
פרויקט יסודות לחיים
יסוד הבית
הקמת הבית וניהולו באופן שוטף - ידע הלכתי
ביסוד הבית, ריכזנו עבורכם מגוון נושאים הקשורים בבית היהודי. הלכות והליכות הסובבים את הפרק החדש בחייכם, בספריה עשירה של סרטונים ערוכים היטב. הפרקים פתוחים באתר עד שנה מתאריך החתונה - תוכלו לחזור אלינו בפניות לאחר החתונה וללמוד כראוי את יסודות הבית היהודי.
קורסים
שאלות ותשובות
-
מתי צריך לעשות את הפרשת החלה?
ההפרשה נעשית לכתחילה מן הבצק – לאחר סיום הלישה ולפני האפיה (ואם שכחו ולא הפרישו אז, יפרישו אחרי האפיה).
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
112 צפיות -
הפרשת חלה צריכה להיות "מן המוקף" מה הכוונה?
מן המוקף פירושו, שתהיה החלה הניטלת קרובה וסמוכה לעיסה שמפריש עליה. ולא שיפרישו חלה לבצק שנמצא במקום אחר.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
932 צפיות -
אני קוטף עלים משיח אלוורה וטוחן אותם בבית על מנת לשתות האם הם מחויבים במעשרות?
-
האם על פירות מעץ הפקר צריך להפריש מעשרות?
-
התוועדות של בנות (הכוללת ניגונים) בגג של בית, האם זה מותר? (אנו מוודאים שזה בסדר כי בוודאי קול הניגונים של הבנות יישמע בשכונה וגם בביהכ"נ הסמוך).
-
האם מותר לקנות עגלה/מיטת תינוק מיד שניה, קודם הלידה?
-
כיצד יש לנהוג בחתיכת "הפרשת חלה" לאחר ההפרשה?
בזמן הזה שאין הכהנים אוכלים אותה, עוטפים את החלה בשתי שקיות ומניחים באשפה. אם רוצים לשורפה – יש לשורפה על הגז בתוך קופסת שימורים או עטופה ברדיד אלומיניום מכל הצדדים. אין לשורפה בתנור או ישירות על החצובה. לאחר שנשרפה לגמרי – זורקים לאשפה.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
197 צפיות -
בפגישות שידוכים, יש בעיה לשבת צמוד באוטובוס או במונית, אם לא נוגעים אחד בשני?
לא ראוי, כמו בכל ישיבה ליד אשה, וכאן מצד קרבת הדעת ראוי להחמיר עוד יותר.
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
1876 צפיות -
האם ילד בן 11 יכול לישון עם ילדה בת 4 באותו חדר?
-
הפרשתי תרומות ומעשרות בבית, האם אני מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
-
פירות שספק אם הפרישו מהם תרומות ומעשרות. מה צריך לעשות לתקנם?
-
השתמשתי בנוסח הפרשת תרומות ומעשרות באתר של חב"ד ושם הנוסח ללא ברכה. האם עלי לעשר שוב פעם אבל עם ברכה?
-
אשה בחודש שלישי להריונה האם יכולה לעדכן את המעסיקה שלה בכדי שיוכלו להיערך בהתאם?
ההוראה היא לא לפרסם. והרבי מדגיש שהאיסור הוא רק בדרך פרסום. אם יש סיבה - אין בעיה לומר. כמובן שעדיין אין טעם לעשות מזה נושא-שיחה.
לעמוד השאלה
הרב מנחם מענדל הלפרין
2128 צפיות -
אדם שאומר שהוא בעצמו הפריש מעשרות מפירות וירקות, האם הוא נחשב נאמן, ואפשר לאכול ללא חשש?
מפורסם הכלל 'כל ישראל בחזקת כשרות', והוא נכון גם לעניין זה. לא חושדים ללא שיש יסוד ממשי לחשד. אמנם כל זה אמור כאשר יש לאדם מושג והבנה בהלכות אלו, אך אם ידוע שאינו מבין בהלכות אלו ואינו יודע כלל כיצד לקיימן, אין לסמוך על אמירתו.
לעמוד השאלה
הרב מנחם מענדל הראל
396 צפיות -
האם יש להפריש תרומות ומעשרות מפירות נטע רבעי ודאי?
נטע רבעי וודאי, פטור מתרומות ומעשרות, אך חייבים לפדות אותו בפרוטה.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
504 צפיות -
האם יש בעיה מצד דיני יחוד שגבר ואשה יסעו יחד ברכב בשעה 21:00 בערב, בכביש ראשי מירושלים לתל אביב?
-
יש לי תור לרופאה (כי אין רופא באיזור) האם אני יכול ללכת להיכנס אליה לבדיקה או שיש בזה יחוד?
אם יש אנשים שממתינים, אפשר, אך כדאי להשאיר את הדלת קצת פתוחה.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער יהושע ליפש
1034 צפיות -
מה השיעור של הקמח להפרשת חלה, כאשר מכינים עיסה מקמח מלא, או מקמחים ממיני דגן אחרים?
