כמה דפנות יהיו בסוכה כשרה לעתיד לבוא?
מספר הדפנות שחייבים להיות בסוכה כשרה שנוי במחלוקת. לדעת ר' שמעון חובה שבכל סוכה יהיו ארבעה דפנות, שלוש שלמות ודופן אחת קטנה (טפח לפחות). ואילו לדעת חכמים מספיק שיהיו בסוכה שלוש דפנות, שתים שלמות ואחת קטנה (טפח), וכך נפסקה ההלכה.
בספר "גנזי יוסף" מובא, כי אמנם היום ההלכה היא כדעת חכמים, אך בגאולה תשתנה ההלכה כדעת ר' שמעון שיצטרכו שלושה דפנות וטפח (עניין זה, שבכלל לעתיד לבוא תהיה הלכה כדעת ר' שמעון מובא גם בספר "תפארת שלמה" לר' שלמה מראדומסק, ובספר "התורה והמצווה" להמלבי"ם והסיבה היא, שכיום אין הלכה כמותו מעוצם חכמתו שלכן לא ירדו לסוף דעתו, אבל לעתיד יהיו כולם חכמים גדולים ויפסקו כמוהו).
הטעם לכך: סוכה שיש בה רק שלוש דפנות ודופן אחת פרוצה, רומזת על מאמר הגמרא "העולם הזה לאכסדרא הוא דומה, ורוח צפונית אינה מסובבת", כלומר, הרוח הצפונית, השייכת לצד הקליפה והרע, כנאמר: "מצפון תפתח הרעה" (ירמיה א, יד) אינה שמורה ומסובבת על ידי צד הקדושה.
לעומת זאת לעתיד לבוא, כאשר יתקיים הייעוד "אומר לצפון תני" (ישעיה מג, ו) וגם מקור הרע יסייע לגאולה, אזי כל העולם יהיה שמור ומוגן על ידי צד הקדושה, ולכן הסוכות שיבנו אז, יהיו עשויים מארבע דפנות.
סיבה נוספת לכך שבניית הסוכה מארבע דפנות שייכת לגאולה, קשורה לכך שישנן בכללות ארבע גלויות – גלות בבל, מדי, יון ואדום. כאשר האדם נכנס לסוכה בעלת שלוש דפנות, הוא מבטא את הודאתו לה' על כך שהוציאנו מגלות בבל, מדי ויון (שכן כיום אנו עדיין בגלות אדום), לעומת זאת ר' שמעון דורש לעשות סוכה מארבע דפנות, וטעמו, מכיון שהקב"ה הבטיח להוציא אותנו גם מגלות אדום הרי זה כאילו הוא כבר הוציא אותנו משם ואנו חייבים להודות לו גם על כך, ולכן בגאולה העתידה יעשו סוכה מארבע דפנות.
(ואולי זהו גם הטעם לכך שמנהגנו לעשות ארבע דפנות לסוכה, בהתאם לדברי הרבי מלך המשיח שליט"א שכבר היום צריך להודות לה' על הגאולה הקרובה).
לפי זה מובן גם מדוע הגמרא בסוכה מביאה כראיה לשיטתו של ר' שמעון שצריך שהסוכה תהיה מוגנת היטב (בארבעה דפנות) מפסוק אודות הגאולה השלימה: "וסוכה תהיה לצל יומם מחורב, למחסה ולמסתור, מזרם וממטר" (ישעיה ד) מכיון שבאמת דעת ר' שמעון קשורה עם הגאולה השלימה הבאה בקרוב ממש.
הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה