האם אפשר לעצור באמצע קריאת-המגילה ב'מבצעים' בכדי להסביר לאנשים?
אפשרי, ונכון שיפסיקו בין עניין לעניין.
מקור:
- הנה ישנם ב' טעמים מדוע לכתחילה אין לעצור בקריאת-המגילה (סתר"צ ס"ה): שצ"ל כאיגרת (כנה"ג הגהות טאו"ח סתרצ"ב, ה)
- ושמברכים בתחילה ובסוף (טואו"ח סתרצ"ב). והנה במ"ש (מגילה יז): "היה כותבה דורשה ומגיהה אם כיון-לבו יצא", מביא הרא"ש שיש ב' אופנים שהוא בדיעבד, או אף לכתחילה וכ"פ להלכה בשו"ע סתר"צ סי"ג
- ובמ"א (שם סקכ"א) שכ"שאומרים המן יאמר שם רשעים ירקב", ולא חשש להפסק שהוא מענינו של מגילה. ויתרה מזה כתב מהר"ם חביב (ישורון י) שמגילה עם מדרשים מותר לקרות מתוכה, שהמדרשים הם מעניין המגילה, ובשארית-יעקב (מגילה שם) הביא מעשה-רב מהאדמו"ר מקלויזנבורג ועוד שהיו דורשים באמצע המגילה. ובאג"מ או"ח ח"א סקצ"ב הביא שיתכן שזהו כשלא בירך לפני הקריאה, אך ב'אור-ישראל'-יד ע' מד ואילך שהוכיח דלא כדבריו, שכיון שעיקר עניין קריאת-המגילה הוא פרסומי-ניסא א"כ הוי כחלק מקריאתה, ולכן לב' הטעמים אין-חשש דאי"ז קוטע הקריאה ברצף, ואי"ז הפסק לברכה. וחזות קשה הוגד לי בשו"ת מגדנות-אליהו ח"ד סקל"ד שטען שכוונת הרא"ש שהוא דיעבד וזהו היפך דברי הרא"ש כברור לכל מעיין. וראה בקובץ העו"ב תתרלב שכתב שיש להתיר גם להקריא את מס' העמוד ע"פ מש"כ אדה"ז בסנ"א ס"ד עיי"ש ואכמ"ל.

הרב משה קורנווייץ