דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

לכל השו"ת

ראיתי לאחרונה מדברי הרבי מה"מ כי מותר לאשה לתת צדקה גם בסכומים גדולים, למרות שבעלה אינו מסכים, האם זהו הדין?

באופן כללי - הסכומים אותם יכולה אישה (או הבעל) לתת לצדקה על דעת עצמם, תלויים באופן וצורת ההתנהלות הכלכלית המקובלת אצלם, דהיינו הסכומים אותם נוהגים בני הזוג הספציפי להוציא בלי לתייעץ או לבקש הסכמה אחד מהשני, ובפרט האישה מבעלה, וכן על פי המקובל בהתאם לתנאי הזמן והמקום. כל האמור הוא כאשר לא הובעה התנגדות מפורשת, כאשר הובעה התנגדות כזו, הנושא הרבה יותר מורכב מבחינה הלכתית, ומובן שאין מקום לנהוג כך לכתחילה. כדי להתייחס לדברי הרבי מה"מ כראוי, ובפרט בעניינים הלכתיים, אי אפשר להסתפק בציטוטים חלקיים ומגמתיים משיחות (ובפרט לא מוגהות), אלא יש ללמוד את השיחה במלואה, כולל ההקשר והאופן בו נאמרו הדברים, להכיר את המקורות שאותם מביא הרבי עצמו, ואת שאר המקורות התורניים וההלכתיים בנידון, ומובן שאין לפסוק הלכה או לנהוג למעשה, לפי ציטוטים כאלו. ליתר פירוט - לראות ב"מקורות".

מקור:

  • מקור הדין בשו"ע יורה דעה סרמ"ח סעיף ד', עפ"י הגמרא במסכת בבא קמא, דאין מקבלים מן הנשים אלא דבר מועט וההגדרה היא לפי עושר הבעלים. ודנו האחרונים לגבי הנשים דידן שמוגדרות "נושאת ונותנת בבית" עפ"י דברי המהרש"ל שם, וכך מביא הרבי בליקוטי שיחות חלק ט (מוגה כמובן) "שיעור זה תלוי בעושר הבעל ובהקפדת הבעל וכו' - ובמדינה זו בפרט הרי הבעלים נותנים לרשותן גם סכומים גדולים ואין מקפידים בזה" ושם במ"מ מציין לדברי השו"ע, המהרש"ל והאחרונים. על כל פנים, כאן מביא ששייך הקפדת הבעל וכו', ועל פי זה כתבנו בפנים. קטעי השיחות שהתפרסמו, הם מהתוועדות י"ט כסליו תשכ"ט, והמעיין שם בהנחות שנדפסו, רואה את הדברים בשלימותם, המתייחסים למצב הלא רצוי ש"נהוג" בארה"ב לגבי שליטת בני הבית בבעל ובאבא וכו', וכן הוא גם בשיחה השנייה שהביאו, ומובן שאין ללמוד ולצטט רק מתוך שיחות אלו וח"ו לקבוע הנהגה על פיהם. לגבי גוף הדיון והכללים בנתינת צדקה בלי הסכמת הבעל, ובפרט במקום שמוחה - בעז"ה יובאו המ"מ והשקו"ט בפני עצמם, ולא הוכנסו כאן, שכן הדרך הנכונה היא לתת צדקה מתוך הסכמה, שמחה וטוב לבב ולא להיפך ח"ו.
מכון הלכה חב"ד

מכון הלכה חב"ד

מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 542 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • קיבלתי על עצמי תרומה למטרה מסוימת, אחר כך נוספו עוד אנשים שהביעו רצון להשתתף. האם זה גורע מהמצווה שלי, או שכאשר אנשים נוספים תורמים זאת זכות גדולה יותר?

    זה לא גורע. ואם ההתעוררות שלהם להשתתף באה בעקבות התרומה שלך, הרי הזכות נזקפת גם לך, וכדברי חז"ל: "גדול המעשה [שגורם לאחרים לעשות] יותר מן העושה".

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    571 צפיות
  • האם ניתן לקבל צדקה מאדם שעדיין לא שומר את כל המצוות, כשחלק מהכסף הוא מעבודה בשבת?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    523 צפיות
  • האם מותר לתת מכספי קופת צדקה לבני משפחה?

    אם הם במצב שזקוקים לצדקה, כן, ואדרבא, עניי עירך קודמין. כמובן שכסף הנמצא בקופות צדקה שייך רק לצדקה שעבורה יועדה הקופה ואי אפשר לתת ממנה לעזרה לאחרים, אא''כ מדובר בקופה שאין לה כל ייעוד או מטרה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    831 צפיות
  • האם אפשר לשלם מכספי מעשרות עבור בדיקת המזוזות?

    כאשר הבדיקה היא חובה על האדם, כגון שכבר עברו שלוש וחצי שנים מהבדיקה הקודמת, אינו יכול ליטול ההוצאות ממעשר, כיון שזו חובה עליו, ואין לשלם חובו ממעשר, ומשום כך - חסיד מאנ"ש שנהג לבדוק המזוזות שלו אחת לי"ב חודש, (ובפרט בחודש אלול, ע"פ הוראות הרבי בנושא), והדבר הפך אצלו כנדר שהוא חובה עליו לקיימו לא נכון לקחת עבור כך ממעשר. גם אם לא מדובר במנהג שנהג בו כנדר וגם לא באופן שמחויב לבדוק ע"פ הלכה (פעמיים בשבע שנים), יש נידון בפוסקים האם הידור מצוה עד שליש מהסכום מותר לקחת ממעשר או שגם להוסיף על הידור מצוה עד שליש מהסכום - הוא דבר שבחובה שאין גובים אותו ממעשר. ולכן למעשה אם הבדיקה היא לשם הידור מצוה (ובאופן שאכן יש הידור בבדיקה נוספת זו בתוך הזמן ומעבר לכך שביצע בדיקות החובה שעליו) ניתן לקחת עד 2/3 מהסכום מכספי מעשר ולא יותר. וברוב הפעמים הבדיקה אינה נכללת בהידור אלא בחובה שאי אפשר לקחתה ממעשר. (ואם הבדיקה נעשית שוב בתוך זמן קצר לבדיקה הקודמת וללא שום סיבה שיש בה משום הידור מצוה א"כ אין בזה דבר מצוה כלל ושוב א"א לקחתה ממעשר.

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1120 צפיות
צור קשר בוואטסאפ