
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם יש איזכור בהלכה לגבי קניית לוחית זיכרון בבית כנסת או כיו"ב לעילוי נשמת מישהו?
-
האם מקפידים שלא לצבוע את הנעליים לפני נסיעה לעיר אחרת? אם כן, מה הדין כאשר נוסעים לעיר הנמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית?
מי שמיקל יש לו בשופי על מי לסמוך כי לא כל דברי רבי יהודה נלקחו למעשה לרוב עמך בית ישראל, אבל בכל זאת בדין זה ישנם הרבה שמקפידים, ואלו המקפידים נזהרים בזה ביציאה מחוץ לעיר הדורשת תפילת הדרך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
588 צפיות -
האם מותר מבחינה הלכתית לצאת לדרך בערב?
ראוי לצאת באור יום כמובא בגמרא בתחילת מסכת פסחים, אך אם צריך לצאת דווקא בערב ואין זה מקום סכנה, אפשר לצאת, ויאמרו תפילת הדרך אם צריך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
405 צפיות -
אדם שהכה את חבירו ומתחרט, האם צריך דווקא בית דין של שלושה רבנים שיתירו לו את חרם הקדמונים, או שאפשר בכל שלושה אנשים?
הרמ"א כותב כי יש חרם קדמונים שאין לצרף אדם שהיכה את חברו למניין עשרה, אך כאשר המכה מתחרט ומבקש שיתירו לו (ובמידת הצורך מוכן לקבל מה שיפסקו לו בית דין) מספיק שלושה אנשים רגילים כמו בהתרת נדרים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
439 צפיות -
האם יש מניעה ללכת למקובלים המתעסקים בקבלה מעשית ובקמיעות?
הרבי התבטא בשלילה על עניינים כאלו ובלשונו "כלך מעניני קבלה מעשית ואביזרייהו, וכמפורסם האזהרה שבזה בכמה ספרים הקדושים".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
93 צפיות -
מהי הסברה הלכתית לאיסור לעלות להר הבית?
כיון שכולנו טמאי מתים ולא ברור מה המיקום המדויק של כל חלק מבית המקדש ולכן לא ניתן לדעת עד איפה מותר להיכנס בכלל וכ"ש כטמאי מתים. וכבר פסקו גדולי הפוסקים לא לעלות בזמן הזה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
614 צפיות -
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
27 צפיות -
כמה היא מידת ה'אצבע' שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה? (לענין תפילין)
-
האם כיום ישנו חיוב להשתמש במניין החודשים של התורה?
נאמר: “החודש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה”. ומבאר הרמב"ן בדרשותיו, שכיוון שהתורה צוותה לקרוא לניסן החודש הראשון ולאייר שני, ציווי זה חל גם כיום, אלא שבנוסף משתמשים אף בשמות החודשים עמם עלו ישראל מבבל, על שם הגאולה מבבל "לזכור ששם עמדנו ומשם הוציאנו ה’“. אלא שכתבו הפוסקים שדבריו של הרמב"ן לא הובאו כהלכה למעשה אלא בדרשותיו, והראיה שחז"ל לא תקנו בשטרות למנות לפי חודשי התורה. מה גם ששמות החודשים עמם עלו בני ישראל מבבל נקבעו ע"י כנסת הגדולה ברוח הקודש ועל כן אין לזלזל בהן, ואף בברכת החודש מברכים את החודש בשמות החודשים שעלו מבבל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
379 צפיות -
האם בחב"ד מקפידים לישון עם הראש למזרח או לצפון, כפי שמוסבר בזוהר?
-
איזה פרשת שבוע צריכים ללמוד בחת"ת בחול המועד סוכות?
-
האם עזרה בהקמת מניין לתפילה הינה בגדר 'שליחות' ?
-
האם ישנו אורך מינימלי שהגארטל צריך להגיע?
-
האם בהנחת אבן פינה יש עניין שתהיה דווקא אבן טבעית?
אכן, הרבי כותב: "על פי הכתוב ישעי' (כה טז כה) אמר ה' אלקים הנני יסד בציון אבן אבן בוחן פנת יקרת מוסד מוסד - נכון שאבן הפנה תהי' בדוקא אבן אשר בידי שמים (אף שאחרי זה אפשר להוסיף עלי' גם מלט וכו' ענינים שבידי אדם). והרי מתאים זה גם להענין ברוחניות - שהתחלת ויסוד כל בנין ודבר הוא נתינת כח מלמעלה ואתערותא דלעילא".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
25 צפיות -
מותר לילד קטן לפתוח מטריה בתוך הבית?
-
האם מותר לאבא לשבת בין שתי בנותיו הקטנות בנות פחות משנתיים?
-
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
273 צפיות -
האם מותר לעשות קסמים?
רק אם הקוסם מסביר לנוכחים שהכל זריזות ידיים ואין זה קסם או כישוף אמיתי אפשר.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
543 צפיות -
האם מה שנחשב היום לקבר דוד המלך, זה קברו בוודאות?
-
האם מותר לנגן את ניגון ד' בבות בי"ד כסלו?
-
האם בכל מצב אסור לאדם להביא לחבלה בעצמו?
אמרו חכמים: "החובל בעצמו, אע"פ שאינו רשאי, פטור". וביארו בגמרא שהדבר שנוי במחלוקת-תנאים, ולהלכה הכריעו רוב הראשונים שהדבר אסור, ולכמה ראשונים איסור חבלה בעצמו הוא מן התורה. ויש שהוכיחו שמותר לאדם לחבול בעצמו כפי שמסופר בגמרא שכשרב חסדא הלך בין הקוצים הרים את בגדיו שלא יקרעו, אף-על-פי שבכך היה נשרט גופו, ונימק זאת בעובדה שגופו יכול להתרפאות, אך בגדיו לא יחזרו לעצמם ויבוא לידי איסור "בל תשחית". אולם יש שהבהירו את דבריו שרק חבלה שיש בה צורך מותרת כפי שלימד רב חסדא, אך חבלה סתם ודאי אסורה, משום שאסור לאדם לחבול בעצמו. דנו הפוסקים בהגדרת חבלה שהיא לצורך המותרת. חבלה לצורך רפואי הכרחי כגון בניתוח ודאי מותרת, כדברי חז"ל על הפסוק "ורפא ירפא" שנתנה רשות לרופא לרפאות. אלא שהפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם ניתוחים קוסמטיים להסרת מומים נכללים בהיתר זה. יש שכתבו שחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך בזיון, אך לצורך נוי מותר כשאין סכנת-נפשות בדבר. אלא שבניתוח ללא צורך אמיתי כגון גברים שרוצים לשפר את המראה, יש לזכור שקיים איסור לחבול בעצמו ללא צורך, ובפרט שיתכנו שאלות של איסור "לא-ילבש" האוסר על גבר להידמות לאשה, ולכן יש להיוועץ ברב לפני כל טיפול לגופו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
549 צפיות -
האם יש סגולה לבריאות השיניים?
בנוגע לבריאות השיניים ישנם מספר עניינים מרבותינו נשיאנו ומהם: א. "ע"י אכילת המצה יתרפא ויהיו לו שיניים בריאות...". ב. בשעת קידוש לבנה, כשאדמו"ר מהורש"ב נ"ע היה אומר 'כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי לרעה' שם את ידו הקדושה על השיניים ואמר: 'ולא יהיה לי כאב שיניים לעולם', ושם אז את ידו על השיניים. ג. בדיקת הציצית (ולספור אחד, שניים, שלוש וכו') היא סגולה לשיניים. ד. לכוון בשעת ברכת הציצית בראשי התיבות "להתעטף בציצית" שהם ל"ב חוטי הציצית והם סוד ל"ב נתיבות חכמה.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
1257 צפיות -
מי שישן מול הפתח צריך שראשו יהיה לכיוון הפתח או לא?
