דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

שאלות ותשובות

24 תוצאות

  • האם יש בעיה להפסיק בדיבור בין אכילת מצה לאכילת כורך בליל הסדר?

    נזהרים שלא לדבר בעניינים שאינם קשורים לסעודה, מנטילת הידיים - עד אחרי אכילת הכורך. לכן אם צריכים לדבר על נושא שאינו קשור לסעודה, יש לעשות זאת לפני נטילת ידיים או אחרי סיום אכילת הכורך. רצוי להזכיר זאת לבני הבית, קודם שניגשים לנטילת ידיים.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    49 צפיות
  • לא נוח לי להסב לצד שמאל באכילת המצה, האם אני יכול להסב אחורה או קדימה?

    לא, יש לאכול בהסבה דווקא לצד שמאל, רק כך זה נקרא הסבה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    80 צפיות
  • מי שישב ב"סדר" עד שולחן עורך ואז נרדם ולא סיים את המשך ה"סדר" האם יכול להשלים למחרת?

    כיון שכבר עבר זמן החיוב אין אפשרות להשלמה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    209 צפיות
  • האם בנים צריכים להסב על שולחן אביהם בליל הסדר?

    כן, גם בנים העורכים את ליל הסדר במחיצת אביהם צריכים להסב כרגיל על צד שמאל.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    111 צפיות
  • האם נהוג בחב"ד לגנוב את האפיקומן?

    לא, כדי לא לתת לילדים לטעום טעם של גניבה, אלא עוטפים את האפיקומן ומטמינים אותו בין הכרים.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    39 צפיות
  • כמה זמן נהוג שלא לאכול ולשתות אחר אכילת האפיקומן?

    אין אוכלים ואין שותים (מלבד כוס ג' וד') עד עלות השחר. נזהרים שלא לשתות אף מים. על כן יש לשתות מספיק לפני אכילת האפיקומן, כדי שלא יבוא לידי צימאון אחר כך. מי שהלך לישון וקם קודם עלות השחר - יכול להקל לשתות ולטעום דבר מאכל.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הראל

    הרב מנחם מענדל הראל

    רב בית כנסת חב"ד, דרום צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    47 צפיות
  • האם גם כשליל הסדר חל בליל שבת נהוג לאכול את הביצה, או שבקביעות כזו לא אוכלים ביצה, כי הביצה זכר לחגיגה, ואין מקריבים חגיגה בשבת?

    קרבן חגיגה קרב ביום י"ד כך שגם בקביעות כזו היה קרב, אך גם כשליל הסדר חל במוצאי שבת (שבקביעות כזו לא הקריבו קרבן חגיגה בזמן שבית המקדש היה קיים) כיום אוכלים ביצה כמו בכל שנה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הראל

    הרב מנחם מענדל הראל

    רב בית כנסת חב"ד, דרום צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    751 צפיות
  • האם צריך שיהיה לכל אחד קערת ליל הסדר או שמספיק שרק לאבי המשפחה תהיה קערה?

    מן הדין, צריך שתהא קערה לפני בעל הבית, שהוא מקריא ההגדה. אך לפועל נוהגים שתהא "קערה", לכל בן מצוות. דבר ראוי ונכון, לשים קערה גם עבור הקטנים היודעים לומר את ההגדה – משום חינוך.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר // לדף הרב

    104 צפיות
  • עוף ותפוחי אדמה עם מלח המונחים בסיר ללא מים, האם זה נקרא צלי שנוהגים לא לאכול בליל הסדר?

    גם בשר הנעשה בסיר, אם נעשה ללא מים או משקה, נחשב כצלי ואין לאוכלו בליל הסדר.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    832 צפיות
  • מה נחשב צלי שאין לאוכלו בליל הסדר?

    בשר או עוף שנצלה על האש ולא מבושל בתוך רוטב אסור בליל הסדר לאוכלו. אם הוא אפוי ויש רוטב בתבנית דינו כמו מבושל ואם זה ללא רוטב דינו כצלי.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    942 צפיות
  • האם מותר להכין לליל הסדר צלעות בקר בסיר פתוח בתנור, כאשר יש רוטב המכסה חלק מהבשר?

    כאשר יש 'רוטב' ולא 'יבש' זה לא נחשב כ'צלוי' ומותר לאכלו בליל הסדר.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    359 צפיות
  • האם אומרים שלום עליכם ואשת חיל בליל הסדר שחל בשבת?

    אומרים אבל בלחש וללא שירה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    637 צפיות
  • האם נהוג בליל הסדר לטבול את המצה במלח?

    אין טובלים במלח מפני חיבוב המצוה. דהיינו כדי לטעום את טעם המצה בלי תערובת טעם אחר כלל. אולם מניחים מלח על השולחן.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר // לדף הרב

    111 צפיות
  • בליל הסדר כל אחד צריך לקדש בעצמו או ששומעים מבעל הבית את הקידוש ושותים כוס?

    למעשה יותר טוב שישמעו מבעל הבית ויצאו ידי חובה ממנו בקידוש, יענו אמן וישתו את הכוס (למעט הרגיל לקדש כל השנה שיקדש גם בליל הסדר), יש הנוהגים שכולם אומרים את נוסח הקידוש יחד עם בעל הבית.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    711 צפיות
  • נרדמתי בשולחן עורך עד הבוקר, שתיתי רק שתי כוסות. מה לעשות?

    כעת לא ניתן לתקן.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    159 צפיות
  • האם מותר לאכול בשר בקר בליל הסדר?

