דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

לכל השו"ת

האם אפשר לעצור באמצע קריאת-המגילה ב'מבצעים' בכדי להסביר לאנשים?

אפשרי, ונכון שיפסיקו בין עניין לעניין.

מקור:

  • הנה ישנם ב' טעמים מדוע לכתחילה אין לעצור בקריאת-המגילה (סתר"צ ס"ה): שצ"ל כאיגרת (כנה"ג הגהות טאו"ח סתרצ"ב, ה)
  • ושמברכים בתחילה ובסוף (טואו"ח סתרצ"ב). והנה במ"ש (מגילה יז): "היה כותבה דורשה ומגיהה אם כיון-לבו יצא", מביא הרא"ש שיש ב' אופנים שהוא בדיעבד, או אף לכתחילה וכ"פ להלכה בשו"ע סתר"צ סי"ג
  • ובמ"א (שם סקכ"א) שכ"שאומרים המן יאמר שם רשעים ירקב", ולא חשש להפסק שהוא מענינו של מגילה. ויתרה מזה כתב מהר"ם חביב (ישורון י) שמגילה עם מדרשים מותר לקרות מתוכה, שהמדרשים הם מעניין המגילה, ובשארית-יעקב (מגילה שם) הביא מעשה-רב מהאדמו"ר מקלויזנבורג ועוד שהיו דורשים באמצע המגילה. ובאג"מ או"ח ח"א סקצ"ב הביא שיתכן שזהו כשלא בירך לפני הקריאה, אך ב'אור-ישראל'-יד ע' מד ואילך שהוכיח דלא כדבריו, שכיון שעיקר עניין קריאת-המגילה הוא פרסומי-ניסא א"כ הוי כחלק מקריאתה, ולכן לב' הטעמים אין-חשש דאי"ז קוטע הקריאה ברצף, ואי"ז הפסק לברכה. וחזות קשה הוגד לי בשו"ת מגדנות-אליהו ח"ד סקל"ד שטען שכוונת הרא"ש שהוא דיעבד וזהו היפך דברי הרא"ש כברור לכל מעיין. וראה בקובץ העו"ב תתרלב שכתב שיש להתיר גם להקריא את מס' העמוד ע"פ מש"כ אדה"ז בסנ"א ס"ד עיי"ש ואכמ"ל.
הרב משה קורנווייץ

הרב משה קורנווייץ

רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 79 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם צריך לברך ברכה אחרונה על תמר אחד גדול?

    כדי להיות חייב בברכה אחרונה בוודאות, צריך שיהיה כזית בפרי (27 סמ''ק), בד''כ בתמר אין כזית, אלא אם כן הוא ממש ענק. (לכן לא מומלץ לאכול תמר אחד שלם כי נכנסים לספק ברכה כי יש דיעה שעל פרי שלם מברכים ברכה אחרונה אף שאין בו כזית, אלא שלא נפסקה ההלכה כדיעה זו).

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1688 צפיות
  • מתי מקיימים את מצוות סעודת פורים כשפורים חל בערב שבת?

    לכתחילה יש להתחיל את הסעודה בבוקר, מפני כבוד השבת. ויש להיזהר שלא לשכוח להתפלל תפלת מנחה. אם לא הספיק בבוקר יאכל סעודת פורים בשעות הצהרים המוקדמות, וישתדל להתחיל לפני תחילת שעה עשירית (כלומר, שלוש שעות זמניות לפני השקיעה), כדי שיוכל לאכול סעודת שבת לתיאבון. אם גם את זה לא הספיק, יאכל לאחר מכן. אך ראוי שיסיים את סעודתו לפני השקיעה, כדי שיוכל לנהוג על פי הסדר הרגיל: ברכת המזון, תפילת ערבית, קידוש וסעודת שבת. האוכל סעודת פורים לאחר חצות, ראוי שיתפלל מנחה לפני כן.

    לעמוד השאלה
    466 צפיות
  • מותר בשבת להשתמש בקומפרס בכדי להקל על הכאבים של הקטן?

    קטן המצטער ביותר (אף אם אין לו דלקת), מותר לתת לו טיפול רפואי באמצעות 'קומפרס' (compress), אך יש להיזהר שלא ייסחטו נוזלים. ואם הדרך היחידה להקל את הכאב, היא להעביר מגבון שממנו נסחט חומר מרגיע – יש לעשות זאת רק בשינוי (כלאחר יד).

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    105 צפיות
  • האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?

    א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    764 צפיות
צור קשר בוואטסאפ