
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר בשבת איסרו חג פסח לאכול מצות מכונה?
-
מצאתי בפסח בין המצות מצה כפולה או נפוחה האם להשאיר בצד או לשרוף, והאם בשבת מותר להפריד את החלק מבין המצות?
מדברי אדמוה"ז עולה שצריך להחמיר ולנהוג בזה כחמץ לכל דבר. (לשרוף בלי ברכה) וכן לדבריו אין בזה בעיה של בורר בשבת ויום טוב.
לעמוד השאלה109 צפיות -
האם מברכים בחול המועד פסח על המצה את ברכת 'על אכילת מצה'?
לא, את ברכת על אכילת מצה מברכים רק בליל הסדר, וגם למחרת ליל הסדר ביום טוב עצמו מברכים רק המוציא.
לעמוד השאלה790 צפיות -
האם יש בעיה להשתמש בשום בפסח?
-
מה דינו של חמץ, שספק אם עבר עליו הפסח ברשותו של יהודי?
יש לנסות לברר, אך אם אין דרך לדעת ראוי להחמיר ולא לאכול, אמנם במקרה זה כיוון שזה רק ספק שמא עבר עליו הפסח, ניתן להנות מהחמץ ולתת לבעל חי או למכור לגוי וכדומה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
195 צפיות -
האם בשבת איסרו חג פסח מותר לאכול חמץ?
-
המוצא חמץ בפסח בביתו, מה עליו לעשות?
המוצא חמץ בחול המועד יוציאנו וישרפנו. מצאו ביום טוב או בשבת חול המועד, שאז אסור לטלטל את החמץ משום מוקצה, יכסה את החמץ בכלי עד מוצאי יום טוב או מוצאי שבת, ויזהר שאף אחד לא יגע בזה, ומאד צריך להיזהר שהילדים הקטנים לא יתעסקו בחמץ זה, ובמוצאי שבת או החג ישרפנו. אם היה בחמץ שיעור של כזית ויותר, יברך בתחילה על ביעור חמץ, ויש אומרים שכיום אשר כל החמץ נמכר לגוי, אסור לברך - ואם מברך הרי זו ברכה לבטלה.
לעמוד השאלה694 צפיות -
אדם מצא כזית חמץ בשביעי של פסח ומבער אותו במוצאי יום טוב האם יברך "על ביעור חמץ"?
-
האם מותר למרוח שוקולד על גבי מצה?
-
כלים שמבשלים איתם חלב וחומץ על מנת להכין גבינה. ולא מכרו את הכלים בפסח מותר להשתמש בהם?
-
שכחתי למכור חמץ, האם החמץ הבלוע בכלים נחשב לחמץ שעבר עליו הפסח, וצריך להכשיר את כל הכלים?
-
האם ניתן לתת קמחא דפסחא מכספי מעשר?
ראוי שלפחות מקצת מהתשלום למעות חיטים לא יהי' מכספי מעשרות. אך מי שקשה לו, יכול ליתן הכל מכספי המעשרות.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
144 צפיות -
האם אפשר לאכול בליל הסדר מצה מכוסמין?
עדיף לאכול מצה העשויה מחיטה, אך אם מטעמי בריאות אי אפשר, יכול לאכול מצה מקמח כוסמין.
לעמוד השאלה1280 צפיות -
האם מותר להרטיב את המצה עם מים לילד בן שנה?
גם הקטנים צריכים להיזהר ממצה שרויה, אך בעת הצורך לקטנים אפשר להקל, וכדאי לתת להם בכלים חד פעמיים כדי למנוע 'שרויה' בכלים הרגילים.
לעמוד השאלה821 צפיות -
מה הדין עם טונה בשמן קנולה שעבר עליה הפסח?
מותר באכילה, כי קנולה נחשב לפתית שאין אנו אוכלים בפסח מצד קטניות אך אינו חמץ.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
929 צפיות -
האם מותר לאכול מצת חמץ ל' יום קודם הפסח?
אסרו חכמים אכילת המצה בערב פסח מעלות השחר בכדי שיהיה תאב לאכילת המצה בליל הסדר ויאכלה בחיבה. והוסיפו הפוסקים וכתבו שהרבה נוהגים שלא לאכול מצה מראש-חודש. אולם אנו נוהגים כפי שכותב הרבי: "יש להזהר מאכילת מצה ל' יום לפני הפסח", כלומר, מחג הפורים ועד פסח אין אוכלים מצה. דנו הפוסקים לגבי אכילת 'מצת חמץ' בימים אלו שקודם הפסח, מאחר ועיקר האיסור הוא רק על מצה שיוצאים בה ידי חובה בפסח, ולכן לכאורה ניתן להקל ולאכלה, אלא שיש שכתבו שכיוון שטעם האיסור הוא משום חביבות המצווה, הרי שראוי להימנע מלאכול אפילו מצות חמץ, ולפחות בערב פסח יש להקפיד על כך.
