שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם כיום ישנו חיוב להשתמש במניין החודשים של התורה?
נאמר: “החודש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה”. ומבאר הרמב"ן בדרשותיו, שכיוון שהתורה צוותה לקרוא לניסן החודש הראשון ולאייר שני, ציווי זה חל גם כיום, אלא שבנוסף משתמשים אף בשמות החודשים עמם עלו ישראל מבבל, על שם הגאולה מבבל "לזכור ששם עמדנו ומשם הוציאנו ה’“. אלא שכתבו הפוסקים שדבריו של הרמב"ן לא הובאו כהלכה למעשה אלא בדרשותיו, והראיה שחז"ל לא תקנו בשטרות למנות לפי חודשי התורה. מה גם ששמות החודשים עמם עלו בני ישראל מבבל נקבעו ע"י כנסת הגדולה ברוח הקודש ועל כן אין לזלזל בהן, ואף בברכת החודש מברכים את החודש בשמות החודשים שעלו מבבל.
לעמוד השאלה
הרב שמואל מקמל
509 צפיות -
האם מותר לספור אנשים באמצעות אותיות א' ב' או לספור באנגלית וכדומה?
המגן אברהם מביא את ההלכה שאין למנות את ישראל אף אם על ידי המנין רוצה לדעת מי יצא בגורל ואפילו לדבר מצווה, וכתבו הפוסקים (חסד לאלפים ויפה ללב ועוד) שאין חילוק אם מונה את האנשים במספרים או באותיות או בלשון לע”ז, ובחתם סופר חידש שאפילו לכתוב את מספר האנשים על גבי הכתב לפי מספר גם אסור, אלא אם כן רושם שמשפחה פלונית מקבלת סכום מסוים כי מונה כך וכך נפשות וכדומה, ויש אוסרים למנות את ישראל אף במחשבה. אך ניתן למנות באמירת לא אחד לא שנים וכן הלאה, ונהוג למנות על ידי אמירת פסוק ‘הושיעה את עמך’ שמניינו הוא עשר מילים, כיון שאין זה משמעות של מספר, וכפי שכתב הקיצור שולחן ערוך.
לעמוד השאלה
הרב שי שמעון כהן
771 צפיות -
אני חקלאי, האם גם כיום נוהגת מצוות שכחה?
בעיקרון המצווה קיימת גם כיום, אלא שכיום בדרך כלל העניים לא מצויים בשדה לקחת את השכחה, ולכן אין עניין להשאיר שם.
לעמוד השאלה
הרב אברהם הרוניין
653 צפיות -
אם הלכתי לישון אחרי חצות על איזה צד אני צריך לישון?
-
האם יש מצווה לנטוע עץ בארץ ישראל?
לשיטת הרמב"ן וסיעתו שמצות ישוב הארץ נוהגת בזמן הזה, כלול בה גם לנטוע ולזרוע בא"י, ולכן ר' ינאי נטע 400 כרמים בארץ ישראל.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
524 צפיות -
האם מותר להשתמש בתאריכים לועזיים?
יצוין כי ישנה עדיפות להשתמש בתאריכים עבריים בלבד. אלא שכתבו הפוסקים, שכיוון שבשימוש בתאריכים לועזיים, לא עוברים משום האיסורים: “ושם אלקים אחרים לא תזכירו”, וכן- "ובחוקותיהם לא תלכו"; לכן הותר הדבר בעת הצורך ויציין "למניינם". כשיש צורך להשתמש בתאריכים לועזיים, נחלקו הפוסקים כיצד יעשה: יש סוברים שעדיף לכתוב את המספר, ולא להזכיר את שמות החודשים הלועזיים שמקורם בעבודת אלילים. לעומתם יש שהעדיפו להשתמש בשמות החודשים הלועזיים, ולא לכתוב את מספרם, שכן מבחינת התורה מניין החודשים הוא לחודש יציאת-מצריים, ניסן.
לעמוד השאלה
הרב שמואל מקמל
623 צפיות -
האם בכל מצב אסור לאדם להביא לחבלה בעצמו?
