האם נוכל לקיים את מצוות צדקה בגאולה, הרי לא יהיו אז עניים?
הגמרא במסכת פסחים דורשת מלשון הפסוק "ולא יהיה עוד כנעני" – "אמר רבי ירמיה אין כאן עני", בגאולה האמיתית והשלימה לא יהיו עוד עניים. אמנם מכמה מקומות אנו רואים שזו מחלוקת בין רבי חייא בר אבא ושמואל – האם לעתיד לבוא יהיו עניים. שמואל צועד בשיטתו שאין הבדל כמעט בין הזמן הזה לימות המשיח, אלא רק "שעבוד מלכויות".
הרמב"ם סובר כדברי שמואל, אך בעצמו מתאר את הגאולה כזמן של שפע: "לא יהיה שם רעב ולא מלחמה ולא קנאה, הטובה תהיה מושפעת וכל המעדנים מצויין כעפר".
הרבי מלך המשיח שליט"א מסביר כי בימות המשיח יהיו שתי תקופות: בראשונה יהיו עניים ונוכל לקיים מצוות צדקה, ובשנייה לא יהיו עניים ויחולו שינויים משמעותיים בעולם.
המפרשים הציעו פתרונות לקיום מצוות הצדקה בזמן הגאולה: בעל "פנים יפות" סבר שנעסוק בלימוד תורה, ה"חתם סופר" הציע ללמוד הלכות צדקה, ואחרים הציעו לתת צדקה לגויים.
הרבי מלך המשיח שליט"א מבאר כמה דרכים לקיים מצוות "גמילות חסדים": על ידי 'הלוואה' אחד לשני, אף שלא יצטרכו להשתמש בהלוואה, אך מפאת חשיבות ומעלת המצווה ילווה כל אחד לחברו.
בנוסף, מסביר הרבי שמצוות ה'צדקה' אינה רק בכסף או מזון גשמי, אלא אף צדקה 'רוחנית' – השפעה של שכל לאדם הפחות ממנו בדרגא.
הרבי אומר שבמצב של 'זכו' – שלו זכה דורנו – אנחנו לא נצטרך לעבור את ה'תקופה הראשונה' ורק לאחריה להגיע לתקופה של הנסים, אלא נכנס הישר אל התקופה השניה. לפיכך, באחת השיחות הוא קורא לנצל את הרגעים האחרונים של הגלות בשביל לתת צדקה, הואיל וכשמשיח יבוא לא נוכל עוד לתת צדקה.
הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה