
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אפשר בשבת לטלטל מפזר חום דולק ממקום למקום?
לצורך שימוש בו: בין אם רוצה להשתמש בגופו של המפזר חום, כגון להזיזו למקום אחר שעכשיו צריך אותו שם, ובין לצורך מקומו כלומר שצריך את המקום בו נמצא המפזר, מותר. לצורך המפזר עצמו: שלא יגנב וכדומה - אסור.
לעמוד השאלה302 צפיות -
בקבוק שיש בו משקים, מותר לטלטלו בשבת שלא לצורך כלל?
כלי סתם - אסור לטלטל שלא לצורך כלל, אך אוכל ומשקה, ובכלל זה בקבוק שמכיל בתוכו משקה מותר גם שלא לצורך כלל.
לעמוד השאלה264 צפיות -
מותר בשבת להשתמש בלוחות מחיקים מבלי לצייר או למחוק?
לוחות שאסור לכתוב בהם, דינם ככלי שמלאכתו לאיסור (שאסור להזיזם אלא אם צריך את מקומם, או כדי להשתמש בהם שימוש המותר בשבת).
לעמוד השאלה31 צפיות -
מותר לשחק בגוגואים בשבת?
גרעיני משמש (גוגואים) שייחדו אותם למשחק לפני שבת – אינם מוקצה, ומותר לשחק בהם, בתנאי שאין אחד המְשַׂחֲקִים מרוויח על חשבון האחר (אלא מחזירים לכל אחד את הגוגואים שלו בסוף המשחק), וכן רק בתוך הבית ולא בחצר.
לעמוד השאלה22 צפיות -
האם מותר בשבת להזיז חפץ שהוא מוקצה, באמצעות הנחת חפץ אחר עליו שאינו מוקצה?
אין שום אפשרות לעשות כך בשבת, ההיתר הוא שמניחים דוקא לפני שבת, חפץ היתר יותר חשוב ליד החפץ האסור וכך ניתן לטלטל את שניהם יחד.
לעמוד השאלה35 צפיות -
האם מותר להשתמש בטלסקופ ידני, לא חשמלי, בשבת?
-
מותר לפרק את המובייל ממיטת התינוק בשבת?
אם הוא מפריע להכנסת והוצאת התינוק יש לסלקו ממיטת התינוק קודם השבת, ואם שכח, יורידו בשבת בשינוי, תוך זהירות שלא להדליקו, ואם הוא קשור לעריסה או למיטת הקטן באמצעות שני קשרים או בהברגה – אין לפתוח את הקשר או את ההברגה על מנת להוציאו. אך אם המובייל קשור בקשר ועליו עניבה, או שמהודק באמצעות קליפס וכדומה ואינו מוברג – מותר לפתוח הקשר או לשחרר את הקליפס, ולטלטל את ה'מובייל' בשינוי, תוך זהירות מלהדליקו. ואם ה'מובייל' התחיל לפעול בשבת – אין לכבותו, בין במובייל מכני ובין במובייל חשמלי.
לעמוד השאלה177 צפיות -
מותר לנעול לילד נעלים המצפצפים או מדליקים אור בעת ההליכה?
אסור להלביש קטן בנעליים או בפרטי לבוש שונים שמשמיעים קול [להנאת הקטן] או מדליקים אור וכדומה בעת הליכתו בהם.
לעמוד השאלה46 צפיות -
מותר בשבת להזיז כלי נגינה של קטנים?
כלי נגינה של קטנים, דינם ככלי שמלאכתו לאיסור (שאסור להזיזם אלא אם צריך את מקומם, או להשתמש בהם שימוש המותר בשבת). ואם הם יקרים ומקפיד עליהם, דינם כמוקצה גמור (שאסור להזיזו לשום צורך).
לעמוד השאלה33 צפיות -
חפץ שהוא מוקצה מחמת חסרון כיס, מותר בשבת לטלטלו לצורך גופו?
אמרו חכמים: "כל הכלים ניטלין חוץ מן המסר הגדול ויתד של מחרשה". ופירש רש"י: "דהנך קפיד עלייהו .. דלא חזו למלאכה אחרת". כלומר, כלי שמקפידים שלא להשתמש בו תשמיש אחר מזה שהוא מיועד אליו, כגון, סכין של שחיטה, או סכין של מילה, שהם יקרים ועדינים, ונזהרים עליהם מאד, הרי הם מוקצים מחמת חסרון כיס. ואף שונה הוא מ"כלי שמלאכתו לאיסור", אותו ניתן לטלטל בשבת לצורך שימוש המותר בו או שצריך להשתמש במקום בו הוא מונח, כיוון שחומרתו של "מוקצה מחמת חסרון כיס", באה לידי ביטוי בכך שבשום אופן אין לטלטלו גם לא לצורך גופו או מקומו.
לעמוד השאלה502 צפיות -
האם יש בעיה בשבת להישען עם הגב או היד, על פסנתר סגור?
-
מותר לילדים לשחק בכלי החפירה בחול בשבת?
כלי משחק המיועדים לחפירה – דינם כ"כלי שמלאכתו לאיסור" (ואסור להזיזם אלא אם צריך את מקומם או כדי להשתמש בהם שימוש המותר בשבת).
לעמוד השאלה25 צפיות -
מטאטא שבור, שאפשר עדין להשתמש איתו האם יש לו דין מוקצה בשבת?
-
האם מותר בשבת להזיז מוקצה בשינוי (עם הרגל)?
-
פח שפונה בשבת האם מותר לטלטלו בחזרה לבית?
למרות שהאשפה היא 'מוקצה' התירו לפנותה בשבת מהבית, מפאת כבוד האדם. וכתבו הפוסקים שבמקרה שהניח לרגע את הפח בחוץ על-מנת לפתוח את הפח העירוני, תהיה לו בעיה לקחת את הפח בחזרה לביתו. שכן, כל ההיתר להוציא את הפח היה רק כשזה מפריע בבית, ואילו בחוץ על-יד פחי האשפה, לא בהכרח שזה מפריע לאנשים. ולכן יש להחזיק בידו את הפח כל הזמן ולא יניחו כלל, וכך יוכל להחזירו לביתו כל עוד והוא בידיו. וכשאין הדבר מתאפשר, התירו להניח מים בתוך הפח, וכך יטלטל דבר המותר והאסור יחדיו. ועל אף שבדרך-כלל נאסר הטלטול גם באופן זה, כאן התירו מפאת כבוד האדם.
לעמוד השאלה347 צפיות -
כפתור שנפל מבגד בשבת האם נחשב כמוקצה?
-
שעון מעורר הוא כלי שמלאכתו לאיסור? ואם כן אז האם מותר להזיז אותו ממקום למקום כדי שיעיר אותי בשבת האם זה נחשב לטלטל לצורך גופו? והאם פלאפון שאני משתמש בו בתור שעון מעורר הוא כמו שעון מעורר רגיל?
אכן בשעון מעורר מותר לטלטל לצורך השימוש בו. טלפון אין לטלטל כדרכו, כי הוא מוקצה מחמת חסרון כיס, אך מותר לטלטלו כלאחר יד אם הטלטול לא גורם אף פעולה במכשיר.
לעמוד השאלה538 צפיות -
מותר בשבת לתת לילד לשחק בכדור המשמיע צפצוף כשלוחצים אותו?
מותר, כי עיקר "שימושו" הוא למשחק ולא להשמעת קול, אך אם בכל שימוש הוא משמיע קול – אין לשחק בו.
לעמוד השאלה39 צפיות -
מגירה שיש בה כמה חפצים וביניהם גם טלית ותפילין, האם מותר לפתוח אותה בשבת כדי להוציא את הטלית?
-
מותר לשחק בשבת בבולים המיועדים למשלוח מכתבים?
בולים המיועדים למשלוח אין להתעסק עמם כלל בשבת. אך בולים שיצאו משימוש זה ומיועדים לאוסף או למשחקים אינם מוקצה.
לעמוד השאלה25 צפיות -
שעון שולחן המונח על ארונית, מותר בשבת לטלטלו?
