
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
ריסקתי ענבים במעבד מזון. הנוזל שיוצא לאחר הריסוק האם מותר להשתמש בו עבור קידוש?
-
האם לשיטת אדמו"ר הזקן קידוש שעל היין הוא מהתורה?
אדה"ז פוסק כמ"א שבתפילת ערבית כבר יוצא ידי חובת קידוש מן התורה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
550 צפיות -
האם בשבת בבוקר אישה יכולה ליטול ידיים לאכילת פת, לפני התפילה ולפני קידוש?
-
האם מותר לאדם שהיה בשבת ביום בהתוועדות ושמע קידוש ואכל, לעשות שוב קידוש לאשתו כשמגיע הביתה?
כן, גם כשכבר קידש בעצמו כשמגיע לביתו יכול לקדש שוב ולהוציא את בני ביתו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
802 צפיות -
האם אישה יכולה להוציא ידי חובה את בעלה בקידוש של שבת ואם כן האם זה לכתחילה?
-
באיזה שעה לא עושים קידוש בליל שבת בארץ הקודש?
-
האם חובה על השומעים לטעום מכוס הקידוש?
נאמר "זכור את יום השבת לקדשו", חכמים תקנו שזכירה זו תהיה על כוס יין בכניסת וביציאת השבת. מיד לאחר אמירת הקידוש יש צורך לשתות מן היין. חובת השתייה מוטלת על המקדש ובכך יוצאים הוא והשומעים ידי חובת קידוש. מי שאינו יכול לשתות את היין, יכול לתת לאחד המסובים לשתות כשיעור, ואפילו לקטן שהגיע לחינוך. מעבר לכך, ראוי שכל אחד מהשומעים ישתה מעט מיין הקידוש, אך זאת משום חיבוב מצווה בלבד. וכיוון שהכוס ששתה ממנה כבר נפגמה בשתייתו, לכן מצווה מן המובחר שיוסיף המקדש מעט יין לכוס הקידוש לפני שימזוג לשומעים בכוסותיהם, אולם ישנה אפשרות לשתות ישירות מכוס הקידוש ללא צורך ב"תיקון".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
428 צפיות -
האם כדי לצאת ידי חובת קידוש בשבת חייבים לאכול כזית מזונות, או שמספיק לטעום משהו קטן שאין בו שיעור לברכה אחרונה?
כיוון שקידוש צריך להיות במקום של הסעודה, צריך לאכול לפחות כזית מזונות (או כזית המוציא או לשתות רביעית יין), כדי שיחשב קידוש במקום סעודה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
429 צפיות -
עד מתי אפשר לעשות קידוש בשבת ביום?
כל היום כשר לקידוש, אלא שמלכתחילה עדיף לפני חצות, משום שאסור להתענות בשבת. אבל מכיון שאנחנו מקפידים לאכול לפני התפילה מזונות, אז אין בעיה לאחר את הקידוש אחר חצות בפרט באם זה כדי להתפלל באריכות וללמוד חסידות.
לעמוד השאלההרב לוי ניימארק
464 צפיות -
ילד שעדיין אינו בגיל מצוות יכול להוציא ידי חובת קידוש בשבת ילדה שגדולה ממנו אך גם לא הגיעה לגיל מצוות?
קטן יכול להוציא קטנה בקידוש כאשר שניהם אינם בני חיוב (והם באותה מידה של חיוב).
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
275 צפיות -
האם העניין שלא מקדשים בליל שבת בשעה השביעית זה הלכה או מנהג?
-
בשבת, לפעמים יוצא לי להתפלל מאוחר מאוד, האם אני חייבת בקידוש רק אחרי התפילה, ולפני זה ניתן לאכול ולשתות גם בלי קידוש?
חיוב הקידוש חל לאחר התפילה, שאז אפשר לאכול סעודה, אך לפני התפילה אין חיוב לשמוע קידוש, אך באם יושבים לסעודה ממש לפני שחרית מכל סיבה שהיא צריך לקדש קודם.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1442 צפיות -
האם מותר לצאת בקידוש על משקה, או שעדיף לאכול בלי קידוש?
עדיף לעשות קידוש על יין ולא על משקה. אם אין ברירה ניתן לעשות על משקה, אבל לא לאכול בלי קידוש.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
610 צפיות -
האם יציאה ממקום הקידוש לחצר לצורך נטילת ידיים, נחשבת להפסק שמצריך לעשות שוב קידוש?
לכתחילה אין לצאת מהבית בין הקידוש לסעודה, אך בשעת הדחק או בדיעבד שכבר יצא, אם יכול לראות (לפחות) חלק ממקום הקידוש אפילו דרך חלון וכדומה, לא צריך לחזור ולקדש שנית.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
441 צפיות -
האם במקרה שאחר הקידוש אוכלים מזונות ולא המוציא, צריך לכסות את המזונות בשעת הקידוש?
-
כאשר עושים קידוש על לחם בשבת, מתי נוטלים ידיים?
-
אדם שאין לו מאכל המוציא או מזונות בשבת ויש לו רק יין בלבד מה דינו?
לאחר הקידוש שותה רביעית יין ויוצא בכך ידי חובת קידוש במקום סעודה (אם עשה קידוש בעצמו וקשה לו לשתות עוד רביעית יכול לסמוך על רביעית שישתה מהקידוש עצמו, אך לכתחילה אם אפשר טוב שישתה רביעית נוספת מלבד כוס הקידוש).
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
306 צפיות -
האם כאשר מתחילים התוועדות בבית הכנסת בליל שבת וממשיכים בבית, אומרים "שלום עליכם" בבית הכנסת או רק כשמגיעים אחר כך לבית?
-
האם מותר לאחר עשיית קידוש בשבת ללכת לבית הכיסא ורק אחר כך ליטול ידים לסעודה?
לכתחילה צריך ליטול ידיים מיד אחר הקידוש. במקום אונס, כגון שנצרך לנקביו, מותר לעשות זאת, אך לא להתמהמה.
לעמוד השאלההרב ישראל מעטוף
616 צפיות -
בנוגע לקידוש באיזה אופן המסובים שותים את היין? האם כאשר המסובים טועמים מכוס המקדש עצמו זה נחשב שטעמו מיין פגום? (בסימן ק״צ סעיף ה׳ אחרי כל העצות שנותן אינו מחלק בין אם טועמים מכוס המקדש עצמו. ולכאורה נראה סותר למה שכתב בסימן תע״ב סכ״ד בהלכות פסח).
אם הם שותים ישירות מכוסו ולא מוזגים לכוסות שלהם זה לא נקרא פגום כמבואר בסימן תע"ב. ואפושי מחלוקת למה לי.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
233 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש על משקה (וודקה)?
זה לשון הרבי בשיחת ש"פ שמיני תשכ"ג 'בנוגע לפועל קידוש יש לעשות רק על יין (או על פת) ולא על משקה. ואף שע"פ שו"ע יש מקום לקדש על משקה, להיותו חמר מדינה ומפני חביבותו - הרי כשיפעל בעצמו שמשקה יהיה אצלו דבר מאוס כדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר, ממילא יתבטל עניין החביבות'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1322 צפיות -
השבת בשעה 19:00 אהיה מוכרח לסיים את סעודת השבת (ולא אספיק לעשות קידוש לפני 17:40), יש היתר לעשות לפני 18:40?
במצב כזה, אם לא ניתן לקדש לפני 17:40, ניתן לקדש גם בשעה השביעית, אבל לעשות את הקידוש מיד שמגיעים הביתה, ולא להתעכב עם דברים אחרים לפני הקידוש.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
616 צפיות -
האם יש עניין לקדש בשבת לפני חצות היום?
יש עניין לאכול לפני חצות היום בשבת, ולכן יש לקדש לפני חצות או לטעום משהו לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
272 צפיות -
אדם שעושה בליל שבת קידוש לקשישים בבית אבות, יכול לעשות שוב קידוש בביתו?
-
בבית הכנסת בו אני מתפלל הרב עושה קידוש ושותה הכל, ואם מישהו רוצה לטעום הוא משאיר לו מעט, השאר עונים אמן ואוכלים בלי לשתות, האם אין חובה לטעום מהקידוש?
צריך להשאיר לכולם מהיין. אך אם שמעו את הקידוש השתיה לא מעכבת, והיא בעיקר לחיבוב המצוה. אבל מי שלא שתה מהיין וירצה לשתות יין אחר כך, צריך לברך בורא פרי הגפן.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
266 צפיות -
האם מותר לשתות או לאכול בין קידוש לנטילת ידיים בסעודת ליל שבת?
יש להימנע מזה כיון שיש לאכול את הפת 'לאלתר' לאחר הקידוש אך אם צמא מאוד יכול לשתות מים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
573 צפיות -
האם שעה שביעית מחצות בנוגע לקידוש הוא בהתאם לשעון קיץ וחורף כלומר בשעון קיץ בין 18:40-19:40?
