
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
האם אנשים הנמצאים בשני חדרים מחוברים מצטרפים לשישה מתפללים לתפילה במנין באם רואים אלו את אלו?
-
האם יש היתר להתפלל ב"מניין פועלים" שמתפללים שמונה עשרה לפני הנץ, מכיון שאני ואשתי עובדים בחינוך מחוץ לעיר וישנם ימים שאפילו אם אתפלל בנץ, לא נספיק להגיע בזמן, ובפרט שאני צריך אחר התפילה גם לעזור בארגון הילדים?
בשעת הדחק כגון המצב שאתה מתאר, מותר להתפלל לפני הנץ. יש להקפיד שהתפילה תהיה אחר עלות השחר.
לעמוד השאלה705 צפיות -
אנחנו נמצאים בהסעה צפופה ואין אפשרות לעמוד או לעצור לפני שקיעה, האם אפשר לעשות מנין מנחה שכולם מתפללים שמונה עשרה בישיבה או שעדיף להתפלל ביחידות?
כמובן שלכתחילה אין להגיע למצב זה, אלא להתפלל לפני, במצב זה כמובן שעדיף תפילה בציבור מאשר ביחיד.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
512 צפיות -
כמה אנשים צריכים להתפלל יחד עם החזן, בכדי להתפלל שמונה עשרה בציבור?
ניתן להתחיל להתפלל שמונה עשרה גם אם אין עשרה אנשים שהגיעו לשמונה עשרה, אבל רק אם רוב מנין - שישה אנשים - מתחילים יחד, אבל חזרת הש"ץ אי אפשר להגיד גם כשיש עשרה – אם אין כולם יכולים לענות, משום שצריכים תשעה עונים. בנוגע לאמירת קדיש, יכולים לומר גם כשאין תשעה שעונים.
לעמוד השאלההרב ברוך בועז יורקוביץ'
603 צפיות -
האם מותר לי להתפלל לפני הנץ, כאשר יש לי מבחן נהיגה חשוב בשעה מוקדמת ולא אספיק להתפלל לאחרי?
-
הגעתי לבית כנסת להתפלל והמנין הקרוב יתחיל רק בעוד ארבעים דקות, האם חובה לחכות?
מן הדין צריך להמתין כ24 דקות, אך כמובן באם אפשרי נכון להמתין גם יותר מכך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
391 צפיות -
האם ישנה חובה הלכתית לעלות חזן כשמבקשים ממני שלוש פעמים לעלות חזן?
-
האם צריך לסרב כמה פעמים לגבאי בית כנסת שמבקש ממך לעלות שליח ציבור?
פעם אחת מסרבים ובפעם השניה מתכוננים לגשת חזן, ובפעם השלישית ניגשים. אבל זה כשמבקש סתם אדם. אם מבקש הגבאי או אדם גדול, אין לסרב כלל. אם זה חזן קבוע, גם כן עולה מיד.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
386 צפיות -
כאשר הציבור אומרים "עלינו" ואני נמצא במקום שיכול להפסיק, האם עלי לומר אתם, או רק כאשר אני מסיים את התפילה? האם אומר אתם רק "עלינו" או גם "ועל כן"?
עליך לומר ביחד עם הצבור, וגם אח"כ בסיום סדר התפילה שלך. ואומרים את כל הנוסח.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
698 צפיות -
אני מתפלל במנין שמתפללים מהר מאוד וכשאני מתפלל בקצב שלהם איני מצליח לחשוב על המילים כלל, מה עלי לעשות?
כדאי להתחיל יחד איתם הודו, ולהמשיך לפי הקצב האישי במתינות, כיון שהעיקר בתפילה היא השימת לב והכוונה, ובהתחלתו ביחד עם הציבור, הרי גם בזה מעין תפילה עם הציבור, אף שכמובן רק מעין.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
516 צפיות -
האם אחרי חצות אפשר להתפלל שחרית?
ע''פ השו''ע אסור, באופן חד פעמי יש מהחסידים הנוהגים כן להתפלל ואכמ''ל לבאר את טעמם.
לעמוד השאלה918 צפיות -
האם אפשר ללבוש סוודר וצעיף בעת התפילה?
לגבי סוודר פשוט שאפשר, שהרי הלבוש בתפילה צריך להיות כעומד לפני הגדולים ובפני גדולים מקובל להיות עם סוודר. לגבי צעיף, אדה''ז לא הזכיר הימנעות מזה אך נראה שממידת חסידות כדאי להימנע מצעיף בתפילה, אך ודאי שאם קר לו יכול ללבוש צעיף.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
407 צפיות -
מותר להתפלל עם בגד מוכתם?
אם אין ריח רע, מותר. כמובן לכתחילה עדיף לקחת בגד נקי וראוי לעמוד בו לפני המלך.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
83 צפיות -
האם יש בעיה להתפלל בתורת נדבה כמה פעמים?
מן הדין מותר בימות החול (מלבד תפילת מוסף, ומלבד שבת ויום טוב שאז אין מקריבים קרבנות נדבה), אך רק אם הוא יודע שיכול לכוון בתפילתו מתחילה ועד סוף. אבל אם לא יכול לכוון עדיף שלא יתפלל נדבה, כי הלוואי שיכוון בשלושת התפילות הקבועות שבכל יום.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
302 צפיות -
האם מותר לענות אמן בקול יותר גבוה מהחזן?
-
האם מנהג חסידי חב"ד לכרוע בעלינו, היות שמפי השמועה שאדמו"ר הרש"ב כרע בעלינו?
-
האם מותר לומר בוקר טוב לפני התפילה, כשמעירים בבוקר?
כאשר פוגשים מישהו, או שמגיעים אליו לצורך כלשהו (כמו במקרה זה) מותר לומר לו בוקר טוב, אך אין ללכת במיוחד אליו, למקומו, חדרו או ביתו וכדומה.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
1621 צפיות -
האם מנהג חב"ד לקרוא בערב ראש חודש סיון את תפילת השל"ה?
בכלל ידועה דעתו של כ"ק אד"ש בנוגע לסגולות וז"ל "במענה על מכ' מכ"ג כסלו, בו כותב, אשר ראה ס' סגולות פלוני ובו כותב ע"ד חכמת היד כו' - הנה כלך מדרך זו, ואם רצונו דוקא בס' סגולות, הרי ישנה סגולה בדוקה ומנוסה, והיא תורתנו הק', וישנה ג"כ חכ' בדוקה ומנוסה, והיא חכ' ית', אשר יכולים להתאחד עמה ע"י לימוד התורה, וביחוד נפלא וכמבואר בתניא פ"ה, עיי"ש. וכבר נאמר תמים תהי' עם ה' אלוקיך, ויש אומרים (רמב"ן) שהוא ג"כ ממספר תרי"ג מצות התורה." ואף שכאן אין זה סגולה אלא תפילה אך גם בזה יש מקום לזהירות והמנעות כלשון כ"ק אד"ש: "במענה על מכתבו משילהי אלול, בו שואל מדוע נמנעים אנ"ש שי' מלומר בכל יום הי"ג עיקרים, וגם לא הוזכר אודותם בסידורו של רבנו הזקן. א) והנה שאלה הראשונה מתורצת בשאלתו השני', שכיון שלא הוזכר בסידורו של רבינו הזקן, לכן אין אומרים העיקרים. ב) הטעם שלא הביא זה רבינו בסידורו, לא קבלתי בזה דבר מפורש, ואפ"ל, רק בדרך השערה, כמה טעמים על אי האמירה בתפלה, והם: א) התפלה ענינה - וכמבואר בש"ס - סידור שבחיו של מקום ובקשת צרכיו של אדם, ואמירת אני מאמין, אינו משני סוגים הנ"ל. ב) בכלל בעניני תפלה, הנה כל הוספה על מה שתיקנו אנשי כנסת הגדולה ומובא בראשונים, צריכה להביא ראי' לקבלתה, במילות אחרות כל המתקן תפילה בנוסח ואמירה לרבים, עליו להביא ראיה ברורה ויסוד לזה, ולא על הנמנע מלקבל ההוספה, והרי ידוע עד כמה הקפידו על כל התיבות ואותיות שבנוסח התפלה וכמה רמזים בזה, ואף שאפי' האומרים הי"ג עיקרים אומרים זה לאחר התפלה גם זה צריך ראי' וכבר ידוע הראי' בזה מרבינו האריז"ל הובא בע"ח שער א' בתחלתו וז"ל: לא הי' חפץ בשום פזמון או פיוט מאלו שחברו האחרונים, רק מאלו שחיברו הראשונים כו' שניתקנו ע"ד האמת. אך אלו האחרונים שלא ידעו דרך קבלה אינם יודעים מה שהם אומרים וטועים בסדר דיבורם בלא ידיעה כלל וכו', אשר לכן כנ"ל יש להזהר בהוספה, ומקרא מלא דיבר הכתוב (קהלת ה, א) כי האלקים בשמים ואתה על הארץ על כן יהיו דבריך מעטים, ועיין שם בפירוש האבן עזרא. ואם רוצה האדם להרבות בתפלות ותחנונים הרי יוכל להרבות באמירת תהלים וכו' דנעים זמירות ישראל. ג) והנה כל הנ"ל - לבד סעיף א' - בהנוגע להוספה בתפלה בכלל, ובהנוגע להי"ג עיקרים בפרט, הנה לא הובאו בסידור האריז"ל - ובכמה סידורי תפלה מהראשונים, וצריך עיון למצוא הראשון אשר יסד לאמרו בכ"י, ועוד זאת, אשר ידוע שכמה גדולי ישראל, שלא היתה דעתם נוחה לקבוע אשר חלק מהמצות נקראים עיקרים משא"כ השאר, וגם במנין העיקרים, לא הכל מסכימים עם דעת רמב"ם שהם י"ג במספר והדברים ידועים. ד) והנה לא נעלם ממני המובא בס' משמרת שלום בשם הרה"צ הר"פ מקוריץ, אשר סגולה לפרנסה לאמר בכל יום פרשת המן וי"ג עיקרים בהשכמה. ופשוט שעניני סגולה הנאמרים במקום פלוני וזמן פלוני, אינם ענין לנוסח תפלה של כלל ישראל וגם לא תמיד הוראה זו ענינה בכל המקומות ובכל הזמנים".
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1476 צפיות -
האם אפשר להתפלל בלי נעליים רק עם גרביים?
תפילה צריך להתפלל כפי שראוי לעמוד בפני המלך ולכן יש להתפלל עם נעליים.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
1617 צפיות -
האם מותר להתפלל שמו"ע עם 'נעלי קרוקס'?
-
האם צריך לעמוד כאשר החזן אומר את פסוקי 'ה' מלך' לפני ברוך שאמר?
-
האם צריך לעמוד בברכת ישתבח?
-
מותר לעשות כביסה לפני התפילה?
מן הדין אין להתעסק בצרכים אישיים קודם התפילה, אמנם פעולות קטנות שלא דורשות התעסקות מרובה מותר, ולכן מותר להפעיל מכונת כביסה כאשר הכביסה כבר ממויינת.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
915 צפיות -
במקום שממתינים זמן רב עד שמתחילים חזרת הש"ץ, מותר לשבת בינתיים כשקשה לעמוד?
אם קשה לעמוד, אפשר לשבת לאחר המתנת שיעור הזמן שלוקח לש"ץ להגיע לקדושה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
358 צפיות -
האם וכיצד אפשר להתפלל עם קטטר?
מותר להתפלל ולהניח תפילין עם זה, נכון הדבר שהשקית תהיה מכוסה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
680 צפיות -
האם מותר לומר שלום לחבירו קודם התפילה?
