
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם מותר בחו"ל לגדל חזירים על מנת למכור אותם אחר כך לסוחרים?
הדבר אסור. בדבר זה כלולים שני איסורים: 1. איסור מסחר במאכלות אסורות, ואיסור זה חל על כל דבר שמיועד לאכילה והתורה אסרה את אכילתו . 2. בנוסף, יש איסור מיוחד על גידול חזירים בכל מקום, וזה חל גם אם מגדלים אותם שלא לצורכי אכילה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
52 צפיות -
האם אומרים 'אמן' על ברכה ששמעתי בשיעור שהוא מוקלט לא בשידור חי?
-
האם כיום ישנו חיוב להשתמש במניין החודשים של התורה?
נאמר: “החודש הזה לכם ראש חדשים, ראשון הוא לכם לחודשי השנה”. ומבאר הרמב"ן בדרשותיו, שכיוון שהתורה צוותה לקרוא לניסן החודש הראשון ולאייר שני, ציווי זה חל גם כיום, אלא שבנוסף משתמשים אף בשמות החודשים עמם עלו ישראל מבבל, על שם הגאולה מבבל "לזכור ששם עמדנו ומשם הוציאנו ה’“. אלא שכתבו הפוסקים שדבריו של הרמב"ן לא הובאו כהלכה למעשה אלא בדרשותיו, והראיה שחז"ל לא תקנו בשטרות למנות לפי חודשי התורה. מה גם ששמות החודשים עמם עלו בני ישראל מבבל נקבעו ע"י כנסת הגדולה ברוח הקודש ועל כן אין לזלזל בהן, ואף בברכת החודש מברכים את החודש בשמות החודשים שעלו מבבל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
398 צפיות -
האם אנו מקפידים לכתוב במכתבים וכדומה דווקא ב"ה או שאין הבדל בין ב"ה לבס"ד?
-
מה המקור לזה שאסור לשבת על שולחן?
כיון שחז"ל אמרו שמיום שחרב בית המקדש שלחנו של אדם מכפר לו, ומחמת כן נפסקו כו"כ הלכות הנוגעות לכבוד השלחן כגון שלא להרוג כינה על השלחן (ע"פ רבינו יונה), וכן זהו הטעם למה שמקפידים שיהיה מלח על השלחן (או"ח קסז) ועוד הלכות. וזהו הטעם למנהג ישראל תורה שמקפידים לא לשבת על שלחנות כפי שכתב בספר שלחן הטהור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
580 צפיות -
האם יש בעיה לשלב ידיים אחורה?
בשמחת תורה תשכ"ד הרבי מלך המשיח סיפר את סיפור פגישתו של אדמו"ר הזקן עם הגאון ר' יוסף כלבו (חבר ותלמיד מובהק של הגר"א), והדו-שיח התורני שהתקיים אז. היה זה בחורף תקכ"ט, והרבי הזכיר "כיון שבחוץ שרר כפור, ניגש [אדמו"ר הזקן] סמוך לתנור כדי להתחמם, בהחזיקו את ידו לצדדין, שכן, על-פי קבלה, אין להחזיק את הידיים מלאחוריו".
לעמוד השאלההרב זלמן ברנשטיין
275 צפיות -
האם מותר להשתמש בתאריכים לועזיים?
יצוין כי ישנה עדיפות להשתמש בתאריכים עבריים בלבד. אלא שכתבו הפוסקים, שכיוון שבשימוש בתאריכים לועזיים, לא עוברים משום האיסורים: “ושם אלקים אחרים לא תזכירו”, וכן- "ובחוקותיהם לא תלכו"; לכן הותר הדבר בעת הצורך ויציין "למניינם". כשיש צורך להשתמש בתאריכים לועזיים, נחלקו הפוסקים כיצד יעשה: יש סוברים שעדיף לכתוב את המספר, ולא להזכיר את שמות החודשים הלועזיים שמקורם בעבודת אלילים. לעומתם יש שהעדיפו להשתמש בשמות החודשים הלועזיים, ולא לכתוב את מספרם, שכן מבחינת התורה מניין החודשים הוא לחודש יציאת-מצריים, ניסן.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
526 צפיות -
האם זו מצווה לתרום מח עצם למי שאינו יהודי?
-
האם באופנה קיים איסור "ובחוקותיהם"? והאם ישנו חילוק בין אופנה ישראלית לשאינה?
באופן כללי, קיים באופנה "ובחוקותיהם" אבל זה מאוד תלוי בסוג הבגד. וזה ייתכן גם באופנה ישראלית. כל עוד הבגדים הם צנועים על פי כללי ההלכה - אין איסור של "ובחוקותיהם". כאשר חורגים מכללי ההלכה ייתכן בבגדים מסויימים גם איסור של "ובחוקותיהם". טוב להתייעץ עם רבנית או משפיעה אם יש שאלה על בגד מסויים.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
502 צפיות -
האם יש איסור הלכתי לקשקש על הגוף בכלי כתיבה?
אף שאין איסור בכך מן הדין, יש שכתבו להימנע מזה משום מראית עין שזה דומה לקעקוע.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
616 צפיות -
האם מותר להשתמש בריח מור להפצת ריח בבית או שיש בכך בעיה כיון שהמור הוא מסממני הקטורת?
מותר להשתמש במור כדי להפיץ ריח בבית. (האיסור הוא להכין תערובת של סמים כבקטורת, אבל ניתן להשתמש בכל אחד מהסממנים בנפרד).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
403 צפיות -
האם בכל מצב אסור לאדם להביא לחבלה בעצמו?
אמרו חכמים: "החובל בעצמו, אע"פ שאינו רשאי, פטור". וביארו בגמרא שהדבר שנוי במחלוקת-תנאים, ולהלכה הכריעו רוב הראשונים שהדבר אסור, ולכמה ראשונים איסור חבלה בעצמו הוא מן התורה. ויש שהוכיחו שמותר לאדם לחבול בעצמו כפי שמסופר בגמרא שכשרב חסדא הלך בין הקוצים הרים את בגדיו שלא יקרעו, אף-על-פי שבכך היה נשרט גופו, ונימק זאת בעובדה שגופו יכול להתרפאות, אך בגדיו לא יחזרו לעצמם ויבוא לידי איסור "בל תשחית". אולם יש שהבהירו את דבריו שרק חבלה שיש בה צורך מותרת כפי שלימד רב חסדא, אך חבלה סתם ודאי אסורה, משום שאסור לאדם לחבול בעצמו. דנו הפוסקים בהגדרת חבלה שהיא לצורך המותרת. חבלה לצורך רפואי הכרחי כגון בניתוח ודאי מותרת, כדברי חז"ל על הפסוק "ורפא ירפא" שנתנה רשות לרופא לרפאות. אלא שהפוסקים האחרונים דנו בשאלה האם ניתוחים קוסמטיים להסרת מומים נכללים בהיתר זה. יש שכתבו שחבלה האסורה היא רק כשהיא דרך בזיון, אך לצורך נוי מותר כשאין סכנת-נפשות בדבר. אלא שבניתוח ללא צורך אמיתי כגון גברים שרוצים לשפר את המראה, יש לזכור שקיים איסור לחבול בעצמו ללא צורך, ובפרט שיתכנו שאלות של איסור "לא-ילבש" האוסר על גבר להידמות לאשה, ולכן יש להיוועץ ברב לפני כל טיפול לגופו.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
578 צפיות -
אדם שהכה את חבירו ומתחרט, האם צריך דווקא בית דין של שלושה רבנים שיתירו לו את חרם הקדמונים, או שאפשר בכל שלושה אנשים?
הרמ"א כותב כי יש חרם קדמונים שאין לצרף אדם שהיכה את חברו למניין עשרה, אך כאשר המכה מתחרט ומבקש שיתירו לו (ובמידת הצורך מוכן לקבל מה שיפסקו לו בית דין) מספיק שלושה אנשים רגילים כמו בהתרת נדרים.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
468 צפיות -
האם ישנו אורך מינימלי שהגארטל צריך להגיע?
-
האם מותר לערוך רשימה ממוספרת של יהודים, או שיש בכך בעיה שאסור למנות יהודים במספר?
בשאלה זו של עריכת רשימה ממוספרת, אם יש בה משום האיסור למנות את עם ישראל, דן באריכות גדולה הר"א וולדיבררג בספרו ציץ אליעזר, ומביא שם שאם עורכים טבלה ממוספרת ואחר כך ממלאים בה את השמות, אין איסור. כי האיסור הוא כשסופרים את הגופים של הנספרים כשהם עומדים מול הסופר אותם. ומביא עוד היתרים כאשר זה לצורך מצווה וכדומה שמותר לספור ע"י דבר אחר.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
296 צפיות -
האם אנחנו נוהגים שלא להראות מראה לתינוק שעדיין לא צמחו לו שיניים?
-
האם מותר לזרוק מטבע ולומר אם יפול על צד אחד אעשה כך ואם יפול על צד השני אעשה כך או שיש בזה איסור של מנחש?
הרמ"א מביא מחלוקת האם מותר לעשות כך ומסיים 'ההולך בתום ובוטח בה' חסד יסובבנו'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
576 צפיות -
האם מותר לשבת על שולחן נמוך?
אמרו חז"ל 'ששלחנו של אדם מכפר עליו' (ברכות נה:), ומכאן למדנו הפוסקים כי יש לנהוג בשלחן כבוד כבמזבח ולכן אין לשבת עליו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
321 צפיות -
כמה היא מידת ה'אצבע' שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה? (לענין תפילין)
-
איזה פרשת שבוע צריכים ללמוד בחת"ת בחול המועד סוכות?
-
מי שחלם שנעקרות לו כל השיניים, מה צריך לעשות?
-
האם יד על הכיפה נחשבת ככיסוי שני לעניין ברכות?
היד עצמה, כיוון שהיא מגופו אינה נחשבת כיסוי. אבל השרוול נחשב כיסוי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
945 צפיות -
האם מותר על פי הלכה להצדיע בימין לאדם רגיל?
-
כמה היא מידת האצבע שמובאת בחז"ל לפי דעת הגר"ח נאה?
הגר״ח נאה כותב בספרו שיעורי תורה שאגודל הוי 2 סנטימטר ואצבע 15 מ"מ.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
258 צפיות -
האם סדר סגירת נעליים קודם שמאל ואחר כך ימין, הוא רק בקשירת שרוך או גם בסגירה של סקוטש ורוכסן?
הדין של הקדמת שמאל שייך גם בסקוטש ורוכסן כי גם זה בכלל קשירה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
550 צפיות -
האם יש בעיה לבשל בצל ושום ביחד?
-
מהו שיעור פסיעה גסה המדובר בחז"ל?
הכוונה לפסיעה בין רגל לרגל בצורה גדולה (מושך את הרגל קדימה מכדי הילוך רגיל)
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
363 צפיות -
הכתפיים שלי שרופות ממכת שמש ואם אני ישן על הצד-עליהם, הם יבריאו עוד הרבה זמן ויכאיבו מאוד - האם מותר לי לישון על הגב?
-
האם נהוג לנשק את את אדמת הארץ כשחוזרים מחו"ל, אם שכחתי, יש ענין לעשות זאת עכשיו?
-
האם כל הוראה שכתוב עליה מנהג בית הרב הינה הוראה לרבים?
אם הגיע אלינו, ואין סיבה מיוחדת לנהוג אחרת, אז משתדלים לנהוג כך.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
320 צפיות -
האם לאדם שלא צריך מותר להשתמש בקביים לצורך משחק?
אף שנאמר במשנה 'וכל מי שאינו לא חיגר, ולא סומא, ולא פיסח, ועושה עצמו כאחד מהם אינו מת מן הזקנה עד שיהיה כאחד מהם', ראה במפרשי המשנה שהאיסור הוא למי שעושה את עצמו נכה כדי שיעזרו לו בצדקה וכדומה, אך אם עושה זאת רק כהצגה מותר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
494 צפיות -
האם ראוי לשמוח כשמת שונא גדול של עם ישראל?
ראוי ונכון לשמוח ולהודות לה', כפי שאנו מודים על מפלת המן, פרעה, אנטיוכוס ועוד. הפסוק "בנפול אויבך" אינו מתייחס לאויבי עם ישראל כולו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
62 צפיות -
האם יש מניעה ללכת למקובלים המתעסקים בקבלה מעשית ובקמיעות?
הרבי התבטא בשלילה על עניינים כאלו ובלשונו "כלך מעניני קבלה מעשית ואביזרייהו, וכמפורסם האזהרה שבזה בכמה ספרים הקדושים".
לעמוד השאלההרב אייל פלד
118 צפיות -
מותר לעשות פאזל מתמונה של אדמו"ר הזקן, כלומר לגזור את התמונה על מנת שאחר כך ירכיבו אותה?
-
האם חבדני"ק מעדות המזרח צריך לנהוג בכל עניין כרמ"א (כמו לגבי ברכת המצות אחר הפסח וכדומה)?
צריך לנהוג כהוראות רבותינו נשיאינו, וכשיטת אדמו"ר הזקן שבחלק מהדברים פסק כהרמ"א ובחלק פסק כהמחבר (למשל באמירת הלל בליל פסח).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
976 צפיות -
מהי הסברה הלכתית לאיסור לעלות להר הבית?
כיון שכולנו טמאי מתים ולא ברור מה המיקום המדויק של כל חלק מבית המקדש ולכן לא ניתן לדעת עד איפה מותר להיכנס בכלל וכ"ש כטמאי מתים. וכבר פסקו גדולי הפוסקים לא לעלות בזמן הזה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
644 צפיות -
לגבי חכמת כף היד קו החיים אצלי קטוע באמצע וזה מדאיג אותי האם מחזיקים מזה?
באופן כללי הרבי מה"מ נוקט כפי שכותבים גדולי החכמים, מהש"ס, הראשונים והאחרונים וכו' ש"תמים תהי' עם ה' אלוקיך" ולא לחשוש.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
713 צפיות -
האם מותר לשרוף גופת גוי אחר מיתתו, על פי בקשתו?
-
יש לי בגינה עצי פרי וגפנים, האם עלי להשאיר לעניים לקט שכחה ופאה?
אכן גם כיום יש להשאיר מתנות עניים בגינה פרטית, כיון שיכולים לקרוא לעניים שיקחו את מתנותיהם, אלא אם כן מדובר מחוץ למקום ישוב או שהכמות ממש מועטת שהטרחה לעניים יתרה מן הרווח שאז אין צורך להשאיר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
438 צפיות -
האם מותר לפשוט שני בגדים יחד?
בשולחן ערוך כתוב שאין ללבוש ב' בגדים יחד, אך מופיע בספרים שגם אין לפשוט שני בגדים יחד.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
1211 צפיות -
האם מותר לברך גוי?
מפורש בתורה שמותר, בנוגע לתפילת אברהם עבור אבימלך. וראה בשו"ת בית שערים שהאריך בזה ומסיק שמותר, וכאשר הגוי מבקש זאת'- זה אף קידוש השם. ולהעיר ממש"כ החיד"א "ולפי מ"ש המקובלים טוב דלא יקלל לגוי". וכן ראינו מעשה רב, בגויים שבאו להתברך מכ"ק אד"ש.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1111 צפיות -
יש לאימי תחי' מטפלת הודית שגרה איתה בביתה ונמצאת לבד בארץ ללא בעלה וילדיה, האם מותר לי להיות איתה ביחסים טובים ואף חמים, כשאני מבקרת את אימי, ובכלל?
נפסק בשו"ע (יו"ד סי קנא ס"ב) - "מותר לפרנס ענייהם ולבקר חוליהם ולקבור מתיהם ולהספידן ולנחם אבליהם משום דרכי שלום", ומדברי הרמב"ם (הל' מלכים פ"י הי"ב) מובן שטעם הדין הוא ענין כללי שהנהגה של יהודי גם ביחס לגוי צריכה להיות באופן של ׳דרכי שלום׳, ד"הרי נאמר טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו ונאמר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". וראה בשו"ת התעוררות תשובה (ח"ד סי פג) שביאר שאף שהתורה אסרה לתת ׳חן׳ לגוי, היינו לשבחו סתם, אך לעורר את מדת הרחמים ולרחם עליהם אין בזה כל איסור, ואדרבה ׳ורחמיו על כל מעשיו׳, ועיי"ש גם בסי קפו שהאריך בדברים נעימים בזה שרצון הקב"ה שנדבק במדותיו ונרחם על כל הנבראים.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
732 צפיות -
האם יש חובה להצביע בבחירות לכנסת?
הרבי מביא שחובה להצביע בבחירות למפלגה החרדית ביותר - דהיינו מפלגה שתשמור על שלושת השלמויות, שלימות התורה שלימות העם ושלימות הארץ. ומי שלא מצביע מגביר את כח אלו המנגדים לה' ולתורתו.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
954 צפיות -
האם אפשר לשים תמונה של הרבי בחדר של הילדים?
כן. ידועה הוראת הרבי מלך המשיח שיהיה בחדר הילדים חומש סידור וגם קופת צדקה. לשים לב שיתלבשו בחדר בצניעות.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
1379 צפיות -
האם מותר למכור בית לערבי שגם ככה גר בעיר ואם לא אמכור אפסיד סכום כסף גדול?
יש בזה בעיה גדולה ולכן יש להימנע אף במקום הפסד, באם יש סיבות מיוחדות תפנה לרבני מקומך שיכריעו.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
569 צפיות -
האם מותר לעשות קסמים?
רק אם הקוסם מסביר לנוכחים שהכל זריזות ידיים ואין זה קסם או כישוף אמיתי אפשר.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
558 צפיות -
האם זה נכון שאם יושבים בפינות של השולחן אז לא מתחתנים?
-
האם מותר לסתום דלת וחלון לגמרי ולפתוח במקומם דלת וחלון אחרים?
בהתחלה יש להשאיר חור של טפח וחצי, ואחר כך בסיום העבודה ניתן לכסות את החור בקצוות.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
503 צפיות -
האם יש בעיה להיות 'טוען רבני' מדין "אל תהיו כעורכי הדיינים"?
אכן יש בזה דיון להלכה. למעשה, זה מאוד תלוי באיזה טוען רבני מדובר. יש טוענים רבניים שלצערינו עובדים כעורכי דין מסויימים, המגדילים את המריבה בין הצדדים ולא נמנעים מלשקר או ללמד ללקוח לשקר כדי לזכות בדיון. ויש טוענים רבניים שרק מפרטים לדיינים את מה שהלקוח רוצה או עשה, ומוסיפים את הפן ההלכתי כדי להגיע לאמת.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
385 צפיות -
האם יש איזכור בהלכה לגבי קניית לוחית זיכרון בבית כנסת או כיו"ב לעילוי נשמת מישהו?