דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

Votre panier est vide.

לכל המאמרים

השארת אתר אינטרנט לזיכוי הרבים פתוח

השארת אתר אינטרנט לזיכוי הרבים פתוח

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//

שאלה: יש לנו בבית חב"ד שלנו אתר אינטרנט של זיכוי הרבים, הפצת ספרים חוברות, וכן גם התרמה להדפסות הספרים והעלונים ותחזוקת הבית חב"ד וכו'. האם מותר שהאתר יהיה פתוח בשבת? יש אפשרות לדעת מי ביקר את האתר ומי התענין וכו', האם זה מעשה שבת?

יש כאלו שנכנסים וקוראים בשבת. בשביעי של פסח, נכנסו הרבה בחצות הלילה ואמרו שירת הים. מה הדין בזה, האם צריכים לסגור לגמרי, או עכ"פ לא להנות ממה שהיה בשבת, ולפחות אם הם שם כבר בגוגל, שיכנסו לדברים טובים אולי יחזרו בתשובה בהמשך?

תשובה:

כאשר מדובר באתרי מכירות באינטרנט וכדומה, אשר סגירתם בשבת היא לעיתים מסובכת מאד, מסיבות שונות, ו/או כרוכה לעיתים רבות בהפסדים גדולים מאד גם בשאר ימות השבוע, ובפרט באתרים שכאלה אשר ההערכה היא שרוב רובן של הכניסות לשם הן של נכרים, אנו נזקקים ונאלצים לפעמים, במידת הצורך וההכרח ובשעת-הדחק, להציע הצעות שונות בדיעבד כיצד ניתן להשאיר את האתר פתוח גם בשבתות ובחגים, כפי שהדברים באים לידי ביטוי גם בתשובות ההלכתיות בנושאים אלו המתפרסמות מפעם לפעם.

אבל דווקא כאשר מדובר באתר של זיכוי הרבים, המיועד במיוחד עבור יהודים מאחינו בית ישראל, דעתנו היא ברורה כי אין שום מקום להשאיר אותו פתוח ופועל בשבת, שכן לא זו הדרך לזכות יהודים באמצעות הכשלתם בפעולות האסורות בשבת.

נכון הדבר כי ארגונים ופעילים רבים העוסקים בקירוב רחוקים מגיעים לעיתים גם ל'מבואות המטונפות' מבחינה רוחנית לשם השארת והפצת חומר, על-מנת להוציא יקר מזולל ולקרב ליבם של ישראל לאביהם שבשמים. אבל לעשות זאת באופן הדורש מאותם יהודים לבצע פעולות האסורות בשבת לא זו הדרך, כאמור, ולא זה מה שהקב"ה שואל ודורש מאתנו.

מובן מאיליו, שההתרמה להדפסת הספרים והפצתם בוודאי אינה מהווה כל עילה והיתר לכך. גם התירוץ שאם הם כבר גולשים עדיף שיתקלו בחומרים שכאלה אינו מספק, כל עוד הגישה לחומרים כרוכה בפעולות האסורות בשבת, כשם שלא נזמין יהודים להגיע ברכבם בשבת לעצרת התעוררות כדי שלא ייסעו במקום זה למקומות גרועים אחרים.
וכידוע דברי כ"ק אד"ש מה"מ על ההוראה הידועה במאמר המשנה (אבות פרק א, משנה יב): "הווי מתלמידיו של אהרון… אוהב את הבריות ומקרבן לתורה", שהדגש כאן הוא שצריך לקרב את הבריות אל התורה ולא להפך – לא 'לקרב' חלילה את התורה אל הבריות. וד"ל.

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

צור קשר בוואטסאפ