לעמוד השאלה1912 צפיות -
האם מותר לבשל קטניות על הכיריים גז של פסח, בימים שלפני פסח?
-
האם יש בעיה באכילת דבש בפסח?
בכמה מקומות היו נוהגים לערב בדבש חמץ. לכן צריך השגחה מהודרת, על מנת לוודא שאין בו כל חשש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
418 צפיות -
האם בשתיית ד' כוסות בפסח גם נשים צריכות לשתות בהסיבה?
-
שלום. בשנים שעברו השתמשנו בפסח במים מינרליים מבקבוקים (נשאבו לפני פסח כמובן) לא נראה לי שנוכל לקנות השנה. מה עדיףלהשתמש במסנן בריטה כמו כל השנה או מים מהברז? תודה
אם בעקבות המצב לא תוכל להמשיך לנהוג בזהירות זו, הרי שאם מחליפים מסנן עדיף להשתמש בו, באם זה אותו מסנן של כל השנה, יש להשתמש במים מהברז
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1598 צפיות -
האם ניתן להיות בחג הפסח בבית מלון?
מנהג ישראל, שבחג הפסח נמצא כל אחד עם בני משפחתו בביתו הפרטי, וכן הורה למעשה כ"ק אד"ש, שכל אחד יהיה בביתו, ובפרט ראש המשפחה, בנוסף לכך העיר הרבי - שקשה להדר כראוי כאשר לא נמצאים בבית הפרטי. על פי דברי הרבי, עדיף להיות בבית הפרטי, מאשר להיות ב'בית מלון', מאחר וגם שם קשה להדר כמו בבית, אמנם במקרה שמחמת אילוצים או קשיים, שמירת חג הפסח ב'בית מלון' תהיה יותר מהודרת ממה שיצליח לעשות בביתו - יכול לצאת מביתו על מנת שיוכל לשמור שם כראוי את ההלכות וההידורים, או לחילופין במקרה שיש בכך צורך גדול.
לעמוד השאלה2407 צפיות -
האם אוכלים בוטנים בפסח?
-
האם אפשר לאכול עוגיות קינמון בפסח?
-
מהם עיקרי ההידורים הנהוגים בחג הפסח?
אין אוכלים קטניות ומוצרים שמעורב בהם קטניות; כמו כן בימי חג הפסח נזהרים ביותר ממצה שרויה, ומצד החינוך גם עם הקטנים צריכים להיזהר בזה, אך במקום הצורך ניתן להקל בזה לקטנים. אנו נזהרים ביותר להקפיד על מצות עבודת יד, ואין אוכלים מצות מכונה במשך כל ימי הפסח, ואף לילדים קטנים אין לתת מצות מכונה. יש הנזהרים שלא להשתמש כלל בתבלינים ומוצרים תעשייתיים בפסח, והמשתמשים בהם מקפידים לרכשם רק עם כשרות מהודרת לפסח (בהכשר הרב לנדא או כשרויות רבני אנ"ש ובד"צ העה"ח ירושלים); אוכלים רק פרי או ירק בעל קליפה [מלבד המרור בליל הסדר], ומקלפים אותו לפני האכילה. ויש המהדרים לעשות זאת בסכין המיוחדת לכך, שאין משתמשים בה לחיתוך מאכלים; שלא לאכול בפסח מאכל שנפל על הרצפה, ואם הוא דבר המתקלף והיה קר מקלפים אותו. מעבר לכך אצל חסידים מקובלים הידורים וחומרות שונות בהנהגת הבית והכנת המאכלים; ומי שיכול לייצר רמת כשרות גבוהה בביתו והבריאות מאפשרת לו מוטב שלא ילך לאירוח בבתי מלון.
לעמוד השאלההרב יוסף אברהם פיזם
1216 צפיות -
האם וזלין (Vaseline) צריך כשרות לפסח?
