
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר לזרוק מטבע ולומר אם יפול על צד אחד אעשה כך ואם יפול על צד השני אעשה כך או שיש בזה איסור של מנחש?
הרמ"א מביא מחלוקת האם מותר לעשות כך ומסיים 'ההולך בתום ובוטח בה' חסד יסובבנו'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
580 צפיות -
האם מותר לשבת על שולחן נמוך?
אמרו חז"ל 'ששלחנו של אדם מכפר עליו' (ברכות נה:), ומכאן למדנו הפוסקים כי יש לנהוג בשלחן כבוד כבמזבח ולכן אין לשבת עליו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
326 צפיות -
מה המקור לזה שאסור לשבת על שולחן?
כיון שחז"ל אמרו שמיום שחרב בית המקדש שלחנו של אדם מכפר לו, ומחמת כן נפסקו כו"כ הלכות הנוגעות לכבוד השלחן כגון שלא להרוג כינה על השלחן (ע"פ רבינו יונה), וכן זהו הטעם למה שמקפידים שיהיה מלח על השלחן (או"ח קסז) ועוד הלכות. וזהו הטעם למנהג ישראל תורה שמקפידים לא לשבת על שלחנות כפי שכתב בספר שלחן הטהור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
586 צפיות -
כשיש מחלוקת בשולחן ערוך בין הש"ך למחבר כמו מי אנחנו פוסקים?
-
האם כל הוראה שכתוב עליה מנהג בית הרב הינה הוראה לרבים?
אם הגיע אלינו, ואין סיבה מיוחדת לנהוג אחרת, אז משתדלים לנהוג כך.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
324 צפיות -
האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?
אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1239 צפיות -
שמעתי שיש הוראה של הרבי לא לנסוע ברכבת בקרון הראשון והאחרון, האם זה נכון?
ייתכן שהייתה הוראה במקום מסוים. אין הוראה כללית כזאת.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
485 צפיות -
האם מותר לשרוף גופת גוי אחר מיתתו, על פי בקשתו?
-
האם מקפידים שלא לצבוע את הנעליים לפני נסיעה לעיר אחרת? אם כן, מה הדין כאשר נוסעים לעיר הנמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית?
מי שמיקל יש לו בשופי על מי לסמוך כי לא כל דברי רבי יהודה נלקחו למעשה לרוב עמך בית ישראל, אבל בכל זאת בדין זה ישנם הרבה שמקפידים, ואלו המקפידים נזהרים בזה ביציאה מחוץ לעיר הדורשת תפילת הדרך.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
625 צפיות -
מפני מה נזהרים שלא לשלב את אצבעות הידיים?
מסופר בגמרא על האמורא רב כהנא שבעת תפלתו כשהיו צרות בעולם, היה עומד בפשיטות ומשלב אצבעותיו, ונימוקו - שבעת התפלה צריך לעמוד "כעבדא קמיה מריה", כלומר, כעבד לפני רבו. ולעומתו רבא נהג תמיד להתפלל בצורה כזו ולא רק בעת הצרות, ולהלכה נפסק שבעת צרות יש לעשות זאת, אך לא בעתות של שלום בעולם. אלא שעל פי הקבלה קיימת בעיה בשילוב האצבעות, כפי שנאמר בספר הזוהר, שכאשר נשלם גזר-דין על האדם משתלבות למעלה "אצבעות" ימין ושמאל, כביטוי להסכמה כללית על הדין שנגזר עליו, וכתוצאה מכך משתלבות ידיו של האדם למטה, ימין בשמאל מבלי שהוא עצמו יתכוון לכך. ובכתבי האריז"ל נאמר: "אסור לאדם לחבר ולשלב אצבעות יד ימינו עם אצבעות יד שמאלו כפי שנוהגים בני-אדם לעשות לפי תומם דרך מקרה". ולכן כתבו הפוסקים שלא לחבוק האצבעות זו בזו. וכתבו עוד הפוסקים, שיש לאדם להזהיר את בני ביתו על-כך. ויש להיזהר בזה במיוחד בשעה שאדם זקוק לרחמים, כבעשרת ימי תשובה, או בשעה שזקוקים לרפואה שלמה, "כי בזה מוריד דין על עצמו". יש שהוסיפו שכיוון שכיום זהו מנהג הגויים, יש בכך אף איסור הליכה בחוקותיהם.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
866 צפיות -
האם יש מקור לכך שאסור לפתוח מטריה מתחת למקום סגור?
-
אני חקלאי, האם גם כיום נוהגת מצוות שכחה?
בעיקרון המצווה קיימת גם כיום, אלא שכיום בדרך כלל העניים לא מצויים בשדה לקחת את השכחה, ולכן אין עניין להשאיר שם.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
554 צפיות -
האם יש חיוב לבחור בבחירות עירוניות?
בהחלט, הרבי כותב גם לגבי בחירות עירוניות שיש להצביע לחרדים לדבר ה'.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
549 צפיות -
האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?
ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
73 צפיות -
האם בכל מצב אסור לאדם להביא לחבלה בעצמו?
אמרו חכמים: "החובל בעצמו, אע"פ שאינו רשאי, פטור". וביארו בגמרא שהדבר שנוי במחלוקת-תנאים, ולהלכה הכריעו רוב הראשונים שהדבר אסור, ולכמה ראשונים איסור חבלה בעצמו הוא מן התורה. ויש שהוכיחו שמותר לאדם לחבול בעצמו כפי שמסופר בגמרא שכשרב חסדא הלך בין הקוצים הרים את בגדיו שלא יקרעו, אף-על-פי שבכך היה נשרט גופו, ונימק זאת בעובדה שגופו יכול להתרפאות, אך בגדיו לא יחזרו לעצמם ויבוא לידי איסור "בל תשחית". אולם יש שהבהירו את דבריו שרק חבלה שיש בה צורך מותרת כפי שלימד רב חסדא, אך חבלה סתם ודאי אסורה, משום שאסור לאדם לחבול בעצמו. דנו הפוסקים בהגדרת חבלה שהיא לצורך המותרת. חבלה לצורך רפואי הכרחי כגון בניתוח ודאי מותרת, כדברי חז"ל על הפסוק "ורפא ירפא" שנתנה רשות לרופא לרפאות. אלא שהפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם ניתוחים קוסמטיים להסרת מומים נכללים בהיתר זה. יש שכתבו שחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך בזיון, אך לצורך נוי מותר כשאין סכנת-נפשות בדבר. אלא שבניתוח ללא צורך אמיתי כגון גברים שרוצים לשפר את המראה, יש לזכור שקיים איסור לחבול בעצמו ללא צורך, ובפרט שיתכנו שאלות של איסור "לא-ילבש" האוסר על גבר להידמות לאשה, ולכן יש להיוועץ ברב לפני כל טיפול לגופו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
585 צפיות -
מי שישן מול הפתח צריך שראשו יהיה לכיוון הפתח או לא?
אין חובה, יש הנוהגים שהראש יהיה לכוון הדלת שלא ידמה למת, סוג של העין הרע, ומאן דלא חייש לית ליה למייחש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
673 צפיות -
האם מותר לישון עם הרגלים לכיוון הדלת כשזה לא הדלת הראשית?
מן הדין אין איסור, ישנם הנזהרים בכך, אך הרבה מקילים בזה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
649 צפיות -
האם אישה צריכה לשרוך את שרוכי הנעליים קודם שמאל ואז ימין, או קודם ימין (שהרי לא חייבת בתפילין)?
מובא שגם נשים וקטנים יקפידו על כך אף שאינם במצוות תפילין.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
1079 צפיות -
האם יש מצווה לנטוע עץ בארץ ישראל?
לשיטת הרמב"ן וסיעתו שמצות ישוב הארץ נוהגת בזמן הזה, כלול בה גם לנטוע ולזרוע בא"י, ולכן ר' ינאי נטע 400 כרמים בארץ ישראל.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
430 צפיות -
האם מותר לברך גוי?
מפורש בתורה שמותר, בנוגע לתפילת אברהם עבור אבימלך. וראה בשו"ת בית שערים שהאריך בזה ומסיק שמותר, וכאשר הגוי מבקש זאת'- זה אף קידוש השם. ולהעיר ממש"כ החיד"א "ולפי מ"ש המקובלים טוב דלא יקלל לגוי". וכן ראינו מעשה רב, בגויים שבאו להתברך מכ"ק אד"ש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1117 צפיות -
האם בהנחת אבן פינה יש עניין שתהיה דווקא אבן טבעית?
אכן, הרבי כותב: "על פי הכתוב ישעי' (כה טז כה) אמר ה' אלקים הנני יסד בציון אבן אבן בוחן פנת יקרת מוסד מוסד - נכון שאבן הפנה תהי' בדוקא אבן אשר בידי שמים (אף שאחרי זה אפשר להוסיף עלי' גם מלט וכו' ענינים שבידי אדם). והרי מתאים זה גם להענין ברוחניות - שהתחלת ויסוד כל בנין ודבר הוא נתינת כח מלמעלה ואתערותא דלעילא".
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
69 צפיות -
האם לאדם שלא צריך מותר להשתמש בקביים לצורך משחק?
