
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
בצל שנחתך ראשו ואנו רוצים לשומרו למחר, יש לשים שמן ומלח או מספיק שמן בלבד?
-
כאשר חוצבים בהר לפתיחת כביש ונוצר צוק בגובה של שני מטר, האם חובה לעשות למעלה מעקה מדין גג?
מסתמא אנשים לא אמורים להיות על הצוק הזה, כך שאין צורך לעשות מעקה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
322 צפיות -
האם מותר לשתות מים חמים שלא רתחו לגמרי?
אכן אדמו"ר הזקן מביא בעיה כזו, אך המדובר הוא שלא לשתותם בכלי מתכות, ולא שאסור לשתותם בכל אופן.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
689 צפיות -
בקבוק שמן שנישאר פתוח בלילה, מה הדין?
-
האם מותר לאכול דברים שישנו עליהם?
באם היו תחת המיטה נאסרו. אם ישנו עליהם אך לא היו תחת מיטה מותרים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
580 צפיות -
האם יש מנהג להימנע מבשר ועוף בימות החול?
-
האם יש בעיה לבשל בצל ושום ביחד?
-
האם מותר לשים אוכל במזוודה למרות שהיא בתא מטען של האוטובוס שעל גביו ישנים אנשים?
-
האם מותר לנסוע בטרמפ עם אינו יהודי?
מאז שנאמר לעשו "ועל חרבך תחיה", ראו חכמים צורך לנהוג בזהירות מפני הגוי ואסרו לעשות עסקים מסוימים עמהם מחשש זה. עם זאת, כתבו הפוסקים מספר היתרים לכך, א. כאשר עובדים בחברה רשמית והם מפחדים שייתפסו ע"י המנהל. ב. באם האדם משוה את עצמו בעיני הגוי כאדם חשוב. לגבי נסיעה עם גוי ישנו היתר נוסף, כשהיהודי אומר לו שצריך להגיע למקום רחוק יותר מהמקום שאליו הוא צריך להגיע, במצב זה, הגוי יחכה קרוב לסוף הנסיעה בכדי לבצע את זממו, וכאשר בפועל ירד מהרכב מוקדם יותר הגוי לא יספיק להזיק לו. יש מהפוסקים שכתבו שאיסורים אלו אינם נוהגים בגויים שביננו ובפרט שאימת המלכות עליהם, אלא שלנוכח המצב העכשווי באה"ק ראוי לנקוט במשנה זהירות.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
549 צפיות -
דירה בבנין משותף שאין מעקה על הגג ושאר דיירי הבנין לא רוצים לעשות מעקה, איננו רגילים להשתמש בגג זה, האם יש חיוב עלינו לעשות מעקה?
כותב אדמו"ר הזקן: 'בית הכנסת ובית המדרש .. פטורים (כ)שאין רגילות כלל להשתמש על גגיהן, ולכן גגין שלנו פטורים'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
666 צפיות -
מה הדין כאשר פעוט נכנס עם אוכל לאמבטיה?
-
תמצית של תה שנשארה במשך כל הלילה בכוס עם קצת מים, מותר להשתמש בה?
-
אם נשארו פתיתים לא מבושלים כל הלילה ללא כיסוי האם צריך לזרוק אותם?
-
בבית חדש הגדר בגינה מורכבת מגדר אבן שמעליה גדר ברזל, גובה גדר האבן 40 ס''מ, וגובה גדר הברזל 80 ס''מ, יש רווח בין האבן לברזל כך שאפשר בקלות לטפס על האבן, מעבר לגדר יש תהום בגובה שלוש עד ארבע קומות, הזמנתי הגבהה לגדר הברזל בגובה 50 ס''מ, האם יש לברך 'על מצוות מעקה'?
-
האם יש דעה של הרבי בעניין עקירה של שיניים (בריאות), או פסיקה הלכתית?
-
מהם המאכלים הגורמים לשכחה?
חז"ל הזהירו כי קיימים מיני מאכלים מסוימים הגורמים לשכחה, ומהם: מאכלים שאכל מהם עכבר או חתול; לב של בהמה חיה ועוף; פת שלא נאפתה כל צרכה; השותה שאריות ממים של רחצה (ולמשל השותה מהמים שנטלו מהם נט"י או מים אחרונים), כמו כן אמרו חכמים שהרגיל באכילת זיתים מסתכן אף הוא בשכחה, וכמה פוסקים הציעו למעשה שכיוון ששמן זית מועיל לזכרון, ניתן לאכול זיתים ע"י שמוסיפים להם שמן זית.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
189 צפיות -
כאשר אין שמן זית, האם אפשר לסחוט זית מעל הזיתים בפתיחת קופסת שימורי זיתים?