כן, בארץ הקודש: בחורף בין 17:40 ל18:40 ובקיץ בין 18:40 ל19:40.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
920 צפיות -
מי שברך "המוציא" ונזכר שלא קידש, כיצד ינהג?
אם אירע שנזכר שלא קידש לאחר שבירך "המוציא" לפני שטעם פרוסת "המוציא", לא יקדש על היין אלא על הפת. משום שאם יקדש על היין, יביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום מהפת לפני הקידוש כדי שלא תהא ברכת "המוציא" לבטלה, ואסור לאדם להביא את עצמו למצב שיצטרך לטעום קודם הקידוש. ואף אם יצטרך לבקש לחם משנה בין הברכה לאכילה – אין זה הפסק כי הוא לצורך האכילה. אך אם כבר אכל, עליו לקדש מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
273 צפיות -
כאשר אני מגיע לבית בליל שבת ומחכה לסוף השעה השביעית כדי לעשות קידוש, האם צריך להגיד שלום עליכם מיד או לחכות לזמן הקידוש?
-
האם מותר לי לקדש לפני התפילה עבור אשתי כדי שאוכל להתפלל באריכות אחרי זה?
אי אפשר, כי חיוב הקידוש מתחיל רק אחרי התפילה ולפני התפילה נחשב שאינו מחויב בדבר. והכלל הוא שמי שאינו מחויב בדבר אינו יכול להוציא אחרים ידי חובתם, יש למצוא פתרון אחר כגון שהאשה תקדש בעצמה על מיץ ענבים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
725 צפיות -
האם לפני קידוש יש רק לשטוף את הגביע או גם לקנחו אחר השטיפה וההדחה?
אכן צריך גם לקנח. אך אם הכוס נקיה מבפנים ומבחוץ לא צריך שטיפה והדחה, אלא די בקינוח.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
310 צפיות -
שכחתי לקדש בליל שבת ונזכרתי אחרי שנטלתי ידיים לפני שברכתי המוציא, מה עלי לעשות?
כשקרה מקרה כזה בדיעבד, יש לעשות קידוש על יין, ואחר כך המוציא על הפת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
318 צפיות -
האם אישה שמחללת שבת יכולה לעשות קידוש ולהוציא את בתה ששומרת שבת?
יש בזה בעייתיות, ראוי שתעשה הבת גם קידוש בפני עצמה. אם זה יגרום לסכוכים והיא לא מצליחה לעשות זאת בצינעה שתשאל שוב.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
684 צפיות -
האם בליל שבת בשעה השביעית מקפידים שלא לקדש, או שההקפדה היא רק שלא לשתות יין?
ההימנעות היא מקידוש. לכן אם קידש לפני השעה השביעית יכול לשתות יין בשעה השביעית. וכן מי שמקדש על חלות, אין לקדש בשעה השביעית.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
684 צפיות -
בעלי עם דלקת בגרון. האם בקידוש הוא חייב לשתות מכוס הקידוש?
אף שלכתחילה על המקדש עצמו לשתות כשיעור, במצב כזה ניתן שאדם אחר ישתה כשיעור ויצאו כולם ידי חובה.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
401 צפיות -
האם ניתן לעשות קידוש, כשמחזיק את הכוס ביד עם כפפה?
-
האם מספיק כיסוי שקוף (כגון שקית ניילון) לכסות את החלות בשעת הקידוש?
לכתחילה אין להשתמש בכיסוי שקוף, כיון שיש שלושה טעמים לכיסוי החלות, 1.זכר למן, שהיה מכוסה בטל למעלה ובטל למטה. 2. שלא יראה הפת בושתו שהוא יותר חשוב ועושים קידוש על יין. 3. שאחר שקידשו את השבת רק אז מגלים את החלות וניכר שהגיעו לכבוד שבת. ואף שלשני הטעמים הראשונים יש מקום לומר שיועיל כיסוי שקוף (שהרי עניין שלא יראה הפת בושתו אינו ראיה פיזית, ולכאורה שיש מחיצה כבר אין בעיה זו) אך מכל מקום לטעם השלישי (שמלשון אדמו"ר הזקן נראה שהוא העיקרי) ברור שלא מועיל כיסוי שקוף.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
566 צפיות -
האם צריך להסתכל על הנרות בעת הקידוש, ואם כן באיזה מילים?
