דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

Votre panier est vide.

לכל השו"ת מורחב

כיצד ישתמשו בבית המקדש השלישי בברזל, הרי ברזל נאסר לשימוש בבית המקדש?

בתמצות:
אכן בבתי המקדשות שבנו בני-ישראל נאסר באופן מוחלט השימוש בברזל (באופן גלוי) מפני שגורם למיתה (ר"ל), אך הרבי מלך המשיח מבאר שבבית המקדש השלישי ישתמשו בברזל, כיון שתתבטל המיתה בעולם, וגם הברזל עצמו ישמש לטוב, לדברים המועילים לאנושות.
בהרחבה:
בבתי המקדש (וכן במשכנות) שנבנו עד היום, נאסר כל שימוש בברזל. חז"ל מבארים על הפסוק (תרומה כה, ג): "וזאת התרומה אשר תקחו מאתם זהב וכסף ונחושת", "ברזל אין כתיב כאן לא במשכן ולא במקדש, למה? שנמשלו בו אדום שהחריבו בית-המקדש".
הדבר מודגש במיוחד לגבי המזבח, עיקרו של בית-המקדש, שעליו נאמר בפירוש (יתרו כ, כב): "כי חרבך הנפת עליה ותחללה", ומפרש רש"י: "המזבח נברא להאריך ימיו של אדם והברזל נברא לקצר ימיו של אדם, אין זה בדין שיונף המקצר על המאריך" (ויש המפרשים שזו הסיבה שהתורה משתמשת דווקא במילים "כי חרבך" לרמוז שסיבת האיסור היא מכיון שענינו של הברזל הוא להחריב).
אמנם, בגאולה האמיתית והשלימה צפוי מהפך בעניין זה. אז יפסקו לגמרי כל פעולות ההרס וההשחתה אפילו בין הגוים, כפי שנאמר בפסוק (ישעיה ב, ד): "וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות", השימוש בברזל יהיה אך ורק לצרכי פרנסה מועילים. וממילא, בבית-המקדש השלישי לא תהיה כל סיבה לשלול את הברזל. אז יפסיק הברזל להיות מכשיר של חבלה והרס, כיון שלא ישתמשו בו לקצר ימיו של אדם חלילה, אלא להיפך.
הברזל, שיהיה בבית המקדש השלישי, מהווה גם סמל לנצחיותו של בית זה, מכיוון שהבית השלישי יעמוד לעד ולא ייחרב לעולם, לכן בבניינו יהיה גם ברזל שמבטא תקיפות וחוזק מיוחדים, יותר מאבנים.
לפי זה, מבאר הרבי מלך המשיח שליט"א את הנאמר בדברי הימים על כך שדוד הכין גם ברזל לבניין בית המקדש (דברי הימים א כט, ב-ז): "הכינותי לבית אלוקי, הזהב לזהב, והכסף לכסף, והנחושת לנחושת, הברזל לברזל... וברזל – מאה אלף ככרים".
[יש שתירצו שהברזל שימש לסיתות האבנים לבית המקדש, או באופן אחר - שהשתמשו בו לבית המקדש, אך לפי דברי הרבי מלך המשיח אין כל שאלה: אמנם לבניין הבית הראשון לא השתמשו בכל כמות הברזל שדוד הכין, אך ייעשה בו שימוש – בקרוב ממש, בבית המקדש השלישי, שבבניינו ישתמשו גם בברזל.
לכן מובן גם מדוע הברזל נזכר רק בהכנות שערך דוד לבניין המקדש, מכיוון שלברזל זה - שיהיה חלק מבית המקדש השלישי - יש שייכות דווקא לדוד המלך שקשור במיוחד למלך המשיח "דוד מלכא משיחא". לכן, הוא זה שהכין את הברזל לבניין בית המקדש השלישי על ידי מלך המשיח].

מקור:

  • שמו"ר פל"ה. שיחת דבר-מלכות ויחי – ספר השיחות תשנ"ב עמ' 228 ואילך ובהערות 48
  • 99
  • 100. מפרשי התורה על יתרו כ
  • כב. מהרז"ו על שמות רבה פרשה לה
  • ה. תנחומא ס"פ יתרו. תענית ד
  • א. מצו"ד על ישעיה ב
  • ד. רמב"ן ס"פ יתרו. תורה שלימה אות תקנד-ה. דברי הימים א' כט
  • ב - ז (ושם כב
  • יד (טז)). שמע שלמה (לר' שלמה קלוגר) הפטרת תרומה שכותב אשר בגאולה ישתמשו בברזל
  • ומזה מוכח שבית ראשון (שנאסר בו השימוש בברזל) אינו בניין לנצח.

פעולות פוסט

שאלות נוספות בנושא

לא נמצאו שאלות נוספות

צור קשר בוואטסאפ