דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

שאלות ותשובות

36 תוצאות

  • ספר שבראשי דפיו כתובים אותיות האם מותר לפתחו בשבת?

    ספר שכתוב על ראשי דפיו אותיות או תיבות, יש האוסרים לפתחו בשבת שכן בפתיחתו מוחק הוא את האותיות שבראשי דפיו, אלא שלמעשה פוסק אדה"ז להקל בפתיחת וסגירת הספר משום שהאותיות כבר כתובות וכיוון שניתן בקלות לפתוח ולסגור את הספר, אין הדבר כרוך בפעולה מעשית של כתיבה או מחיקה, וכתבו הפוסקים שלכתחילה יש להמנע מכתיבה בראשי דפי הספר. אלא שכתבו הפוסקים שדף ספר הקרוע באמצעו לחצאין ולא יכול לקרוא המילה מבלי לקרב הדף שנקרע, יש ליזהר מלקרב חציו האחד לשני או לרחקו בשבת, שכן מכוון הוא להצמיד או לרחק האותיות ומבלי פעולתו המדויקת לא יחזור הדבר לקדמותו ונחשב הדבר ככתיבה או מחיקה, אך אם מרחיקים את שני החצאים זה מזה, מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    384 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר על החול?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    2 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר על הדבש?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    3 צפיות
  • מותר בשבת לסמן אותיות של כתיבה באוויר?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    2 צפיות
  • מותר בשבת לסמן אותיות בשפת חרשים?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    2 צפיות
  • האם מותר להשתמש בשבת ב'כוס הפלא' שיש עליה אותיות שנראות רק כאשר ממלאים אותה במים חמים?

    בפשטות אסור ודומה לכך כתב הפרי מגדים: "ואותן הכותבים דבר סתר, בנייר עם חלב שנחלב ולא נתבשל עדיין, ונבלע בנייר ואין רישומו ניכר, וכשבא לחבירו נותן אותו אצל האש ושלהבת, ומתחמם וניכר הכתב ההוא, אם עשה כן בשבת, יש לומר דחיוב חטאת ליכא, ומכל מקום מדרבנן אסור, דדומה לכותב", ואף שיש שהתירו מטעם שאינו מתכוין, אך בדרך כלל השימוש בכוס זו היא במפורש בכוונה לראיית האותיות ולכן אין להתיר.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    586 צפיות
  • האם מותר להשתמש בשבת בעט שנמחק אחרי פחות מ24 שעות?

    אסור לכתוב בשבת גם כתב שאינו מתקיים, ולכן גם בעט מחיק שהכתב לא נשאר, אסור לכתוב בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב אייל פלד

    הרב אייל פלד

    מו"ץ וראש כולל הוראה בעמנואל. דיין ורב בית כנסת חב"ד בישוב עינב. וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    4 צפיות
  • בפארק השעשועים השכונתי יש לוח שמסובבים קוביות עם אותיות, האם מותר לילד לשחק בזה בשבת?

    כן, מותר לשחק בזה בשבת, אין כאן כתיבה כלל של אותיות, אלא רק הזזת אותיות שכבר כתובות.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר

    הרב מנחם מענדל ויינר // לדף הרב

    400 צפיות
  • האם מותר בשבת לכתוב מספרים על החול שבגינה?

    מן התורה אסרו בשבת לכתוב כתב שמתקיים ונשאר קיים, אך חכמים אסרו כתיבה בשבת אף בדבר שאינו מתקיים, ולכן אסור לרשום בשבת על החול.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    301 צפיות
  • מותר בשבת לצייר או לכתוב בחריטה על החול?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    4 צפיות
  • האם מותר בשבת לחבר שתי חלקי מודעה שנקרעה כדי לקרוא מה כתוב בה?

    לגבי הדיון האם מותר לקרב אותיות או שיש כאן בעיה של כותב, נחלקו הפוסקים בזה, הרבה פוסקים כותבים לכתחילה להחמיר בזה. אמנם לפי דעת אדה״ז נוהגים להקל בזה. כמובן רק באם מדובר במודעה של קודש שמותר לקרא אותה בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    180 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר בלוח ציור ניילון?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    6 צפיות
  • אני אחראי על רישום הבחורים בישיבה, בשבת לוקחים את כל השמות של הבחורים וליד כל שם יש דף שצריך לקפל אותו וכך מסמנים נוכחות, רציתי לדעת האם יש בעיה בקיפול זה?

    מותר לעשות כן בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    273 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר על מאכל או שיירי מאכל?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    5 צפיות
  • האם אני יכול לסמן בשבת באמצעות קריעה בצורה מסוימת כדי שאבין אחרי שבת?

    אסור לעשות סימון בשבת גם על ידי קריעה.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    225 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר בלוח ציור דיגיטלי?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    4 צפיות
  • מותר בשבת לחרוט על גבי לוח כתיבה?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    4 צפיות
  • האם מותר בשבת לשחק בקלפים של אותיות ולהרכיב מהן מילים?

