שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מעשרים שמן כשלא עישרו את הזיתים, (זיתים לשמן לא ראוים לאכילה לפני הסחיטה, כך שהשמן הוא הגמר עשיה)?
-
האם פירות הפקר חייבים במעשר?
-
האם צריך לעשר חמצוצים (גבעולים חמוצים שילדים קוטפים ומוצצים)?
-
האם צריך לעשר גם עשבי תבלין כמו פטרוזיליה?
-
האם קטן יכול לעשר לעצמו?
-
אם קטפתי פרי בטבע מחוץ לבית והכנסתי לרכב, האם צריך לעשר כמו במקרה שמכניסים לבית?
אם קטפת ממקום הפקר אינך צריך להפריש, אם קטפת מחצר ביתך צריך להפריש, אם קטפת ממטע וכיוצא בזה וכוונתך להביא לביתך אין צריך להפריש עד שיגיע לבית, וברכב עוד אין צורך. אם לא היה בכווונתך להביא לבית יש להפריש מרגע שגמרת את הקטיף ומלאת את הסלסלה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
566 צפיות -
האם ניתן לקטוף פירות מעץ שגדל בחצר פרטית, ולאכול את הפירות תחת העץ ללא הפרשת מעשר?
-
יש לי משפחה שאינם שומרים תורה ומצוות לע"ע, יש להם עץ בחצר ואני חושש שיאכלו ממנו ללא הפרשת מעשר, האם ניתן לעשר פירות שנקטפו מעץ מסוים, ולפטור ממעשר את שאר הפירות שעדיין נמצאים על עץ זה?
הדין הוא שהפרשה על המחובר לא מועילה, וכוונת הדברים היא שהפרשה בסתם על המחובר לא מועילה כלום. אך אם עשה תנאי שכאשר יתלוש את הפירות אז תחול ההפרשה - זה מועיל בתנאי 1. שהפירות שהפריש קיימים בשעה שתולש מהעץ (כי רק כעת חלה ההפרשה), 2. שבעת ההפרשה הפירות כבר הגיעו לשליש בישולם (דכל הטעם שאפשר להפריש הוא מפני שזה רק מחוסר מעשה ובאם עוד לא הגיע שליש זה לא מחוסר רק מעשה). אך לכתחילה אין לעשות זאת כי מפסידים את הברכה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
1469 צפיות -
האם צריך לעשר עלי נענע?
-
יש לי פלפלים בשלוש צבעים, האם עלי לעשר מכל צבע בנפרד או שכולם נחשבים לסוג אחד?
כיוון שאינם כלאיים זה בזה, נחשבים כמין אחד ואפשר להפריש מזה על זה.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
352 צפיות -
שכחתי לעשר תפוחי אדמה, האם אפשר לעשר תפוח אדמה אחרי שנעשה עיסה או אחרי שבושל?
חייבים לעשר ולהפריש על מנת להתיר את הטבל של התבשיל ואת מה שנבלע בסיר ממאכל שהוא טבל, אם יש עוד מתפוחי אדמה אלו שלא התבשלו יש לעשר מהם על הכל, באם לא נשאר יש לעשר מהעיסה - תבשיל.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
616 צפיות -
יש לי בחצר עץ תפוזים והכנסתי את הפירות דרך החלון, האם צריך לעשר אותם?
פירות הגדלים בחצר פרטית חייבים בתרומות ומעשרות אף ללא הכנסה לבית.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
740 צפיות -
כשמעשרים ירקות, האם כל הירקות צריכים להיות לפני או רק של המעשר?
-
האם צריך לעשר פרחים אכילים שמניחים על העוגה ליופי?
-
האם צריך לעשר פטריות?
פטריות פטורות לגמרי מתרומות ומעשרות, מכיוון שאין עיקר יניקתן מן הקרקע, אלא הן גדלות מלחות האוויר.
לעמוד השאלה
הרב שי שמעון כהן
987 צפיות -
קניתי מלפפון ועדיין לא הפרשתי מעשר והוא התערבב בסלט עם מלפפונים מעושרים, מה אפשר לעשות?
-
פירות העץ בשנה הרביעית חייבים גם בפדיון רבעי וגם במעשר או רק ברבעי?
אם יודעים בוודאות שהם אכן 'נטע רבעי' הם פטורים מתרומות ומעשרות, אם יש ספק בהיותם 'רבעי' או האם הם חייבים ב'רבעי' יש להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה.
לעמוד השאלה
מכון הלכה חב"ד
343 צפיות -
האם צריך לעשר צמחים שקוטפים אותם בשטחי הפקר או עירייה, לצורך הכנת חליטת תה?
