דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

Votre panier est vide.

שאלות ותשובות

50 תוצאות

  • האם מותר לזרוק מטבע ולומר אם יפול על צד אחד אעשה כך ואם יפול על צד השני אעשה כך או שיש בזה איסור של מנחש?

    הרמ"א מביא מחלוקת האם מותר לעשות כך ומסיים 'ההולך בתום ובוטח בה' חסד יסובבנו'.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    580 צפיות
  • האם מותר לשבת על שולחן נמוך?

    אמרו חז"ל 'ששלחנו של אדם מכפר עליו' (ברכות נה:), ומכאן למדנו הפוסקים כי יש לנהוג בשלחן כבוד כבמזבח ולכן אין לשבת עליו.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    326 צפיות
  • מה המקור לזה שאסור לשבת על שולחן?

    כיון שחז"ל אמרו שמיום שחרב בית המקדש שלחנו של אדם מכפר לו, ומחמת כן נפסקו כו"כ הלכות הנוגעות לכבוד השלחן כגון שלא להרוג כינה על השלחן (ע"פ רבינו יונה), וכן זהו הטעם למה שמקפידים שיהיה מלח על השלחן (או"ח קסז) ועוד הלכות. וזהו הטעם למנהג ישראל תורה שמקפידים לא לשבת על שלחנות כפי שכתב בספר שלחן הטהור.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    586 צפיות
  • כשיש מחלוקת בשולחן ערוך בין הש"ך למחבר כמו מי אנחנו פוסקים?

    בדרך כלל פוסקים בכגון זה כמו הש"ך.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    318 צפיות
  • האם כל הוראה שכתוב עליה מנהג בית הרב הינה הוראה לרבים?

    אם הגיע אלינו, ואין סיבה מיוחדת לנהוג אחרת, אז משתדלים לנהוג כך.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    324 צפיות
  • האם יש בעיה לשחק בקלפים של מלך ומלכה?

    אין לשחק בקלפים אלו, יש בהם טומאה גדולה, וכפי שהעיד על כך רבי לוי יצחק מברדיטשוב.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1239 צפיות
  • שמעתי שיש הוראה של הרבי לא לנסוע ברכבת בקרון הראשון והאחרון, האם זה נכון?

    ייתכן שהייתה הוראה במקום מסוים. אין הוראה כללית כזאת.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    485 צפיות
  • האם מותר לשרוף גופת גוי אחר מיתתו, על פי בקשתו?

    בגוי אין איסור ומותר לשרוף את גופתו.

    לעמוד השאלה
    הרב שרגא נתן דהן

    הרב שרגא נתן דהן

    דיין ומו"צ בבית שמש וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    442 צפיות
  • האם מקפידים שלא לצבוע את הנעליים לפני נסיעה לעיר אחרת? אם כן, מה הדין כאשר נוסעים לעיר הנמצאת במרחק נסיעה קצר יחסית?

    מי שמיקל יש לו בשופי על מי לסמוך כי לא כל דברי רבי יהודה נלקחו למעשה לרוב עמך בית ישראל, אבל בכל זאת בדין זה ישנם הרבה שמקפידים, ואלו המקפידים נזהרים בזה ביציאה מחוץ לעיר הדורשת תפילת הדרך.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    625 צפיות
  • מפני מה נזהרים שלא לשלב את אצבעות הידיים?

    מסופר בגמרא על האמורא רב כהנא שבעת תפלתו כשהיו צרות בעולם, היה עומד בפשיטות ומשלב אצבעותיו, ונימוקו - שבעת התפלה צריך לעמוד "כעבדא קמיה מריה", כלומר, כעבד לפני רבו. ולעומתו רבא נהג תמיד להתפלל בצורה כזו ולא רק בעת הצרות, ולהלכה נפסק שבעת צרות יש לעשות זאת, אך לא בעתות של שלום בעולם. אלא שעל פי הקבלה קיימת בעיה בשילוב האצבעות, כפי שנאמר בספר הזוהר, שכאשר נשלם גזר-דין על האדם משתלבות למעלה "אצבעות" ימין ושמאל, כביטוי להסכמה כללית על הדין שנגזר עליו, וכתוצאה מכך משתלבות ידיו של האדם למטה, ימין בשמאל מבלי שהוא עצמו יתכוון לכך. ובכתבי האריז"ל נאמר: "אסור לאדם לחבר ולשלב אצבעות יד ימינו עם אצבעות יד שמאלו כפי שנוהגים בני-אדם לעשות לפי תומם דרך מקרה". ולכן כתבו הפוסקים שלא לחבוק האצבעות זו בזו. וכתבו עוד הפוסקים, שיש לאדם להזהיר את בני ביתו על-כך. ויש להיזהר בזה במיוחד בשעה שאדם זקוק לרחמים, כבעשרת ימי תשובה, או בשעה שזקוקים לרפואה שלמה, "כי בזה מוריד דין על עצמו". יש שהוסיפו שכיוון שכיום זהו מנהג הגויים, יש בכך אף איסור הליכה בחוקותיהם.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    866 צפיות
  • האם יש מקור לכך שאסור לפתוח מטריה מתחת למקום סגור?

    אין ענין, אמונות תפלות.

    לעמוד השאלה
    הרב נתנאל לייב

    הרב נתנאל לייב

    הרב נתנאל לייב // לדף הרב

    516 צפיות
  • אני חקלאי, האם גם כיום נוהגת מצוות שכחה?

    בעיקרון המצווה קיימת גם כיום, אלא שכיום בדרך כלל העניים לא מצויים בשדה לקחת את השכחה, ולכן אין עניין להשאיר שם.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    554 צפיות
  • האם יש חיוב לבחור בבחירות עירוניות?

    בהחלט, הרבי כותב גם לגבי בחירות עירוניות שיש להצביע לחרדים לדבר ה'.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    549 צפיות
  • האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?

    ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    73 צפיות
  • האם בכל מצב אסור לאדם להביא לחבלה בעצמו?

    אמרו חכמים: "החובל בעצמו, אע"פ שאינו רשאי, פטור". וביארו בגמרא שהדבר שנוי במחלוקת-תנאים, ולהלכה הכריעו רוב הראשונים שהדבר אסור, ולכמה ראשונים איסור חבלה בעצמו הוא מן התורה. ויש שהוכיחו שמותר לאדם לחבול בעצמו כפי שמסופר בגמרא שכשרב חסדא הלך בין הקוצים הרים את בגדיו שלא יקרעו, אף-על-פי שבכך היה נשרט גופו, ונימק זאת בעובדה שגופו יכול להתרפאות, אך בגדיו לא יחזרו לעצמם ויבוא לידי איסור "בל תשחית". אולם יש שהבהירו את דבריו שרק חבלה שיש בה צורך מותרת כפי שלימד רב חסדא, אך חבלה סתם ודאי אסורה, משום שאסור לאדם לחבול בעצמו. דנו הפוסקים בהגדרת חבלה שהיא לצורך המותרת. חבלה לצורך רפואי הכרחי כגון בניתוח ודאי מותרת, כדברי חז"ל על הפסוק "ורפא ירפא" שנתנה רשות לרופא לרפאות. אלא שהפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם ניתוחים קוסמטיים להסרת מומים נכללים בהיתר זה. יש שכתבו שחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך בזיון, אך לצורך נוי מותר כשאין סכנת-נפשות בדבר. אלא שבניתוח ללא צורך אמיתי כגון גברים שרוצים לשפר את המראה, יש לזכור שקיים איסור לחבול בעצמו ללא צורך, ובפרט שיתכנו שאלות של איסור "לא-ילבש" האוסר על גבר להידמות לאשה, ולכן יש להיוועץ ברב לפני כל טיפול לגופו.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    585 צפיות
  • מי שישן מול הפתח צריך שראשו יהיה לכיוון הפתח או לא?

    אין חובה, יש הנוהגים שהראש יהיה לכוון הדלת שלא ידמה למת, סוג של העין הרע, ומאן דלא חייש לית ליה למייחש.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    673 צפיות
  • האם מותר לישון עם הרגלים לכיוון הדלת כשזה לא הדלת הראשית?

    מן הדין אין איסור, ישנם הנזהרים בכך, אך הרבה מקילים בזה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    הרב שלום דובער יהושע ליפש

    דיין, ומורה-צדק, חיפה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    649 צפיות
  • האם אישה צריכה לשרוך את שרוכי הנעליים קודם שמאל ואז ימין, או קודם ימין (שהרי לא חייבת בתפילין)?

    מובא שגם נשים וקטנים יקפידו על כך אף שאינם במצוות תפילין.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1079 צפיות
  • האם יש מצווה לנטוע עץ בארץ ישראל?

    לשיטת הרמב"ן וסיעתו שמצות ישוב הארץ נוהגת בזמן הזה, כלול בה גם לנטוע ולזרוע בא"י, ולכן ר' ינאי נטע 400 כרמים בארץ ישראל.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    430 צפיות
  • האם מותר לברך גוי?

    מפורש בתורה שמותר, בנוגע לתפילת אברהם עבור אבימלך. וראה בשו"ת בית שערים שהאריך בזה ומסיק שמותר, וכאשר הגוי מבקש זאת'- זה אף קידוש השם. ולהעיר ממש"כ החיד"א "ולפי מ"ש המקובלים טוב דלא יקלל לגוי". וכן ראינו מעשה רב, בגויים שבאו להתברך מכ"ק אד"ש.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1117 צפיות
  • האם בהנחת אבן פינה יש עניין שתהיה דווקא אבן טבעית?

    אכן, הרבי כותב: "על פי הכתוב ישעי' (כה טז כה) אמר ה' אלקים הנני יסד בציון אבן אבן בוחן פנת יקרת מוסד מוסד - נכון שאבן הפנה תהי' בדוקא אבן אשר בידי שמים (אף שאחרי זה אפשר להוסיף עלי' גם מלט וכו' ענינים שבידי אדם). והרי מתאים זה גם להענין ברוחניות - שהתחלת ויסוד כל בנין ודבר הוא נתינת כח מלמעלה ואתערותא דלעילא".

    לעמוד השאלה
    הרב ישראל יצחק הלפרין

    הרב ישראל יצחק הלפרין

    דיין ומו"צ בבית ההוראה כפר חב"ד וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    69 צפיות
  • האם לאדם שלא צריך מותר להשתמש בקביים לצורך משחק?

    אף שנאמר במשנה 'וכל מי שאינו לא חיגר, ולא סומא, ולא פיסח, ועושה עצמו כאחד מהם אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם', ראה במפרשי המשנה שהאיסור הוא למי שעושה את עצמו נכה כדי שיעזרו לו בצדקה וכדומה, אך אם עושה זאת רק כהצגה מותר.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    499 צפיות
  • האם יש בעיה לבשל בצל ושום ביחד?

    אין בעיה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    623 צפיות
  • האם חבדני"ק מעדות המזרח צריך לנהוג בכל עניין כרמ"א (כמו לגבי ברכת המצות אחר הפסח וכדומה)?

    צריך לנהוג כהוראות רבותינו נשיאינו, וכשיטת אדמו"ר הזקן שבחלק מהדברים פסק כהרמ"א ובחלק פסק כהמחבר (למשל באמירת הלל בליל פסח).

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    983 צפיות
  • האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?

    בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    302 צפיות
  • לגבי חכמת כף היד קו החיים אצלי קטוע באמצע וזה מדאיג אותי האם מחזיקים מזה?

    באופן כללי הרבי מה"מ נוקט כפי שכותבים גדולי החכמים, מהש"ס, הראשונים והאחרונים וכו' ש"תמים תהי' עם ה' אלוקיך" ולא לחשוש.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה הלפרן

    הרב שלמה הלפרן

    רב קהילת חב"ד תל אביב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    717 צפיות
  • האם מותר להשתמש בתאריכים לועזיים?