-
האם מקפידים שלא לשתות מים בשעת התקופה?
על פי דברי אדמו"ר הזקן בשולחן ערוך, יש להמנע משתיית מים באותה שעה ממש (כמה דקות), וכן ממים מגולים שלא היה בהם ברזל, כיום הברזים הם ממתכת, כך שנראה שלפועל אין בזה בעיה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1988 צפיות -
האם יש בעיה ללבוש בגד מיד אחר הכביסה?
כותב אדמו"ר הזקן: "הלובש חלוק מכובס שלא עברו עליו ח' ימים אחר שנתכבס קשין לצרעת", ומבאר הגר"ח נאה שזה מדבר דווקא בכביסה במים קרים וללא חומרי כביסה, שאז נשארים כינים על הבגד ויש בכך משום סכנה, אך כביסה במים חמים או כביסה ששמים בה חומרי נקיון, לא נשארים בה כינים כלל ומותר ללבוש מיד.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
1064 צפיות -
האם אזהרת התורה - "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" מדאורייתא או הלכה בשו"ע?
יסוד הדין הוא מן התורה וממנו למדו חז"ל דברים לבריאות האדם והזהירות מפני סכנה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
326 צפיות -
ביצה קשה מקולפת, מכוסה בניילון ונמצאת במקרר. האם כשעובר עליה לילה היא נאסרת באכילה?
כן היא נאסרת. אלא אם כן עשו ממנה סלט או שיתבלו אותה עם חומץ או מלח וכיו''ב.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
885 צפיות -
האם מותר לתלות תיק שבתוכו יש לחם על מתלה?
-
האם מותר לגבר לעלות לבד בלילה על מונית שנהגה ערבי?
במונית יש היתר מצד הפחד מחוקי המדינה, ולכן ראוי לוודא שאכן הוא ירא מהחוק.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
440 צפיות -
האם מותר לעשות צניחה חופשית, רק למטרת הנאה?
-
האם מותר לשתות קצף לא מגזים, אלא של דבר שעירבלו אותו?
-
האם מותר לשתות את החלב המוקצף באספרסו?
-
האם מותר לתת לילדים קטנים אוכל במקלחת?
-
האם מותר להכין שניצל כלומר להטביל בקמח, ביצה רכה ובפירורי לחם, ולא לטגן עד למחרת?
-
אוכל שנשכח מתחת למיטה וישנו עליו, בדיעבד מותר לאכול אותו?
-
האם יש טעם לאיסור שתיית קצף?
זה מובא בגמרא בחולין ואדה''ז מביא זאת להלכה בין הדברים המביאים לידי סכנות למיניהן, ואף כי לעינינו לא נראית סכנה, ידוע שחז''ל כללו בזה גם סכנה רוחנית, של טימטום הלב וכדומה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
672 צפיות -
האם יש מנהג בחב"ד בנוגע למים שנשארו גלויים. האם אנחנו אוחזים בשיטת השל"ה שגם היום נזהרים מזה?
אף שלכתחילה יש להקפיד שלא להשאיר משקים גלויים במשך הלילה. באם הם נשארו גלויים בזמננו שאין מצויים בבתים נחשים במשקים מותר, וכן פוסק אדה"ז.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
472 צפיות -
האם יש בעיה עם אוכל שהיה מתחת לספה שלפעמים נרדמים עליה?
-
השארתי אתמול במקרר סלט עם ביצה לא מתובלת, האם מותר לאכול את הביצה היום?
-
האם מותר להשתמש באבקת או גבישי שום ובצל?
חכמים הזהירו כמה דברים שאין לאכלם משום סכנה ומהם: "האוכל שום קלוף ובצל קלוף .. שעבר עליהם הלילה". וכותב אדמו"ר הזקן שגם היום יש לחוש ולהיזהר בכך גם כאשר הם סגורים בתוך בגד או כלי. והדרך הנכונה לאחסנם כשהם קלופים - להשאיר את ה"שיער" שבראשם או מעט מקליפתם. ודנו הפוסקים האחרונים לגבי שימוש באבקת וגבישי שום, והרבה כתבו להקל בכך. אלא שיש שעדיין חששו לשיטת אדמוה"ז המחמיר כאמור, בבצל או שום קלופים שעבר עליהם הלילה. ולכן ההשגחות המהודרות מקפידים שיאפו או יבשלו את השום לפני עלות השחר של יום קילופם, ובכך השום יהיה מבושל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
938 צפיות -
בקבוק יין שהיה פתוח במשך הלילה, האם מותר לשתות את היין?
יין שהיה פתוח במשך הלילה, מותר לשתות אותו, אבל אסור לקדש עליו, (דהיינו שאין להשתמש בו לקידוש והבדלה).
