האם חתן בצום של יום חתונתו, מותר בשטיפת הפה וצחצוח שיניים?
בתענית של יחיד כתענית יום החופה, ניתן להקל אך צריך להיזהר שלא יבלע.
מקור:
- שו"ע או"ח סי' תקס"ז ס"ג ובמג"א ס"ק ז' בסופו, נט"ג נישואין ח"א פ"ו סי"ג

הרב יוסף יצחק זלמנוב
לכל השו"ת
בתענית של יחיד כתענית יום החופה, ניתן להקל אך צריך להיזהר שלא יבלע.
מקור:
הרב יוסף יצחק זלמנוב
פעולות שאלה ותשובה
כן, אף שאינו בכור לדיני ירושה, צריך להתענות בתענית בכורות, בפועל נהוג לשמוע סיום מסכת ולאכול, ולא לצום.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
בקביעות שנה שערב פסח חל בשבת, אין מתענים תענית בכורים ביום שישי מפני כבוד השבת, אלא מקדימים את התענית ליום חמישי י"ב בניסן. ופשט המנהג, שבמקום להתענות משתתפים הבכורים בסיום מסכת עם סעודת מצווה, ובכך פוקעת התענית, ואף קטן שעתיד להגדיל בערב פסח שחל בשבת ישתתף בזה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
אצטט מלשון כ"ק אד"ש: "ועפ"ז אולי יש לומר הטעם שלא נזכר בספרי יסוד חסידות חב"ד הנ"ל (תניא, תורה-אור ולקוטי-תורה) על-דבר תעניות שובבי"ם בשבועות אלו (מתחילת ספר שמות), ואפילו לא הענין, התיבה שובבי"ם! ... כי עיקר התיקון על-ידי תעניתים אלו כבר נסתיים בדורות הראשונים".
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
בקביעות זו יש לזכור להקדים את זמן התפילה מן הזמן הרגיל בכל ערב שבת, בכדי שיספיקו לקרוא את קריאת התורה וההפטרה ולהתפלל מנחה בזמנה. סדר תפלת מנחה: לפני מנחה אומרים הודו, פתח אליהו, ידיד נפש.המשך התפלה – וכן קריאת התורה – כמו בכל תענית ציבור; אך אין אומרים תחנון ולא "אבינו מלכנו". גם בקביעות זו אומרים אחרי מנחה "דברי כיבושין", ויש לקיים המנהג מתוך שמחה. 'קבלת שבת': מתחילים בשעה שתאפשר שיאמרו קריאת שמע בתפלת ערבית אחרי צאת הכוכבים, ומאידך יסיימו את התפלה ויספיקו הקהל לעשות קידוש בבתיהם לפני השעה השביעית (שהיא בארץ הקודש בין 17:40 ל 18:40). עם זאת, מי שלא הספיק בשבת זו לעשות קידוש לפני השעה השביעית – יקדש בתוך השעה השביעית (יש הנוהגים כי השעה השביעית היא בין 18:00 ל19:00, ולכן אם לא הספיק עד 17:40 עדיף להספיק עד 18:00) ולא ימתין עד לאחריה, כיון שאסור להתענות בשבת. ונזכה לקיום היעוד 'ייהפך לששון ולשמחה...'
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד