
שאלות ותשובות
21 תוצאות
-
מהם המקומות בבית המחויבים בבדיקת חמץ?
מקומות שאין דרך להכניס בהם חמץ, אולם מצוי שנכנסים אליהם במהלך הסעודה – צריכים בדיקה. כגון: ארון מגבות, ארון בגדי תינוקות. דבר זה תלוי בכל בית, לפי מנהגו ודרכו. ולמשל - בבית עם ילדים קטנים, יש לבדוק בכל מקום שידם של הילדים מגיעים – כולל, ארונות בגדים, אמבטיה וכדומה. אלא שכיוון שקשה לבדוק בלילה אחד את כל ארונות הבית (שהרי צריך להוציא את כל החפצים קודם הבדיקה ולהחזיר אותם לאחרי הבדיקה), על כן המנהג הראוי הוא, לבדוק את מקומות הללו במשך הלילות הקודמים לליל בדיקת חמץ. הבדיקה תיעשה בלילה, ולאור הנר. ובמקומות שקשה לבדקם לאור הנר יבדוק באמצעות פנס שאורו טוב. ובדיקה זו נעשית ללא ברכה. יש להיזהר שבכל המקומות שבדק שלא להכניס בהם חמץ כלל, ובליל י"ד אין צורך לבדוק שוב באותם המקומות.
לעמוד השאלההרב שמעון מאיר פרבר
268 צפיות -
האם יש עניין שגם בנים אחרי בר מצווה ישתתפו בבדיקת חמץ יחד עם האבא?
-
מהו סדר בדיקת חמץ כשערב פסח חל בשבת?
את בדיקת החמץ בשנה זו עורכים בליל י"ג בניסן. לאחר שמנקים היטב את כל החדרים שצריך לבודקם, יש לשמור שלא יתפזר חמץ בשום מקום מלבד מה שמיועד לאכילה עד לסעודת השבת בבוקר. את הבדיקה מתחילים מיד אחרי צאת הכוכבים, לאחר תפילת ערבית. לאחר הבדיקה מבטלים את החמץ שלא מצאנו – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (הראשון). מי ששכח לבדוק בלילה, יבדוק ביום י"ג בניסן (יום שישי) לאור הנר, ואם גם אז שכח, לא יבדוק בליל שבת אלא בליל יום-טוב.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
299 צפיות -
מי שנמצא בביתו בליל הבדיקה אך רוצה לחלקה למספר לילות מפני שקשה לבדקו כולו בליל י"ד, האם רשאי?
כבר משלושים יום קודם החג חלה חובת הבדיקה ובמצבים מסוימים עוד לפני-כן. אלא שמצד הלכה גם לכתחילה ניתן להתחיל בבדיקה כבר מספר לילות לפני ליל י"ד כאשר הבית גדול ורוצה לבדקו בניחותא, אלא שזהו בתנאי שישייר לפחות חדר אחד אותו יבדוק בזמנו. ולמעשה, הדוגמה הנפוצה ביותר: הורה כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב, שכשמנקים בימים שלפני בדיקת חמץ מחסן מלא ארגזים או ציוד, ויודעים שבשעת הבדיקה לא יוכלו להזיז שוב את החפצים ממקומם, הרי שאם מדובר ב"מקום שמכניסין בו חמץ", יש לבדוק את החדר לאור הנר בלי ברכה בשעת הניקיון, אף על פי שאין זה ליל בדיקת חמץ.
לעמוד השאלה444 צפיות -
בבדיקת חמץ מוקדמת שעושים בארונות וכדומה, האם גם אישה יכולה לעשות את הבדיקה?
לכתחילה ראוי שבדיקה זו תיעשה על ידי האבא, בעל הבית – (ויכול להיעזר, גם על ידי שלוחו, או בנו – מעל גיל בר מצוה). לעת הצורך, ניתן גם למנות את אשתו לבדוק את החמץ.
לעמוד השאלה1202 צפיות -
האם ניתן שבני הבית יבדקו חלק מהבית או כולו במקום אביהם?