הגדרת הפקר היא רק אם הדבר הפקר "לכל", אבל אם העיריה נותנת רשות לתושבי העיר בלבד לקטוף ולא לשאר האנשים אין זה הפקר. וכן במקרים רבים העיריה אינה מפקירה כלל (אף לתושבים) את הפירות והעצים שנטועים בעיר. ויש לברר דבר זה היטב אצל העיריה. ובכל מקרה של ספק יש להפריש מעשר בלי ברכה. בנוסף יש לציין שבקטיפת צמחים לצורך תה וכדומה יש הבדל אם הצמחים אינם נאכלים וזורקים אותם לאחר הבישול שאינם חייבים במעשרות, לבין אם נאכלים כמות שהם, שהינם חייבים במעשרות. ואם יש עלים שחלק מן האנשים או העדות אוכלים אותם כמו נענע וכדומה יש להפריש מהם בלי ברכה. ולכן העצה כדי לצאת מכל ספק: להפריש תמיד תרומות ומעשרות בקטיף מעצים וצמחים שנטעו בעיר גם אם אינם גדלים בחצר פרטית, ומאידך לבצע ההפרשה בלי ברכה. וכן יש לנהוג להפריש בלי ברכה בכל קטיף שהוא רק לשם תה ולא לאכילת העלים.
לעמוד השאלה
הרב ישראל יצחק הלפרין
892 צפיות -
עישרתי במקום אחד, האם מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
לכתחילה כל הפירות צריכים להיות במקום בשעת העישור, בדיעבד, אם כוונת גם על הפירות שלא היו לפניך כשעישרת, הם נפטרו במעשר.
לעמוד השאלה
הרב אברהם הרוניין
311 צפיות -
Faut-il réciter la bénédiction avant, ou après avoir prélevé la Terouma et le Ma’asser ?
Une bénédiction est récitée sur une Mitsva en vue de son accomplissement ("’Over Lé’Assi’atane"). De ce fait, on récitera la bénédiction avant le prélèvement, puis on procèdera à ce dernier, en récitant la suite du texte.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
131 צפיות -
עץ שבעליו הפקיר את הפירות אבל לא הפקיר את גוף העץ-חייב במעשר?
-
האם החשש לערלה בשקדים, כולל גם שקדים מיובאים מארה"ב?
-
האם יש בעיה של ערלה, בעצים של גוי הנמצאים בארץ ישראל?
איסור ערלה הוא בכל עץ, וזה לא משנה האם זה של יהודי או גוי.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
739 צפיות -
ירקות של צה"ל האם אפשר לסמוך על זה שהם מעושרים?
-
ירקות בהשגחת הרבנות האם צריך לעשר והאם צריך להגיד נוסח כל שהוא?
-
יש לי עץ לימון בכד על גבי משטח מרוצף מבטון, העברנו אותו השבוע לגינה ע"י ששברנו את הכד וגררנו אותו על גבי הרצפה עם שק, האם צריך למנות ערלה מחדש?
כיוון שהייתה ריצפת בטון בין העציץ לאדמה, הרי זה כנטוע בעציץ שאינו נקוב ונחשב בלתי נטוע לעניין ערלה, ואח''כ כשהועבר לנטיעה באדמה הרי זו נטיעה חדשה, ומאז מונים לערלה.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
474 צפיות -
אני בעבודה מקבל בארוחת צהריים ירקות חיים שספק אם עישרו אותם, מה צריך לעשות כדי שאוכל לאכלם?
צריך לעשר אותם בלי ברכה. יש לומר את הנוסח של המעשרות, וצריך מטבע כדי לפדות עליו את המעשר שני, או לחילופין לעשות מנוי בקרן המעשרות, ואז הם מטפלים במטבעות, וישלחו לך את הנוסח שלהם.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
429 צפיות -
הכנתי דגים ובטעות תיבלתי אותם במיץ מלימון שלא עישרתי. את הלימון כבר זרקתי לפח. מה דינם של הדגים?
-
אשתי קטפה לימון מהעץ והניחה בצד על מנת לעשר, אך שכחנו לעשרו לפני שבת וכבר ערבנו חלקו בטחינה, האם ניתן לעשר בשבת?
במשך השבת אסור לעשר, ואפילו אם היה עדיין בין השמשות היה אסור במקרה זה, ורק במוצאי שבת יוכל לעשר מלימון אחר שאינו מעושר גם על לימון זה.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
785 צפיות -
האם מותר להאכיל בעלי חיים מפירות ערלה?
-
האם דיני ערלה חלים גם בחוץ לארץ, בעץ פרי פרטי?
