דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

Votre panier est vide.

לכל המאמרים

עופות החולים במחלת 'ניו קאסל'

עופות החולים במחלת 'ניו קאסל'

//

0 תגובות

//

1 דקות קריאה

//
הרב משה קורנווייץ

הנה שמעתי מדברים, בעניין עופות אשר נפגעו ממחלת הניו קאסל, אשר רואים עליהם כי ראשם מסתובב חופשי לאחור, האם יש בזה חשש טריפה?

ויובן בהקדים מה שמביא באור שמח הלכות שחיטה פרק ח הלכה יז את דברי ה'ראב"ד הזקן בספר האשכול' שטריפות הוא רק כשיש חסרון ומום בפנים הגוף, אבל כאשר היא נוטה למות מחמת חולי פנימי אי"ז טריפה.

וז"ל האשכול – "והטרפות הוא חסרון ומום בפנים הגוף אבל מסוכנת ע"י חולשה וזקנה שאין בה חסרון באיברים אלא שנתקלקל דמה ונעשה כמים וכי"ב לא אסרה תורה". ומבאר האור שמח שדעת הראב"ד להקל אף במחלה שאין לה תרופה עיי"ש. וראה באריכות ביד יהודה הפירוש הארוך סימן ס ס"ק א שמאריך לטעון שמסוכנת מחולי אף כשאין דרך לרפואתה אי"ז טריפה.

אך לעומתם המהר"ם שיף ז"ל בחולין בסוף דף נ"ח, הפר"ת  סי' ס אות א', מקדש מעט סי' ס ס"ק א – נוטים להחמיר. אך ראה שו"ת שרידי אש חלק ב סימן ד – הימום הבהמות ע"י חשמול פרק ג עמוד פט שנוטה לאמר שכו"ע מקלים בזה.

אמנם כל זה מעיקר הדין אך עדיין לכאורה יש לזה דין מסוכנת דסי' ס עיי"ש.

אמנם בנידון שאלתינו נראה שיש להחמיר מן הדין. דהנה ראיתי מתארים את המחלה כך: 'ניו קאסל קיבלה את שמה, עקב גילויה לראשונה בעיר ניו קאסל שבאנגליה. מחלה זו פוגעת בעצבים וגורמת לקריסת מערכות כללית בעוף. ניתן לאבחן עוף פגוע בקלות, כאשר רואים שראשו מסתובב לכל הכיוונים בחופשיות, דבר המצביע על מים בגזע המוח כתוצאה מפגיעת הווירוס הנ"ל'.

ואם כן הם הדברים הרי זה דין מפורש בשו"ע יו"ד לא,ב 'ואם נמצאו מים בתוך הקרום ונחסר מהמוח כשיעור המים, אם המוח מקיף המים סביב שלא היו מגולים כלל אפילו לקרום, כשרה; ואם לאו, טריפה' וכתב הרמ"א שם 'היה ספק אם היה מכוסה במוח או לא, טריפה; על כן יש ליזהר כשפותחין את הראש, שיפתחו בדרך שיוכל לראות אם המוח מקיף אם ימצאו שם מים או לא; ומכל מקום אין צריך לבדוק אחר זה, דסמכינן ארובא, ויכול להשליך הראש או למכרו לא"י בלא פתיחה (ד"ע)', אלא שאדה"ז שם ס"ק י מביא את דברי הפוסקים וז"ל 'ודוקא במקום דאין ריעותא לפנינו אבל אם יש ריעותא כגון שהבהמה בחייה היתה מנענעת בראשה (שקרוין שווינד"ל בל"א) פשיטא שיש לאסור עד שיתברר ההיתר בפתיחת ראשה (ט"ז ב"ח). ובחדש תמוז דשכיחי מים בגדיים וטלאים כל ירא שמים יחמיר לעצמו לכתחלה לפתוח הראש ולבדוק אם המוח מקיף אבל בדיעבד אין לחוש (עיין תבואות שור)'.

ואם כן הדין ברור שאין להשתמש בעופות כאלו ללא בדיקה, וכיון שכך אין לקחתם לחלק/מהדרין, ובפרט שאין אנו בקיאים באופן הבדיקה.

פעולות פוסט

קבל את עלון שונה הלכות ישר אליך!

הקהל מדבר

0 תגובות

הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה

הוספת תגובה

הוספת תגובה

צור קשר בוואטסאפ