כן, בתחילת ברכת הקידוש (לאחר ברכת הגפן) אבל נהוג להסתכל גם בתחילת ויכולו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
480 צפיות -
אדם שמסיבה בריאותית אסור לו לאכול לחם מדגן, מה יעשה בסעודות שבת ומלווה מלכה?
אם מצד הבריאות אינו יכול לאכול פת, בסעודות שבת ישתה אחר הקידוש עוד רביעית יין לקביעות סעודה, ובמלוה מלכה יאכל פירות וכדומה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
451 צפיות -
האם מותר בשבת לשמוע קידוש לפני שחרית, ולצאת בזה ידי חובה?
-
אדם שלא קידש בליל שבת, עד מתי יכול להשלים את הקידוש?
נאמר בגמרא "טעם מקדש .. ומי שלא קידש בערב שבת מקדש והולך כל היום כולו עד מוצאי שבת". כלומר, אף מי ששכח ואכל קודם קידוש עליו לקדש ואפילו לאחר כמה שעות מכניסת השבת, וכל עוד ולא יצאה השבת עליו לעשות קידוש מיד שנזכר. ממשמעות דברי חז"ל שהתייחסו לדין זה בלשון דיעבד, למדו הפוסקים וכתבו שמלכתחילה אסור לטעום כלום ואפילו מים משהגיע זמן הקידוש, אף שבשאר מצוות התלויות בזמן התירו שתייה או טעימה לפניהן, בקידוש החמירו משום שעיקר מצות הקידוש הוא סמוך לכניסת השבת. אך כאמור בדיעבד יש לעשות קידוש עד צאת השבת מיד שנזכר ואסור לו לטעום דבר עד שיקדש.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
316 צפיות -
בחורה שנרדמה אחרי הדלקת הנרות, והתעוררה למחרת בבוקר, כך שפיספסה קידוש וסעודה, תוכל לתקן זאת באיזה אופן?
היא צריכה להשלים את הקידוש (כל נוסח קידוש הלילה למעט 'ויכולו') וכן לערוך סעודה (נוספת) בבוקר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
532 צפיות -
האם יש להשאיר את הכיסוי על החלות בשבת בזמן שמברכים עליהם?
יש ענין שהחלות ישארו מכוסות עד אחר ברכת המוציא, וכן מנהג כ"ק אד"ש.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
412 צפיות -
למה נהוג שכל אחד עושה קידוש לבד בליל שבת?
-
בקבוק יין שהיה פתוח על השולחן בזמן שעשו קידוש, האם היין שבו נחשב פגום ואם ירצו לעשות קידוש על היין שבבקבוק יצטרכו להוסיף עליו יין אחר?
היין אינו נפגם בכך ואפשר לקדש עליו, (אף שלכתחילה מכסים את היין בשעת קידוש).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1104 צפיות -
עד כמה צריך לטרוח שלקידוש יהיה דווקא יין ולא קפה או לחם?
אם יש בעיר יין או בסביבות העיר, צריך לקנות יין ולעשות עליו קידוש, או על מיץ ענבים, אם קשה לשתות יין. לעשות קידוש על פת או קפה זה רק בדיעבד כשנתקעים בלי יין או אם המצב הבריאותי לא מאפשר, וכדומה. בזה עצמו יש הבדל בין קידוש ליל שבת שעדיף פת, ואילו ביום שבת עדיף קפה ואכמ"ל.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
678 צפיות -
האם מותר לעשות קידוש על יין שהיה מגולה בלילה?
-
האם מותר לילד בן 12 לעשות קידוש או הבדלה לעצמו?
-
עשיתי בעצמי קידוש בליל שבת, האם אוכל לעשות קידוש פעם נוספת על מנת להוציא ידי חובה מישהו שלא שמע קידוש?
-
האם ידועה התייחסות של הרבי בנוגע למנהג לקדש לפני 18:00 או אחרי 19:00 בארץ הקודש? והאם לפי השעון הנפוץ או בהתאם לזמן האמיתי של חצות?
מבלי להכנס לאריכות הפרטים בזה, הזמן שאין מקדשים באה''ק על פי מכתבי הרבי הוא בין 17:40 ל18:40 (בשעון חורף, ובשעון קיץ 18:40 ל19:40) שאז הוא זמן השעה השביעית מחצות היום האמצעי (11:40 והוא 12:00 ע''פ שעון קהיר).
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
538 צפיות