מה מברכים על פירות מבושלים?
אם טעמם נפגם על ידי הבישול והם פחות טעימים כשהם מבושלים, ברכתם שהכל. אם טעמם לא נפגם, ברכתם העץ.
מקור:
- ראה סדר ברכת הנהנין פ"ו ס"י ואילך
לכל השו"ת
אם טעמם נפגם על ידי הבישול והם פחות טעימים כשהם מבושלים, ברכתם שהכל. אם טעמם לא נפגם, ברכתם העץ.
מקור:
פעולות שאלה ותשובה
נראה שהלחם הוא העיקר והשאר רק לתוספת טעם, ולכן די בברכת שהכל על כל הכריך, אך במקרה שהמילוי הוא עיקר יש לברך את ברכת המילוי.
לעמוד השאלהמפאת חשיבותו של היין מברכים עליו אף בתוך הסעודה, אלא שבשבתות וימים טובים אין מברכים על היין בסעודה - כיוון שהקידוש הוא מצרכי הסעודה ונפטר בברכת "הגפן" שבקידוש, ואף השומעים את הקידוש שטעמו מהיין נפטרו בברכה זו. אולם ברכת "הגפן" בהבדלה אינה פוטרת את שתייתו בסעודה שלאחריה, אלא אם-כן חשב בעת-הברכה לשתותו בסעודה. ולגבי משקאות חריפים המוגשים בתוך-הסעודה לאמירת "לחיים" וכדומה הדעה הרווחת למעשה שאין מברכים עליהם כלל בתוך הסעודה.
לעמוד השאלהכאשר אוכלים סופגניה לעידון ותענוג או כקינוח לסעודה, מברכים בורא מיני מזונות, אך אין לברך על המחיה כי נפטרים בברכת המזון.
לעמוד השאלהמותר לברך ברכות בעמידה או תוך כדי הליכה (בפרט כשאוכל או שותה בעמידה או תוך כדי הליכה) ובלבד שתיאמר הברכה בצורה הטובה ביותר בה יוכל לכוון. (ואם אכל בישיבה עדיף שיברך בישיבה ולא ילך בשעה שמברך), אולם ברכת המזון חייבת להיאמר בישיבה. כמו כן יש אומרים שדין ברכת "מעין שלוש" כדין ברכת המזון, ואף היא צריכה להיאמר בישיבה, ופוסק אדה"ז כמותם כיוון שברכה זו היא מעין הברכות של תורה ולכן יש לאמרה בישיבה.
לעמוד השאלה