
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לשליח שעושה תהלוכה בערב ל"ג בעומר לפני השקיעה, להפעיל במהלך התהלוכה מוזיקה שמחה?
בעיקרון אין לשמוע מוזיקה, אם חשוב שתהיה מוזיקה, יכול לערוך במקום סיום מסכת תחילה, ואז יכול להפעיל מוזיקה.
לעמוד השאלהל"ג בעומר מוזיקה1583 צפיות -
האם מותר להפנות גב לספר תורה או לארון הקודש?
חלק מכבוד הקודש, הוא איסור הפניית הגב, כך מצינו בכהן הגדול שהיה יוצא כשפניו אל הקודש. וכתבו הראשונים "ולא יחזיר אחוריו לס"ת אא"כ היה גבוה ממנו עשרה טפחים", וכך נפסק להלכה בשו"ע. וכתבו הפוסקים שאף אין לסדר מקומות כשגבם כלפי ארון הקודש. אולם ניתן להקל לצורך הלימוד ובפרט בעת מסירת שיעור בהיכל בית הכנסת כשפני הדורש אל הקהל ואחוריו כלפי ארון הקודש. מפני שהארון הוא רשות בפני עצמה, וגם משום שאין מניחים שם את הכיסא בקביעות, אלא רק בשעת הלימוד. אך כשמתאפשר נכון שלא לשבת ממש בסמיכות לארון הקודש כשהגב כלפיו, ואף בעת דרשה נכון להטות מעט ולא להפנות גב ממש.
לעמוד השאלהבית כנסת ארון קודש ספר תורה1005 צפיות -
מותר בשבת להסתכל באלבום תמונות?
מותר להסתכל באלבום תמונות, אך יזהר לא לעיין בכיתוביות שמתחת לתמונות.
לעמוד השאלהשבת קריאה בשבת133 צפיות -
האם לעתיד לבוא תישאר מצוות התפילה או שתתבטל שהרי לא יהיה חסרון?
מצות התפילה ודאי תישאר. רק שהתפילה תהיה בעיקר שבח והודאה על כל הטוב, ולדוגמא: במקום את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח, יאמרו נודה לך על שהצמחת קרן דוד.
לעמוד השאלהגאולה תפילה נוסח התפילה997 צפיות -
כאשר באמצע חזרת הש"ץ, הש"ץ לא יכול להמשיך להתפלל עקב סיבה טכנית, מישהו אחר יכול להמשיך את חזרת הש"ץ במקומו?
כן, יחליף אותו אדם אחר ויתחיל מתחילת הברכה שעצר בה הקודם, ואם נעצר באמצע אחת משלושת הברכות הראשונות (עד הא-ל הקדוש) יתחיל מתחילת התפילה, ואם באחת משלושת הברכות האחרונות יתחיל מרצה.
לעמוד השאלהתפילה חזרת הש"ץ טעות בתפילה394 צפיות -
מותר לקרוא בשבת עיתונים של חדשות?
-
מותר לערוך הגרלה בשבת?
אסור לעשות הגרלה בשבת, גם לא לצורך חיזוק לימוד אבות ובנים או מסיבות שבת וכדומה.
לעמוד השאלהשבת גורל168 צפיות -
האם צריך להפריש מעשרות מהחזר שכר לימוד שקיבלתי ממשרד החינוך על שכר לימוד ששילמתי במהלך השנה ללימודי הוראה?
-
האם מותר לספר בערב שבת תמורת שכר?
מי ששערות ראשו גדולות מצווה לגלחן קודם השבת, בכדי שלא יכנס לשבת כשהוא מנוול; ומצווה מן המובחר שהתספורת תהיה בערב שבת ממש ולא קודם לכן, בכדי שיהיה ניכר שמסתפר הוא לכבוד השבת, וכן מותר לספר יהודי בערב שבת כל היום, ואפילו תספורת כזו המוגדרת כ"מעשה אומן" מותרת בערב שבת. ואף מותר ליטול עליה שכר כיוון שהתספורת היא מלאכה שניכר בה שנעשית כעת לצורך השבת. כמובן שכל האמור הוא כאשר הדבר מתאפשר מבחינה הלכתית, וכן למעשה מקפידים שלא להסתפר בראש חודש גם כאשר הוא חל בערב שבת.
