דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

לכל השו"ת

האם אדם שהתחייב בדיבור לבצע עסקת נדל"ן מסוימת, יש לה תוקף על פי תורה, והאם אפשר לתבוע אותו לדין תורה במידה והוא חזר בו מההסכם בעל פה?

ע״פ שו״ע צריך לעשות קנין כדי להתחייב בקניה או מכירה של חפץ וכדומה. אמירה בלבד לא מחייבת, ויכול לחזור בו. מכל מקום חכמים אמרו שראוי שאדם יעמוד בדיבורו ואין רוח חכמים נוחה ממי שלא עומד בדיבורו, אבל לא ניתן לתבוע אדם בבית הדין על זה. קנין נעשה ע"י הסכם חתום, ששני הצדדים חותמים על ההסכם. (יש עוד אפשרות של קנין סודר בפני עדים: שהקונה קונה חפץ כל שהוא כגון עט, מהמוכר. ע״י קניית החפץ בהגבהה הוא אומר שהוא מתחייב גם לקנות את הדירה).

מקור:

  • ראה שו״ע חו״מ סימן קפ״ט והלכות מכירה ומתנה בושו״ע אדה״ז סעיף א׳.
הרב דניאל גראבסקי

הרב דניאל גראבסקי

דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 253 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • אדם ששבר משקפיים באונס ובלי כוונה לחבירו, צריך לשלם על כך?

    אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו באונסים, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    590 צפיות
  • האם מותר לקחת בכוח כסף מאדם שעשה לך נזק ולא מוכן לשלם?

    יש לתובעו לדין, ואם יסרב תתנהג כפי שיורה לך בית הדין.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    716 צפיות
  • האם כשמשלמים לבעל דירה את תשלום השכירות באיחור של כמה ימים זה נקרא הלנת שכר?

    אין עוברים בזה על איסור בל תלין, אבל בוודאי שצריך לעמוד בדיבור ובהתחייבות ולשמור את מוצא פיו, וזוהי חובה גמורה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    480 צפיות
  • בחור ישיבה הניח בלילה את משקפיו תחת מיטתו, בבוקר הגיע חבירו להקיצו ובטעות דרך על המשקפיים, האם הוא חייב לשלם על הנזק שנגרם?

    אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו כשמדובר באונס, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם. דהנה בשו''ע נפסק, כי המניח את חפציו במקום שדרך להניח בהם חפצים אלו - הנתקל בהם בשוגג והזיקם חייב בתשלומי הנזק, ואילו המניחן ברשות הרבים במקום שלא היה לו להניח חפצים אלו המזיקם פטור - כי הוא אנוס 'שאין דרך בני אדם להתבונן בדרכים', והצ''צ על הש''ס ביאר שאף כאשר הניח ברשות, באם לא היה הנתקל אמור לדעת כי יש שם חפץ הרי הוא אנוס ופטור. א''כ בנדון, אף שהיה לבעל המשקפים רשות להניחם שם, אעפ''כ לא היה לו למעיר לדעת שהם שם, ולכן הרי זה אונס גמור ופטור מלשלם.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    632 צפיות
צור קשר בוואטסאפ