
שאלות ותשובות
26 תוצאות
-
מותר להסתפר בערב פסח אחר חצות?
-
האם מותר לפני פסח לאכול מצות מוכנות עם שוקולד הנמכרות בחנויות?
-
האם אפשר לאכול ביצים בערב פסח?
-
מתי מבטלים את החמץ כשערב פסח חל בשבת?
לאחר בדיקת חמץ מבטלים את החמץ שלא נמצא בבדיקה ואומרים "כל חמירא" הראשון (המופיע בסידור לאחר הבדיקה). וביום שישי לאחר שריפת החמץ אומרים רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור, אך אין אומרים 'כל חמירא'. את נוסח זה (כל חמירא שלאחר הביעור) אומרים בשבת קודש י"ד בניסן קודם "סוף זמן ביעור חמץ" (המופיע בלוחות), לאחר ניקוי וכילוי החמץ ורחיצת הפה.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
302 צפיות -
מהו סדר שבת הגדול כשחל ערב פסח בשבת?
בבוקר משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה. בקביעות זו ההפטרה היא הפטרת "וערבה לה'". מעלות השחר נוהגים שלא לאכול מכל המינים הנכנסים בחרוסת ומרור עד לאחר ה'כורך' בליל הסדר (נוסף על האיסור לאכול מצה בערב פסח). מותר לאכול פירות, ירקות, בשר ודגים כל היום. אך משעה עשירית (שלוש שעות זמניות לפני הלילה) ואילך, אסור לאכול כמות שממלאת את כריסו באופן שבלילה לא יוכל לאכול מצה לתאבון. ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה). מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו. כדאי להשתדל שינוחו במשך השבת ובפרט הילדים. אסור להכין מאומה עבור סדר הפסח, וכן לא יגללו את הס"ת למקום הקריאה של יו"ט. וכן אין מדליקים נרות יום-טוב, לפני צאת השבת והבדלה (בתפלה, או באמירת 'ברוך המבדיל בין קודש לקודש'). יש להקדים את תפילת מנחה כך שיספיקו לומר את סדר קרבן פסח לפני השקיעה. לאחר תפילת מנחה אומרים את ההגדה, מ"עבדים היינו" עד "לכפר על כל עוונותינו". הרוצים לטעום משהו לסעודה שלישית, יאכלו פירות דגים או בשר, אבל אין לאכול הרבה כדי שיאכל בלילה המצה לתיאבון.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
380 צפיות -
האם בליל בדיקת חמץ - צריך לכבות את האור כדי לבדוק את הבית?
-
האם בכור רק מאביו חייב לשמוע סיום מסכת בערב פסח?
-
בכור שנולד בניתוח קיסרי צריך להתענות בערב פסח?
-
האם מותר לגזוז ציפורניים בערב פסח אחר חצות?
-
הערב אסיים מסכת. ברצוני לשמור סיום לערב פסח. אפשר ללמוד בפה עד הסוף ובכל זאת לעשות סיום רק אז, או שחובה להשאיר כמה שורות ולא ללומדן כעת?
-
מהו סדר ערב שבת הגדול (יום שישי) כשחל ערב פסח בשבת?