לעמוד השאלהערב שבת תספורת687 צפיות -
האם ילדה שלא הגיעה עדיין לגיל מצוות יכולה לעשות הפרשת חלה?
-
מותר לילדים לשחק בארגז חול בשבת?
חול המיועד מראש למשחק מבחינה עקרונית מותר לשחק בו בשבת, אך ראוי למנוע מלשחק בו מכיוון שבדרך כלל משחקים בו באופן האסור בשבת (ולמשל אסור להרטיבו, ליצור ממנו מגדלים או לצייר ולכתוב עליו). אך חול רך, מיד בלקיחת החול נסתמת הגומה שנוצרה מלקיחתו – מותר לשחק כרגיל. וחול שאינו רך כל כך, מותר רק ליטלו ממקום בולט מבלי שתווצר גומה בלקיחתו.
לעמוד השאלהשבת מוקצה משחקים בשבת395 צפיות -
אם שכחתי לכוון ב"פותח את ידך" וסיימתי "אשרי". האם צריך לחזור על הפסוק או לחזור מהתחלה?
-
האם מותר לקרוא לארגון שם הנלקח מתוך פסוק, כאשר ככל הנראה חלק מדפי הפרסום יזרקו לפח?
-
האם יש עניין לברך "בורא מאורי האש" וכן "בשמים" באמצע השבוע, למי שלא בירך במוצאי שבת?
-
האם כשלא ראה את חברו הרבה זמן מברך מחייה המתים?
-
בקריאת שמע של הבוקר (לפני התפילה), צריך לכפול את המילים "אני ה' אלוקיכם"?
כן, מכיון שיוצאים בה ידי חובת קריאת שמע בזמנה, וצריך להשלים לרמ"ח תיבות.
לעמוד השאלהקריאת שמע684 צפיות -
נער שנהיה בר מצוה באמצע ימי הספירה יכול להמשיך לברך?
-
אדם שלא ספר ספירת העומר ימים רבים, האם יש עניין שיספור כעת בימים שנותרו?
כן, בודאי שיש עניין לספור כל ערב גם אם החסיר ימים מאחר ויש אומרים שכל יום זו מצווה נפרדת שאינה תלויה בספירת הימים שלפניה, אלא שיש אומרים שהספירה כן תלויה בימים שלפניה, ולכן למעשה יש לספור בלי ברכה, וטוב לשמוע את הברכה מאחר.
לעמוד השאלהספירת העומר653 צפיות -
ילד שיום הולדתו חל בימי הספירה מתי יערכו לו את ה"אפשערניש"?
כחלק מדיני האבלות על תלמידי רבי עקיבא אין מסתפרים בימי ספירת העומר, וכך נפסק להלכה בשלחן ערוך. ואף שלהלכה ישנם חילוקי דעות ממתי ועד מתי אין להסתפר, אך למעשה - מנהגנו שאין מסתפרים עד ערב חג השבועות. ולגבי תספורת הילד הראשונה –אפשערניש- במלאות לו 3 שנים בימי הספירה, הורה הרבי שאת ענייני החינוך יש להתחיל מיד ביום הולדתו, אך את גזיזת השערות יש לדחות לל"ג בעומר. וכשיום ההולדת קודם הפסח אין לדחותה לל"ג בעומר אלא יש לעשותה מיד, אולם יכול לסיימה בל"ג בעומר. ואם יום הולדתו חל לאחר ל"ג בעומר, אין להקדים את התספורת אלא יש לעשותה בערב חג השבועות.
לעמוד השאלהספירת העומר תספורת1593 צפיות -
האם מותר לשתות מים מצלחת מרק חד פעמית?