אמרו חכמים: "מצווה בו יותר מבשלוחו", כלומר, על אף שהאדם יכול למנות שליח במצוות שאינן חובת הגוף, עם זאת מצווה שהאדם עצמו יתעסק בה. לגבי בדיקת חמץ חובת הבדיקה היא על בעל הבית, אך רשאי לשלוח את בני ביתו לבדוק את הבית בברכה. ולמעשה הנכון ביותר שבעל הבית יברך ויבדוק בעצמו את הבית, אלא שיכול לזכות בכך אף את בני ביתו, ובעת הברכה יעמדו בניו בסמיכות אליו, יכוון להוציאם בברכתו ויענו "אמן". ויבדקו בעל הבית עצמו ואף בניו תחלה בסמיכות למקום הברכה על-מנת שלא יהיה "הפסק", וכך גם יקיים את "מצווה בו" ע"י שיבדוק בעצמו, וגם יזכה את בני ביתו.
לעמוד השאלה745 צפיות -
השכרתי רכב ואכלתי בו חמץ, אני אמור להחזיר את הרכב בערב פסח אחרי זמן שריפת חמץ, האם אני אמור לנקות את הרכב לפסח?
-
האם צריך לבדוק את החמץ גם בחצר הבית?
-
אדם שטס לחו"ל וחוזר לביתו בערב פסח מתי יעשה בדיקת חמץ?
אם יש בבית מי שיבדוק בזמן, כדאי שימנה שליח שיבדוק בביתו בזמן, אם אין אפשרות יבדוק את ביתו לאור הנר לפני שנוסע.
לעמוד השאלה357 צפיות -
מטייל שרוצה לשמור את חג הפסח, אך עובר בחול המועד בנסיעות ממקום למקום וממלון למלון איך ינהג בנוגע לחמץ?
אם הוא שוכר חדר או מקום (דהיינו עובר בבתי מלון / הארחה וכד'), שאינו בחזקת בדוק מחמץ - עליו לבדוק חמץ בכל מקום, בלא ברכה כמובן, ואם מצא חמץ לבער אותו.
לעמוד השאלה592 צפיות -
כולנו נוסעים מהבית ימים אחדים לפני חג הפסח, ולא חוזרים עד אחרי החג, למעט בן משפחה אחד. האם אנחנו צריכים לערוך בדיקת חמץ בבית שלנו לפני שיוצאים או שאפשר שהוא יוציא את כולם ידי חובה?
-
בחורים הלומדים בישיבה האם חייבים בבדיקת חמץ בישיבה ובביתם, והאם צריכים למכור חמצם בנפרד מאביהם?
בחורים שיוצאים מהישיבה לפני פסח צריכים לבדוק היטב את החמץ בלילה שלפני יציאתם בלי ברכה, אך אם מוכרים את החדר לגוי – אין צורך לעשות שם בדיקת חמץ. אם אביהם בודק את החמץ בביתם, ישמעו ממנו הברכה ויכוונו לצאת ממנו ויסייעו בבדיקה. לגבי מכירת חמץ ניתן להרשות את האב למכור וניתן למכור בנפרד.
לעמוד השאלה1002 צפיות -
אני מנקה כמה ימים לפני פסח את הכיסאות רכב של הילדים, האם עלי לפרק ולבדוק אותם שוב בליל בדיקת חמץ?
אם אתה בודק אותם עם פנס (או ביום לאור השמש בחוץ) ודואג שלא יאכלו בהם יותר חמץ - זה בסדר גמור, ואין צורך לבדוק שוב.
לעמוד השאלה171 צפיות -
מהו האופן הנכון ביותר לערוך בדיקת חמץ בארונות?
אמרו חכמים "אור לארבעה עשר בודקים את החמץ לאור הנר", "שאור הנר יפה לבדיקה". למעשה, הגמרא מחדשת ש"אכסדרה לאורה נבדקת". כלומר, בבית ללא קירות המואר היטב מהשמש, ניתן לבדוק לאור השמש אך לא באמצעות זגוגית החלון אלא באופן ישיר כנגד השמש. גם את הארונות שרגילים להשתמש בהם במשך השנה בסעודה יש לבדוק, ובבית בו מתגוררים ילדים, בודקים גם ביתר הארונות כגון בארונות הבגדים. את הארונות ניתן לבדוק אף לפני ליל י"ד, ולכן כשמנקים את המדפים, יש לבדקם כנגד השמש ואילו את הפינות יש להשאיר ללילה ולבדקם לאור הנר, או לאור הפנס.
לעמוד השאלה803 צפיות -
האם בליל בדיקת חמץ - צריך לכבות את האור כדי לבדוק את הבית?
-
באם לא עושים את כל החג בבית אלא בבית מלון, האם יש לעשות בדיקת חמץ בערב החג ושריפת חמץ?
נכון להשאיר חלק בבית שאותו תנקו ולא תמכרוהו לנכרי, ושם תעשו בדיקת חמץ בברכה בליל בדיקת חמץ ובבוקר תקיימו שריפת חמץ.
לעמוד השאלה921 צפיות -
חולה המאושפז בבית הרפואה כיצד יקיים את מצוות בדיקת וביעור חמץ?
חולה המאושפז בבית הרפואה חייב לבדוק (בעצמו, ואם מתקשה ימנה שליח שיבדוק שליח שיבדוק) את החמץ במגירות שליד מיטתו ועל גבי מטתו ומתחתיה, בכיסי בגדיו ובמזוודות שלו, ובשאר מקומות השייכים לו שעלול להיות שם חמץ, אך לא יברך על בדיקה זו. ואם יש לו חדר פרטי בבית הרפואה, וכן אשה בבית החלמה או כמה יולדות השוהות בחדר אחד, חייבים לבדוק בכל החדר, ללא ברכה. הבדיקה צריכה להיות גם היא לאור הנר, ואם אין אפשרות להדליק שם נר, יכול לבדוק לאור החשמל, ויבדקו מול האור, ומתחת המיטה יבדוק לאור פנס. ואם ניקו את מגירותיו היטב או שניקה את הכיסים, די בכך. לגבי החמץ שבביתו - ימנה שליח (אף באמצעות שיחת טלפון) שיבדוק ויבער בו החמץ (במקומות שאינם נכללים במכירת החמץ).
לעמוד השאלה409 צפיות -
האם יש לעשות בדיקת חמץ גם בארונות בגדים, אם כן, מתי אפשר לעשות את זה?
מקומות שאין דרך להכניס בהם חמץ, אולם מצוי שנכנסים אליהם במהלך הסעודה – צריכים בדיקה. כגון, ארון מגבות, ארון בגדי תינוקות. דבר זה תלוי בכל בית, לפי מנהגו ודרכו. בבית עם ילדים קטנים, יש לבדוק בכל מקום שידם של הילדים מגיעים – כולל, ארונות בגדים, אמבטיה וכדומה. אם קשה לבדוק בלילה אחד את כל ארונות הבית. במיוחד, שכאמור – צריך להוציא את כל החפצים קודם הבדיקה ולהחזיר אותם לאחרי הבדיקה. המנהג הראוי הוא, לבדוק את מקומות הללו במשך הלילות הקודמים לליל בדיקת חמץ. הבדיקה תיעשה בלילה, ולאור הנר. ובמקומות שקשה לבדקם לאור הנר יבדוק באמצעות פנס שאורו טוב. הבדיקה נעשית ללא ברכה. יש להיזהר שבכל המקומות שבדק שלא להכניס בהם חמץ כלל, ובליל י"ד אין צורך לבדוק שוב באותם המקומות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
2310 צפיות -
האם יש לברך על בדיקת חמץ בבית כנסת?
כן, אלא אם כן בודק מיד אחרי שבודק בביתו הפרטי ומכוון בשעת הברכה גם על בדיקת בית הכנסת.
לעמוד השאלה639 צפיות -
מי שנוסע מביתו קודם ליל י"ד האם יכול להקדים את בדיקת חמץ?
אמרו חכמים: "היוצא בשיירא .. תוך שלשים יום זקוק לבער", כלומר מי שיצא מביתו ל' יום לפני חג הפסח, אפילו אם אין דעתו לחזור עד לאחר החג, חייב לבדוק את ביתו, כיוון שזמן זה קשור לפסח שהרי כבר אז מתחילים לשאול ולדרוש בהלכות החג, לכן חל עליו חובת בדיקת ביתו לאור הנר, לילה לפני שיוצא. ואם שכח ולא בדק בלילה בודק ביום. אלא שכיום כיוון שהכל מוכרים חמץ, אין חובה לבדוק את הבית אם לא יהיה בו בחג. והוסיפו חכמים ואמרו שמי שדעתו לחזור בתוך החג, בודק את ביתו אפילו מראש השנה, שהרי חוזר לביתו בחג ושמא ימצא בבית חמץ ויבוא לאכלו ח"ו. ואם בני ביתו נמצאים בבית עליו לצוות עליהם לבדוק את הבית בליל י"ג בניסן.
לעמוד השאלה736 צפיות -
האם צריך לעשות בדיקת חמץ בחדר שמוכרים את כולו לגוי?