שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
במנין שהש"ץ בטעות לא כפל את המילים "ה' אלוקיכם אמת" וכבר המשיך הלאה, מה יעשו הציבור?
-
מה הטעם לכיסוי העיניים בפסוק שמע ישראל?
-
כיצד מקיימים זכירת שבת בכל יום?
טוב לקיים ציווי זה גם בזמן קריאת שמע, לזכור את השבת כשאומר (בפרשה שלישית) "וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה'". בנוסף, מזכירים זאת ב"שש זכירות" אחרי התפילה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
65 צפיות -
אני מתפלל ערבית במקום שמתחילים אחרי השקיעה ולא אחרי צאת כוכבים. האם צריך לחזור על קריאת שמע או שאני יוצא ידי חובה בקריאת שמע שעל המיטה?
אף שמן הדין ניתן לצאת ידי חובה בקריאת שמע שעל המיטה, כדאי לחזור שמא תשכח לכוון לצאת ידי חובה בקריאת שמע שעל המיטה. לעצם העניין יש להעיר כי הצמח צדק כותב לגבי תפילת ערבית שקריאת שמע בזמנה ותפילה בזמנה עדיפים על תפלה במניין.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
1035 צפיות -
אדם הספיק להתפלל רק שמונה עשרה וקריאת שמע ללא ברכות קריאת שמע, בגלל אילוץ, האם הוא יכול להשלים את ברכות קריאת שמע?
-
שכחתי לומר ברכות קריאת שמע ודילגתי ישר לקריאת שמע, אפשר להשלים אחר כך?
-
מהי מצוות זכירת השבת?
נצטווינו לזכור את יום השבת, ויש אומרים שמצוה זו נוהגת בכל יום. כלומר, יש לזכור תמיד שהקב"ה ברא את העולם בשישה ימים ושָׁבַת בשביעי, ואשר הוא מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית. ולמעשה מקיימים זאת בזמן קריאת שמע, כשאומרים (בפרשה שלישית) "וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְוֹת ה'". בנוסף, מזכירים זאת ב"שש זכירות" אחרי התפילה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
64 צפיות -
בתפילת מעריב אני אוחז ב'ואמונה כל זאת' והש"ץ מסיים את 'גאל ישראל' או 'שומר עמו ישראל לעד' האם אני צריך לענות אמן?
-
כשאני אוחז בקריאת שמע או בברכות קריאת שמע, ושומע קדיש מהחזן האם צריך לעצור ולהקשיב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולהקשיב ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
762 צפיות -
האם אדם שמתפלל אחרי חצות, אומר ברכות קריאת שמע בשם ומלכות?
אין להתפלל ולברך ברכות קריאת שמע אחר חצות, יש חסידים הנוהגים שקוראים גם אחר כך קריאת שמע בברכותיה, אך כמובן שאין לסמוך על כך (לכתחילה) כי מעיקר הדין אסור.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
2386 צפיות -
מהי הכוונה המינמלית בקריאת שמע כדי לצאת ידי חובה?
שה' הוא יחיד. ובפירוט יותר: הקשב יהודי, ה' שהוא האלוקים שלנו הוא יחיד בשבעה הרקיעים ובארץ, וכן בארבע רוחות העולם.
לעמוד השאלה
הרב מנחם מענדל הלפרין
1101 צפיות -
בקריאת שמע של הבוקר (לפני התפילה), צריך לכפול את המילים "אני ה' אלוקיכם"?
כן, מכיון שיוצאים בה ידי חובת קריאת שמע בזמנה, וצריך להשלים לרמ"ח תיבות.
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
908 צפיות -
כשאני מתפלל אחרי סוף זמן קריאת שמע, האם אני צריך לומר בבוקר את כל קריאת שמע או שמספיק לקרוא פרשה ראשונה?
יש להזדרז לקרוא כל בוקר את כל קריאת שמע לפני סוף הזמן. לאחר הזמן יש לומר את שמע כפי שמופיע בסידור. את הפרשה הראשונה לפני הודו ואת כל הפרשיות בברכות קריאת שמע לפני שמונה עשרה.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
874 צפיות -
אם אני מתעכב קצת בתפילה והחזן כבר הגיע לה' אלוקיכם אמת, האם עלי לכפול את המילים ה' אלוקיכם אמת כשאגיע לשם?