נכון שלא, כמבואר בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן שהשותה מים בקערה - קשה לכליון עיניים.
לעמוד השאלהמאכלי סכנה1025 צפיות -
האם מותר שיהיה סכין חד פעמי על השולחן בזמן ברכת המזון?
-
האם יש בעיה לומר שניים מקרא ואחד תרגום בלילה?
אפשר, שהרי רבותינו נשיאנו החלו בשמו''ת בליל שישי, הרי שלא חשו בזה לעניין של 'לילה לאו זמן מקרא', בכל אופן הזמן היותר רצוי זה ביום שישי.
לעמוד השאלהלימוד תורה שניים מקרא ואחד תרגום1295 צפיות -
מותר לקפוץ בגומי בשבת?
משחקי קפיצה בגומי וכדומה מותרים, אך יש להיזהר שלא לקשור את הגומי באופן האסור בשבת (כגון בקשר כפול) וכן יש להיזהר שלא לקשור את הגומי לעצים.
לעמוד השאלהשבת משחקים בשבת191 צפיות -
ילד שהזיק בלי כוונה משחק של ילד אחר, האם חייב לשלם או להשתתף בנזק?
מעיקר הדין אינו חייב, ואין להכריח אותו לשלם. אמנם - הן מצד חינוך, והן מצד טובה לנפש, כדאי שיגיעו להסכמה ויפצה אותו על הנזק לפחות חלקית.
לעמוד השאלהדיני ממונות קטנים782 צפיות -
שמעתי אדם שסופר בקול ספירת העומר, האם מותר לי לברך על ספירת העומר למרות ששמעתי אותו ועניתי אמן?
אם התכוון בפירוש לא לצאת ידי חובה, או שהיה במחשבתו בשעת השמיעה לספור בהמשך - אין בעיה. אם שמע ולא היה כלום במחשבתו - לא יברך באותו יום. כדאי להתנות מראש על כל הימים שמתכוון לא לצאת אלא אם כן ירצה.
לעמוד השאלהספירת העומר574 צפיות -
האם מותר לחדש בגדי לילה בספירת העומר?
-
האם מותר לעשות מלאכה לפני שסופרים ספירת העומר?
נוהגים שלא לעשות מלאכה מהשקיעה עד שיספור ספירת העומר, בין אנשים ובין נשים. מותר לעשות מלאכות פשוטות שמותר לעשותן בחול המועד - כגון בישול אפיה ונקיון.
לעמוד השאלהספירת העומר עשיית מלאכה1107 צפיות -
האם מותר בסעודת 'ווארט' לנגן בכלי נגינה בימי ספירת העומר?
לא, אין לנגן בספירת העומר. אמנם שירה בפה מותרת.
לעמוד השאלהספירת העומר מנהגי אבילות מוזיקה2943 צפיות -
האם מותר לברך שהחיינו על פירות בימי ספירת העומר?
נוהגים שאין מברכים שהחיינו בימי ספירת העומר, מלבד בשבת.
לעמוד השאלהספירת העומר ברכת שהחיינו2649 צפיות -
מהם דיני ומנהגי ראש חודש?
1. אין נוטלים ציפורניים למעט כשראש חודש חל בערב שבת, אך אם הציפורניים מהוות חציצה לנטילת ידיים מותר ליטלם. 2. לא מסתפרים בראש חודש ואפילו כשחל בערב שבת, ילד שמלאו לו שלוש שנים בראש חודש יש לערוך את התספורת מיד אחרי ראש חודש. 3. אין אומרים תחנון בראש חודש ובמנחה שלפניו, אך בקריאת שמע במוצאי ראש חודש אומרים וידוי. 4. מצוה להרבות בסעודת ראש חודש ויוסיף לפחות תבשיל אחד לסעודתו, טוב לקבוע סעודתו על פת בראש חודש אע"פ שאין חובה בדבר יש בזה משום מצוה. 5. נהגו הנשים להימנע מעשיית מלאכה בראש חודש, המלאכות שנהגו שלא לעשות הן מלאכות כבידות אך מלאכות הבית מותרות וכן יכולות לעבוד לפרנסתן, אישה שלא נהגה במנהג זה ראוי שתקבל על עצמה שלא לעשות לפחות מלאכה אחת בראש חודש. 6. המנהג ללמוד בראש חודש פסוק אחד או יותר מפרק התהילים האישי עם פירוש רש"י ואפשר להוסיף פירושים נוספים, באופן אשר במשך השנה לומדים את כל הפרק. 7. נהגו שלא ללכת לבית החיים בראש חודש.