אמרו חכמים: "החובל בעצמו, אע"פ שאינו רשאי, פטור". וביארו בגמרא שהדבר שנוי במחלוקת-תנאים, ולהלכה הכריעו רוב הראשונים שהדבר אסור, ולכמה ראשונים איסור חבלה בעצמו הוא מן התורה. ויש שהוכיחו שמותר לאדם לחבול בעצמו כפי שמסופר בגמרא שכשרב חסדא הלך בין הקוצים הרים את בגדיו שלא יקרעו, אף-על-פי שבכך היה נשרט גופו, ונימק זאת בעובדה שגופו יכול להתרפאות, אך בגדיו לא יחזרו לעצמם ויבוא לידי איסור "בל תשחית". אולם יש שהבהירו את דבריו שרק חבלה שיש בה צורך מותרת כפי שלימד רב חסדא, אך חבלה סתם ודאי אסורה, משום שאסור לאדם לחבול בעצמו. דנו הפוסקים בהגדרת חבלה שהיא לצורך המותרת. חבלה לצורך רפואי הכרחי כגון בניתוח ודאי מותרת, כדברי חז"ל על הפסוק "ורפא ירפא" שנתנה רשות לרופא לרפאות. אלא שהפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם ניתוחים קוסמטיים להסרת מומים נכללים בהיתר זה. יש שכתבו שחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך בזיון, אך לצורך נוי מותר כשאין סכנת-נפשות בדבר. אלא שבניתוח ללא צורך אמיתי כגון גברים שרוצים לשפר את המראה, יש לזכור שקיים איסור לחבול בעצמו ללא צורך, ובפרט שיתכנו שאלות של איסור "לא-ילבש" האוסר על גבר להידמות לאשה, ולכן יש להיוועץ ברב לפני כל טיפול לגופו.
לעמוד השאלה
הרב שמואל מקמל
692 צפיות -
מה הדברים הראשונים שצריכים להכניס לבית חדש?
-
האם בהנחת אבן פינה יש עניין שתהיה דווקא אבן טבעית?
אכן, הרבי כותב: "על פי הכתוב ישעי' (כה טז כה) אמר ה' אלקים הנני יסד בציון אבן אבן בוחן פנת יקרת מוסד מוסד - נכון שאבן הפנה תהי' בדוקא אבן אשר בידי שמים (אף שאחרי זה אפשר להוסיף עלי' גם מלט וכו' ענינים שבידי אדם). והרי מתאים זה גם להענין ברוחניות - שהתחלת ויסוד כל בנין ודבר הוא נתינת כח מלמעלה ואתערותא דלעילא".
לעמוד השאלה
הרב ישראל יצחק הלפרין
188 צפיות -
האם כל הוראה שכתוב עליה מנהג בית הרב הינה הוראה לרבים?
אם הגיע אלינו, ואין סיבה מיוחדת לנהוג אחרת, אז משתדלים לנהוג כך.
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
415 צפיות -
האם יש איזכור בהלכה לגבי קניית לוחית זיכרון בבית כנסת או כיו"ב לעילוי נשמת מישהו?
-
האם אומרים 'אמן' על ברכה ששמעתי בשיעור שהוא מוקלט לא בשידור חי?
-
האם מותר לסחור בבעלי חיים טמאים כמו כלבים?
אין איסור לסחור בבעלי חיים טמאים שאינם מיועדים בעולם לאכילה כחמורים כלבים וכדומה, וכמבואר שאין לגדל כלב רע המזיק בגופו או כלב נובח (בשגרה) שיכול להפחיד אלא אם כן נמצא בספר (=בגבול) או מקומות סכנה, ואף בכל מקום אם הוא תפוס בשלשלאות, אך כלבים רגועים (כלבי מחמד) מותר לגדלם גם כשאינם קשורים, ולכן מובן שאין איסור למכור כלבים כי בדרך כלל המגדלים עומדים בתנאים הנ״ל. כמובן שלשיטת הרבי אין להחזיק בדרך כלל חיות טמאות בבית ונזהרים אפילו מצעצועים או בגדים עם דמות חיה טמאה.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
1604 צפיות -
האם מותר לישון עם הרגלים לכיוון הדלת כשזה לא הדלת הראשית?
מן הדין אין איסור, ישנם הנזהרים בכך, אך הרבה מקילים בזה.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער יהושע ליפש
767 צפיות -
מי שישן מול הפתח צריך שראשו יהיה לכיוון הפתח או לא?
אין חובה, יש הנוהגים שהראש יהיה לכוון הדלת שלא ידמה למת, סוג של העין הרע, ומאן דלא חייש לית ליה למייחש.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
793 צפיות -
האם נהוג לנשק את את אדמת הארץ כשחוזרים מחו"ל, אם שכחתי, יש ענין לעשות זאת עכשיו?