-
האם כשמכסים את העיניים בקריאת שמע, צריך להשאיר את היד על העיניים גם באמירת ברוך שם?
-
איזה יד צריך 'איטר יד' להניח על העיניים באמירת "שמע ישראל"?
-
האם באמירת הוידוי בק"ש שעל המיטה מכים על החזה?
-
מי שלא קרא קריאת שמע בזמנה האם ישלימה?
תפלת התשלומין נתקנה רק כהשלמה לתפלת העמידה, משום שתפלה היא בקשת רחמים, והלוואי שיתפלל האדם כל היום. אולם לגבי יתר קטעי התפלה כגון פסוקי דזמרה וברכות קריאת שמע לא תקנו תשלומין; ומי שאיחר זמן קריאת שמע, אף שהפסיד שכר מצוות קריאת שמע בזמנה, יקרא אותה שלא בזמנה בכדי שיקבל עליו עול מלכות שמיים, אך אם עברה עונתה כגון שלא קרא קריאת שמע כל יום והגיע הלילה, לא ישלימה.
לעמוד השאלה
הרב ליאור רוזנבוים
703 צפיות -
האם אפשר לקרוא קריאת שמע לפני הנץ?
אפשר לקרוא קריאת שמע לפני הנץ החל מזמן טלית ותפילין ובדיעבד יוצא כבר מעלות השחר.
לעמוד השאלה
הרב דניאל לנאו
1741 צפיות -
אני בעלת תשובה, אך בעלי שלא חזר בתשובה, מסרב להתיר לי בימים האחרונים לקרוא שמע ישראל שעל המיטה כשהוא ישן, שלא אדליק את אור הלילה, אפילו לא אור פנס ואקרא. שאלתי: אם אקרא בחדר הסמוך שהוא בדיוק ממול חדר השינה, או אשב בפתח חדר השינה, האם זה בסדר?
-
1. בסוף קריאת שמע האם צריכים לכפול גם את המילה "אני" (שלפני ה' אלוקיכם אמת) 2.האם צריכים לכפול את המילים הנ"ל בקריאת שמע שאומרים עם ר"ת, ובקר"ש שעל המיטה?
1.המתפלל ביחיד כופל את המילים אני ה' אלוקיכם ומסיים פעם אחת אמת. 2. בר"ת - לא, בק"ש שעל המיטה - כן.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
939 צפיות -
מילים שתחילתן כאות שבסיום המילה הקודמת כיצד יקראו אותן?
מילה שאות שבתחילתה היא כאות שבסוף המילה שלפניה – כגון "על לבבך", "על לבבכם", "ואבדתם מהרה", "הכנף פתיל", "אתכם מארץ" – צריך לתת רווח ביניהן כדי שלא תבלע אחת האותיות. וגם אם יש מקף ביניהן – כגון "בכל לבבך" (ואתחנן ו, ה), "בכל לבבכם" (עקב יא, יג) – יתן רווח והבדל ביניהן שיהיה נשמע שקורא שתי למ"דין, אך לא יפסיק הרבה שהרי צריך להסמיכן.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
2 צפיות -
האם מותר לענות על קדיש וברכו, כשאוחזים בברכות קריאת שמע או בקריאת שמע בתפילת מעריב?
בקריאת שמע וברכותיה, יש לעצור ולענות (למעט בפסוק הראשון של קריאת שמע ופסוק ברוך שם) אמן יהא שמיה רבא ואמן של דאמירן בעלמא, וכן ברכו.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
637 צפיות -
האם ואיך אשה משלימה בקריאת שמע רנ'ב תיבות כנגד רנ'ב איברים?
אשה אינה צריכה להוסיף יותר משלוש מילים, כמו האיש, מאחר והכוונה אינה דווקא לרמ"ח איברים שלהאדם הספציפי, אלא באופן כללי (על דרך "רמ"ח אברין דמלכא" - אין לאשה יותר מצוות וכו'), מה גם שלא לכל הדעות המספר הוא רנ"ב, ולכן גם בברכה לרפואה אומרים לאשה "בכל אברי'ה" ולא מספר ספציפי
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
804 צפיות -
האם צריכים להוריד את המשקפיים כששמים יד על העיניים בקריאת שמע?