לעמוד השאלהראש חודש3594 צפיות -
האם בל' ניסן שהוא כבר ראש חודש אייר, ניתן עדיין לברך ברכת האילנות?
-
האם מותר לברך שהחיינו על פרי בשבת, בימי ספירת העומר?
-
בשבת קודש שטפתי כוס במים קרים וכעת הכוס רטובה האם מותר לי למזוג לתוכה מים חמים מכלי ראשון או שצריך לייבש את הכוס קודם?
יש לייבש את הכוס קודם. כיון שהמים החמים 'מבשלים' את המים הקרים ויש בזה איסור.
לעמוד השאלהשבת מלאכת אופה ומבשל475 צפיות -
האם מותר להשתמש לקידוש בבקבוק יין שהיה פתוח?
אדמו"ר הזקן מביא שאף שכיום לא מקפידים שלא לשתות משקים מגולים, אבל אין לקדש ביין מגולה (אם כוונת השאלה היא שהבקבוק נפתח אך כוסה בחזרה בכיסוי ולא היה גלוי לילה שלם, אין שום בעיה).
לעמוד השאלהשבת קידוש וסעודה מאכלי סכנה662 צפיות -
ספר שבראשי דפיו כתובים אותיות האם מותר לפתחו בשבת?
ספר שכתוב על ראשי דפיו אותיות או תיבות, יש האוסרים לפתחו בשבת שכן בפתיחתו מוחק הוא את האותיות שבראשי דפיו, אלא שלמעשה פוסק אדה"ז להקל בפתיחת וסגירת הספר משום שהאותיות כבר כתובות וכיוון שניתן בקלות לפתוח ולסגור את הספר, אין הדבר כרוך בפעולה מעשית של כתיבה או מחיקה, וכתבו הפוסקים שלכתחילה יש להמנע מכתיבה בראשי דפי הספר. אלא שכתבו הפוסקים שדף ספר הקרוע באמצעו לחצאין ולא יכול לקרוא המילה מבלי לקרב הדף שנקרע, יש ליזהר מלקרב חציו האחד לשני או לרחקו בשבת, שכן מכוון הוא להצמיד או לרחק האותיות ומבלי פעולתו המדויקת לא יחזור הדבר לקדמותו ונחשב הדבר ככתיבה או מחיקה, אך אם מרחיקים את שני החצאים זה מזה, מותר.
לעמוד השאלהמלאכת כותב528 צפיות -
הפרשתי חלה בלי לברך, האם לברך אחר כך?
-
האם מותר לקנות חמץ לאחרי הפסח בחנות שלא נמכר בה החמץ בערב קבלן?
אפשר. כיון שלעניין איסור דאורייתא בל יראה ובל ימצא אנו מצריכים ערב קבלן, אמנם לגבי הקנס שחכמים קנסו שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח מסתפקים במכירה רגילה.
לעמוד השאלהפסח חמץ שעבר עליו הפסח מכירת חמץ2036 צפיות -
האם מותר להאכיל בעל חי, חמץ שעבר עליו הפסח?
לא, אין להאכיל בעל חי ואפילו אינו בבעלותו חמץ שעבר עליו הפסח, מאחר שאסור בהנאה.