    כיוון שלא עושים בכך שום פעולת הדבקה, מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1204 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר בלורד מחיק?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    5 צפיות
  • האם מותר בשבת לעשות צורה אות או מספר, מכמה חפצים המונחים זה לצד זה?

    אם לא עושים בכך שום פעולת הדבקה או הידוק בחוזק, מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר

    הרב שמעון פרבר // לדף הרב

    444 צפיות
  • האם מותר בשבת לעשות קיפול בדפי ספר כסימן היכן אוחזים?

    מותר לקפל את דפי הספר בשבת, ואין בכך בעיה של מלאכת כותב.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם מענדל הראל

    הרב מנחם מענדל הראל

    רב בית כנסת חב"ד, דרום צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    385 צפיות
  • האם מותר בשבת לעשות צורה של פרח בצלחת, מירקות החתוכים בסכין רגילה?

    אם לא מדובר במשהו מקצועי אלא צורה פשוטה, מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    299 צפיות
  • מותר בשבת לסמן אותיות בשפת האצבעות?

    מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    4 צפיות
  • האם מותר בשבת לכתוב על אדים של חלון?

    אסור כיון שגם כתב שאינו מתקיים אסור מדרבנן.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    578 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר בלוח ציור מגנטי?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    9 צפיות
  • מותר בשבת לסמן אותיות של כתיבה על השלחן?

    מותר אם השולחן נקי ולא ניכר שום רישום על השלחן.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    6 צפיות
  • האם מותר לזלף על עוגה קצפת משק זילוף בשבת?

    מותר, בתנאי שלא כותבים שום דבר.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    959 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר על זכוכית עם אדים?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    5 צפיות
  • האם מותר בשבת לעשות צלליות ידיים?

    מותר בשבת ליצור צל של אותיות או צורות ע"י העמדת חפצים מול מקור אור ואין הדבר נחשב ככתיבה.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    7 צפיות
  • מותר בשבת לכתוב או לצייר על האבק?

    אסור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    6 צפיות
  • האם מותר להשתמש בשקית זילוף לשים קצפת על עוגה בחג?

    צורה ללא משמעות לא אות או מספר או ציור מוגדר מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב חיים קיז'נר

    הרב חיים קיז'נר

    רב קהילת חב"ד, חבר בית הדין הרבני עמנואל וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    191 צפיות
  • האם מותר לפתוח בשבת אריזות מזון כאשר על המכסה, או החלק שסוגר אותו כתוב תאריך וכד' וע"י הפתיחה הוא נמחק מאליו? האם זה דומה לכתובת שעל הספרים שאדמו"ר הזקן מתיר משום קרבת האותיות?

    איננו מתייחסים כאן לעצם פתיחת האריזה בשבת, אלא רק לעניין אותיות הכתב. אסור לקרוע כל דבר שיגרום למחיקת אותיות או ציור וכו׳. הדבר אינו דומה כלל, שכן ההיתר המוזכר בדברי אדמוה"ז (מתשובת הרמ"א) הוא משום שאין כאן מחיקה אלא רק הרחקת האותיות זו מזו, באופן שאח"כ חוזרות ומתקרבות, ואין צורך בשום מעשה מיוחד לשם כך, ואילו במקרה של האריזה הרי עושים מעשה של קריעה, ואח"כ הכתב לא יחזור להיות מחובר מאליו, ובקשר לכך פוסק אדמוה"ז בפירוש לאיסור.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    522 צפיות
  • אדם שאינו יודע קרוא וכתוב של שפה מסוימת האם קריעת אותיות של אותה השפה בשבת נחשבת לו כמו קריעת אותיות בעברית?

    אין הבדל אם האדם יודע לקרוא לענין איסור קריעת אותיות בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    161 צפיות
  • מותר לשחק בשבת בחידת ה15?

    לוחות שמסדרים בהם אותיות או צורות, ומתחברים ומתפרקים בקלות כגון: חידת 15 - מותר לשחק בהם בשבת.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    7 צפיות
  • האם יש להימנע בשבת מפתיחת גמרא, שכתוב עליה בצדדי הדפים מבחוץ, ואז כשפותחים אותה, לכאורה מפרקים את האותיות?

    לדעת אדמו"ר הזקן מותר לפתוח.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    302 צפיות
  • #1865 : Est-il permis d’effectuer des travaux simples avant d’avoir fait la Havdala, comme écrire, par exemple ?

    Après la sortie de Chabbath, si l’on a déjà mentionné la Havdala dans la quatrième bénédiction de la ‘Amida de ‘Arvith, ou qu’on a dit la phrase « Baroukh Hamavdil Bein Kodech Le’Hol », on pourra effectuer tous les actes - interdits pendant Chabbath - que l’on souhaite, sans exception. Toutefois, les personne scrupuleuses s’en abstiendront tant que l’assemblée n’a pas récité le passage "VéAta Kadoch", que l’on dit après la ‘Amida de ‘Arvith.

    לעמוד השאלה
    21 צפיות
צור קשר בוואטסאפ