דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

לכל השו"ת

חתמתי ערבות לחבר על הלוואה שלקח מגמ"ח, חלפה שנה והוא לא החזיר את ההלוואה, וטוען שאין לו מהיכן להחזיר, מהי המחוייבות שלי כערב?

ישנם שלוש סוגי ערבים: 1. ערב רגיל - א''א לתבוע ממנו את הכסף אא''כ תבע את הלווה ולא שילם. 2. 'ערב קבלן' היינו שאמר הערב למלווה בפרוש תן לו ואני אתן לך - אפשר לתבוע ממנו את החוב לפני שתובעים מהלווה, 3. ערב שלוף דוץ היינו שמתחייב שהוא יחזיר את החוב ולא הלווה. [הערבות חלה באם הערב התחייב להיות ערב לפני שנתנה ההלוואה אם זה היה אחר ההלוואה יש בזה פרטים שונים]. סתם ערב הוא ערב רגיל, שא''א לתבוע ממנו עד אשר יתבע את הלווה תחילה, אף כאשר ידוע שאין ללווה נכסים ולערב יש. אך לאחר שתבעו את הלווה ולא היה לו מה לשלם צריך הערב לשלם. ואם יש בזה חוסר הסכמה בין הצדדים יש לפנות לבי''ד שיכריעו בניהם.

מקור:

  • פרטי דיני ערב נתבארו בשו"ע חו"מ סי' קכט.
הרב משה קורנווייץ

הרב משה קורנווייץ

רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 428 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • אדם ששבר משקפיים באונס ובלי כוונה לחבירו, צריך לשלם על כך?

    אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו באונסים, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    588 צפיות
  • האם מותר לקחת בכוח כסף מאדם שעשה לך נזק ולא מוכן לשלם?

    יש לתובעו לדין, ואם יסרב תתנהג כפי שיורה לך בית הדין.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    716 צפיות
  • האם כשמשלמים לבעל דירה את תשלום השכירות באיחור של כמה ימים זה נקרא הלנת שכר?

    אין עוברים בזה על איסור בל תלין, אבל בוודאי שצריך לעמוד בדיבור ובהתחייבות ולשמור את מוצא פיו, וזוהי חובה גמורה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    480 צפיות
  • בחור ישיבה הניח בלילה את משקפיו תחת מיטתו, בבוקר הגיע חבירו להקיצו ובטעות דרך על המשקפיים, האם הוא חייב לשלם על הנזק שנגרם?

    אדם מועד לעולם בין ער בין ישן ואפילו כשמדובר באונס, מלבד אונסים מיוחדים כגון מי שהניח את משקפיו במקום שאנשים הולכים שם. דהנה בשו''ע נפסק, כי המניח את חפציו במקום שדרך להניח בהם חפצים אלו - הנתקל בהם בשוגג והזיקם חייב בתשלומי הנזק, ואילו המניחן ברשות הרבים במקום שלא היה לו להניח חפצים אלו המזיקם פטור - כי הוא אנוס 'שאין דרך בני אדם להתבונן בדרכים', והצ''צ על הש''ס ביאר שאף כאשר הניח ברשות, באם לא היה הנתקל אמור לדעת כי יש שם חפץ הרי הוא אנוס ופטור. א''כ בנדון, אף שהיה לבעל המשקפים רשות להניחם שם, אעפ''כ לא היה לו למעיר לדעת שהם שם, ולכן הרי זה אונס גמור ופטור מלשלם.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    632 צפיות
צור קשר בוואטסאפ