-
הוצאתי בשבת שקית אשפה, האם יש בעיה להניח את השקית לאחר שהוצאתי אותה מהפח עד להשלכתה לפח הציבורי?
השקית נחשבת מוקצה, ולכן אסור לטלטלה סתם, אך אם מפריעה בבית מחמת מראה או ריח שנודף ממנה מותר לפנותה כדין גרף של רעי, ולכן לכתחילה לא יניח אותה בדרך לפח.
לעמוד השאלה474 צפיות -
אבן פשוטה קטנה שחשובה לי ואני רוצה לטלטלה בשבת, מותר לי?
-
האם מותר להזיז בשבת פלאפון מעל מיטה שצריך לשון עליה?
-
מלכודת דבק לעכברים שהונחה מערב שבת ונתפס בה עכבר בשבת, מותר לפנותה?
-
שקית קמח המונחת על גלידה בהקפאה, האם ניתן להשתמש בגלידה בשבת?
נאמר בגמרא שאיסור מוקצה חל אף על הדבר עליו הונח המוקצה מערב שבת בכוונה, שכן נעשה הוא "בסיס לדבר האסור". ומוקצה שנשכח, כגון אבן שנשכחה על חבית ובשבת רוצה להשתמש בחבית, מטה את החבית בכדי שתיפול האבן. דוגמה נפוצה לכך קיימת במקררים בבית: דברים שאינם ראויים לאכילה כשהם חיים או קפואים דינם כמוקצה כי אינם ראויים לאכילה. במקרה שהונחה גלידה ומעליה שקית קמח, ניתן להשתמש בגלידה בשבת, רק בתנאי שהניח את הקמח ללא כוונה מיוחדת שיהיה דווקא עליו, וימשוך את הגלידה והקמח ייפול, אבל כשסידר בכוונה את הקמח על הגלידה, אסור לו ליטול את הגלידה בשבת, שהיא כבסיס לדבר האסור.
לעמוד השאלה677 צפיות -
נר שעווה שנפל על השולחן בשבת, האם מותר לנערו?
כשחושש לשריפה או לנזק מותר לנער את הנר בשבת שיפול, את השולחן אפשר להטות כל עוד השולחן לא נעשה בסיס רק לנר, כגון שהיה עליו דבר היתר חשוב בכניסת השבת.
לעמוד השאלה341 צפיות -
אם הבן שלי מחזיק דיסק בשבת האם מותר לי לקחת את זה מידו?
-
האם מותר בשבת, להזיז מנורת לילה שדולקת, על מנת שלא תפריע לישון?
-
דפים המיועדים לכתיבה מותר לשחק בהם בשבת?
אין לשחק בניירות המיועדים לכתיבה או לציור, אלא רק במפיות או בניירות המיועדים לשימוש המותר בשבת.
לעמוד השאלה25 צפיות -
האם מותר בשבת להוציא בגדים יבשים ממייבש כביסה?
מותר, באם המייבש היה כבוי בשעת כניסת השבת. וכמובן, באם אין שום פעולה חשמלית בפתיחת המייבש.
לעמוד השאלה594 צפיות -
לטלטל בשבת עציץ ראיתי שאסור ואגרטל מותר האם הכוונה לפרחים במים שמותר לטלטל?
-
האם מותר בשבת להשתמש בכרטיס נייר של קבלה מהאוטובוס כסימניה לספר?
-
מותר לתת לילד לשחק ברעשן ובמשחקים מרשרשים בשבת?
-
האם מותר להוציא מהקפאה גוש בשר שיפשיר בחלקו עד כניסת השבת ומכניסת השבת להשאירו במקרר עד מוצאי שבת כדי שיפשיר לגמרי במהלך השבת?
אפשר להפשיר מערב שבת שיפשיר בשבת, אך בשבת עצמה אסור לגעת בו ולכן אין להעבירו למקרר בשבת.
לעמוד השאלה369 צפיות -
באם מצאתי בשבת כרטיס אשראי בכיס החליפה, כשהייתי ברחוב, מה עלי לעשות?
-
מצאתי בשבת שטר כסף בתוך ספר לימוד, מותר לי להשאיר את השטר בפנים ולקחת את הספר עם השטר בתוכו הביתה?