אין צורך לשים את היד דווקא ישירות על העיניים, כך שאין צורך להסיר את המשקפיים.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
839 צפיות -
כאשר נמצא בפסוקי דזמרה ושומע את הש"ץ אומר ה' אלוקיכם אמת, האם יוצא ידי חובה מהש"ץ או שכשיגיע לקריאת שמע צריך לכפול "ה' אלוקיכם אמת"?
כיוון שעדיין לא התחיל לקרוא קריאת שמע, לא יכול לצאת ידי חובה בתיבות אלו שאומר הש"ץ, ולכן כשיגיע לקריאת שמע יאמר אני ה' אלוקיכם אני ה' אלוקיכם אמת, וכך יוכל להשלים שיהיו רמ"ח תיבות בקריאת שמע.
לעמוד השאלה
הרב שמעון פרבר
936 צפיות -
האם בקריאת שמע שקוראים בבוקר לפני שאוכלים מזונות, צריך להניח תפילין?
מנהג אנ"ש בדורנו לקרוא קריאת שמע קטנה (קודם התפילה) אף בלא תפילין, והרבי יישב מנהג זה.
לעמוד השאלה
הרב ישראל מעטוף
1835 צפיות -
האם שמים יד ימין על העיניים בקריאת שמע בקורבנות לפני תפילת שחרית?
-
מהי משמעות הכלל "מש"ה מפיק וכל"ב מכניס" ?
כאשר אותיות מ' ש' ה' נסמכות אל לשון אלקות או אדנות מלפניהם – מבטאים את החטף שבאלף, כגון: "הָאֱלֹהִים", "היפלא מֵאֲדֹנָי דבר". אבל כאשר באות אותיות ו' כ' ל' ב' לפני לשון אלקות או אדנות – החטפים נעלמים ואינם נקראים, כגון: "וֵאלֹהִים פקד יפקד אתכם" (ויחי נ, כד) [הקריאה היא כמו אילו היה כתוב: וֵלֹהִים], "אל נא יחר לַאדֹנָי" (וירא יח, לב) [כאילו כתוב: לַדֹנָי], "ויאמינו בַּאדֹנָי" (בשלח יד, לא) [כאילו כתוב: בַּדֹנָי].
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
6 צפיות -
הנכנס לבית הכנסת כשאוחזים בקריאת שמע, האם צריך לקרוא עם הציבור?
הנכנס לבית הכנסת ורואה את הציבור קוראים קריאת שמע יקרא עמהם אף אם הוא כבר קרא קריאת שמע, שלא יראה כאילו אינו רוצה לקבל על עצמו עול מלכות שמים. מן הדין עליו לקרוא רק פסוק ראשון ויש אומרים גם ברוך שם, אך טוב שיקרא איתם את כל קריאת שמע.
לעמוד השאלה
מכון הלכה חב"ד
656 צפיות -
במקרה שלא התפללתי מעריב ומגיע זמן חצות, האם יש לקרוא קריאת שמע לבדה קודם חצות?
-
אדם שהתפלל מאוד מהר ומסופק אם קרא קריאת שמע בשלימות, האם עליו לחזור ולקרוא שוב קריאת שמע?
-
האם מותר לסמס תוך כדי קריאת שמע בשחרית?
-
האם נשים צריכות לומר קריאת שמע בזמנה?
אינן חייבות בזה, אך כמובן שכשאומרות בזמן מקיימות מצווה.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער יהושע ליפש
796 צפיות -
מה יעשה מי שקוראים לו לעלות לתורה באמצע באמצע ברכות קריאת שמע?
באמצע קריאת שמע וברכותיה וכן בשאר ברכות ארוכות (חוץ מברכת המזון), בין "גאל ישראל" לשמונה עשרה בשבת - יעלה, אך לא יקרא עם הבעל קורא.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
מתי עונים אמן על ברכות התורה ומתי אסור לענות?
עונים אפילו בקר"ש וברכותיה, בהלל, ובין "גאל ישראל" לשמונה עשרה בשבת. אך אסור לענות אמן אם אוחז בין "גאל ישראל" לשמ"ע בימות החול, וכן בשמו"ע, בברכות קצרות, בפתיחה/חתימה של ברכה ארוכה, בין ברכה למצוה או להנאה, באמירת "ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד", בפסוקי קר"ש ("שמע", "ברוך שם"), בין "אני ה' אלקיכם" ל"אמת ויציב", ובין "אמת ל"ויציב", ובברכת המזון.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
15 צפיות -
אדם שקם בבוקר וגילה שעוד זמן קצר מאוד עובר זמן קריאת שמע, ואין לו פנאי לברך את כל ברכות התורה קודם, מה יעשה?