אין חובה, יש הנוהגים שהראש יהיה לכוון הדלת שלא ידמה למת, סוג של העין הרע, ומאן דלא חייש לית ליה למייחש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
634 צפיות -
האם אישה צריכה לשרוך את שרוכי הנעליים קודם שמאל ואז ימין, או קודם ימין (שהרי לא חייבת בתפילין)?
מובא שגם נשים וקטנים יקפידו על כך אף שאינם במצוות תפילין.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1033 צפיות -
האם יש מצווה לנטוע עץ בארץ ישראל?
לשיטת הרמב"ן וסיעתו שמצות ישוב הארץ נוהגת בזמן הזה, כלול בה גם לנטוע ולזרוע בא"י, ולכן ר' ינאי נטע 400 כרמים בארץ ישראל.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
401 צפיות -
האם מותר על פי הלכה להצדיע בימין לאדם רגיל?
-
האם מותר לברך גוי?
מפורש בתורה שמותר, בנוגע לתפילת אברהם עבור אבימלך. וראה בשו"ת בית שערים שהאריך בזה ומסיק שמותר, וכאשר הגוי מבקש זאת'- זה אף קידוש השם. ולהעיר ממש"כ החיד"א "ולפי מ"ש המקובלים טוב דלא יקלל לגוי". וכן ראינו מעשה רב, בגויים שבאו להתברך מכ"ק אד"ש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1079 צפיות -
האם מותר לפשוט שני בגדים יחד?
בשולחן ערוך כתוב שאין ללבוש ב' בגדים יחד, אך מופיע בספרים שגם אין לפשוט שני בגדים יחד.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1167 צפיות -
האם מותר לבעל תשובה להוריד קעקוע שיש לו על הגוף?
-
מהו שיעור פסיעה גסה המדובר בחז"ל?
הכוונה לפסיעה בין רגל לרגל בצורה גדולה (מושך את הרגל קדימה מכדי הילוך רגיל)
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
345 צפיות -
האם זו מצווה לתרום מח עצם למי שאינו יהודי?
-
האם מותר ללבוש שני בגדים ביחד?
-
שמעתי שיש הוראה של הרבי לא לנסוע ברכבת בקרון הראשון והאחרון, האם זה נכון?
ייתכן שהייתה הוראה במקום מסוים. אין הוראה כללית כזאת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
452 צפיות -
האם לאדם שלא צריך מותר להשתמש בקביים לצורך משחק?
אף שנאמר במשנה 'וכל מי שאינו לא חיגר, ולא סומא, ולא פיסח, ועושה עצמו כאחד מהם אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם', ראה במפרשי המשנה שהאיסור הוא למי שעושה את עצמו נכה כדי שיעזרו לו בצדקה וכדומה, אך אם עושה זאת רק כהצגה מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
470 צפיות -
האם יש איסור הלכתי לקשקש על הגוף בכלי כתיבה?
אף שאין איסור בכך מן הדין, יש שכתבו להימנע מזה משום מראית עין שזה דומה לקעקוע.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
587 צפיות -
מה הדברים הראשונים שצריכים להכניס לבית חדש?
-
האם יש בעיה לשלב ידיים אחורה?
בשמחת תורה תשכ"ד הרבי מלך המשיח סיפר את סיפור פגישתו של אדמו"ר הזקן עם הגאון ר' יוסף כלבו (חבר ותלמיד מובהק של הגר"א), והדו-שיח התורני שהתקיים אז. היה זה בחורף תקכ"ט, והרבי הזכיר "כיון שבחוץ שרר כפור, ניגש [אדמו"ר הזקן] סמוך לתנור כדי להתחמם, בהחזיקו את ידו לצדדין, שכן, על-פי קבלה, אין להחזיק את הידיים מלאחוריו".
לעמוד השאלההרב זלמן ברנשטיין
245 צפיות -
לגבי חכמת כף היד קו החיים אצלי קטוע באמצע וזה מדאיג אותי האם מחזיקים מזה?
באופן כללי הרבי מה"מ נוקט כפי שכותבים גדולי החכמים, מהש"ס, הראשונים והאחרונים וכו' ש"תמים תהי' עם ה' אלוקיך" ולא לחשוש.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
685 צפיות -
מה המקור לזה שאסור לשבת על שולחן?
כיון שחז"ל אמרו שמיום שחרב בית המקדש שלחנו של אדם מכפר לו, ומחמת כן נפסקו כו"כ הלכות הנוגעות לכבוד השלחן כגון שלא להרוג כינה על השלחן (ע"פ רבינו יונה), וכן זהו הטעם למה שמקפידים שיהיה מלח על השלחן (או"ח קסז) ועוד הלכות. וזהו הטעם למנהג ישראל תורה שמקפידים לא לשבת על שלחנות כפי שכתב בספר שלחן הטהור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
557 צפיות -
האם אפשר לשים תמונה של הרבי בחדר של הילדים?
כן. ידועה הוראת הרבי מלך המשיח שיהיה בחדר הילדים חומש סידור וגם קופת צדקה. לשים לב שיתלבשו בחדר בצניעות.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
1348 צפיות -
האם אומרים 'אמן' על ברכה ששמעתי בשיעור שהוא מוקלט לא בשידור חי?
-
האם נהוג לנשק את את אדמת הארץ כשחוזרים מחו"ל, אם שכחתי, יש ענין לעשות זאת עכשיו?
-
האם יש בעיה להיות 'טוען רבני' מדין "אל תהיו כעורכי הדיינים"?
אכן יש בזה דיון להלכה. למעשה, זה מאוד תלוי באיזה טוען רבני מדובר. יש טוענים רבניים שלצערינו עובדים כעורכי דין מסויימים, המגדילים את המריבה בין הצדדים ולא נמנעים מלשקר או ללמד ללקוח לשקר כדי לזכות בדיון. ויש טוענים רבניים שרק מפרטים לדיינים את מה שהלקוח רוצה או עשה, ומוסיפים את הפן ההלכתי כדי להגיע לאמת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
362 צפיות -
האם מותר לסתום דלת וחלון לגמרי ולפתוח במקומם דלת וחלון אחרים?
בהתחלה יש להשאיר חור של טפח וחצי, ואחר כך בסיום העבודה ניתן לכסות את החור בקצוות.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
477 צפיות -
האם יד על הכיפה נחשבת ככיסוי שני לעניין ברכות?
היד עצמה, כיוון שהיא מגופו אינה נחשבת כיסוי. אבל השרוול נחשב כיסוי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
920 צפיות -
האם באופנה קיים איסור "ובחוקותיהם"? והאם ישנו חילוק בין אופנה ישראלית לשאינה?
באופן כללי, קיים באופנה "ובחוקותיהם" אבל זה מאוד תלוי בסוג הבגד. וזה ייתכן גם באופנה ישראלית. כל עוד הבגדים הם צנועים על פי כללי ההלכה - אין איסור של "ובחוקותיהם". כאשר חורגים מכללי ההלכה ייתכן בבגדים מסויימים גם איסור של "ובחוקותיהם". טוב להתייעץ עם רבנית או משפיעה אם יש שאלה על בגד מסויים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
480 צפיות -
עדים של קידושין או גיטין שלא היו קשורים אחד לשני. ואחרי זמן נהיו משפחה. האם הגט או הקידושין חלים?
-
כשיש מחלוקת בשולחן ערוך בין הש"ך למחבר כמו מי אנחנו פוסקים?
-
האם מותר לראות במראה שבורה?
-
האם מותר לדרוך על שטיח בכניסה לבית שכתוב עליו ברוכים הבאים בלשון הקודש מחשש בזיון אותיות הקודש?