לעמוד השאלהפסח חמץ שעבר עליו הפסח1151 צפיות -
כשאדם אוכל כריך מלחם שברכתו שהכל ויש בפנים ממרח או ירק, האם צריך לברך עליהם בנפרד מהלחם?
נראה שהלחם הוא העיקר והשאר רק לתוספת טעם, ולכן די בברכת שהכל על כל הכריך, אך במקרה שהמילוי הוא עיקר יש לברך את ברכת המילוי.
לעמוד השאלהברכות ברכות הנהנין613 צפיות -
האם מותר להשתמש בשואב אבק רובוטי בשבת, כשהוגדר לפני שבת?
אסור להפעיל מכשיר זה בשבת משום שיש בזה 'עובדין דחול', וזילות לכבוד ושמירת השבת. ובנוסף זהו מכשיר שפעמים רבות משמיע קול בפעולה או גם ציפצוף כשנתקע.
לעמוד השאלהשבת חשמל בשבת1534 צפיות -
המתפלל במנין ספרדי שאומרים ספירת העומר אחר עלינו, יכול לומר עלינו לשבח יחד איתם ואחר כך ספירת העומר?
כן, יש לומר עלינו עם הציבור ואחר כך לומר ספירת העומר כיון שצריך לומר עלינו עם הציבור.
לעמוד השאלהתפילה נוסח התפילה ספירת העומר1575 צפיות -
שכחתי לומר אתמול ספירת העומר, ונזכרתי בכך רק בלילה, כיצד אני אמור לנהוג?
-
האם יש בעיה להיכנס לדירה חדשה בספירת העומר?
כתבו הפוסקים שנכון שלא להכנס לדירה חדשה בימי ספירת העומר מלבד בל''ג בעומר.
לעמוד השאלהספירת העומר מנהגי אבילות3204 צפיות -
האם מותר לספור ספירת העומר אחרי השקיעה לפני צאת הכוכבים?
לכתחילה יש לספור אחרי צאת הכוכבים (ובכל מקרה המנהג שלא להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים וספירת העומר היא אחרי ערבית).
לעמוד השאלהספירת העומר1881 צפיות -
אני עובד בתלמוד תורה בחינוך מיוחד שעובד גם בחול המועד, האם מותר לעבוד בימי חול המועד ולקבל תשלום?
בעבודה כזו מותר לעבוד בחול המועד, וממילא אין בעיה לקבל על כך משכורת.
לעמוד השאלהילדים מיוחדים חול המועד294 צפיות -
האם אסור בחול המועד גם גיהוץ או רק כביסה?
-
האם מותר להרטיב את המצה עם מים לילד בן שנה?
גם הקטנים צריכים להיזהר ממצה שרויה, אך בעת הצורך לקטנים אפשר להקל, וכדאי לתת להם בכלים חד פעמיים כדי למנוע 'שרויה' בכלים הרגילים.
לעמוד השאלהמצה שרויה פסח1142 צפיות -
האם יש חיוב לשתות יין בכל יום מימי חול המועד?
חובה על כל אדם לשתות רביעית יין בכל יום מימי חול המועד, ולכתחילה אין יוצאים ידי חובה זו בשתיית מיץ ענבים. אם אינו אוהב יין או שאין ידו משגת לקנותו, יוצא ידי חובת שמחה בדברים אחרים. נשים פטורות משתיית יין.
לעמוד השאלהחול המועד שמחת החג4713 צפיות -
מותר לתת למכבסה של גויים לכבס בגדים בחול המועד?
-
מהו סדר ביעור חמץ כשחל ערב פסח בשבת?
ביעור החמץ (שריפת החמץ) בשנה זו הוא ביום שישי י"ג בניסן כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה), לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא' (אלא למחרת בשבת, כדלהלן), אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. בבוקר שבת קודש י"ד בניסן משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה (בכדי שיוכלו לסיים את אכילת החמץ בסעודת הבוקר בזמן). ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ". מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו.
לעמוד השאלהביעור חמץ ערב פסח שחל בשבת831 צפיות