ראשית וזלין אינו מכיל חמץ, ונוסף על כך - כל חמץ שנפסל מאכילת כלב מותר לקיימו ולהנות כל סוגי הנאה. אולם חשוב לדעת, שבדברים שמגיעים לפה כמשחת שיניים או שפתון - אף שלא ראויים מאכילת כלב - נזהרים שלא להשתמש בהם בפסח באם יש בהם תערובת חמץ. ועל כן - באם יש חשש שיגיע לפה צריך כשרות מהודרת לפסח.
לעמוד השאלה894 צפיות -
מה הסיבה שלא אוכלים צנון בפסח?
-
האם לכתחילה ניתן לתת לילדים קטנים אוכל (מטרנה) עם קטניות?
לתינוקות אפשר להשתמש עם מטרנה שכשרה לפסח בהשגחת העדה החרדית ומכילה קטניות. רק צריך שהשימוש בה יהיה בכלים נפרדים למי שצריך מטרנה בלבד.
לעמוד השאלה701 צפיות -
האם מותר לאכול קטניות, שרויה וכן מוצרים תעשייתיים בשבת איסרו-חג פסח?
קטניות: בישול קודם שבת – הרבה אסרו זאת ויש להימנע, גם אם נעשה בכלי המיוחד לכך. אכילת מוצרי קטניות בשבת – מותר, באם כשר לפסח בהכשר מהודר. שרויה: בישול קודם השבת – אפשר, בכלים המיוחדים לכך. אך יש האוסרים. אכילת שרויה בשבת – מותר, ואפשר לאכול בכלים של פסח. מוצרים תעשייתיים: מוצרים שכשרים לפסח בכשרות מהודרת, מותר.
לעמוד השאלה3698 צפיות -
מה הטעם שמחמירים במצה שרויה גם במי פירות, הרי אדה"ז בשו"ת פוסק להקל בזה?
-
האם יש בעיה להשתמש בתבלינים בפסח?
-
האם מותר לחולה להשתמש בפסח בתרופה המכילה קטניות?
מותר לחולה - אף שאין בו סכנה - להשתמש בתרופות העשויות מקטניות, ואין מקום להחמיר בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
614 צפיות -
האם קינואה נחשבת לקטניות בפסח?
לפי דברי אדמו"ר הזקן קינואה נחשבת כקטניות לכל דבר, וממילא לא אוכלים קינואה בפסח.
לעמוד השאלה842 צפיות -
האם מותר בפסח לתת לתינוק מאכלים שאין עליהם כשרות מתאימה לפסח?
-
אני עובד בערב פסח ויוצא לפני עלות השחר וחוזר אחר סוף זמן הביעור, האם אשתי יכולה לשרוף במקומי?
-
האם ניתן להשאיר את המוצץ של כל השנה לשימוש בפסח?
-
האם מותר להשתמש בפסח במגבות מטבח או גוף של כל השנה אחר כביסה?
מן הדין מותר, אך רבים נוהגים לא להשתמש במגבות מטבח שהיו בשימוש במשך השנה, אלא מייחדים מגבות לשימוש בפסח.
לעמוד השאלה2430 צפיות -
צריך לכלול מוצרי קטניות כשרים לפסח במכירת החמץ?
-
האם יש בעיה להפסיק בדיבור בין אכילת מצה לאכילת כורך בליל הסדר?
נזהרים שלא לדבר בעניינים שאינם קשורים לסעודה, מנטילת הידיים - עד אחרי אכילת הכורך. לכן אם צריכים לדבר על נושא שאינו קשור לסעודה, יש לעשות זאת לפני נטילת ידיים או אחרי סיום אכילת הכורך. רצוי להזכיר זאת לבני הבית, קודם שניגשים לנטילת ידיים.
לעמוד השאלה49 צפיות -
לא נוח לי להסב לצד שמאל באכילת המצה, האם אני יכול להסב אחורה או קדימה?
-
אם לא הספקתי לנקות את הרכב מחמץ אפשר לנקות אותו אחרי זמן ביעור חמץ?
-
איך מכשירים את השיש לפסח?
ראשית, לכתחילה יש להימנע מלהניח על השיש דברים רותחים 24 שעות לפני ההכשרה. מנקים את השיש היטב, כולל בסדקים, וכן שופכים חומר ניקוי חריף שפוגם את החמץ אם ישנו. כאשר הוא יבש לחלוטין, מערים עליו מים רותחים, ודואגים באמצעות אבן או מגהץ שהמים ירתחו גם כשהם נוגעים בשיש. לאחר מכן מצפים את השיש - ואם נוהגים להניח עליו באופן ישיר סירים חמים, ורוצים לעשות כן גם בפסח - יש לכסות בחומר מבודד (כגון: pvc), ואם יקפידו לא להניח עליו סירים חמים, די בכיסוי טוב גם אם אינו מבודד לגמרי.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
802 צפיות -
האם יש ענין במכירת חמץ לתת לרב שכר טרחה?
-
מתי יש לערוך סעודת משיח בשביעי של פסח ביום שישי?
יש להתחיל לכתחילה את הסעודה לפני שעה עשירית, כדי שיוכל לאכול סעודת שבת לתיאבון אך אם לא התחיל יכול להתחיל גם יותר מאוחר. מפסיקים לאכול לפני השקיעה וניתן להמשיך בניגונים ואמירת מאמר, ורק אחר כך לברך ברכת המזון. בברכת המזון, מזכירים רק 'יעלה ויבא' של יום טוב ואין אומרים 'רצה'. במקום שיש מי שבקי בדיני 'פורס מפה ומקדש', ומעוניינים להמשיך ב'סעודת משיח' - ניתן להתחיל את הסעודה, גם בסמוך לשקיעת החמה, לעשות ''פורס מפה ומקדש'' ולהמשיך בסעודת משיח גם אחרי שקיעת החמה וצאת הכוכבים. בברכת המזון אומרים, את ההוספות של שבת ושל יום טוב.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
840 צפיות -
האם אפשר לעטוף את החצובות שעל הגז כדי להשתמש בהן בפסח?
-
אשמח לדעת בפועל איך מכשירים לפסח שיניים תותבות של אשה קשישה?
מאחר וניתן להוציא אותם מהפה, יש להכשיר אותם על ידי עירוי של מים רותחים. וסדר ההכשרתם הוא: א. להימנע מלאכול דברים חמים עם השיניים התותבות במשך עשרים וארבע שעות לפני ההכשרה. ב. לנקותם היטב בחריצים שבהם. ג. לערות עליהם מים רותחים מכלי שני. (באם אלו שיניים עמידות גם בפני מים רותחים ממש - רצוי לערות עליהם מים רותחים מכלי ראשון).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
192 צפיות -
האם אפשר לאכול לאחר הפסח מצה כפולה או שחוששים כמו בחמץ שעבר עליו הפסח?
מצה כפולה איננה חמץ רק ממנהג נפסק בשולחן ערוך שאין לאוכלה בפסח, לכן לאחר הפסח ניתן לאכלה ללא חשש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1283 צפיות -
האם יש לברך על בדיקת חמץ בבית כנסת?
כן, אלא אם כן בודק מיד אחרי שבודק בביתו הפרטי ומכוון בשעת הברכה גם על בדיקת בית הכנסת.
לעמוד השאלה638 צפיות -
מטייל שרוצה לשמור את חג הפסח, אך עובר בחול המועד בנסיעות ממקום למקום וממלון למלון איך ינהג בנוגע לחמץ?
אם הוא שוכר חדר או מקום (דהיינו עובר בבתי מלון / הארחה וכד'), שאינו בחזקת בדוק מחמץ - עליו לבדוק חמץ בכל מקום, בלא ברכה כמובן, ואם מצא חמץ לבער אותו.
לעמוד השאלה591 צפיות -
מתי יש לבדוק את כיסי הבגדים וכיצד יש לבודקן?
על אף שאמרו חכמים "אור לארבעה עשר בודקים את החמץ לאור הנר", וכתבו הפוסקים שכתחילה יש לבדוק בליל י"ד לאור הנר גם במקומות החשופים ישירות לאור השמש. עם זאת את כיסי הבגדים יש לבדוק ביום י"ד בעת ביעור החמץ לאור השמש. יתר על כן, גם מי שהחמיר ובדק את כיסי בגדיו בליל י"ד עליו לחזור ולבדקם למחרת ביום י"ד, וטעם הדבר משום שחוששים שמא לאחר שבדקם שוב הכניס לתוכם חמץ. אלא שחיוב בדיקת החמץ בכיסים, הינו רק למי שדרכו לפעמים להכניס חמץ לתוך כיסי בגדיו, אך מי שלעולם אין דרכו בכך אין צריך בדיקה כלל, והמחמיר לבדקם תבא עליו ברכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
405 צפיות -
האם יש עניין שגם בנים אחרי בר מצווה ישתתפו בבדיקת חמץ יחד עם האבא?