אף שנאמר במשנה 'וכל מי שאינו לא חיגר, ולא סומא, ולא פיסח, ועושה עצמו כאחד מהם אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם', ראה במפרשי המשנה שהאיסור הוא למי שעושה את עצמו נכה כדי שיעזרו לו בצדקה וכדומה, אך אם עושה זאת רק כהצגה מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
499 צפיות -
האם יש בעיה לבשל בצל ושום ביחד?
-
האם חבדני"ק מעדות המזרח צריך לנהוג בכל עניין כרמ"א (כמו לגבי ברכת המצות אחר הפסח וכדומה)?
צריך לנהוג כהוראות רבותינו נשיאינו, וכשיטת אדמו"ר הזקן שבחלק מהדברים פסק כהרמ"א ובחלק פסק כהמחבר (למשל באמירת הלל בליל פסח).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
983 צפיות -
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
302 צפיות -
לגבי חכמת כף היד קו החיים אצלי קטוע באמצע וזה מדאיג אותי האם מחזיקים מזה?
באופן כללי הרבי מה"מ נוקט כפי שכותבים גדולי החכמים, מהש"ס, הראשונים והאחרונים וכו' ש"תמים תהי' עם ה' אלוקיך" ולא לחשוש.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
717 צפיות -
האם מותר להשתמש בתאריכים לועזיים?
יצוין כי ישנה עדיפות להשתמש בתאריכים עבריים בלבד. אלא שכתבו הפוסקים, שכיוון שבשימוש בתאריכים לועזיים, לא עוברים משום האיסורים: “ושם אלקים אחרים לא תזכירו”, וכן- "ובחוקותיהם לא תלכו"; לכן הותר הדבר בעת הצורך ויציין "למניינם". כשיש צורך להשתמש בתאריכים לועזיים, נחלקו הפוסקים כיצד יעשה: יש סוברים שעדיף לכתוב את המספר, ולא להזכיר את שמות החודשים הלועזיים שמקורם בעבודת אלילים. לעומתם יש שהעדיפו להשתמש בשמות החודשים הלועזיים, ולא לכתוב את מספרם, שכן מבחינת התורה מניין החודשים הוא לחודש יציאת-מצריים, ניסן.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
532 צפיות -
מדוע באמירת מודה אני מצמידים את הידיים והרי הם טמאות ועדיף שלא יגעו אחת בשניה?
-
האם יד על הכיפה נחשבת ככיסוי שני לעניין ברכות?
היד עצמה, כיוון שהיא מגופו אינה נחשבת כיסוי. אבל השרוול נחשב כיסוי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
955 צפיות -
איזה פרשת שבוע צריכים ללמוד בחת"ת בחול המועד סוכות?
-
האם זו מצווה לתרום מח עצם למי שאינו יהודי?
-
האם אפשר לשים תמונה של הרבי בחדר של הילדים?
כן. ידועה הוראת הרבי מלך המשיח שיהיה בחדר הילדים חומש סידור וגם קופת צדקה. לשים לב שיתלבשו בחדר בצניעות.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
1385 צפיות -
האם סדר סגירת נעליים קודם שמאל ואחר כך ימין, הוא רק בקשירת שרוך או גם בסגירה של סקוטש ורוכסן?
הדין של הקדמת שמאל שייך גם בסקוטש ורוכסן כי גם זה בכלל קשירה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
556 צפיות -
כשמתירים את הנעליים, צריך לפתוח קודם את הקשר של רגל ימין או רגל שמאל?
-
האם מותר לדרוך על שטיח בכניסה לבית שכתוב עליו ברוכים הבאים בלשון הקודש מחשש בזיון אותיות הקודש?
-
האם מותר לסחור בבעלי חיים טמאים כמו כלבים?
אין איסור לסחור בבעלי חיים טמאים שאינם מיועדים בעולם לאכילה כחמורים כלבים וכדומה, וכמבואר שאין לגדל כלב רע המזיק בגופו או כלב נובח (בשגרה) שיכול להפחיד אלא אם כן נמצא בספר (=בגבול) או מקומות סכנה, ואף בכל מקום אם הוא תפוס בשלשלאות, אך כלבים רגועים (כלבי מחמד) מותר לגדלם גם כשאינם קשורים, ולכן מובן שאין איסור למכור כלבים כי בדרך כלל המגדלים עומדים בתנאים הנ״ל. כמובן שלשיטת הרבי אין להחזיק בדרך כלל חיות טמאות בבית ונזהרים אפילו מצעצועים או בגדים עם דמות חיה טמאה.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
1498 צפיות -
האם יש מניעה ללכת למקובלים המתעסקים בקבלה מעשית ובקמיעות?
