כאשר מחזירים המזוזות לאחר בדיקתם, אם נמצאו המזוזות כשרות, ומחזיר כל אחת למקומה הראשון, אזי כל עוד לא היה היסח הדעת (דהיינו שלא היה הפסק זמן ארוך) אינו צריך לברך על קביעתה מחדש. בשיעור הגדרת היסח הדעת רבו הדעות, אך הדעה הרווחת בין מורי ההוראה היא שאם היה הפסק לילה בין ההורדה וקביעה מחדש – מברכים, וכל עוד הבדיקה וההחזרה הם באותו היום אין מברכים
אם מחליף מזוזה/מזוזות בדירתו, בין אם נמצאו פסולות בבדיקה ומביא כעת מזוזות חדשות, או אם מחליף המזוזות למהודרות יותר, ואפילו אם מחליף רק מקום המזוזות, (מבין המזוזות שכבר היו בדירה), ומזוזה שהיתה בפתח זה קובע בפתח אחר, יש לברך על הקביעה זו (ואפילו לא חלף זמן רב מההורדה של המזוזה הקודמת שהיתה במשקוף זה)
במקרה שהתערבו המזוזות בשעת ההורדה או לאחרי הבדיקה, ולא עבר עדין היסח הדעת גמור משעת ההורדה ועד אחרי הבדיקה, כדאי לעשות היסח הדעת גמור ואז יוכל לברך בלי ספק
מזוזות של גמ"ח , יש לברך על קביעתם גם אם קובע אותם ליום אחד , וכן מותר במזוזות אלו לקובעם באיזה פתח שירצה ואין צורך לדקדק באיזה פתח היו אצל השואל הקודם, כי אין לחוש בזה כלל לדין 'הורדה מקדושה'
כאשר קובעים כמה מזוזות בבית, יש לברר תחילה מהו הפתח שבו חיוב קביעת המזוזה ודאי לכל הדעות, ועל קביעה בפתח זה יש לברך הברכה, ולכווין לפטור בברכה זו גם את יתר הפתחים שבדירה. את יתר המזוזות יש לקבוע ברצף, ולא יפסיק במהלך קביעת המזוזות, בדיבור שאינו קשור לקביעת המזוזה
ברכה בקביעה ע"י אחר
הרוצה לכבד אדם אחר ובפרט אדם חשוב, שהוא יקבע המזוזה – יכול, אך עדיף שבעל הבית יקבע ראשון ויברך , ויכוון להוציא בברכה זו גם את יתר המיועדים לקבוע שאר המזוזות , והם יעמדו בסמוך למברך יענו אמן ויכוונו לצאת בברכתו, ויתפזרו לקבוע כל אחד בפתח המיועד לו, ויזהרו שלא להפסיק בדיבור עד שיקבעו כל אחד המזוזה שלו. ומיד אחר ששמעו הברכה יקבעו באחד מפתחי הדירה שסמוכים למקום שבירך הראשון, ולא ילכו לקבוע בבית אחר, כי ההליכה מבית לבית בין הברכה לתחילת עשית המצוה נחשבת הפסק
המכבד כמה אנשים בקביעות מזוזות בפתחי חדריו, אינו יכול לתת לכל אחד לברך בפני עצמו, וחייבים הם לצאת בברכתו של המברך הראשון. האיסור קיים בין כששמעו האחרים את ברכת הראשון ויצאו ידי חובה בברכתו, שבזה ברור שהברכה הנוספת אם תיעשה, היא ברכה לבטלה. אך גם אם מלכתחילה התכוון כל אחד מהם שלא לצאת בברכת הראשון, וכל אחד מברך לפטור רק את קביעתו שלו בלבד, גם בזה יש איסור ברכה שאינה צריכה

הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה