דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

לכל המאמרים

לאיזה צד מראים קודם את הס"ת בהגבהתו?

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//

להראות קודם לציבור שבצד ימין:

1. כותב השו"ע: "מראה פני כתיבת ס"ת לעם העומדים לימינו ולשמאלו" משמע בפשטות שהסדר הוא שמסובב קודם לשמאל על מנת שיראה העם העומדים לימינו. לשון זו מקורה במסכת סופרים. כך גם נדפס בהוצאה הראשונה של השיחה הנ"ל.
2. מפירוש הצמח צדק על הש"ס משמע, שהכוונה של "כל פניות שאתה פונה לא יהיו אלא דרך ימין" היא שהיחיד מבצע פניה מצד ימין שלו, דהיינו פניה לשמאל. מכיוון שכן יש לומר שגם בהגבהה יש להראות את הספר לצד ימין ע"י זה שמסתובב קודם לצד שמאל.
3. ב-770 המגביה מסתובב קודם לצד שמאל שלו. הרבי עומד לימין המגביה.
4. העיד הרב יהודה לייב ביסטריצקי ע"ה, שלפני תש"י הרבי אמר שהמגביה צריך להסתובב לצד שמאל.

להראות קודם לציבור שבצד בשמאל:

1. המרדכי והמהר"מ מרוטנבורג מבארים את הלשון במס' סופרים (וממילא גם בשולחן ערוך): שיש להחזיק את הספר כשהכתב לכיוון הקהל, ועל כן יש להסתובב לימין והקהל בימין רואה את הכתב. לפועל כותבים הפוסקים המביאים את הראשונים, שנ"ל שיש להחזיק את הספר ישר ולא הפוך, בעוד שלגבי הסיבוב לא העירו כלום. מכיוון שלא כתבו עד"ז כלום אנו יודעים שהכיוון נשאר מימין האדם.
2. הגמ' אומרת: "כל פניות שאתה פונה לא יהיו אלא דרך ימין" לכן לכאורה צריך לסובב לימין המגביה שהעומדים משמאל למגביה רואים תחילה.
3. כותב אדה"ז בשו"ע: "כשמחזירין פניהם… לא יחזירו אלא דרך ימין". ומבאר שהכוונה לימין הכהן ולא לימין העם. אשר על כן גם בהגבהה מדובר על ימין המגביה, ולא ימין העם. דבר זה מובא גם בב"ח, בב"י, ברמ"א ועוד רבים.
4. מגדולי הפוסקים כותבים שהפירוש בשו"ע הוא, שיש לפנות בעת ההגבהה לצד ימין של האדם ולהראות קודם לציבור שבשמאלו. ומהם: הבאר היטב והפרי חדש. כותב המשנה ברורה (שם): "כתבו האחרונים כשמראה הספר תורה לעם והוא עומד במזרח התיבה יקיף ממזרח לדרום, כמו שכתוב בסימן קכ"ח לעניין כהנים". בסימן קכ"ח כתוב בלשון זו ובתוספת ההסבר שעל הכהנים לפנות לימין שלהם, ולא לימין של העם.
5. בעדות הרב יל"ב מובא שיש לפנות רק לשמאל (רק חצי אחד של סיבוב ולא יותר). וצ"ע איך יסתדר עם כל הנ"ל (אפשר לומר שנוהגים כך רק ב 770, כיון שהרבי עומד מימין הקורא, ומראים לו את הספר. להעיר שהתפרסם לאחרונה מיומן של הרב חודקוב שעשה הגבה בחדרו של הרבי הריי"צ אחרי תש"י והרבי הצביע לו דבר ראשון להראות למקום של הרבי הריי"צ).

לכן מובן מדוע מנהג חב"ד שהובא בשיחה הנ"ל להסתובב לג' צדדים וברגליים צמודות, כדי לצאת ידי כל הדעות.

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

צור קשר בוואטסאפ