ביום שישי י"ג בניסן בתפלת שחרית אומרים 'מזמור לתודה' (כיוון שעדיין אינו 'ערב פסח'). אומרים את פרשת "זאת חנוכת המזבח" עד "כן עשה את המנורה", שהיא כנגד שבט לוי. כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ", לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא', אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. באמירת שנים מקרא אומרים את שתי ההפטרות – של פרשת השבוע, ו"וערבה לה'". לפני מנחה אומרים "הודו ו"פתח אליהו", כבכל ערב שבת. לפני הדלקת נרות יש לתת לצדקה עבור שני הימים – השבת והיום-טוב. ברכת הדלקת נרות כבכל ערב שבת. כיוון שערב פסח חל בשבת, במהלך יום שישי ישנם כמה וכמה דברים הנחוצים לעשותם קודם כניסת השבת וחשוב לוודא שאכן בוצעו (וזאת כמובן בנוסף לסידורים הטכניים כגון הכנת שעון השבת וכוונו שידלקו האורות בכל משך זמן הסדר וכדומה). להלן יפורטו עיקרי הדברים וישמשו כתזכורת: מכירת חמץ וסימון המקומות בהם ישנם דברים המכורים לנכרי; טבילת כלים והגעלת כלים; ניקוי השואב אבק, המטאטא, המכונית והמחסן; בדיקת הכיסים של הבגדים מחמץ (בנוסף יש לבדוק גם בשבת את הכיסים של הבגדים שלובשו בשבת); תספורת וגזיזת הציפורניים; הכנת בגדי (השבת ו)החג: גיהוץ, הסרת תוויות ומדבקות, כפתורי רזרבה; צחצוח נעליים, קשירת הציצית; צליית הזרוע (גרון עוף שהוסר ממנו רוב הבשר); בישול הביצה; הכנת החרוסת (אגוזים, תפוחים ואגסים); הכנת מי מלח; שטיפת וייבוש החסה; הפרשת תרומות ומעשרות וכן הפרשת חלה מן המצות באם לא הפרישו; בדיקת המצות מפני כפולות ונפוחות; שקילת ה"כזיתים" (מצה כ-30 גרם. מרור כ-17 גרם)הכנת החזרת; הכנת נרות שבת ונרות לחג; הכנת נר שידלק עד צאת השבת עבור הדלקת נרות בליל החג.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
475 צפיות -
עד מתי ניתן להסתפר בערב פסח?
אסרו חכמים לעשות מלאכה בערב פסח מחצות היום, שמחצות הוא זמן הקרבת קרבן פסח וכיוון שכל אדם שמקריב קרבן אותו היום הוא יום טוב עבורו, הרי שזמן הקרבת קרבן פסח הינו ים טוב עבור כלל ישראל ואסורים בעשיית מלאכה מדברי חכמים. איסור זה נותר בעינו אף לאחר החורבן. וכיוון שמצווה להסתפר בערב יו"ט כדי שלא יכנס לרגל כשהוא מנוול וכן מצוה ליטול את ציפורניו לכבוד הרגל, לכן יש לעשות זאת לפני חצות היום, אולם מי ששכח להסתפר יכול להסתפר לאחר חצות רק על-ידי גוי. אך ליטול ציפורניו ולצחצח את הנעליים ניתן בדיעבד אף לאחר חצות.
לעמוד השאלה2371 צפיות -
האם צריך לבדוק את החמץ גם בחצר הבית?
-
האם גם בנות בכורות צריכות לצום (או לשמוע סיום) בערב פסח?
-
אב שהוא בכור, וגם יש לו בן מתחת לגיל מצוות בכור האם הסיום מסכת פוטר את האב מלצום גם עבור הבן?
אם האב הוא בכור, ויש לו בן בכור, במקרה זה, צריכה האם להתענות, כדי לפטור אותה מהתענית, יכולה לשמוע עבור בנה את ה'סיום' הנערך בבית הכנסת – באמצעות הטלפון. בנוסף לכך, יביא לה בעלה משהו מן המאכלים שחולקו בעת 'סעודת המצווה' בבית הכנסת. בכך תצא ידי חובתה. ובמקום צער, וכל שכן במעוברת ומניקה - לא תתענה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
178 צפיות -
לא עשיתי אתמול בערב בדיקת חמץ, אפשרי לעשות היום בערב פסח?
-
אם המצב לא יאפשר יציאה לשריפת חמץ, מה עלי לעשות?
במצב הנוכחי יש לצמצם את כמות החמץ המיועד לשריפה ולהסתפק בפתיתים של הבדיקה (או כמות דומה), ואין חובה להוסיף את הלולב וכד'. למי שאינו יכול לצאת לשרוף את החמץ קיימים פתרונות מעשיים כגון לשרוף (בזהירות!) במרפסת, או על הגז בתוך סיר וכד' כמו בשרפת חלה. אמנם מי שחושש או אינו יכול לעשות כך, יכול להשליך את החמץ לבית הכיסא – העיקר שלא תהיה אפשרות להשתמש בו בשום אופן.
לעמוד השאלה1426 צפיות -
מהו סדר בדיקת חמץ כשערב פסח חל בשבת?
את בדיקת החמץ בשנה זו עורכים בליל י"ג בניסן. לאחר שמנקים היטב את כל החדרים שצריך לבודקם, יש לשמור שלא יתפזר חמץ בשום מקום מלבד מה שמיועד לאכילה עד לסעודת השבת בבוקר. את הבדיקה מתחילים מיד אחרי צאת הכוכבים, לאחר תפילת ערבית. לאחר הבדיקה מבטלים את החמץ שלא מצאנו – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (הראשון). מי ששכח לבדוק בלילה, יבדוק ביום י"ג בניסן (יום שישי) לאור הנר, ואם גם אז שכח, לא יבדוק בליל שבת אלא בליל יום-טוב.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
299 צפיות -
מי שיוצא מביתו אחרי בדיקת חמץ, מתי צריך לשרוף את החמץ, האם ביום י"ד במקום שמתארחים או בליל י"ד אחרי הבדיקה?
-
אני בכור, ובערב פסח אני הולך לברית, האם סעודת הברית יכולה להיות במקום סיום מסכת?
נסתפקו הפוסקים, האם סעודת ברית מילה פוטרת מתענית בכורות, לכן ראוי לכתחילה להיפטר מהתענית על ידי שמיעת סיום מסכת דווקא, מאחר וזהו מנהג ישראל, אמנם בדיעבד ניתן להסתפק בסעודת מצווה כ'ברית מילה' וכדומה.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
864 צפיות -
מהו סדר ביעור חמץ כשחל ערב פסח בשבת?
ביעור החמץ (שריפת החמץ) בשנה זו הוא ביום שישי י"ג בניסן כמו בערב-פסח בכל שנה שורפים את החמץ עד "סוף זמן ביעור חמץ" (ראה לוח הזמנים המצורף בזה), לאחר שריפת החמץ אין אומרים 'כל חמירא' (אלא למחרת בשבת, כדלהלן), אלא רק את ה'יהי רצון' המופיע בסידור. יש לנער את החמץ העלול להימצא בכיסי ובקפלי הבגדים, בתוך המכונית ובפחי האשפה, ולסגור היטב את החמץ המיועד לסעודות שבת. בבוקר שבת קודש י"ד בניסן משכימים להתפלל שחרית ואין מאריכים בה (בכדי שיוכלו לסיים את אכילת החמץ בסעודת הבוקר בזמן). ניתן לגשת אל המקומות המכורים לנכרי, עד "סוף זמן ביעור חמץ", תוך הקפדה וזהירות שלא להסתובב עם החמץ בחדרים הנקיים מחמץ. מותר לאכול חמץ עד סוף שעה רביעית (בלוחות השנה מצוינת שעה זו כסוף זמן אכילת חמץ), ויש לנקות ולטאטא הכול, להשליך את הפירורים לאסלה או להוציאם מחוץ לרשותנו. אם נותר חמץ, וכן אם נותרו שיירי חמץ דבוקים בכלים או בפח-האשפה, יש לשפוך עליהם חומר פוגם כגון אקונומיקה לפני "סוף זמן ביעור חמץ". מעט פרורים שנשארים ברצפה, בטלים מאליהן. לאחר ניקוי וכילוי החמץ מבטלים את החמץ – עיקר הביטול הוא בלב, ובנוסף אומרים זאת בפה, בנוסח "כל חמירא" (השני). יש לשטוף היטב את הפה ולנקות את השיניים מכל חשש חמץ בעדינות שלא יצא דם, וכן לא ישתמש במברשת ומשחה. משעה זו אסור לטלטל חמץ והרי הוא מוקצה, ואם ראה חמץ יכפה עליו כלי עד אחרי יו"ט ואז יבערו.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
415 צפיות -
הדירה שלנו מוכנה לכניסה למגורים אך לא נספיק לעבור לפני פסח, האם ניתן לעבור בספירת העומר?
