כותב הרמב"ם[1]: "מצוות עשה להתפלל בכל יום, שנאמר[2] "ועבדתם את ה' אלקיכם" – מפי השמועה למדו ש'עבודה' זו תפילה, שנאמר[3] "ולעבדו בכל לבבכם". אמרו חכמים[4]: אי זו היא עבודה שבלב? זו תפילה". ביטוי זה ("עבודה שבלב זו תפילה") הינו מקורו של הביטויים החסידיים: "תפילה בעבודה" ו"עבודת התפילה".
התפילה צריכה כוונה[5]. ראיה לדבר מכמה מקומות:
- במדרש נאמר[6]: האומר "תפלה או ברכה בלי כונה כגוף בלא נשמה".
- אחד מהדברים הנלמדים מתפילת חנה[7]: "מדברת על ליבה . . ואשפוך נפשי לפני ה'" ואומרת הגמרא[8]: "היא מדברת על ליבה – מכאן למתפלל צריך שיכוון ליבו".
- כותב הרמב"ם[9]: "חמישה דברים מעכבין את התפילה . . וכוונת הלב" וכן "כל תפילה שאינה בכוונה אינה תפילה"[10].
- פוסק הרמב"ם[11]: "מי שהתפלל ולא כיוון את ליבו יחזור ויתפלל" (להלכה לא פסק כך אדמו"ר הזקן שהרי "אף בחזרה קרוב הוא שלא יכוון, ואם כן למה יחזור"[12]).
- משמע מדברי אדמו"ר הזקן בספר התניא[13] שהתפילה ללא כוונה אינה מתקבלת למעלה.
להלכה נפסק שצריכה להיות כוונה כללית בתפילה, שהתפילה היא ל-ה', וכן כוונה במקומות מסויימים כפסוק ראשון של קריאת שמע[14].
[1] משנה תורה, ספר אהבה, הלכות תפילה פ"א ה"א. הפיסוק הינו שלי.
[2] שמות כג, כה.
[3] דברים יא, יג.
[4] תניא קונטרס אחרון ד"ה הוכח תוכיח.
[5] לגבי מהות הכוונה ראה בלקוטי שיחות חלק כב עמ' 116, חלק לד עמ' 214, חלק לח עמ' 20, חלק כט עמ' 187.
[6] ראה גם תניא ליקוטי אמרים פרק לח.
[7] שמואל א, פרק א,ג ואילך.
[8] ברכות לא, א.
[9] משנה תורה, ספר אהבה, הלכות תפילה פרק ד.
[10] משנה תורה, ספר אהבה, הלכות תפילה פרק טו.
[11] משנה תורה, ספר אהבה, הלכות תפילה פרק יו"ד, וראה שם שאין זה בכל מצב וכבר האריך בזה הרבי בכה מקומות ואכ"מ.
[12] שולחן ערוך אדה"ז סימן קא,א.
[13] קונטרס אחרון ד"ה להבין מ"ש בשער היחודים, דף קנד,ב.
[14] התוועדויות תשמ"ג, חלק א, עמוד 441. אגרות קודש חלק ח, עמ' שלב, חלק יד עמ' ס, חלק טו עמ' רלט.
הקהל מדבר
0 תגובות
הצטרפו לשיחה והשאירו תגובה
הוספת תגובה