
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
ניתן לעשר רכז תפוחים טבעי?
מעקיר הדין יש להפריש מהפרי עצמו, אך אם נסחט או שעשו רכז ולא הפרישו קודם, ניתן לעשר כעת.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
314 צפיות -
האם קטן יכול לעשר לעצמו?
-
אם קטפתי פרי בטבע מחוץ לבית והכנסתי לרכב, האם צריך לעשר כמו במקרה שמכניסים לבית?
אם קטפת ממקום הפקר אינך צריך להפריש, אם קטפת מחצר ביתך צריך להפריש, אם קטפת ממטע וכיוצא בזה וכוונתך להביא לביתך אין צריך להפריש עד שיגיע לבית, וברכב עוד אין צורך. אם לא היה בכווונתך להביא לבית יש להפריש מרגע שגמרת את הקטיף ומלאת את הסלסלה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
453 צפיות -
האם צריך לעשר עלי נענע?
-
עישרתי במקום אחד, האם מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
לכתחילה כל הפירות צריכים להיות במקום בשעת העישור, בדיעבד, אם כוונת גם על הפירות שלא היו לפניך כשעישרת, הם נפטרו במעשר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
190 צפיות -
האם על פירות מעץ הפקר צריך להפריש מעשרות?
-
האם צריך לעשר חמצוצים (גבעולים חמוצים שילדים קוטפים ומוצצים)?
-
האם צריך לעשר גם עשבי תבלין כמו פטרוזיליה?
-
כשמעשרים ירקות, האם כל הירקות צריכים להיות לפני או רק של המעשר?
-
שכחתי לעשר תפוחי אדמה, האם אפשר לעשר תפוח אדמה אחרי שנעשה עיסה או אחרי שבושל?
חייבים לעשר ולהפריש על מנת להתיר את הטבל של התבשיל ואת מה שנבלע בסיר ממאכל שהוא טבל, אם יש עוד מתפוחי אדמה אלו שלא התבשלו יש לעשר מהם על הכל, באם לא נשאר יש לעשר מהעיסה - תבשיל.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
489 צפיות -
אני קוטף עלים משיח אלוורה וטוחן אותם בבית על מנת לשתות האם הם מחויבים במעשרות?
-
האם צריך לעשר פרחים אכילים שמניחים על העוגה ליופי?
-
קניתי מלפפון ועדיין לא הפרשתי מעשר והוא התערבב בסלט עם מלפפונים מעושרים, מה אפשר לעשות?
-
פירות העץ בשנה הרביעית חייבים גם בפדיון רבעי וגם במעשר או רק ברבעי?
אם יודעים בוודאות שהם אכן 'נטע רבעי' הם פטורים מתרומות ומעשרות, אם יש ספק בהיותם 'רבעי' או האם הם חייבים ב'רבעי' יש להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
235 צפיות -
מעשרים שמן כשלא עישרו את הזיתים, (זיתים לשמן לא ראוים לאכילה לפני הסחיטה, כך שהשמן הוא הגמר עשיה)?
-
בהפרשת תרומות ומעשרות מתי צריך לברך את הברכה, לפני ההפרשה או לאחריה?
על כל המצוות מברכים 'עובר לעשייתן', ולכן יברך קודם ההפרשה, ואז יפריש ויאמר את שאר הנוסח.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
302 צפיות -
יש לי בחצר עץ תפוזים והכנסתי את הפירות דרך החלון, האם צריך לעשר אותם?
פירות הגדלים בחצר פרטית חייבים בתרומות ומעשרות אף ללא הכנסה לבית.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
618 צפיות -
האם צריך לעשר צמחים שקוטפים אותם בשטחי הפקר או עירייה, לצורך הכנת חליטת תה?
הגדרת הפקר היא רק אם הדבר הפקר "לכל", אבל אם העיריה נותנת רשות לתושבי העיר בלבד לקטוף ולא לשאר האנשים אין זה הפקר. וכן במקרים רבים העיריה אינה מפקירה כלל (אף לתושבים) את הפירות והעצים שנטועים בעיר. ויש לברר דבר זה היטב אצל העיריה. ובכל מקרה של ספק יש להפריש מעשר בלי ברכה. בנוסף יש לציין שבקטיפת צמחים לצורך תה וכדומה יש הבדל אם הצמחים אינם נאכלים וזורקים אותם לאחר הבישול שאינם חייבים במעשרות, לבין אם נאכלים כמות שהם, שהינם חייבים במעשרות. ואם יש עלים שחלק מן האנשים או העדות אוכלים אותם כמו נענע וכדומה יש להפריש מהם בלי ברכה. ולכן העצה כדי לצאת מכל ספק: להפריש תמיד תרומות ומעשרות בקטיף מעצים וצמחים שנטעו בעיר גם אם אינם גדלים בחצר פרטית, ומאידך לבצע ההפרשה בלי ברכה. וכן יש לנהוג להפריש בלי ברכה בכל קטיף שהוא רק לשם תה ולא לאכילת העלים.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
715 צפיות -
השתמשתי בנוסח הפרשת תרומות ומעשרות באתר של חב"ד ושם הנוסח ללא ברכה. האם עלי לעשר שוב פעם אבל עם ברכה?
