
שאלות ותשובות
36 תוצאות
-
ספר שבראשי דפיו כתובים אותיות האם מותר לפתחו בשבת?
ספר שכתוב על ראשי דפיו אותיות או תיבות, יש האוסרים לפתחו בשבת שכן בפתיחתו מוחק הוא את האותיות שבראשי דפיו, אלא שלמעשה פוסק אדה"ז להקל בפתיחת וסגירת הספר משום שהאותיות כבר כתובות וכיוון שניתן בקלות לפתוח ולסגור את הספר, אין הדבר כרוך בפעולה מעשית של כתיבה או מחיקה, וכתבו הפוסקים שלכתחילה יש להמנע מכתיבה בראשי דפי הספר. אלא שכתבו הפוסקים שדף ספר הקרוע באמצעו לחצאין ולא יכול לקרוא המילה מבלי לקרב הדף שנקרע, יש ליזהר מלקרב חציו האחד לשני או לרחקו בשבת, שכן מכוון הוא להצמיד או לרחק האותיות ומבלי פעולתו המדויקת לא יחזור הדבר לקדמותו ונחשב הדבר ככתיבה או מחיקה, אך אם מרחיקים את שני החצאים זה מזה, מותר.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
384 צפיות -
מותר בשבת לכתוב או לצייר על החול?
-
מותר בשבת לכתוב או לצייר על הדבש?
-
מותר בשבת לסמן אותיות של כתיבה באוויר?
-
מותר בשבת לסמן אותיות בשפת חרשים?
-
האם מותר להשתמש בשבת ב'כוס הפלא' שיש עליה אותיות שנראות רק כאשר ממלאים אותה במים חמים?
בפשטות אסור ודומה לכך כתב הפרי מגדים: "ואותן הכותבים דבר סתר, בנייר עם חלב שנחלב ולא נתבשל עדיין, ונבלע בנייר ואין רישומו ניכר, וכשבא לחבירו נותן אותו אצל האש ושלהבת, ומתחמם וניכר הכתב ההוא, אם עשה כן בשבת, יש לומר דחיוב חטאת ליכא, ומכל מקום מדרבנן אסור, דדומה לכותב", ואף שיש שהתירו מטעם שאינו מתכוין, אך בדרך כלל השימוש בכוס זו היא במפורש בכוונה לראיית האותיות ולכן אין להתיר.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
586 צפיות -
האם מותר להשתמש בשבת בעט שנמחק אחרי פחות מ24 שעות?
אסור לכתוב בשבת גם כתב שאינו מתקיים, ולכן גם בעט מחיק שהכתב לא נשאר, אסור לכתוב בשבת.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
4 צפיות -
בפארק השעשועים השכונתי יש לוח שמסובבים קוביות עם אותיות, האם מותר לילד לשחק בזה בשבת?
כן, מותר לשחק בזה בשבת, אין כאן כתיבה כלל של אותיות, אלא רק הזזת אותיות שכבר כתובות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
400 צפיות -
האם מותר בשבת לכתוב מספרים על החול שבגינה?
מן התורה אסרו בשבת לכתוב כתב שמתקיים ונשאר קיים, אך חכמים אסרו כתיבה בשבת אף בדבר שאינו מתקיים, ולכן אסור לרשום בשבת על החול.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
301 צפיות -
מותר בשבת לצייר או לכתוב בחריטה על החול?
-
האם מותר בשבת לחבר שתי חלקי מודעה שנקרעה כדי לקרוא מה כתוב בה?
לגבי הדיון האם מותר לקרב אותיות או שיש כאן בעיה של כותב, נחלקו הפוסקים בזה, הרבה פוסקים כותבים לכתחילה להחמיר בזה. אמנם לפי דעת אדה״ז נוהגים להקל בזה. כמובן רק באם מדובר במודעה של קודש שמותר לקרא אותה בשבת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
180 צפיות -
מותר בשבת לכתוב או לצייר בלוח ציור ניילון?
-
אני אחראי על רישום הבחורים בישיבה, בשבת לוקחים את כל השמות של הבחורים וליד כל שם יש דף שצריך לקפל אותו וכך מסמנים נוכחות, רציתי לדעת האם יש בעיה בקיפול זה?
-
מותר בשבת לכתוב או לצייר על מאכל או שיירי מאכל?
-
האם אני יכול לסמן בשבת באמצעות קריעה בצורה מסוימת כדי שאבין אחרי שבת?
-
מותר בשבת לכתוב או לצייר בלוח ציור דיגיטלי?
-
מותר בשבת לחרוט על גבי לוח כתיבה?
-
האם מותר בשבת לשחק בקלפים של אותיות ולהרכיב מהן מילים?
-
מותר בשבת לכתוב או לצייר בלורד מחיק?
-
האם מותר בשבת לעשות צורה אות או מספר, מכמה חפצים המונחים זה לצד זה?
-
האם מותר בשבת לעשות קיפול בדפי ספר כסימן היכן אוחזים?
-
האם מותר בשבת לעשות צורה של פרח בצלחת, מירקות החתוכים בסכין רגילה?
-
מותר בשבת לסמן אותיות בשפת האצבעות?
-
האם מותר בשבת לכתוב על אדים של חלון?
-
מותר בשבת לכתוב או לצייר בלוח ציור מגנטי?
-
מותר בשבת לסמן אותיות של כתיבה על השלחן?
-
האם מותר לזלף על עוגה קצפת משק זילוף בשבת?
-
מותר בשבת לכתוב או לצייר על זכוכית עם אדים?
-
האם מותר בשבת לעשות צלליות ידיים?
מותר בשבת ליצור צל של אותיות או צורות ע"י העמדת חפצים מול מקור אור ואין הדבר נחשב ככתיבה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
מותר בשבת לכתוב או לצייר על האבק?
-
האם מותר להשתמש בשקית זילוף לשים קצפת על עוגה בחג?
-
האם מותר לפתוח בשבת אריזות מזון כאשר על המכסה, או החלק שסוגר אותו כתוב תאריך וכד' וע"י הפתיחה הוא נמחק מאליו? האם זה דומה לכתובת שעל הספרים שאדמו"ר הזקן מתיר משום קרבת האותיות?
איננו מתייחסים כאן לעצם פתיחת האריזה בשבת, אלא רק לעניין אותיות הכתב. אסור לקרוע כל דבר שיגרום למחיקת אותיות או ציור וכו׳. הדבר אינו דומה כלל, שכן ההיתר המוזכר בדברי אדמוה"ז (מתשובת הרמ"א) הוא משום שאין כאן מחיקה אלא רק הרחקת האותיות זו מזו, באופן שאח"כ חוזרות ומתקרבות, ואין צורך בשום מעשה מיוחד לשם כך, ואילו במקרה של האריזה הרי עושים מעשה של קריעה, ואח"כ הכתב לא יחזור להיות מחובר מאליו, ובקשר לכך פוסק אדמוה"ז בפירוש לאיסור.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
522 צפיות -
אדם שאינו יודע קרוא וכתוב של שפה מסוימת האם קריעת אותיות של אותה השפה בשבת נחשבת לו כמו קריעת אותיות בעברית?
אין הבדל אם האדם יודע לקרוא לענין איסור קריעת אותיות בשבת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
161 צפיות -
מותר לשחק בשבת בחידת ה15?
לוחות שמסדרים בהם אותיות או צורות, ומתחברים ומתפרקים בקלות כגון: חידת 15 - מותר לשחק בהם בשבת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
7 צפיות -
האם יש להימנע בשבת מפתיחת גמרא, שכתוב עליה בצדדי הדפים מבחוץ, ואז כשפותחים אותה, לכאורה מפרקים את האותיות?
-
#1865 : Est-il permis d’effectuer des travaux simples avant d’avoir fait la Havdala, comme écrire, par exemple ?
Après la sortie de Chabbath, si l’on a déjà mentionné la Havdala dans la quatrième bénédiction de la ‘Amida de ‘Arvith, ou qu’on a dit la phrase « Baroukh Hamavdil Bein Kodech Le’Hol », on pourra effectuer tous les actes - interdits pendant Chabbath - que l’on souhaite, sans exception. Toutefois, les personne scrupuleuses s’en abstiendront tant que l’assemblée n’a pas récité le passage "VéAta Kadoch", que l’on dit après la ‘Amida de ‘Arvith.
לעמוד השאלה21 צפיות