דילוג לתוכן
בחזרה לדף הבית

No products in the cart.

לכל השו"ת

ברכתי על מלפפון בורא פרי האדמה, וכיוונתי להוציא בברכה זו גם תפוח עץ, האם עלי בכל אופן לברך בורא פרי העץ על התפוח?

לכתחילה אין לכוון לפטור בברכת בורא פרי האדמה על ירק, גם פרי שברכתו "העץ". ואם כוונו כן, אמנם הדבר שנוי במחלוקת הפוסקים, אך מדברי אדמוה"ז עולה שיש לברך בכל אופן, וכך כותב אדמו"ר ה'צמח צדק'. אמנם יש חולקים (כולל 'קצות השלחן'), אך למעשה נראה כפי שכתבנו - שיברך. אם ישנה אפשרות, עדיף להמנע מאכילת התפוח בהזדמנות זו, אלא לאכלו במקום אחר, או לחילופין יביא פרי אחר שלא כיוון לפטור אותו, וכשיברך עליו, יכוון גם על התפוח.

מקור:

  • ראה סדר ברכות הנהנין פרק א סעיף ו, ומסיים "למעשה, צריך להזהר שלא להתכוון לעולם לפטור פרי העץ בברכת בורא פרי האדמה, כדי לברך לדברי הכל", אך לא כתב שם דאם כיוון לא יברך. וכן כתב הצ"צ בחידושים על הש"ס (דף י) להצדיק את הפוסקים דצריך לחזור ולברך. אמנם בקצוה"ש סימן מט ס"ד כתב שלא יברך. ההצעות למעשה - בכדי להמנע מלעשות בפועל היפך דבריו.
הרב אייל פלד

הרב אייל פלד

מו"ץ וראש כולל הוראה בעמנואל. דיין ורב בית כנסת חב"ד בישוב עינב. וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

פעולות שאלה ותשובה

  • 1438 צפיות

שאלות נוספות בנושא

  • האם צריך לברך ברכה אחרונה על תמר אחד גדול?

    כדי להיות חייב בברכה אחרונה בוודאות, צריך שיהיה כזית בפרי (27 סמ''ק), בד''כ בתמר אין כזית, אלא אם כן הוא ממש ענק. (לכן לא מומלץ לאכול תמר אחד שלם כי נכנסים לספק ברכה כי יש דיעה שעל פרי שלם מברכים ברכה אחרונה אף שאין בו כזית, אלא שלא נפסקה ההלכה כדיעה זו).

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    1684 צפיות
  • האם פפאיה נחשבת כפרי העץ או כפרי האדמה, לענין ערלה, מעשרות וברכה?

    א. לגבי ערלה, בארץ ישראל נוקטים שחייב בערלה, בחו''ל נוקטים להקל שהוא כירק ואין בו ערלה. ב. ברכתו האדמה. ג. לעניין מעשר זה לא כל כך משנה, כי גם פרי העץ וגם פרי האדמה חייבים בתרומות ומעשרות.

    לעמוד השאלה
    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    הרב יוסף יצחק זלמנוב

    מורה צדק, צפת וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    762 צפיות
  • האם מותר לענות לקדושה, בין ברכת אהבת עולם לשמע ישראל?

    כן, אם לא התחיל עדיין את פסוק שמע ישראל עונה בקדושה על: קדוש, ברוך, ימלוך, וכן עונה אמן על ברכת הא-ל הקדוש.

    לעמוד השאלה
    הרב דניאל לנאו

    הרב דניאל לנאו

    מורה צדק, קייב וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    492 צפיות
  • יין או שכר ("משקה") המוגשים לאמירת לחיים בסעודה - האם מברכים עליהם?

    מפאת חשיבותו של היין מברכים עליו אף בתוך הסעודה, אלא שבשבתות וימים טובים אין מברכים על היין בסעודה - כיוון שהקידוש הוא מצרכי הסעודה ונפטר בברכת "הגפן" שבקידוש, ואף השומעים את הקידוש שטעמו מהיין נפטרו בברכה זו. אולם ברכת "הגפן" בהבדלה אינה פוטרת את שתייתו בסעודה שלאחריה, אלא אם-כן חשב בעת-הברכה לשתותו בסעודה. ולגבי משקאות חריפים המוגשים בתוך-הסעודה לאמירת "לחיים" וכדומה הדעה הרווחת למעשה שאין מברכים עליהם כלל בתוך הסעודה.

    לעמוד השאלה
    הרב ליאור רוזנבוים

    הרב ליאור רוזנבוים

    דיין ומורה-צדק בבאר שבע וחבר מכון הלכה חב"ד // לדף הרב

    635 צפיות
צור קשר בוואטסאפ