-
יש לי משפחה שאינם שומרים תורה ומצוות לע"ע, יש להם עץ בחצר ואני חושש שיאכלו ממנו ללא הפרשת מעשר, האם ניתן לעשר פירות שנקטפו מעץ מסוים, ולפטור ממעשר את שאר הפירות שעדיין נמצאים על עץ זה?
הדין הוא שהפרשה על המחובר לא מועילה, וכוונת הדברים היא שהפרשה בסתם על המחובר לא מועילה כלום. אך אם עשה תנאי שכאשר יתלוש את הפירות אז תחול ההפרשה - זה מועיל בתנאי 1. שהפירות שהפריש קיימים בשעה שתולש מהעץ (כי רק כעת חלה ההפרשה), 2. שבעת ההפרשה הפירות כבר הגיעו לשליש בישולם (דכל הטעם שאפשר להפריש הוא מפני שזה רק מחוסר מעשה ובאם עוד לא הגיע שליש זה לא מחוסר רק מעשה). אך לכתחילה אין לעשות זאת כי מפסידים את הברכה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1326 צפיות -
האם ניתן לקטוף פירות מעץ שגדל בחצר פרטית, ולאכול את הפירות תחת העץ ללא הפרשת מעשר?
-
האם פירות הפקר חייבים במעשר?
-
האם צריך לעשר פטריות?
פטריות פטורות לגמרי מתרומות ומעשרות, מכיוון שאין עיקר יניקתן מן הקרקע, אלא הן גדלות מלחות האוויר.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
860 צפיות -
האם אישה שלא שומרת תורה ומצוות יכולה להוציא נשים אחרות ידי חובה בברכת הפרשת חלה?
-
קיבלתי כרוב שאני לא יודעת מה הכשרות שלו. האם אני יכולה להשתמש בו?
יש להפריש תרומות ומעשרות ללא ברכה, להפריד את העלים להשרות במים וסבון לשוטפם אח''כ להביט בהם אחד אחד מול מקור אור ולראות שאין בהם נגיעות.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
458 צפיות -
יש לי פלפלים בשלוש צבעים, האם עלי לעשר מכל צבע בנפרד או שכולם נחשבים לסוג אחד?
כיוון שאינם כלאיים זה בזה, נחשבים כמין אחד ואפשר להפריש מזה על זה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
257 צפיות -
ירקות בהשגחת הרבנות האם צריך לעשר והאם צריך להגיד נוסח כל שהוא?
-
הפרשתי תרומות ומעשרות בבית, האם אני מוציא ידי חובה חלק מהפירות שנמצאים במקום אחר?
-
עץ שבעליו הפקיר את הפירות אבל לא הפקיר את גוף העץ-חייב במעשר?
-
האם לילדה שחוגגת בת מצוה מותר לעשות הפרשת חלה, במסיבה שחוגגים באור לתאריך יום ההולדת שלה?
-
האם יש לברך על הפרשת תרומות ומעשרות בעמידה דוקא?
יש בזה דיון בפוסקים. לכאורה מעיקר הדין אין חובה לעמוד שהרי דין הפרשת תרומות ומעשרות הוא כמו חלה שאין חובת עמידה בברכתה. אבל הרוצה לעשות המצוה כתיקונה ולפי כל השיטות - יעמוד בברכת תרומות ומעשרות.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
76 צפיות -
האם יש להפריש תרומות ומעשרות מפירות נטע רבעי ודאי?
נטע רבעי וודאי, פטור מתרומות ומעשרות, אך חייבים לפדות אותו בפרוטה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
369 צפיות -
אדם שאומר שהוא בעצמו הפריש מעשרות מפירות וירקות, האם הוא נחשב נאמן, ואפשר לאכול ללא חשש?
מפורסם הכלל 'כל ישראל בחזקת כשרות', והוא נכון גם לעניין זה. לא חושדים ללא שיש יסוד ממשי לחשד. אמנם כל זה אמור כאשר יש לאדם מושג והבנה בהלכות אלו, אך אם ידוע שאינו מבין בהלכות אלו ואינו יודע כלל כיצד לקיימן, אין לסמוך על אמירתו.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
288 צפיות -
אני בעבודה מקבל בארוחת צהריים ירקות חיים שספק אם עישרו אותם, מה צריך לעשות כדי שאוכל לאכלם?
צריך לעשר אותם בלי ברכה. יש לומר את הנוסח של המעשרות, וצריך מטבע כדי לפדות עליו את המעשר שני, או לחילופין לעשות מנוי בקרן המעשרות, ואז הם מטפלים במטבעות, וישלחו לך את הנוסח שלהם.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
319 צפיות -
ראיתי בטבלאות אחוזי הערלה, שבאבוקדו יש פחות מחצי אחוז ערלה, האם ניתן בעקבות כך לקנות אבוקדו בכל רשתות השיווק?
-
האם מותר לאכול מפסיפלורה שצומחת בגינה לאחר שלוש שנים?
אם כבר עברו שלוש שנים שלימות אפשר לאכול לאחר הפרשת תרומות ומעשרות וחילול נטע-רבעי (מובא בתוך הנוסח של הפרשת תרומות ומעשרות).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
448 צפיות -
הכנתי דגים ובטעות תיבלתי אותם במיץ מלימון שלא עישרתי. את הלימון כבר זרקתי לפח. מה דינם של הדגים?
-
הפרשתי חלה בלי לברך, האם לברך אחר כך?
-
אני עובד כמשגיח במאפיה בחו''ל, מה הם דיני הפרשת חלה בכמות סיטונאית?
מספיק להפריש כזית אחד מכל הכמות, עקרונית יש להפריש אחר שהעיסה מוכנה וכל פעם שעושים עסה חדשה יש להפריש מחדש, יש הכשרים המסתפקים בהפרשה בתחילת הליין על כל העיסות שיעשו בו ויש לזה נוסח הפרשה מיוחד.
לעמוד השאלה653 צפיות -
שלום, קטפתי לימונים משני עצים שונים. האם אפשר לעשר את כל הלימונים ביחד או כל קבוצה לחוד?
כמובן שמדובר עצים שאינם ערלה, אם שניהם אינם נטע רבעי, וקוטפים את הפירות באותו זמן, מותר לעשר מזה על זה. אין לעשר מפירות של שנה אחת על שנה אחרת.
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
503 צפיות -
האם מותר לעשר פירות בשבת?
-
ירקות של צה"ל האם אפשר לסמוך על זה שהם מעושרים?
-
האם צריך להפריש חלה מבצק שמיועד לטיגון עמוק (כסופגניות)?
-
מהי הכמות של הבצק שחייב בהפרשת חלה, והאם מדובר בבצק כולו או בכמות הקמח?
בקמח רגיל מעל 1.200 קילו מפרישים בלי ברכה, מעל 1.666 קילו מפרישים בברכה. מדובר בכמות הקמח בלי המים.
לעמוד השאלה1650 צפיות -
הפרשת חלה צריכה להיות "מן המוקף" מה הכוונה?
מן המוקף פירושו, שתהיה החלה הניטלת קרובה וסמוכה לעיסה שמפריש עליה. ולא שיפרישו חלה לבצק שנמצא במקום אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
722 צפיות -
עשיתי הפרשת חלה וכעת כשמכינה את הצורות אני מוסיפה עוד קצת קמח כדי שהבצק לא יהיה דביק האם זה בעיה?
-
מה נוסח הברכה של הפרשת חלה?
-
במצווה הפרשת חלה, מה הסדר, האם מברכים ואז מפרישים, או שקודם מפרישים ואח"כ מברכים?
-
אשתי קטפה לימון מהעץ והניחה בצד על מנת לעשר, אך שכחנו לעשרו לפני שבת וכבר ערבנו חלקו בטחינה, האם ניתן לעשר בשבת?
במשך השבת אסור לעשר, ואפילו אם היה עדיין בין השמשות היה אסור במקרה זה, ורק במוצאי שבת יוכל לעשר מלימון אחר שאינו מעושר גם על לימון זה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
661 צפיות -
מה השיעור של הקמח להפרשת חלה, כאשר מכינים עיסה מקמח מלא, או מקמחים ממיני דגן אחרים?
עיסה החייבת בהפרשת-חלה בברכה היא כזו ששיעור הקמח שבה הוא לפחות 1.667 ק"ג, ובפחות מכך (החל מ-1230 גרם) יש להפריש בלי ברכה. אלא ששיעורים אלו הם רק בקמח לבן, אך בקמח מלא כיוון שמשקלו קל במקצת, לכן מתחייב בהפרשת-חלה בשיעור קטן יותר. להלן סוגי הקמחים וחיובם: בקמח מלא - יש להפריש בלי ברכה החל מ-1.150 ק"ג ובברכה החל מ- 1.600 ק"ג. שיפון - החל מ-1.040 ק"ג, ובברכה החל מ-1.391 ק"ג. כוסמין – החל מ-1.175 ק"ג, ובברכה מ-1.640 ק"ג. קמח שיבולת שועל - החל מ-890 גרם, ובברכה החל מ1.197 ק"ג. קמח שעורה – החל מ-1.050 ק"ג, ובברכה החל מ-1.419 ק"ג.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
2925 צפיות