    כן. אך לא צלוי.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    650 צפיות
  • האם בפסח יש עניין לשתות את כל הכוס עד סופה בלי קשר לגודל הכוס?

    מנהגנו לשתות את כל הכוס, בבת אחת, גם אם הכוס מכילה יותר מרביעית, וכן הוא מנהג בית הרב. מי שקשה לו לשתות את כל הכוס – ישתה את רובה. ויש לשתות לפחות רוב רביעית, מלבד בכוס הרביעית של ליל הסדר, שיש להקפיד בה לשתות רביעית כדי להתחייב בברכת מעין שלוש.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר // לדף הרב

    98 צפיות
  • בכמה מים אפשר למהול יין טבעי 100 אחוז, שיהיה כשר לד' כוסות?

    בעקרון ניתן עד רבע יין ושלושה רבעים מים, אם היין מאוד חזק. אך למעשה, ניתן לערב רק עד כמות שעדיין אנשים ירצו לשתות את זה כיין, שזה פחות מכך, תלוי בחוזק היין.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הלפרין

    הרב מנחם מענדל הלפרין

    הרב מנחם מענדל הלפרין // לדף הרב

    437 צפיות
  • האם אומרים ברכת מעין שבע בליל הסדר שחל בשבת?

    לא אומרים את ברכת מעין שבע. אך ויכולו אומרים.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    315 צפיות
  • האם יש עניין שלא לאכול בשר בליל הסדר?

    אין שום בעיה לאכול בשר בליל הסדר, ואדרבה חשוב לאכול בשר ביום טוב, רק שבליל הסדר אסור לאכול בשר צלוי או בשר בלי מים, כגון צלי קדר שהבשר מתבשל בקדירה רק עם הרוטב שיוצא מהבשר עצמו, או בשר (וכן עוף) שהכניסו עם קצת שמן בכמות קטנה רק כדי שלא ידבק לתבנית, שנוהגים להחמיר גם בזה, לכן יכין בשר מבושל במרק או ברוטב ויאכל בליל הסדר.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    650 צפיות
  • באיזה יין יש להשתמש לד' כוסות בליל הסדר?

    מהדרים לקחת יין אדום. מי שלא יכול לשתות יין, יכול לערב ביין מיץ ענבים. בעת הצורך ניתן לשתות גם מיץ ענבים בלבד, ללא עירוב יין. כאשר משתמשים במיץ ענבים – ראוי להשתמש במיץ ענבים טבעי, ללא תוספות כלל. המהדרים במצוות, משתמשים ביין לא מבושל. אולם, כאשר היין המבושל משובח יותר, ניתן להשתמש בו לכתחילה. ביין שאינו מבושל צריך זהירות יתירה שלא יגע בו גוי (על פי הקבלה, ישנה בעיה גם בראיית גוי). לכן, בבית שנמצא בו גוי, או אצל שלוחים וכדומה, אין להביא יין שאינו מבושל. נשים וילדים יכולים לשתות יין קל או מיץ ענבים.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1322 צפיות
  • מהו הגודל המינימלי של הכוס ליל הסדר?

    יש להשתמש בכוס שמכילה שיעור רביעית. המנהג המקובל כשיטת הגר"ח נאה - ששיעור הרביעית הוא 86 סמ"ק. מומלץ להשתמש בכוס, שמכילה יותר משיעור רביעית, מאחר ולפעמים נשפך היין, כשמגביה את הכוס - וכך יווצר מצב, שאיננו שותה רביעית, לכן ראוי לקחת כוס המכילה 90 סמ"ק.

    לעמוד השאלה
    הרב שרגא נתן דהן

    הרב שרגא נתן דהן

    דיין ומו"צ בבית שמש וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1055 צפיות
  • האם תשמיש המיטה מותר בליל הסדר?

    מובא בספר טהרת ישראל שעדיף לא, אלא אם כן זה ליל טבילה. (אם האשה מאד רוצה או שיש חששות אחרות, יש להקל).

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1104 צפיות
  • מהם הדינים המיוחדים לליל הסדר החל במוצאי שבת קודש?

    בתפילת ערבית של מוצאי שבת מתחילים שיר המעלות. ח"ק וברכו, ברכות ק"ש, וק"ש. ח"ק, תפלת עמידה של שלוש רגלים ומוסיפים ותודיענו. הלל שלם, ק"ש, עלינו. גם המתפלל ביחיד אומר הלל בברכה. שכח לומר ותודיענו: אם נזכר לפני תחימת ברכת מקדש ישראל והזמנים, יאמר "ותודיענו" במקום שנזכר, וימשיך בתפילתו. אך אם כבר הזכיר את שם ה' שבחתימת הברכה – אינו חוזר. נשים שאינן מתפללות ערבית (וכן אדם הרוצה לעשות מלאכה (המותרת ביו"ט) לפני התפילה) יאמרו "בָּרוּךְ הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְקֹדֶשׁ" (בלא שם ומלכות), ורק אח"כ יהיו מותרות בהדלקת נרות יו"ט ובהכנה לסדר. סדר הקידוש – יקנה"ז, כמפורט בהגדה. אין מברכים על הבשמים. לברכת "בורא מאורי האש" אין מקרבים את הנרות, אין מאחדים את השלהבות שלהם ואין מביטים בציפורניים, אלא רק מסתכלים בנרות בעת הברכה. בברכת "אשר גאלנו" שבסיום ההגדה, אומרים "מן הפסחים ומן הזבחים".

    לעמוד השאלה
    515 צפיות
צור קשר בוואטסאפ