זמן האמירה
לגבי זמן אמירתו מצינו דעות רבות, מהם:
- אמירתו בתפילה לפני ברוך שאמר: מכיוון שזה פועל באדם תשוקה לה' על ידי התפילה כמו שכתוב 'צמאה לך נפשי', ואחר כך התבוננות בפסוקי דזמרה ו'ואהבת' בקריאת שמע ועל ידי זה נעשה האדם בטל לה'[1].
- אמירתו בתפילה כי זה 'תופס' את כל היום כולו שהינו מלא מצוות[2].
- לומר לפני כל מצווה ומצווה[3], וכלשון הזוהר[4]: "אמר רבי אלעזר: בכל מעשיו של אדם צריך שיהיו כולם לשמו הגדול".
- לומר לפני כל מצוה שאין לפניה ברכה[5], וכהמשך דברי הזהר שם: "שיזכיר בפיו את השם הקדוש על כל מה שעושה", בברכה כבר מזכיר את שמו של ה'.
- לומר לפני כל מעשה, ואפילו מעשה גשמי. הסיבה לכך – כתוב במשנה[6] "כל מעשיך יהיו לשם שמים", לכן כשעושה פעולה גשמית, למשל: בניית בית, ואומר "לשם יחוד . . ואני בונה אותו שיהיה מקום וועד ללומדי תורה", דבר זה ממשיך שפע גשמי בפועל[7].
לפועל מנהג חב"ד: לומר לשם יחוד רק פעם אחת ביום – בתפילה לפני 'ברוך שאמר', וזה תופס על כל היום כולו[8].
[1] לקוטי תורה מסעי פח,ב וראה שם סא,ב.
[2] ספר המאמרים תרנ"ז עמ' קצח ובבירור יתר בלשון בספה"מ עטר"ת עמ' תקיח, שערי הלכה ומנהג ח"א סס"א, ח"ב סרמ"ב, סה"מ מלוקט ח"ב ע' פב, לקו"ש חל"ט ע' 46 התוועדויות תשנ"ב ע' 632, ראה ביאור נוסף בשער הכולל וביאור נוסף של חידושי הרי"מ ע"ז מפי ר' יעקב לנדא, שהברכה עצמה מכילה את כל ה'לשם יחוד' בשו"ת נהרי פנחס ח"א ס"ב אות מ'.
[3] לקו"ת ואתחנן ט,א-ב וראה שם י,ג ושם נה,ג באריכות ההסבר, תורת שמואל תרל"ג ח"ב אני לדודי אות ב, תרל"ט ח"א הנחות דרש ר"ש תרי"ג מצוות עמ' רעט ובעוד מקומות רבים ולהעיר שהרבי הכניס מנהג זה בפירוש כ'מנהגים שאין נהגים בהם בחב"ד' במפתחות והערות לספר לקוטי תורה ערך מנהגים וראה ספה"מ תרנ"ז עמ' קצח.
[4] ב-ג' מקומות: זהר תזריע נא, ב בתרגום חופשי וראה גם בפ' קדושים פג, א ובפ' ויקרא כ, א וראה גם בתקוני זהר תיקון ע.
[5] הרמ"ע מפאנו בכנפי יונה חי"ב סי"ט. ר' דוד זכות בספרו זכר דוד מאמר ב' פ"ז. סידור האר"י דיני תפילה בביה"כ דף יט, א.
[6] אבות ב, יב.
[7] השל"ה הקדוש שער האותיות א אות י"ח. החיד"א בברית עולם (ע"ס חסידים) אות מ"ו וכן פסק בברכי יוסף על שו"ע או"ח סרל"א. תולדות יעקב יוסף, פ' שלח ד"ה עפ"ז יובן.
[8] נסמן לעיל בארוכה במקור למנהג זה. לעיון נוסף על טור זה: ספר 'הכנה למצוה ע"י דיבור'. בנוסח אמירת שם ה' שבנוסח ה'לשם יחוד' מצינו כמה דעות ולע"ע לא מצאתי הכרעה ברורה בזה, ואשמח לשמוע מפי בעלי השמועה מה הם יודעים על הנ"ל.
הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה