גם בערב ראש השנה של השנה השמינית, עבור ההלוואות שהלוו במשך השנה. סדר הפרוזבול הוא: המלווה עומד ואומר את נוסח הפרוזבול בפני (לפחות) שלושה אנשים כשרים, כשהם יושבים (ולכתחילה עדיף שיהיו כאלו שאינם חייבים לו כסף), נוסח הפרוזבול הוא : "הריני מוסר לכם כל חובות שיש לי שאגבה אותם כל זמן שארצה". מי שמתקשה לעשות את הפרוזבול בפני שלשה, יכול לבקש מֵאַחֵר (אפילו בטלפון) לומר בשמו בפני שלושה אנשים את נוסח הפרוזבול.
לעמוד השאלה
הרב יוסף אברהם פיזם
582 צפיות -
האם תפילת מנחה של ערב ראש השנה הינה תפילה רגילה?
-
האם הדיינים המתירים בהתרת נדרים צריכים לשבת?
-
האם אנו נוהגים שנשים עושות התרת נדרים בערב ראש השנה?
יש הנוהגים אמנם שכשהבעל הולך לעשות התרת נדרים לעצמו בערב ראש השנה, אשתו מבקשת ממנו שיהיה שליח בשבילה ויתיר גם את נדריה, והבעל מוסיף בנוסח התרת הנדרים, שהוא גם מבקש להתיר נדרי אשתו. אולם בחב"ד לא נוהגים כך, והתרת נדרי האשה והבנות מתבצעת ביום הכיפורים בתפילת כל נדרי, ולכן בתפילה זאת נשים חייבות להימצא בבית הכנסת כי "בית הדין" -אלו שעומדים ליד החזן עם ספרי התורה- מתירים את הנדרים, ואם האישה אומרת את נוסח זה ביחידות, אין זה מועיל להתרת נדרים.
לעמוד השאלה
הרב ברוך בועז יורקוביץ'
1794 צפיות -
האם נהוג לומר בסליחות ערב ראש השנה, את פזמון "זכור ברית אברהם ועקידת יצחק"?
-
מה עושים במחזור האחרון של אמירת פרקי אבות, כשנשארו רק 4/3 שבתות באלול?
אומרים בכל שבת שני פרקים מפרקי אבות, כדי להספיק לסיים את פרק ו' בשבת שלפני ראש השנה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
19 צפיות -
האם מותר לאדם שלא מבין עברית לקרוא התרת נדרים באנגלית והמתירים שלא יודעים אנגלית מתירים לו בלשון הקודש?
אם אינו מבין את ה'התרת נדרים', עדיף לאומרו בשפה שמבין אותה - גם שלא בלשון הקודש, ואף שהדיינים אינם מכירים את השפה, די בכך שיודעים הם אשר הוא רוצה להתיר את נדריו.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער יהושע ליפש
857 צפיות -
מה עושה מי שנמצא בבידוד בנוגע להתרת נדרים בערב ר"ה? אפשר לעשות התרת נדרים רק עם 3 גברים במקום עשרה? ואם אין שלושה?
אפשר לעשות התרת נדרים בפני שלשה. כמו"כ אם יוצא מהבידוד או שיוכל לעשות בפני שלשה לפחות (או עשרה) במהלך עשרת ימי תשובה - יעשה כן. אם אין אפשרות כזו - ניתן באמצעות הטלפון או המחשב - כאשר המתירים יושבים יחד באופן פיזי.
לעמוד השאלה
מכון הלכה חב"ד
802 צפיות -
בערב ראש השנה לא התרתי נדרים. האם עוד אפשר לעשות?
-
האם אומרים תחנון בערב ראש השנה?
בסליחות אומרים אפילו לאחר עלות השחר. אך אחרי זה בתפילת שחרית כבר לא אומרים.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
434 צפיות -
מתי נהוג לעלות לציון של הורה שנפטר - בערב ראש השנה או בערב יום כיפור?
המנהג הוא בערב ראש השנה להשתטח על קברי צדיקים (ולאו דווקא בקברי אבותיו), בערב יום כיפור יש אמנם מנהג כזה אך אצלנו לא נהגו בזה.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
1391 צפיות -
מתי מברכים את החודש?
בכל שבת שלפני ראש חודש מברכים את החודש, מלבד בשבת שלפני ראש השנה, שאז אין מברכים את החודש. וגם כאשר חל א' דראש חודש בשבת – מברכים את החודש בשבת שלפניו (כ"ג בחודש).
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
15 צפיות -
האם אומרים וידוי בקריאת שמע שעל המיטה בליל ערב ראש השנה?
-
איזה ניגונים לא מנגנים בשבת?
בהתוועדות המתקיימת בשבת, אין לנגן את הניגונים "אבינו מלכנו" ו"הנרות הללו" אך את הסיום "על ניסיך וכו'" מנגנים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
8 צפיות