-
האם מותר לענות שלום בקריאת שמע בין הפרקים, לאדם שדורש בשלומי?
מן הדין מותר כדברי רבי יהודה במשנה וכפי שנפסק בשולחן ערוך, אך כותב אדמו"ר הזקן שמי שלא מקפיד על עניית חבירו אין לו להפסיק ולענות לו, ולכן בפועל כיון שהיום לא מקפידים על אי אמירת שלום, אין אומרים שלום כלל בברכות קריאת שמע ובקריאת שמע.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
624 צפיות -
מאיזה שעה בבוקר כבר אפשר להתחיל תפילה?
כבר בעלות השחר. אמנם, קריאת שמע צריכה להיקרא משיכיר את חבירו בריחוק ד' אמות, ותפילת שמונה עשרה לכתחילה צריכה להיות אחרי הנץ. זמנים אלו משתנים מזמן לזמן וממקום למקום והם מופיעים בלוחות.
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
1535 צפיות -
האם צריך לעמוד בקריאת שמע של תפילת שחרית?
לא. וכתבו הפוסקים שה"מחמיר" על עצמו ונעמד במיוחד לצורך קריאת שמע בעמידה, הרי הוא עובר על דברי חכמים, שכן זה שהתירו לקרוא קריאת שמע בישיבה, אינו בכדי להקל, אלא משום שלא ראו חכמים מעלה כלל, בעמידה בקריאת שמע. ועל פי פנימיות העניינים יש עניין דווקא שיקרא קריאת שמע וברכותיה כשהוא מיושב.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
780 צפיות -
מהו מפיק ה' וכיצד צריך לבטא אותו בקריאה?
מפיק ה' תפקידו להדגיש את האות ה בסוף מילה וצריך להקפיד לקראה במפיק ה'.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
אדם שנזכר באמצע ברכות קריאת שמע של תפילת ערבית, שכבר התפלל ערבית?
-
כיצד יש לבטא ז' הסמוכה לכ'?
יש להתיז את הז' (כמו ב־"תִּזְכְּרוּ", "וּזְכַרְתֶּם") כדי שלא תישמע כסמ"ך, אלא כזי"ן ברורה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
2 צפיות -
מה חשוב להקפיד בקריאת אותיות דגושות ושווא?
יש להיזהר לא להדגיש אות רפה, לא לרפות אות דגושה, ולא יניח שבא נע ולא יניע שבא נח.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
4 צפיות -
האם מותר בתפילה לרמוז באמצע ברכות קריאת שמע?
רמיזה שלא לדבר מצוה אסורה אפילו בפסוקי דזמרא, ולכן מובן שכן הוא בודאי לברכות קריאת שמע. אך רמיזה לדבר מצוה מותר, ואסורה רק בפרשה ראשונה של קריאת שמע, וכמובן גם בשמונה עשרה.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
847 צפיות -
אם אמרתי קריאת שמע על המיטה ואחר כך נטלתי ידיים לסעודה, האם צריך לומר שוב קריאת שמע?
-
אחרי שקוראים "קריאת שמע שעל המיטה" מותר לכתוב?
-
האם מותר לקרוא קריאת שמע שעל המיטה בשכיבה?
מדינא - מותר כשמושכב על צידו, כשכבר קרא קריאת שמע של ערבית בזמנה, אבל בכל זאת כתבו הפוסקים להדר לומר אותו בעמידה, או לפחות בישיבה.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
1828 צפיות -
האם צריך להגיד קריאת שמע שעל המיטה אם אני לא ישן בלילה?
המנהג בפועל לומר תמיד קריאת שמע שעל המיטה (למעט בליל שבעי של פסח, ליל שבועות וליל הושענא רבה).
לעמוד השאלה
הרב מנחם כהן
2148 צפיות -
האם יש עניין להגיד קריאת שמע שעל המיטה באותם בגדים שלובשים במשך היום?