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
1646 צפיות -
שמתי בחצר חבילת חזה עוף להפשרה, הגיעו חתולים ואכלו מהעוף, האם מותר לשטוף ולאכול?
מה ששלם אפשר להשתמש. מה שחתול אכל ממנו צריך לזרוק, מכיוון שזה קשה לשכחה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
93 צפיות -
האם מותר לאכול אוכל שהיה מכוסה ב3 כיסויים שהיה מתחת למיטה שישנו עליה?
-
גירדנו גזר והוספנו שום ולא הוספנו לימון ושמן, הגזר עם השום עמד לילה שלם במקרר, האם אפשר להשתמש?
נראה שכאן השום ניתן בתוך הגזר כדי לתבלו וכו' - כך שלא עומד בפני עצמו וניתן להשתמש במאכל.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
632 צפיות -
האם אפשר להשתמש בגזר וקולרבי שהיו קלופים במשך הלילה מחוץ למקרר?
-
בצל חצוי שנשאר לילה במקרר עטוף בשקית ניילון מותר להשתמש בו?
-
האם מותר לאדם לעשות חתכים בגופו?
-
האם צריך לשפוך קצת מהמים בכוס לפני ששותים?
-
מה המרחק בין שני דקלים שאסור לעבור ביניהם?
כאשר הם סמוכים, ואז זה נחשב שעוברים ביניהם, אין הגדרה של מרחק מסוים כמו"כ מותר כאשר יש ביניהם דרך של רבים.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
1252 צפיות -
האם יש בעיה לעבור בין שני דקלים?
-
האם מותר להשתמש במים שהיו בקומקום או במיחם במשך הלילה?
חכמים אסרו שתיית "משקין מזוגין שעבר עליהן הלילה .. בכלי מתכות" משום סכנה. והוסיף אדמו"ר הזקן וכתב בסוגריים שבשו"ע: "ואין צריך לומר מים עצמן". כלומר שאיסור זה, חל אף על מים רגילים ששהו לילה בכלי מתכת. ואכן בידי רבותינו נשיאנו השתמר מנהג זה ואף אנשי מעשה נהגו להחמיר בכך. אולם למעשה, מיישב הרבי את המנהג הרווח שלא להקפיד על כך, מכמה טעמים. ראשית הוספת אדמוה"ז באה בסוגריים כלומר ישנו ספק בדין זה. שנית, המיחמים מחוברים לחשמל וכלי מחובר לכמה עניינים בטל מתורת "כלי", ולכן אינם ככלי מתכות, והעיקר שכבר "דשו רבים" בכך, כלומר שפשט המנהג להקל ורואים שלא נגרם נזק מכך, ושומר פתאים ה'. יתר על כן הרבי עצמו בשבת היה שותה חמין ממים 'שלנו'.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1321 צפיות -
האם מותר לישון עם גרביים בחורף מחמת הקור, או שזה עדיין יגרום לשכחה?
-
האם אסור להשאיר בלילה ביצים גלויות? א"כ מה הסיבה לכך?
המקור לזה הוא מהגמרא: רשב''י אומר, האוכל שום קלוף ובצל קלוף וביצה קלופה שעבר עליהן הלילה, הרי זה מתחייב בנפשו. והגמ' שם מסבירה שזהו מפני ששורה על זה רוח רעה. אדמו"ר הזקן מביא את הדין הזה בשו''ע, וכותב שם שאם נשאר אפילו קצת קליפה על הביצה, אז אין בעיה. יש גם הרבה דעות שאם הביצה מעורבת בתבשיל כבר אין בזה בעיה, ולכן אם רוצים לשמור את הביצים למחר, אפשר לפזר על הביצים קצת מלח ואז הם נחשבים כבר כמו תבשיל ואזי הדבר מותר.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
1896 צפיות -
האם אפשר לעשות חורים באוזניים לעגילים לילדה בת שנתיים וחצי?
-
האם מותר ללכת לטיול בנחל שהמים שבו זורמים במהירות?
נחל שיש בו זרימה חזקה ומימיו שוטפים במהירות, אפילו אם המים אינם גבוהים כל כך, ומגיעים לו רק מעט מעל המותניים, אסור לעבור בו מפני חשש סכנה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
656 צפיות -
האם אישה יכולה לשים בקבוק מים חמים על הבטן למרות שכתוב בהלכה שזה מסוכן?
בקבוק חם מגומי שנמכר כיום בבתי מרקחת עם שסתום סגירה - אינו מה שההלכה דיברה בו, ולכן מצד ההלכה אין איסור. אבל בנוגע לעצם השימוש אם הוא מועיל מבחינה רפואית יש לפנות לרופאה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
376 צפיות