-
האם מותר על פי הלכה להצדיע בימין לאדם רגיל?
-
האם נהוג בחב"ד לעשות 'הטבת חלום'?
אדמה"ז כתב בסידורו סדר הטבת חלום, וכן נהוג. אלא שיש לברר עם רב מוסמך, מה נחשב חלום רע שנדרש עבורו הטבת חלום .
לעמוד השאלה
הרב אברהם הרוניין
909 צפיות -
כשיש מחלוקת בשולחן ערוך בין הש"ך למחבר כמו מי אנחנו פוסקים?
-
האם מותר להשתמש בסמארטפון, למי שצריך סמארטפון לצורך עבודה?
-
מדוע באמירת מודה אני מצמידים את הידיים והרי הם טמאות ועדיף שלא יגעו אחת בשניה?
-
האם מותר לדרוך על שטיח בכניסה לבית שכתוב עליו ברוכים הבאים בלשון הקודש מחשש בזיון אותיות הקודש?
-
לגבי חכמת כף היד קו החיים אצלי קטוע באמצע וזה מדאיג אותי האם מחזיקים מזה?
באופן כללי הרבי מה"מ נוקט כפי שכותבים גדולי החכמים, מהש"ס, הראשונים והאחרונים וכו' ש"תמים תהי' עם ה' אלוקיך" ולא לחשוש.
לעמוד השאלה
הרב שלמה הלפרן
816 צפיות -
האם מותר למכור בית לערבי שגם ככה גר בעיר ואם לא אמכור אפסיד סכום כסף גדול?
יש בזה בעיה גדולה ולכן יש להימנע אף במקום הפסד, באם יש סיבות מיוחדות תפנה לרבני מקומך שיכריעו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
669 צפיות -
האם אנחנו נוהגים שלא להראות מראה לתינוק שעדיין לא צמחו לו שיניים?
-
האם מותר לסתום דלת וחלון לגמרי ולפתוח במקומם דלת וחלון אחרים?
בהתחלה יש להשאיר חור של טפח וחצי, ואחר כך בסיום העבודה ניתן לכסות את החור בקצוות.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
602 צפיות -
האם סדר סגירת נעליים קודם שמאל ואחר כך ימין, הוא רק בקשירת שרוך או גם בסגירה של סקוטש ורוכסן?
הדין של הקדמת שמאל שייך גם בסקוטש ורוכסן כי גם זה בכלל קשירה.
לעמוד השאלה
הרב שלמה יצחק פראנק
649 צפיות -
כמה היא מידת האצבע שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה?
הגר״ח נאה כותב בספרו שיעורי תורה שאגודל הוי 2 סנטימטר ואצבע 15 מ"מ.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
343 צפיות -
האם לאדם שלא צריך מותר להשתמש בקביים לצורך משחק?
אף שנאמר במשנה 'וכל מי שאינו לא חיגר, ולא סומא, ולא פיסח, ועושה עצמו כאחד מהם אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם', ראה במפרשי המשנה שהאיסור הוא למי שעושה את עצמו נכה כדי שיעזרו לו בצדקה וכדומה, אך אם עושה זאת רק כהצגה מותר.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
583 צפיות -
הכתפיים שלי שרופות ממכת שמש ואם אני ישן על הצד-עליהם, הם יבריאו עוד הרבה זמן ויכאיבו מאוד - האם מותר לי לישון על הגב?
-
האם באופנה קיים איסור "ובחוקותיהם"? והאם ישנו חילוק בין אופנה ישראלית לשאינה?
באופן כללי, קיים באופנה "ובחוקותיהם" אבל זה מאוד תלוי בסוג הבגד. וזה ייתכן גם באופנה ישראלית. כל עוד הבגדים הם צנועים על פי כללי ההלכה - אין איסור של "ובחוקותיהם". כאשר חורגים מכללי ההלכה ייתכן בבגדים מסויימים גם איסור של "ובחוקותיהם". טוב להתייעץ עם רבנית או משפיעה אם יש שאלה על בגד מסויים.
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
596 צפיות -
לאיזה כיוון צריך לכוון את המיטות בחדר שינה?
אם אפשר בקלות שיהיו בין צפון לדרום עדיף, אם לא זה בסדר גם בין מזרח למערב.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
1246 צפיות -
האם מקפידים שלא לצבוע את הנעליים לפני נסיעה לעיר אחרת? אם כן, מה הדין כאשר נוסעים לעיר הנמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית?
