מהי מלאכת "מוחק" בשבת?
אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת מוחק. את הגדרתה של פעולה זו כמלאכה האסורה בשבת למדו מכך שהייתה במשכן, כשהיו מתאימים את קרשי המשכן היו כותבים אות על קרש ואות על הקרש הסמוך לו וכך ידעו להתאימם זה-לזה. וכשטעו וכתבו אות לא נכונה על אחת מהקרשים, היו מוחקים אותה, בכדי שיוכלו לכתוב במקומה אות אחרת. מטרתה של מלאכת המוחק היא הכשרת מקום לכתיבה, וכשמוחק שתי אותיות או אפילו מטשטש דיו באופן שניתן יהיה לכתוב במקומן שתי אותיות, עובר האדם על מלאכת המוחק מן התורה, אלא שחכמים אסרו למחוק בכל אופן, גם באופן שאינו מכשיר מקום לכתיבה. יש מן הפוסקים שכתבו שמי שהתפחמו ידיו בשבת משחרות הסיר וכדומה, לא ינגב ידיו לאחר השטיפה, משום שהוא נחשב למוחק את השחרורית שעל ידו, ומטעם זה הזהירו להקפיד מערב שבת שלא יהיו על הידיים שאריות צבע בכדי שלא יבוא למחקם בשבת. אלא שלמעשה כתבו הפוסקים להקל בזה, שכן כל איסור מחיקת הדיו הוא במקום הראוי לכתיבה והמחיקה מכשירה מקום לכתיבה, אולם הידיים אינם מוגדרות כמקום הראוי לכתיבה ולכן אין בכך איסור. ולגבי הסרת איפור בשבת כתבו הפוסקים להתיר משום שאיסור מחיקה הוא דווקא בכתב או בצורות (אלא שיש להיזהר מאיסורים אחרים, כמו סחיטה וכדומה). ויש שהחמירו בזה לגמרי, משום שהסרת איפור נחשבת כמוחק על מנת לצבוע מחדש.
מקור:
- טוש"ע ונ"כ או"ח סש"מ ס"ג
- שו"ע אדה"ז שם ס"ד. כה"ח (למהר"ח פלאג'י) סל"א אות נז. קצוה"ש סקמ"ד בדה"ש סק"י. וראה טהרה כהלכה פי"ט סע"ט, ט
- שבת כהלכה ח"ג פי"ח הע' נה.

הרב מנחם כהן