עיסה החייבת בהפרשת-חלה בברכה היא כזו ששיעור הקמח שבה הוא לפחות 1.667 ק"ג, ובפחות מכך (החל מ-1230 גרם) יש להפריש בלי ברכה. אלא ששיעורים אלו הם רק בקמח לבן, אך בקמח מלא כיוון שמשקלו קל במקצת, לכן מתחייב בהפרשת-חלה בשיעור קטן יותר. להלן סוגי הקמחים וחיובם: בקמח מלא - יש להפריש בלי ברכה החל מ-1.150 ק"ג ובברכה החל מ- 1.600 ק"ג. שיפון - החל מ-1.040 ק"ג, ובברכה החל מ-1.391 ק"ג. כוסמין – החל מ-1.175 ק"ג, ובברכה מ-1.640 ק"ג. קמח שיבולת שועל - החל מ-890 גרם, ובברכה החל מ1.197 ק"ג. קמח שעורה – החל מ-1.050 ק"ג, ובברכה החל מ-1.419 ק"ג.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
3127 צפיות -
עשיתי הפרשת חלה וכעת כשמכינה את הצורות אני מוסיפה עוד קצת קמח כדי שהבצק לא יהיה דביק האם זה בעיה?
-
בצק שכבר עשו ממנו צורות של לחמניות ועדיין לא הפרישו חלה האם זה בסדר לכסות את כל התבניות בסדין ולהפריש?
-
אם לא הפרישו חלה לפני כניסת השבת מותר להשתמש בחלות בשבת?
בחוץ לארץ: מותר לאכול את הפת, ישייר מעט והפרשת חלה תיעשה אחרי שבת, ואז יפטר מהחלה גם על מה שאכל בשבת. בארץ ישראל: אסור לאכול ללא הפרשת חלה, ולכן הפת נחשבת מוקצה ואינה ניתנת גם לצירוף ללחם משנה.
לעמוד השאלה16 צפיות -
בהפרשת תרומות ומעשרות מתי צריך לברך את הברכה, לפני ההפרשה או לאחריה?
על כל המצוות מברכים 'עובר לעשייתן', ולכן יברך קודם ההפרשה, ואז יפריש ויאמר את שאר הנוסח.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
421 צפיות -
האם יש בעיה לבדוק את מין העובר במהלך ההריון?
אין בכך איסור אך גם אין עניין והברכה שורה בדבר הסמוי מן העין, לכן משתדלים לא לבדוק מה שאין צורך.
לעמוד השאלה
הרב דניאל לנאו
991 צפיות -
שקדים ירוקים שנקנו בשוק, האם יש בעיה חוץ מתרומות ומעשרות?
בפירות בא"י לא מספיק להפריש תרו"מ, אלא צריך לברר ג"כ שאין בהם איסור ערלה. כפי הידוע לי ממי שעוסק בהשגחה על שקדים, בשקדים ישנה בעיה גדולה של ערלה ולכן אין לקנות שקדים טריים אלא ממקום המושגח ע"י כשרות מהודרת.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
432 צפיות -
האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?
א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
1148 צפיות -
האם ילדה שלא הגיעה עדיין לגיל מצוות יכולה לעשות הפרשת חלה?
-
הפרשתי חלה כהלכה ואחר כך התערבה החלה בתוך העיסה, מה עושים?
הרמ"א כותב (שו"ע יו"ד סי' שכ"ג) שאם חזרה ונתערבה בעיסה, ישאל לחכם ויתיר לו, כמו נדר. האישה או בעלה צריכים ללכת לשלושה אנשים, כמו שמתירים נדרים, ולומר "הפרשתי חלה ואני מתחרט/ת על הפרשת חלה שהפרשתי, ואילו ידעתי שאתחרט לא הייתי מפריש/ה חלה", והם עונים שלש פעמים "מותר לך", ואחר כך מפרישה חלה פעם נוספת (בלי ברכה). כל זאת אפשר לעשות כל זמן שאף אחד לא אכל ממה שנאפה, אבל אם אכלו מזה כבר לא יכולים לשאול על ההפרשה הקודמת, וכל העיסה - האפיה נאסרת.
לעמוד השאלה1690 צפיות -
אני עובד כמשגיח במאפיה בחו''ל, מה הם דיני הפרשת חלה בכמות סיטונאית?
מספיק להפריש כזית אחד מכל הכמות, עקרונית יש להפריש אחר שהעיסה מוכנה וכל פעם שעושים עסה חדשה יש להפריש מחדש, יש הכשרים המסתפקים בהפרשה בתחילת הליין על כל העיסות שיעשו בו ויש לזה נוסח הפרשה מיוחד.
לעמוד השאלה808 צפיות -
מה נוסח הברכה של הפרשת חלה?
-
מהי הכמות של הבצק שחייב בהפרשת חלה, והאם מדובר בבצק כולו או בכמות הקמח?
בקמח רגיל מעל 1.200 קילו מפרישים בלי ברכה, מעל 1.666 קילו מפרישים בברכה. מדובר בכמות הקמח בלי המים.
לעמוד השאלה1905 צפיות