מן הדין הבעיה היא רק כשהולכים במיוחד (משכים לפתחו), ולא כשנפגשים בדרך או בביכנ"ס וכד' שאז מותר לומר שלום, ובכל זאת כדאי לומר בוקר טוב ולא שלום.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
356 צפיות -
מה המקור ההלכתי ללבוש בגד עליון, כמו ג'קט, לתפילה?
עיין בשולחן ערוך אדמה"ז, שראוי שיהיו מלבושים נאים ומכובדים בשעת התפילה. וז'קט נחשב כבגד חשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1152 צפיות -
אני מלמד בתלמוד תורה, האם כשהילדים מתפללים שמונה עשרה מותר לי להתפלל יחד איתם בקול, כדי שילמדו?
-
האם נשים יכולות להתפלל תפילת תשלומין או שרק גברים יכולים?
יכולה להשלים תפילה שהחסירה בתפילת תשלומין. ואשה שאינה נוהגת להתפלל ערבית והחסירה מנחה, יכולה להתפלל תפילת תשלומין למחרת בשחרית (כי השחרית היא התפילה הסמוכה לה).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
777 צפיות -
האם מותר ללבוש כפפות בזמן התפילה?
לא ראוי ללבוש כפפות בשעת התפילה, אך אם לובש מפני הצינה יש מקום להתיר במידת הצורך.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
692 צפיות -
מותר להתפלל עם בגדים שישנו איתם בלילה?
אין בעיה, רק שלכתחילה אין להתפלל עם בגד המיוחד לשינת הלילה (פיג'מה).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
1002 צפיות -
אשה בהריון שאין לה כוח כרגע להתלבש, האם עדיף שתתפלל שחרית בזמן ובנחת עם כותונת לילה, או שצריכה דווקא להתפלל עם בגדים רגילים למרות שבגלל זה תתפלל מאוחר ובמהירות?
בתפילה חייבים בבגדים מכובדים כעומד בפני מלך, וזה לא מתקיים בכותונת לילה. מאידך כשתתלבש באופן מכובד, תעשה הכל כדי להתפלל בכוונה ובמתינות.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
892 צפיות -
התפללתי במניין ובכל תפילת העמידה חשבתי מחשבות שלא מענין התפילה, האם אני יכול להתפלל ערבית שוב בכוונה יותר?
בדרך כלל לא, אלא אם ברור לך שהתפילה הבאה תהיה יותר טובה באופן ניכר.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
430 צפיות -
האם מותר להתפלל עם מעיל?
בעת התפילה על האדם לעמוד כמי שעומד בפני מלך, בצורה המכובדת ביותר, ולכן ראוי להסיר את המעיל, אך המתפלל במקום קר, וקשה לו להתפלל ולכוון בתפילה, מותר לו להתפלל עם מעיל.
לעמוד השאלההרב דניאל גראבסקי
626 צפיות -
אם אני מתפלל תפילת שמונה עשרה ומתערבב לי הברה אשכנזית עם ספרדית צריך לחזור ולהתפלל שוב?
לא צריך להתפלל שוב, אבל להבא יש להתפלל בהברה שאתה יכול להתפלל בצורה אחידה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
78 צפיות -
האם מותר להתפלל עם מסטיק בפה?
-
אדם הלומד בבית כנסת, האם עליו לומר 'עלינו לשבח' עם ציבור המתפללים?
אדם שעסוק בתפילה גם במקומות בהם מותר לענות, או אם עסוק בלימוד יכול לא להצטרף לציבור לאמירת 'עלינו לשבח'. ואינו דומה לעניית קדיש או אמירת מודים וקדושה. ורק אדם שנכנס לבית כנסת ואינו עסוק בתפילה או לימוד, והציבור אומר 'עלינו', עליו להצטרף ולומר עם הציבור, והוא כידוע מטעם דרך ארץ. חשוב לציין, ש״ועל כן״ הוא חלק בלתי נפרד מ"עלינו לשבח" ברוב הסידורים, והוא נלקח מהמוסף של ראש השנה, ולכן הרמ״א שכותב (בסימן קלב) שאומרים עלינו במעומד הכוונה עד אחרי "ועל כן", וכן משמע מזה שהרמ״א כתב שאומרים קדיש יתום אחרי עלינו, וקדיש יתום הוא אחרי הקטע השני, ולכן פשוט שהוא בכלל "עלינו".
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
539 צפיות -
האם מותר לכוון במחשבה בתפילה כוונות משלי ללא מקור בספרים?
-
האם מי שמתפלל במניין שלא אומרים בו תחנון ואומרים בו הלל ביום העצמאות, צריך להגיד איתם?
אין לומר הלל, תגיד תחנון בזמן שאומרים הלל, יש להשתדל לעשות זאת באופן שלא יביא למחלוקת.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
76 צפיות -
באנא בכח בקריאת שמע לא מופיע בסידור הראשי תיבות, האם בכל זאת יש לכוון אותם, או שהכוונה לא שייכת לקריאת שמע שעל המיטה?
הכוונה שייכת גם בקריאת שמע שעל המיטה, המדפיסים השמיטו רק מחוסר מקום.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
546 צפיות -
האם מותר להתפלל מתוך הפלאפון?
-
האם מותר להתפלל על גוי אוהב יהודים, לרפואה?
אפשר בהחלט. להתפלל לשלומו ולרפואתו. ידועים כמה מקרים שפנו לרבי לבקש ברכה לשאינם יהודים, והרבי נענה לבקשה וביקש את שם אביהם כדי להתפלל בעדם. אנחנו מוצאים כבר מהעבר הרחוק שאברהם התפלל בעד אבימלך, יעקב ברך את פרעה, משה התפלל בעד פרעה, אלישע ריפא את נעמן ועוד ועוד במשך הדורות.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
62 צפיות -
האם מותר לעשות ספורט לפני תפילת שחרית?
לפני תפילת שחרית אין לעשות פעילות גופנית למעט אם זה לצורך רפואי והכרחי לעשותו לפני התפילה.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
1380 צפיות -
לפי ההלכה עדיף להתפלל מנחה גדולה במנין או מנחה קטנה ביחיד?
הרבה מהפוסקים סוברים שלכתחילה אפשר להתפלל 'מנחה גדולה' 'משש וחצי שעות', וכן כ"ק אד"ש מה"מ לא מקפיד על מנחה קטנה. ובודאי שלא יפסיד תפילה במנין, כדי לחכות למנחה קטנה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
162 צפיות -
בשל קשיים כאלה ואחרים התעוררתי מאד מאוחר. רק עכשיו סיימתי ברכות השחר. עדיין לא חצות היום. האם אני יכולה לומר לפחות משהו משחרית (ק"ש, שמונה עשרה, עלינו)?
-
כאשר הציבור בבית כנסת סיימו כבר להגיד יקום פורקן ומי שבירך ואני עוד לא אמרתי, עד מתי אני יכול לומר זאת?
-
האם אפשר להתפלל שמונה עשרה של שחרית לפני הנץ במניין?
-
אני חולה בשפעת ולא מרגיש טוב, מאד קשה לי לצאת מהבית למניין, מותר לי להתפלל ביחיד בבית?
יכול להתפלל בבית, אך טוב להתפלל באותה שעה שבה מתפללים בבית הכנסת, שהרי השעה שהציבור מתפללין בה היא "עת רצון".
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
395 צפיות -
מה עדיף, תפילה במניין לפני נץ החמה או ביחידות בזמן?
-
אדם שהתפלל מעריב לפני צאת הכוכבים, צריך לחזור ולהתפלל אחרי צאת הכוכבים?
אף שלכתחילה יש להקפיד להתפלל ערבית אחר צאת הכוכבים בכל מצב, אדם שהתפלל קודם לכן אינו חוזר, רק יקרא קריאת שמע שנית אחר צאת הכוכבים.
לעמוד השאלה491 צפיות