שאלות ותשובות
13 תוצאות
-
האם מותר להתפלל מנחה של ערב שבת אחרי השקיעה?
-
האם עומדים ב"ואני תפילתי" במנחה של שבת?
-
מהו הזמן הרצוי לתפילת מנחה?
בשו"ע אמנם נפסק כי יש עדיפות להתפלל 'מנחה קטנה' היינו מ'ט' וחצי שעות'. אך הרבה מן הפוסקים חולקים על כך וסבורים שאף מלכתחילה אפשר להתפלל 'מנחה גדולה' 'משש וחצי שעות', וכן כ"ק אד"ש מה"מ לא מקפיד על מנחה קטנה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
1444 צפיות -
אפשר להתפלל מנחה בערב שבת לאחר השקיעה?
זמן תפילת מנחה בכל יום הוא לפני השקיעה (ואם קיימת אפשרות להתפלל מנחה גדולה בציבור – עדיף לעשות כן, מאשר להמתין למנחה קטנה ולהתפלל ביחידות), ובערב שבת יש להקפיד על כך ביתר שאת, בכדי שלא יתפלל בשבת תפילת חול. עם זאת, הרואה אנשים מתפללים אחרי השקיעה לא ימחה בידם, שכן יש מקילים בדבר, במיוחד בשעת הדחק כמו בימות החורף. עליו אף להשתתף ולענות אמן, קדושה ו"מודים".
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
26 צפיות -
מהו זמן סעודה שלישית?
זמן סעודה שלישית מתחיל מזמן מנחה גדולה, דהיינו חצי שעה זמנית אחרי חצות היום. ויכול לאוכלה בין לפני תפילת מנחה ובין אחרי שהתפלל מנחה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
18 צפיות -
מהי ההפטרה שנאמרת במנחת יום הכיפורים?
מפטירים בספר יונה: "ויהי דבר ה' אל יונה גו' – ובהמה רבה", ולאחריה אומרים את פסוקי "מי א-ל כמוך גו'" ממיכה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
מהו סדר תפלת מנחה ביום התענית?
"וידבר", "קטורת", "אנא בכוח", "אשרי", חצי קדיש. מוציאים ספר תורה וקוראים "ויחל משה" לשלושה עולים; השלישי הוא מפטיר "דרשו ה'", ואומר 3 ברכות ההפטרה. לפני תפילת שמו"ע מחזירים את ספר התורה, אומרים "יהללו" וחצי קדיש. בתפילת לחש אומרים "עננו" ב"שומע תפילה". בחזרת הש"ץ – החזן אומר "עננו" בין "גואל ישראל" ל"רפאנו", ולפני "שים שלום" מוסיף "אלקינו ואלקי אבותינו . . יברכך". לאחר מכן: וידוי, נפילת אפיים, פתיחת הארון ו"אבינו מלכנו" המלא, "ואנחנו לא נדע", קדיש "תתקבל", "עלינו לשבח" וקדישים.
לעמוד השאלה
מכון הלכה חב"ד
52 צפיות -
אם התחילו בקריאת התורה בעשרה, ואחר כך יצאו מקצתם מה עושים?
הנשארים ממשיכים בקריאה, עם ברכות וקדיש. אבל לא קוראים למפטיר אם אין מניין, ואת ההפטרה יקראו ללא ברכות. ובתענית ציבור וביוה"כ במנחה, שהמפטיר הוא ממניין העולים – כן עולה מפטיר עם ברכה, אך יקרא את ההפטרה ללא ברכות.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
10 צפיות -
מה אומר הגבאי במנחה של שבת "ויעזור" או "ותגלה"?
במנחה של שבת אומר הגבאי "וְתִגָּלֶה" (כמו בקריאת התורה בימות החול. ולא "ויעזור" כבשחרית של שבת ויום טוב).
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
13 צפיות -
האם צריך לומר עם הציבור "ואני תפילתי" במנחה של שבת?
אם הציבור הגיע ל"ואני תפילתי" והוא עדיין לפני "אשרי" או לפני "ובא לציון" – יאמר "ואני תפילתי" עם הציבור, ולאחר מכן ימשיך כסדר התפילה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
9 צפיות -
מי שכבר קיבל על עצמו שבת יכול להצטרף למניין מנחה?
כן, אף על פי שאינו יכול בעצמו להתפלל מנחה – רשאי להצטרף ולהשלים מניין למתפללים שעדיין לא קיבלו שבת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
22 צפיות -
מה יעשה מי שלא התפלל מנחה בשבת?
יתפלל ערבית פעמיים ויאמר "אתה חוננתנו" רק בראשונה כי הראשונה נועדה לשם התפלה הנוכחית והשנייה לשם תשלומין. ואם הבדיל בשתיהן– יצא, וכן אם לא הבדיל כלל אינו חוזר (כי מבדיל על הכוס). אבל אם הבדיל רק בשנייה בכוונה – יצא רק ידי ערבית, וצריך לחזור לתשלומי מנחה. ואם שכח להבדיל בראשונה – אינו חוזר, כי לא גילה דעתו שהתכוון בראשונה לשם תשלומי מנחת שבת ושנייה לשם ערבית.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
מי שטעה במנחה של ערב שבת בחורף ולא אמר "ותן טל ומטר"?
אינו צריך להתפלל ערבית פעמיים, כי בשבת לא אומרים "ותן טל ומטר" – ואין תועלת בתפילת תשלומין.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
16 צפיות