-
מה הפירוש שכלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטל אותו לצורך גופו בשבת?
-
האם מותר להזיז ציפור בשבת?
-
האם אפשר לחלק בשבת בבית הכנסת מעטפות עם תעודות של קניית אות בספר תורה?
זה דבר מצווה. ובכל אופן זה לא מהווה קבלה לקבל החזר כספי וכדומה וזה לא יוביל לרישום כזה או אחר, אלא רק יעודד אנשים למצווה ועל כן אפשר. במקום שאין עירוב אין לחלק שכן הדבר יביא לידי טלטול.
לעמוד השאלה395 צפיות -
האם בפינוי האשפה בשבת יש משום איסור טלטול מוקצה?
אמרו חכמים: "גרף של רעי .. מותר להוציאן לאשפה". כלומר, הדין אומר שדברים המאוסים ביותר, כמו 'גרף של רעי' כלים מטונפים כמו כלים עם צואה ופסולת מאכלים, הם מוקצה מחמת גופו שהרי אינם ראויים לשימוש, ואסור להזיזם בשבת. עם-זאת משום כבודו של האדם, התירו חכמים להוציאם בידו שבת מחוץ לבית (בתנאי שהוא בתוך החצר או כשיש עירוב לסומכים על עירוב בשבת). ולכן רק כשפח האשפה התמלא ונגרמת מכך אי נעימות, מותר לפנותו. כמו-כן דין זה אמור רק בתנאי שהם נמצאים במקום שבו הם מפריעים לאדם, אבל אם היו במקום שאינם מפריעים, אסור להזיזם כדין מוקצה.
לעמוד השאלה711 צפיות -
האם מותר להוריד מהחבל בגדים בשבת מחשש שירטבו מגשם שמתחיל לרדת?
אם היו יבשים בבין השמשות, אין שום בעיה. אם היו רטובים, לדעת המשנה ברורה הם מוקצים לכל השבת, אבל הרבה פוסקים חלקו עליו. ולכן יש להתיר, בפרט במקרה זה, שיש חשש שיתקלקלו או יתלכלכו בגשם, שלכאורה גם המשנה ברורה יתיר.
לעמוד השאלה563 צפיות -
כאשר אדם נתקל באבן ברחוב בשבת, האם מותר לו להזיז את האבן שלא תכשיל אנשים?
-
קניתי בקבוק משקה ובתחתית הבקבוק ישנו פנס לד כבוי המודבק ליופי בבסיס הבקבוק, האם אפשר לטלטל את הבקבוק בשבת ולמזוג ממנו?
כיוון שהבקבוק חשוב יותר מהפנס, מותר לטלטלו בשבת, כמובן להיזהר שלא להדליק את הפנס.
לעמוד השאלה91 צפיות -
האם הגלעין של הזית נחשב למוקצה בשבת ואסור להחזיק אותו?
-
האם מותר להישען על רכב בשבת?
-
האם מותר בשבת לנגוע בתמונות, או באלבום תמונות?
תמונות לא מוקצה בשבת. ואלבום תמונות לא מוקצה בשבת. אלבום תמונות עם כיתוב מתחת לתמונות, יש להחמיר לא לקרא את הכיתובים בשבת.
לעמוד השאלה701 צפיות -
גלעיני זיתים שעל השולחן או הרצפה בשבת, האם מותר לנקות אותם עם מטלית ולזרוק לפח בשבת?
בעקרון הגלעינים הם מוקצה גמור, שאסור לטלטלו כלל. אך מכיוון שזה במקום שמלכלך, מותר לפנותם. לכתחילה כדאי לא ליצור מצב כזה.
לעמוד השאלה262 צפיות -
אבוקדו קשה שלא ראוי לאכילה כלל בערב שבת, והתרכך במהלך השבת, האם מותר לאכלו בשבת?
-
האם מטריה נחשבת כמוקצה כאשר יש בה צורך?
המטריה נחשבת מוקצה ואסור לפתוח אותה בשבת. אך מותר לעשות בה שימוש אחר המותר לעשותו בשבת.
לעמוד השאלה372 צפיות