מי שמיקל יש לו בשופי על מי לסמוך כי לא כל דברי רבי יהודה נלקחו למעשה לרוב עמך בית ישראל, אבל בכל זאת בדין זה ישנם הרבה שמקפידים, ואלו המקפידים נזהרים בזה ביציאה מחוץ לעיר הדורשת תפילת הדרך.
לעמוד השאלה
הרב מיכאל שלמה אבישיד
731 צפיות -
האם אפשר לשים תמונה של הרבי בחדר של הילדים?
כן. ידועה הוראת הרבי מלך המשיח שיהיה בחדר הילדים חומש סידור וגם קופת צדקה. לשים לב שיתלבשו בחדר בצניעות.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער טאלר
1540 צפיות -
מותר לעשות פאזל מתמונה של אדמו"ר הזקן, כלומר לגזור את התמונה על מנת שאחר כך ירכיבו אותה?
-
האם מותר לשתי אחיות לגור באותו בנין?
-
האם מותר לפשוט שני בגדים יחד?
בשולחן ערוך כתוב שאין ללבוש ב' בגדים יחד, אך מופיע בספרים שגם אין לפשוט שני בגדים יחד.
לעמוד השאלה
הרב שלום דובער יהושע ליפש
1368 צפיות -
האם מותר ללבוש שני בגדים ביחד?
-
האם מותר להשתמש בריח מור להפצת ריח בבית או שיש בכך בעיה כיון שהמור הוא מסממני הקטורת?
מותר להשתמש במור כדי להפיץ ריח בבית. (האיסור הוא להכין תערובת של סמים כבקטורת, אבל ניתן להשתמש בכל אחד מהסממנים בנפרד).
לעמוד השאלה
הרב דניאל גראבסקי
487 צפיות -
האם אישה צריכה לשרוך את שרוכי הנעליים קודם שמאל ואז ימין, או קודם ימין (שהרי לא חייבת בתפילין)?
מובא שגם נשים וקטנים יקפידו על כך אף שאינם במצוות תפילין.
לעמוד השאלה
הרב יוסף יצחק זלמנוב
1176 צפיות -
האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?
אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
1393 צפיות -
כשמתירים את הנעליים, צריך לפתוח קודם את הקשר של רגל ימין או רגל שמאל?
-
האם אנו מקפידים לכתוב במכתבים וכדומה דווקא ב"ה או שאין הבדל בין ב"ה לבס"ד?
-
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלה
הרב ישראל יצחק הלפרין
190 צפיות -
האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?
ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.
לעמוד השאלה
הרב שי שמעון כהן
186 צפיות -
האם מותר לשבת על שולחן נמוך?
אמרו חז"ל 'ששלחנו של אדם מכפר עליו' (ברכות נה:), ומכאן למדנו הפוסקים כי יש לנהוג בשלחן כבוד כבמזבח ולכן אין לשבת עליו.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
417 צפיות -
מה המקור לזה שאסור לשבת על שולחן?
כיון שחז"ל אמרו שמיום שחרב בית המקדש שלחנו של אדם מכפר לו, ומחמת כן נפסקו כו"כ הלכות הנוגעות לכבוד השלחן כגון שלא להרוג כינה על השלחן (ע"פ רבינו יונה), וכן זהו הטעם למה שמקפידים שיהיה מלח על השלחן (או"ח קסז) ועוד הלכות. וזהו הטעם למנהג ישראל תורה שמקפידים לא לשבת על שלחנות כפי שכתב בספר שלחן הטהור.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
691 צפיות -
מהי הסברה הלכתית לאיסור לעלות להר הבית?
כיון שכולנו טמאי מתים ולא ברור מה המיקום המדויק של כל חלק מבית המקדש ולכן לא ניתן לדעת עד איפה מותר להיכנס בכלל וכ"ש כטמאי מתים. וכבר פסקו גדולי הפוסקים לא לעלות בזמן הזה.
לעמוד השאלה
הרב שלמה יצחק פראנק
750 צפיות -
מהו שיעור פסיעה גסה המדובר בחז"ל?
הכוונה לפסיעה בין רגל לרגל בצורה גדולה (מושך את הרגל קדימה מכדי הילוך רגיל)
לעמוד השאלה
הרב פנחס קדיש
431 צפיות -
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלה
הרב משה קורנווייץ
1146 צפיות