בימי הספירה ראוי שלא להכנס לדירה חדשה, כיון שלא מיסמנא מילתא. אך ניתן להתחיל את המעבר לפני ימי הספירה, היינו להכניס לבית חת"ת קופת צדקה, לסעוד בבית סעודה כלשהי, ובכך מתחיל מעבר הדירה לפני הספירה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
832 צפיות -
כיצד מנקים את הספרים לפסח?
ניתן לפתוח מעט ולנקות מסביב (אף שמדינא אין חיוב כיוון שאין חשש לחמץ שראוי לאכילה שם, אלא שישראל קדושים ומשתדלים להדר בזה), ולפחות בספרים שמשתמשים בהם הרבה. ואת ספרי הילדים צריך לנקות באופן יסודי או למכרם עם החמץ. כמו כן החל מפורים יש להקפיד במיוחד שלא לאכול חמץ ליד ספרים כי קשה לבדוק אותם. נוסף על כך נמנעים מלהניח את הספרים שהיו בשימוש במשך השנה על שלחן האכילה.
לעמוד השאלה259 צפיות -
האם מותר להסתפר ביום שישי אחר חצות היום?
ביום שישי רגיל מותר להסתפר כל היום (מלבד בראש חודש שאין מסתפרים בו כלל, ובערב פסח שאין מסתפרים בו אחר חצות היום).
לעמוד השאלה2294 צפיות -
כשערב פסח חל בשבת מתי מתענים "תענית בכורות"?
בקביעות שנה שערב פסח חל בשבת, אין מתענים תענית בכורים ביום שישי מפני כבוד השבת, אלא מקדימים את התענית ליום חמישי י"ב בניסן. ופשט המנהג, שבמקום להתענות משתתפים הבכורים בסיום מסכת עם סעודת מצווה, ובכך פוקעת התענית, ואף קטן שעתיד להגדיל בערב פסח שחל בשבת ישתתף בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
586 צפיות -
מהם הדינים המיוחדים לליל הסדר החל במוצאי שבת קודש?
בתפילת ערבית של מוצאי שבת מתחילים שיר המעלות. ח"ק וברכו, ברכות ק"ש, וק"ש. ח"ק, תפלת עמידה של שלוש רגלים ומוסיפים ותודיענו. הלל שלם, ק"ש, עלינו. גם המתפלל ביחיד אומר הלל בברכה. שכח לומר ותודיענו: אם נזכר לפני תחימת ברכת מקדש ישראל והזמנים, יאמר "ותודיענו" במקום שנזכר, וימשיך בתפילתו. אך אם כבר הזכיר את שם ה' שבחתימת הברכה – אינו חוזר. נשים שאינן מתפללות ערבית (וכן אדם הרוצה לעשות מלאכה (המותרת ביו"ט) לפני התפילה) יאמרו "בָּרוּךְ הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְקֹדֶשׁ" (בלא שם ומלכות), ורק אח"כ יהיו מותרות בהדלקת נרות יו"ט ובהכנה לסדר. סדר הקידוש – יקנה"ז, כמפורט בהגדה. אין מברכים על הבשמים. לברכת "בורא מאורי האש" אין מקרבים את הנרות, אין מאחדים את השלהבות שלהם ואין מביטים בציפורניים, אלא רק מסתכלים בנרות בעת הברכה. בברכת "אשר גאלנו" שבסיום ההגדה, אומרים "מן הפסחים ומן הזבחים".
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
515 צפיות