הרבי התבטא בשלילה על עניינים כאלו ובלשונו "כלך מעניני קבלה מעשית ואביזרייהו, וכמפורסם האזהרה שבזה בכמה ספרים הקדושים".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
124 צפיות -
האם יש בעיה להיות 'טוען רבני' מדין "אל תהיו כעורכי הדיינים"?
אכן יש בזה דיון להלכה. למעשה, זה מאוד תלוי באיזה טוען רבני מדובר. יש טוענים רבניים שלצערינו עובדים כעורכי דין מסויימים, המגדילים את המריבה בין הצדדים ולא נמנעים מלשקר או ללמד ללקוח לשקר כדי לזכות בדיון. ויש טוענים רבניים שרק מפרטים לדיינים את מה שהלקוח רוצה או עשה, ומוסיפים את הפן ההלכתי כדי להגיע לאמת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
392 צפיות -
יש לי בגינה עצי פרי וגפנים, האם עלי להשאיר לעניים לקט שכחה ופאה?
אכן גם כיום יש להשאיר מתנות עניים בגינה פרטית, כיון שיכולים לקרוא לעניים שיקחו את מתנותיהם, אלא אם כן מדובר מחוץ למקום ישוב או שהכמות ממש מועטת שהטרחה לעניים יתרה מן הרווח שאז אין צורך להשאיר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
443 צפיות -
עדים של קידושין או גיטין שלא היו קשורים אחד לשני. ואחרי זמן נהיו משפחה. האם הגט או הקידושין חלים?
-
האם מותר לספור אנשים באמצעות אותיות א' ב' או לספור באנגלית וכדומה?
המגן אברהם מביא את ההלכה שאין למנות את ישראל אף אם על ידי המנין רוצה לדעת מי יצא בגורל ואפילו לדבר מצווה, וכתבו הפוסקים (חסד לאלפים ויפה ללב ועוד) שאין חילוק אם מונה את האנשים במספרים או באותיות או בלשון לע”ז, ובחתם סופר חידש שאפילו לכתוב את מספר האנשים על גבי הכתב לפי מספר גם אסור, אלא אם כן רושם שמשפחה פלונית מקבלת סכום מסוים כי מונה כך וכך נפשות וכדומה, ויש אוסרים למנות את ישראל אף במחשבה. אך ניתן למנות באמירת לא אחד לא שנים וכן הלאה, ונהוג למנות על ידי אמירת פסוק ‘הושיעה את עמך’ שמניינו הוא עשר מילים, כיון שאין זה משמעות של מספר, וכפי שכתב הקיצור שולחן ערוך.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
679 צפיות -
אדם שהכה את חבירו ומתחרט, האם צריך דווקא בית דין של שלושה רבנים שיתירו לו את חרם הקדמונים, או שאפשר בכל שלושה אנשים?
הרמ"א כותב כי יש חרם קדמונים שאין לצרף אדם שהיכה את חברו למניין עשרה, אך כאשר המכה מתחרט ומבקש שיתירו לו (ובמידת הצורך מוכן לקבל מה שיפסקו לו בית דין) מספיק שלושה אנשים רגילים כמו בהתרת נדרים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
471 צפיות -
האם אנו מקפידים לכתוב במכתבים וכדומה דווקא ב"ה או שאין הבדל בין ב"ה לבס"ד?
-
האם מותר להשתמש בסמארטפון, למי שצריך סמארטפון לצורך עבודה?
-
האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?
ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1040 צפיות -
האם מותר לשתי אחיות לגור באותו בנין?
-
האם מותר על פי הלכה להצדיע בימין לאדם רגיל?
-
מהי הסברה הלכתית לאיסור לעלות להר הבית?
כיון שכולנו טמאי מתים ולא ברור מה המיקום המדויק של כל חלק מבית המקדש ולכן לא ניתן לדעת עד איפה מותר להיכנס בכלל וכ"ש כטמאי מתים. וכבר פסקו גדולי הפוסקים לא לעלות בזמן הזה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
651 צפיות -
האם באופנה קיים איסור "ובחוקותיהם"? והאם ישנו חילוק בין אופנה ישראלית לשאינה?
באופן כללי, קיים באופנה "ובחוקותיהם" אבל זה מאוד תלוי בסוג הבגד. וזה ייתכן גם באופנה ישראלית. כל עוד הבגדים הם צנועים על פי כללי ההלכה - אין איסור של "ובחוקותיהם". כאשר חורגים מכללי ההלכה ייתכן בבגדים מסויימים גם איסור של "ובחוקותיהם". טוב להתייעץ עם רבנית או משפיעה אם יש שאלה על בגד מסויים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
506 צפיות -
מה הדברים הראשונים שצריכים להכניס לבית חדש?