
שאלות ותשובות
12 תוצאות
-
האם תמיד מחויב האדם לתת הלוואה לחברו?
אסור ללווה לקחת הלוואה ולהוציאה שלא לצורך ולאבדה, ואם עושה כן נקרא רשע. וכשהמלווה מכיר את הלוה שהוא בעל מדה זו, מוטב שלא להלוות לו ממה שילווה ויצטרך לנגשו אחר כך ויעבור בכל פעם משום "לא תהיה לו כנושה". כמו כן אין האדם מחויב לתת הלוואה למי שאינו נאמן שמחזיר את הלוואותיו. חיוב ההלוואה מן הדין הוא רק אם יש לו מעות מזומנים, אך אינו חייב ללוות על מנת להלוות לאחרים אף שמצד מידת חסידות יכול לעשות כן, (כפי המסופר בסיפורי רבותינו נשיאנו) , אבל אם יש לו מעות מופקדים אצל אחרים שיכול להלוותם, מצוה עליו לקחת כספים אלו ולהלוותם לאחרים. ואף אם הלווה כבר, ולאחר ההלוואה רואה שהלווה מבזבז את הכסף יכול המלווה לתבוע מהלווה להחזיר את כספו לפני תום מועד ההלוואה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
102 צפיות -
האם מותר לומר תודה לאחר החזרת הלואה או שיש בזה חשש ריבית?
-
J’ai emprunté une somme d’argent à mon ami, et au moment de la lui rendre, il a prétendu qu’il manquait quelques shekels. Je ne vois pas d’inconvénient à les lui donner, mais cela pose-t-il un problème de Ribith ?
Si vous n’êtes vous-même pas certain de lui avoir vraiment rendu la totalité de la somme, il sera permis de lui donner la différence.
לעמוד השאלה86 צפיות -
לווינו מחבר סכום כסף. הוא טוען שהחזרנו חלק. אך אנו סבורים שלא. האם מותר לנו להחזיר את כל החוב?
אם אתם רוצים להחזיר כדי להיות בטוחים שאינכם חייבים יותר, תאמרו לו - לגבי הסכום שבוויכוח - שאם טרם החזרתם הרי זה ההחזר, ואם כבר החזרתם זו מתנה.
לעמוד השאלה599 צפיות -
האם מותר להלוות כסף למישהו מכיוון שיש לי טובת הנאה ממנו (זו סיבת ההלוואה) האם זה נקרא ריבית?
אם עצם נתינת ההלוואה גורמת לך הנאה, זה לא ריבית, זו המצווה. אין איסור להלוות לרב גדול וכדומה, למרות שזה גורם לי הנאה. משא״כ אם יש טובות נוספות שהמלווה מקבל מהלווה, בין בכסף בין בדיבור (רבית דברים) בין בשווה כסף, זה אסור משום ריבית. במקרה שטובות ההנאה התקבלו ומתקבלות בלא שום קשר להלוואה - דהיינו שהם חלק מהיחסים ביניכם שהתחילו בלי שום כוונה ללוות ולהלוות, וגם בהמשך לא יהיה שום דבר חריג שעשוי להראות לעצמכם או לאחרים, כאילו זה בגלל ההלוואה, רק אז הדבר מותר, אך יש להיזהר מאד שאכן כך יהיה ולא יהיה שום שינוי במה שהיה רגיל וידוע קודם.
לעמוד השאלה493 צפיות -
הבנק מציע לי לעשות תוכנית חיסכון עם ריבית, האם צריך לבקש לחתום על 'היתר עיסקא', או שמסתמכים על היתר עיסקא שיש לבנק באופן כללי?
ההיתר עיסקא הכללי של הבנק הוא אחד מהתקנות הקבועות של הבנק, וחל על כל עסקי הבנק. לכן, החתימה על תכנית החיסכון, ה"ה כחתימה גם על היתר עיסקא. אכן, מי שרוצה להחמיר לעצמו, ולחתום על היתר עיסקא נפרד עם מנהל הסניף, או להוסיף סמוך לחתימתו, את המילים: 'כפוף להיתר עיסקא', יש מקום לחומרא זו.
לעמוד השאלה543 צפיות -
האם קבלת סמס/אימייל מהלווה המאשרת את ההלוואה מספיקה כשטר חוב?
לענין זה שאסור להלוות ללא שטר זה מספיק, אך לא בהכרח שזה יהווה הוכחה בבית דין.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
265 צפיות -
האם מלווה יכול לקחת בכח מהלווה את כספו, כשעבר זמן הפירעון ולא שילם לו?
-
האם מותר ללוות כסף מקופת צדקה ביתית?
ללוות מקופת צדקה שמיועדת למטרה מסויימת אדה"ז אסר זאת באגרת שלו. כדלקמן. משא"כ ללוות מקופה כללית יש מקום ללוות בשעת הצורך ולציין בפתק את החוב. וזה לשון אדה"ז באגרת א': "ראה ראינו את עני מקצת בני עמנו הממונים על קופת אה"ק, ואין עני אלא מן הדעת, שמחמת חסרון הידיעה הם מתחסדים וחפצים להרבות במצות ולעשות גמ"ח ממעות אה"ק. והיא מצוה הבאה בעבירה, כי הוא איסור גמור ועון פלילי הוא עפ"י דין תוה"ק, כמבואר בדברי רז"ל, אפילו להלוות בשכר אסור וכל שכן בחנם, אפילו לבטוח גדול, הן לאחרים הן להגבאים לעצמן, אפילו למצוה רבה, כי המעות הן כבר של חכמי אה"ק, וכל היכי דקיימו ברשותא דמרייהו קיימי, ואסור להוציאם שלא מדעתם." עכ"ל.
לעמוד השאלה870 צפיות -
האם ניתן לתת הלוואה לנזקק מכספי צדקה?
סכום כסף שייחדוהו לצדקה ועדיין לא באו לידי העניים או למוסד הצדקה, יכול לתתם בהלוואה בין עבורו ובין לאדם אחר אך ינהג במעות אלו כבמעותיו שלו, ולכן ייתן את ההלוואה רק כאשר ניתן לסמוך על הלווה שיחזיר הלוואתו מיד כשיבואו עניים לפניו ויתן להם את הצדקה. ואם לבסוף לא היה באפשרות הלווה הנזקק לפרוע חובו לצדקה, אין המלווה חייב לפרוע את חובו של הלה מכיסו.
לעמוד השאלההרב חיים קיז'נר
340 צפיות -
השאלתי ביצה מהשכנה, ונמצא בה דם, האם צריך להחזיר לה ביצה?
צריך להחזיר ביצה, ובפרט כיום שרוב הביצים אינן מופרות, ואיסור אכילתן הוא רק משם מראית עין.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
475 צפיות -
המסופק האם השיב את חובו האם חייב לשלם?
אם הבעל חוב לא תובע כלום ולאחר שפנה מיוזמתו לבעל חובו ושטח בפניו את ספקו והבעל חוב משיבו שאינו זוכר אם אכן חייב לו, מן הדין פטור מלשלם, אבל אם רוצה לצאת ידי שמיים, חייב לשלם. ואם גם החייב מסופק בעצם החוב ואינו זוכר אם חייב כלל, כיון שבעל החוב לא תובעו, פטור מלשלם גם בדיני שמיים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
344 צפיות