לכל ההלכה יומית
נאמר: "ולא תונו איש את עמיתו" ודרשו חכמים: "כשם שאונאה במקח וממכר כך אונאה בדברים". בין הדברים שאסרו חכמים משום "אונאת-דברים" נכלל איסור לכנות את חברו בשם גנאי ואפילו שלא בפניו, ואפילו בדרך צחוק והיתול אסור גם אם הלה כבר הורגל בכינוי זה. ומעיקר הדין אסור לכנות את חברו רק בשם שיש בו גנאי, כגון כינוי שיש בו פגם משפחה, או פגם עבירה. ולמעשה יש להימנע מכל שם או כינוי שהאדם בוש בו. והיו שהקפידו להתרחק מכל שם כינוי, והקפידו לקרוא לאדם בשמו הפרטי דווקא, אלא שכתבו הפוסקים, שכשמכנים אדם בכינוי ללא כוונה כלל לגנותו, ואף הלה אינו מתבייש בו כלל, אין בכך כל איסור.
ויקרא כה, יז; מגילה כז, ב ובתוד"ה "ולא" והגהות היעב"ץ שם; ב"מ נח, ב; שו"ע אדה"ז או"ח סקנ"ו ס"ח; שם חו"מ דיני אונאה וגניבת דעת סכ"ט; פלא יועץ ע' אונאה וע' כינוי (וראה יפה ללב ח"ה יו"ד סרמ"ב סק"ח); שו"ת מהרש"ם ח"ג סר"ז; וראה בארת המים על הרמב"ם תשובה פ"ג הי"ד.