    יצוין כי ישנה עדיפות להשתמש בתאריכים עבריים בלבד. אלא שכתבו הפוסקים, שכיוון שבשימוש בתאריכים לועזיים, לא עוברים משום האיסורים: “ושם אלקים אחרים לא תזכירו”, וכן- "ובחוקותיהם לא תלכו"; לכן הותר הדבר בעת הצורך ויציין "למניינם". כשיש צורך להשתמש בתאריכים לועזיים, נחלקו הפוסקים כיצד יעשה: יש סוברים שעדיף לכתוב את המספר, ולא להזכיר את שמות החודשים הלועזיים שמקורם בעבודת אלילים. לעומתם יש שהעדיפו להשתמש בשמות החודשים הלועזיים, ולא לכתוב את מספרם, שכן מבחינת התורה מניין החודשים הוא לחודש יציאת-מצריים, ניסן.

    לעמוד השאלה
    הרב שמואל מקמל

    הרב שמואל מקמל

    מו"צ בנוף הגליל // לדף הרב

    532 צפיות
  • מדוע באמירת מודה אני מצמידים את הידיים והרי הם טמאות ועדיף שלא יגעו אחת בשניה?

    מנהג ישראל מדורי דורות.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    458 צפיות
  • האם יד על הכיפה נחשבת ככיסוי שני לעניין ברכות?

    היד עצמה, כיוון שהיא מגופו אינה נחשבת כיסוי. אבל השרוול נחשב כיסוי.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    955 צפיות
  • איזה פרשת שבוע צריכים ללמוד בחת"ת בחול המועד סוכות?

    פרשת וזאת הברכה.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    248 צפיות
  • האם זו מצווה לתרום מח עצם למי שאינו יהודי?

    לא.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    384 צפיות
  • האם אפשר לשים תמונה של הרבי בחדר של הילדים?

    כן. ידועה הוראת הרבי מלך המשיח שיהיה בחדר הילדים חומש סידור וגם קופת צדקה. לשים לב שיתלבשו בחדר בצניעות.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער טאלר

    הרב שלום דובער טאלר

    מורה-צדק וראש כולל, אור יהודה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1385 צפיות
  • האם סדר סגירת נעליים קודם שמאל ואחר כך ימין, הוא רק בקשירת שרוך או גם בסגירה של סקוטש ורוכסן?

    הדין של הקדמת שמאל שייך גם בסקוטש ורוכסן כי גם זה בכלל קשירה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    556 צפיות
  • כשמתירים את הנעליים, צריך לפתוח קודם את הקשר של רגל ימין או רגל שמאל?

    כשמתירים, מתירים את של רגל ימין קודם.

    לעמוד השאלה
    הרב שלום דובער טאלר

    הרב שלום דובער טאלר

    מורה-צדק וראש כולל, אור יהודה וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    576 צפיות
  • האם מותר לדרוך על שטיח בכניסה לבית שכתוב עליו ברוכים הבאים בלשון הקודש מחשש בזיון אותיות הקודש?

    אפשר.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    671 צפיות
  • האם מותר לסחור בבעלי חיים טמאים כמו כלבים?

    אין איסור לסחור בבעלי חיים טמאים שאינם מיועדים בעולם לאכילה כחמורים כלבים וכדומה, וכמבואר שאין לגדל כלב רע המזיק בגופו או כלב נובח (בשגרה) שיכול להפחיד אלא אם כן נמצא בספר (=בגבול) או מקומות סכנה, ואף בכל מקום אם הוא תפוס בשלשלאות, אך כלבים רגועים (כלבי מחמד) מותר לגדלם גם כשאינם קשורים, ולכן מובן שאין איסור למכור כלבים כי בדרך כלל המגדלים עומדים בתנאים הנ״ל. כמובן שלשיטת הרבי אין להחזיק בדרך כלל חיות טמאות בבית ונזהרים אפילו מצעצועים או בגדים עם דמות חיה טמאה.

    לעמוד השאלה
    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    הרב מיכאל שלמה אבישיד

    רב קהילת חב"ד רמת בית שמש א' וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1498 צפיות
  • האם יש מניעה ללכת למקובלים המתעסקים בקבלה מעשית ובקמיעות?

    הרבי התבטא בשלילה על עניינים כאלו ובלשונו "כלך מעניני קבלה מעשית ואביזרייהו, וכמפורסם האזהרה שבזה בכמה ספרים הקדושים".

    לעמוד השאלה
    הרב אייל פלד

    הרב אייל פלד

    מו"ץ וראש כולל הוראה בעמנואל. דיין ורב בית כנסת חב"ד בישוב עינב. וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    124 צפיות
  • האם יש בעיה להיות 'טוען רבני' מדין "אל תהיו כעורכי הדיינים"?

    אכן יש בזה דיון להלכה. למעשה, זה מאוד תלוי באיזה טוען רבני מדובר. יש טוענים רבניים שלצערינו עובדים כעורכי דין מסויימים, המגדילים את המריבה בין הצדדים ולא נמנעים מלשקר או ללמד ללקוח לשקר כדי לזכות בדיון. ויש טוענים רבניים שרק מפרטים לדיינים את מה שהלקוח רוצה או עשה, ומוסיפים את הפן ההלכתי כדי להגיע לאמת.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    392 צפיות
  • יש לי בגינה עצי פרי וגפנים, האם עלי להשאיר לעניים לקט שכחה ופאה?

    אכן גם כיום יש להשאיר מתנות עניים בגינה פרטית, כיון שיכולים לקרוא לעניים שיקחו את מתנותיהם, אלא אם כן מדובר מחוץ למקום ישוב או שהכמות ממש מועטת שהטרחה לעניים יתרה מן הרווח שאז אין צורך להשאיר.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    443 צפיות
  • עדים של קידושין או גיטין שלא היו קשורים אחד לשני. ואחרי זמן נהיו משפחה. האם הגט או הקידושין חלים?

    כן, הכל הולך אחר שעת המעשה.

    לעמוד השאלה
    הרב אברהם הרוניין

    הרב אברהם הרוניין

    רב קהילת חב"ד ומרכז העיר, כפר סבא וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    290 צפיות
  • האם מותר לספור אנשים באמצעות אותיות א' ב' או לספור באנגלית וכדומה?

    המגן אברהם מביא את ההלכה שאין למנות את ישראל אף אם על ידי המנין רוצה לדעת מי יצא בגורל ואפילו לדבר מצווה, וכתבו הפוסקים (חסד לאלפים ויפה ללב ועוד) שאין חילוק אם מונה את האנשים במספרים או באותיות או בלשון לע”ז, ובחתם סופר חידש שאפילו לכתוב את מספר האנשים על גבי הכתב לפי מספר גם אסור, אלא אם כן רושם שמשפחה פלונית מקבלת סכום מסוים כי מונה כך וכך נפשות וכדומה, ויש אוסרים למנות את ישראל אף במחשבה. אך ניתן למנות באמירת לא אחד לא שנים וכן הלאה, ונהוג למנות על ידי אמירת פסוק ‘הושיעה את עמך’ שמניינו הוא עשר מילים, כיון שאין זה משמעות של מספר, וכפי שכתב הקיצור שולחן ערוך.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    679 צפיות
  • אדם שהכה את חבירו ומתחרט, האם צריך דווקא בית דין של שלושה רבנים שיתירו לו את חרם הקדמונים, או שאפשר בכל שלושה אנשים?

    הרמ"א כותב כי יש חרם קדמונים שאין לצרף אדם שהיכה את חברו למניין עשרה, אך כאשר המכה מתחרט ומבקש שיתירו לו (ובמידת הצורך מוכן לקבל מה שיפסקו לו בית דין) מספיק שלושה אנשים רגילים כמו בהתרת נדרים.

    לעמוד השאלה
    הרב שי שמעון כהן

    הרב שי שמעון כהן

    רב קהילת חב"ד, תל-ציון וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    471 צפיות
  • האם אנו מקפידים לכתוב במכתבים וכדומה דווקא ב"ה או שאין הבדל בין ב"ה לבס"ד?

    מנהג הרבי במכתבים לכתוב ב"ה וכן אנו נוהגים.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    826 צפיות
  • האם מותר להשתמש בסמארטפון, למי שצריך סמארטפון לצורך עבודה?

    מותר, אך יש לשים מערכת סינון לאינטרנט.

    לעמוד השאלה
    הרב פנחס קדיש

    הרב פנחס קדיש

    מורה-צדק ורב בית הכנסת, רחובות וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    671 צפיות
  • האם יש איסור להחזיק בבית מנורה בעלת שבעה קנים?

    ישנו איסור לעשות מנורה בת שבעה קנים, אפילו כשהיא לא באותה צורה בדיוק כפי שהייתה בבית המקדש (ראה יו"ד סי קמא סעי ח ובמה שדן בזה הפ"ת ס"ק יד). באם לא עבר על איסור עשיה, כגון, במקרה שגוי עשה אותה, נחלקו הפוסקים האם יש איסור להשהותה בביתו. דעת הגר"א (יו"ד שם ס"ק כא) - שאסור להשהותם (וכ"נ בדברי הברכ"י שמחמיר בזה). לעומתו דעת התפארת למשה שם שמותר להשהותם והביאו לדינא הפתחי תשובה (ס"ק יד) וראה ב׳מקור מים חיים׳ שאחר שהביא את כל שיטות הראשונים בסוגיא הוכיח שלדינא אין להחמיר בזה. ולכן המקל בזה יש לו על מה שיסמוך.

    לעמוד השאלה
    הרב משה קורנווייץ

    הרב משה קורנווייץ

    רב קהילת חב"ד, רמת בית שמש ד', וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1040 צפיות
  • האם מותר לשתי אחיות לגור באותו בנין?

    אפשר, כיום נוהגים להקל בזה.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1081 צפיות
  • האם מותר על פי הלכה להצדיע בימין לאדם רגיל?

    אפשר.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    258 צפיות
  • מהי הסברה הלכתית לאיסור לעלות להר הבית?

    כיון שכולנו טמאי מתים ולא ברור מה המיקום המדויק של כל חלק מבית המקדש ולכן לא ניתן לדעת עד איפה מותר להיכנס בכלל וכ"ש כטמאי מתים. וכבר פסקו גדולי הפוסקים לא לעלות בזמן הזה.

    לעמוד השאלה
    הרב שלמה יצחק פראנק

    הרב שלמה יצחק פראנק

    רב מרכז העיר עכו וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    651 צפיות
  • האם באופנה קיים איסור "ובחוקותיהם"? והאם ישנו חילוק בין אופנה ישראלית לשאינה?

    באופן כללי, קיים באופנה "ובחוקותיהם" אבל זה מאוד תלוי בסוג הבגד. וזה ייתכן גם באופנה ישראלית. כל עוד הבגדים הם צנועים על פי כללי ההלכה - אין איסור של "ובחוקותיהם". כאשר חורגים מכללי ההלכה ייתכן בבגדים מסויימים גם איסור של "ובחוקותיהם". טוב להתייעץ עם רבנית או משפיעה אם יש שאלה על בגד מסויים.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל גראבסקי

    הרב דניאל גראבסקי

    דיין ומורה צדק, ירושלים וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    506 צפיות
  • מה הדברים הראשונים שצריכים להכניס לבית חדש?

    סידור, חומש תהלים ותניא, ובנוסף לחם ומלח.

    לעמוד השאלה
    הרב מנחם כהן

    הרב מנחם כהן

    רב בית כנסת חב"ד בית מנחם, באר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    996 צפיות
צור קשר בוואטסאפ