האם יש בעיה לקרוא לנכד על שם הסבא, בעוד הסבא בחיים?
לפי צוואת רבי יהודה החסיד, וכן נוהגים בני אשכנז וחב"ד, אין קוראים בשמו של הסבא בעודנו חי משום עין הרע, בני ספרד שאינם מקפידים על כך אינם צריכים להקפיד.
מקור:
- ראה שערי הלו"מ ח"ג עמ' רצ"ז ואילך
לכל השו"ת
לפי צוואת רבי יהודה החסיד, וכן נוהגים בני אשכנז וחב"ד, אין קוראים בשמו של הסבא בעודנו חי משום עין הרע, בני ספרד שאינם מקפידים על כך אינם צריכים להקפיד.
מקור:
פעולות שאלה ותשובה
נהוג שלא לקרוא בשם של סבתא בעודה בחיים, ולכן יקראו רק מושקא.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
אכן זהו מנהג קדום וכתב הרבי שבמקום שאין מנהג קבוע כך ראוי לנהוג. וזה לשון הרבי: "למי שייך נתינת השמות. לא שמעתי הוראה בזה בפירוש, אבל יעויין בפירושי הראשונים (הדר זקנים, דעת זקנים ועוד) לבראשית (ל"ח, ה), עה"פ והי' בכזיב בלדתה אותו, שמנהגם הי' ששם הראשון שייך להאב, שם השני שייך להאם ושם השלישי להאב, וזהו פירוש הכתוב: ותקרא את שמו גו' מפני שהי' (יהודא) בכזיב בלדתה אותו, ולכן לדעתי במקום שאין מנהג קבוע - הנה עפ"י הנ"ל נתינת השמות צ"ל בסדר הנ"ל" עכ"ל. אמנם אסור בשום אופן שענין השמות יהווה מחלוקת בין בני הזוג ויש להגיע להסכמה של שני הזוג או להתייעץ עם רב מורה הוראה המכירם כיצד לנהוג. וגם זאת למדנו מדברי הרבי במכתב אחר: "במ''ש אודות השם כבר ידוע שצריך להיות בהסכם שני ההורים יחד, ויהי' לאורך ימים ושנים טובות".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
בכמה מקומות הרבי מלך המשיח מציין שמנהגנו לקרוא בקריאה הראשונה ולא להמתין לשבת.
לעמוד השאלההרב זלמן ברנשטיין