דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

Votre panier est vide.

לכל המאמרים

מודעה דיגיטלית בשבת

מודעה דיגיטלית בשבת

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//

שאלה: בזמן האחרון התחלתי ללמוד שיווק דיגיטלי (פייסבוק, גוגל אדס וכדומה). מה הדין לגבי שבת, כשהפרסומות ממשיכות באופן אוטומטי ויתכן שאדם יבצע קניה או ליד בשבת מפרסום שלי? כמובן שאני מעלה את המודעה בימי החול. יתירה מכך: האם כשהמודעה מפורסמת בחוץ לארץ (שאין סיכוי גדול שיהודי יקנה) זה יותר קל?

תשובה: הפרסום גם בשבתות ובחגים, כרוך בשתי שאלות הלכתיות יסודיות: א. איסור 'לפני עוור', או 'מסייע בידי עוברי עבירה', בהכשלת אותם יהודים הצופים בפרסומות הדיגיטליות בשבתות ובחגים, ובוודאי אותם שמבצעים דרכן קניות באותם ימים. ב. הנאה מ'שכר שבת', כלומר מהרווחים אותם מקבלים תמורת הקניות או ה'לידים' המבוצעים על-ידם בשבתות ובחגים.

לאחר בירור הסיטאוציה המסוימת המפורטת בשאלה ובחינה עמוקה של הדברים, הננו להשיב לך כדלהלן:

  1. כאשר מדובר בפרסום בעברית, שמטבע הדברים הוא פונה בעיקר לאוכלוסיית יהודים ישראלים, והם אלו שצופים בה ומבצעים קניות דרכה, בוודאי שהדרך העדיפה והמומלצת ביותר היא לעצור את הפרסום בשבתות ובחגים, וזכות שמירת השבת, שהיא 'מקור הברכה', תביא לך בעזרת ה' ברכה פי כמה וכמה בכל מעשי ידיך.
  2. במידה ועלול להיגרם נזק גדול והפסד מרובה כתוצאה מעצירת הפרסום בשבתות ובחגים, שמשמעותם היא ירידה דרסטית משמעותית גם בפעילות של ימות החול, ולא רק הפסד של הצופים והקונים בשבתות ובחגים עצמם רח"ל, יש מקום להתיר את אי עצירת הפרסום בשני התנאים הבאים: א. להוסיף כיתוב ברורה ובולטת, שבה יופיע פסוק כמו "זכור את יום השבת לקדשו", או כל פסוק או מאמר חז"ל אחר על חובת שמירת שבת, ותחתיו יהיה כתוב כי על-פי מצוות תורתנו הקדושה אסור ליהודים לבצע כל פעולה דיגיטלית בשבת, ואנו מזמינים את הלקוחות היהודים להיכנס לשם שוב במוצאי-שבת ולבצע את אשר הם רוצים. ב. מאחר שאתה מקבל דו"ח מפורט שבו מצוינים בדיוק כל פעולות הקניות וה'לידים' ומועדיהן, כך שניתן לזהות בדיוק את הפעולות שנעשו בשבתות  ובחגים, עליך למצוא את הדרך לוותר מראש על כל הרווחים בגין פעולות אלו ולא לגבות אותם. אם הדבר אפשרי טכנית, הינך רשאי לסכם מראש כי תקבל אחוז רווחים גבוה יותר על כל פעולת קניה או 'ליד' בימות החול תמורת וויתורך הכללי על כל רווחי השבתות והחגים, אך כמובן ללא כל תלות וחישוב של הרווחים בפועל.
  3. פרסום באנגלית בחו"ל, שיש להניח שרוב רובם של הצופים והמשתמשים בו אינם יהודים, הוא ללא ספק הרבה יותר קל מבחינה הלכתית, ביחס לשתי השאלות שהוזכרו. לפיכך בפרסום שכזה די בתוספת הכיתוב האמורה עבור יהודים, וניתן לקבל בעבורו גם את רווחי השבתות והחגים, כל עוד לא ניתן לזהות מתוך הדוחו"ת כי הפעולות בוצעו על-ידי יהודים או מאזור יהודי מובהק.

ובכל מקרה כדאי להתייעץ בנושאים אלו באופן פרטי עם רב מורה הוראה המומחה בזה, בהתאם לפרסום הספציפי המבוקש ולאופן הפרסום.

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

צור קשר בוואטסאפ