כן, דיני ערלה חלים גם בחו"ל, ההבדל הוא שבחו"ל ספק ערלה מותר, ולכן אין צורך לברר האם הפרי הינו ערלה, אך עץ בחצר פרטית שידוע שהוא ערלה אין לאכול את הפירות.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
737 צפיות -
האם נוהגים דיני ערלה בחוץ לארץ?
-
האם מותר להריח פרי ערלה?
אף שיש מקלים להריח פרי של ערלה, לכתחילה אין להריח פרי של ערלה מאחר שאסור בהנאה.
לעמוד השאלה
הרב שרגא נתן דהן
606 צפיות -
שלום, קטפתי לימונים משני עצים שונים. האם אפשר לעשר את כל הלימונים ביחד או כל קבוצה לחוד?
כמובן שמדובר עצים שאינם ערלה, אם שניהם אינם נטע רבעי, וקוטפים את הפירות באותו זמן, מותר לעשר מזה על זה. אין לעשר מפירות של שנה אחת על שנה אחרת.
לעמוד השאלה
הרב אורי ליפש
692 צפיות -
בננה נחשבת לפרי או ירק לענין ערלה?
-
האם מותר לעשר פירות בשבת?
-
עץ שהיה נטוע כמה שנים ועשו לו הרכבה מחדש, האם צריך למנות לו ערלה מחדש?
באופן כללי לא צריך למנות מחדש. אבל יש סוגי הרכבה שכן צריך ויש סוגי הרכבה שיש בהם חילוקי דעות.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
378 צפיות -
ראיתי בטבלאות אחוזי הערלה, שבאבוקדו יש פחות מחצי אחוז ערלה, האם ניתן בעקבות כך לקנות אבוקדו בכל רשתות השיווק?
-
הפרשת חלה צריכה להיות "מן המוקף" מה הכוונה?
מן המוקף פירושו, שתהיה החלה הניטלת קרובה וסמוכה לעיסה שמפריש עליה. ולא שיפרישו חלה לבצק שנמצא במקום אחר.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
926 צפיות -
קיבלתי כרוב שאני לא יודעת מה הכשרות שלו. האם אני יכולה להשתמש בו?
יש להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה, להפריד את העלים להשרות במים וסבון לשוטפם אח''כ להביט בהם אחד אחד מול מקור אור ולראות שאין בהם נגיעות.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
580 צפיות -
איזה פירות מותר לאכול ללא חשש ערלה?
קשה מאוד לומר על זן מסויים שבודאי אין בו ערלה, בתמרים כמעט ולא מצוי ערלה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
437 צפיות -
כמה זמן צריך לחכות מזמן שתילת העץ, לגבי איסור ערלה?
אתן דוגמא: אם השתילה הייתה בט"ו באב תשע"ו, אזי עד ראש השנה, נחשבת שנה ראשונה. תשע"ז - שנה שניה. תשע"ח - שנה שלישית. ובתשע"ט פירות שחנטו אחרי ט"ו בשבט, אינם ערלה. פירות ערלה אסורים באכילה ובהנאה. לכן, יש להשמידם (לשורפם או לקוברם) כדי שלא תהיה תקלה.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
400 צפיות -
האם יש בעיה של ערלה ברימונים או שאפשר לקנות ולעשר בכל מקום?
-
מתי צריך לעשות את הפרשת החלה?
ההפרשה נעשית לכתחילה מן הבצק – לאחר סיום הלישה ולפני האפיה (ואם שכחו ולא הפרישו אז, יפרישו אחרי האפיה).
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
112 צפיות -
האם פירות ממין שלא גדל בארץ אפשר לקנות בשוק ללא השגחה?
באם הפירות האלו הם ודאי מיובאים מחוץ לארץ מותר לקנות. על הרבה מהפירות יש מדבקה, כמובן שיש פירות שצריך לקלף את הקליפה מחומר שמורחים עליו.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער טאלר
510 צפיות -
נטעתי עץ פרי וכתבתי עליו שלט שכל הפירות הפקר, האם עלי להמתין 3 שנות ערלה?
פירות ערלה אסורים בהנאה כל ה3 שנים אף אם הפקירם, ולכן אין לשים שלט שהפירות הפקר כדי לא להכשיל אנשים.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
574 צפיות -
האם זה נכון שבתמר אין חשש ערלה עקב שלא צומח מיד ורק צריך לעשר?
-
קרמבולה זה פרי או ירק לענין ברכה וערלה?
-
פירות שספק אם הפרישו מהם תרומות ומעשרות. מה צריך לעשות לתקנם?
-
האם על פירות מעץ הפקר צריך להפריש מעשרות?