
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
מה מברכים על פשטידת קישוא עם מעט קמח?
האדמה. (אלא אם כן הקמח בפשטידה נועד למטרת טעם - שאז ברכתה מזונות).
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
635 צפיות -
מה הברכה של קציצות מלחם שהושרה במים ולאחר מכן סחטו את הלחם, הוסיפו תבלינים בצל וביצים וטיגנו במחבת לקציצות?
-
מה הברכה של לבבות דקל?
בעבר שלא היו מגדלים דקלים עבור לבבות דקל היו מברכים עליהם שהכל, אך כיוון שהיום כן נוטעים דקלים גם עבור כך, מברכים בורא פרי האדמה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
636 צפיות -
מה מברכים על קוקוס טחון, כשאוכלים אותו לבד?
ברכתו שהכל. אך כדאי לברך על מאכל שברכתו העץ ועל מאכל שברכתו שהכל כדי לצאת לכתחילה ידי חובת כל השיטות, כיון שיש אומרים שברכתו העץ, מאחר שזה דרך אכילתו.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
46 צפיות -
מה הברכה של לזניה?
-
מה מברכים על קוגל חלה?
היות שהכנת הקוגל היא באופן שהחלה שורה במים עד שנימוחה, ואין פרוסות של כזית, ברכת הקוגל תהיה מזונות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
690 צפיות -
האם מברכים על גלידה שמוגשת בסוף הסעודה?
כיוון שהגלידה עשויה ממשקה שקפא, ולמעשה נוהגים שלא לברך על משקאות בתוך הסעודה, לכן יש מן הפוסקים שכתבו שגם על הגלידה שקפואה היטב אין לברך בתוך הסעודה. אלא שמדברי אדה"ז משמע שנחשבת כמאכל, שכן דבר שאין דרך לשתותו בבת אחת אלא מתעכב בפה מעט ועובר לעיסה כלשהי עד שנבלע אינו כמשקה אלא כמאכל. וכיוון שהגלידה באה רק לקינוח ולא להשביע אינה נפטרת בברכת הפת ולכן יש לברך עליה שהכל גם בתוך הסעודה.
לעמוד השאלההרב ליאור רוזנבוים
ברכות הנהנין גלידה489 צפיות -
כשאדם אוכל כריך מלחם שברכתו שהכל ויש בפנים ממרח או ירק, האם צריך לברך עליהם בנפרד מהלחם?
נראה שהלחם הוא העיקר והשאר רק לתוספת טעם, ולכן די בברכת שהכל על כל הכריך, אך במקרה שהמילוי הוא עיקר יש לברך את ברכת המילוי.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
415 צפיות -
אדם שאוכל לחם רק לצורך אכילת דבר חריף או מלוח, האם צריך ליטול ידיים ולברך על נטילת ידיים?
כאשר אוכל לחם (או דבר אחר) לאחר מאכל חריף או מלוח, אך ורק לצורך הקלת חריפות המאכל, וכלל לא לשבוע, אינו מברך המוציא, ואינו נוטל ידיים, אך לא יאכל יותר משיעור כביצה. אם אוכל את הלחם לפני המאכל, צריך ליטול ידיים ולברך על הלחם, מאחר שאסור להנות מעולם הזה בלי לברך. עדיף שלא לאכול לחם אחר מאכל חריף, כיוון שיתכן שכוונתו גם לשבוע, ובכל אופן מידת חסידות שלא לפטור מאכל עם ברכה אחרת שאינה ברכתו, אלא לברך על המאכל תחילה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
548 צפיות -
מה הברכה של קובנה?
לדעת בני תימן ברכתה מזונות תמיד (וכן דעת פוסקי ספרד אם נאפית עם הרבה שמן ומים). לדעת בני אשכנז (ובכללם אדמוה"ז) אם מכינים אותה באפיה בסיר ללא נוזלים, ברכתה המוציא. אם מכינים אותה בבישול עם נוזלים, (או שדואגים שיהיה יותר נוזלים אחרים כמו שמן וביצים, ממים), ברכתה מזונות.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
173 צפיות -
האוכל דגנים שברכתם מזונות, עם יוגורט, על מה לברך תחילה?
אם הוא מערבב ואוכל יחד, מברך רק מזונות. אם אוכל גם מהיוגורט בנפרד יברך מזונות על הדגנים ושהכל על היוגורט.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
391 צפיות -
מה הברכה של ערמונים?
-
הכנתי בצק המוציא ובישלתי אותו במים כמה דקות ואחר כך אפיתי בתנור, האם המאפה המוציא?
-
פיתה בתנור עם תבלינים זעתר מלח ושמן זית, ברכתה המוציא או מזונות?
-
שמעתי רעם ולא בירכתי, האם ברעם הבא אני יכול לברך?
-
כאשר יש לי ספק האם כבר ברכתי שהכל נהיה בדברו או לא ברכתי, מה הדין?
כיוון שיש ספק, הכלל הוא ספק ברכות להקל, ולכן אין לברך מספק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
102 צפיות -
האם על וופל במשקל 20 גרם צריך לברך מעין שלוש?
ראשית שיעור כזית הוא לפי הנפח, ולא לפי המשקל, כך שמאוד יתכן שבמשקל 20 גרם כבר יש כזית, אבל כיוון שבוופל יש שכבות של וופל ושכבות של שוקולד וכדומה, השכבות של השוקולד לא מצטרפות לשיעור כזית לברכת על המחיה, ולכן לנסות לשער את הופל עצמו. אם יש ספק ואין עוד לאכול - לברך בורא נפשות (אם בוודאי שיחד עם השוקולד יש כזית).
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
549 צפיות -
מה מברכים על גזר ותפוח מגורדים יחדיו?
מה שקובע הוא מי מהם עיקר ומי הטפל. אם העיקר הוא התפוח והגזר הוא לשפר את הטעם, הברכה היא העץ. אם להיפך מברכים האדמה. אם שניהם עיקריים באותה מידה, הולכים אחרי הרוב.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
812 צפיות -
מה מברכים על תפוח עץ מבושל?
-
כאשר שמים חתיכות קטנות של לחם בכדורי שוקולד לתוספת טעם, מה מברכים עליהם?
בחתיכות קטנות שבטל צורת הלחם בלישה - ברכת הכדורים מזונות, בין אם זה הרבה פירורים, בין אם מעט. אם הפירורים ממש מעט - יש ספק לגבי ברכה אחרונה, ולכן טוב לאכול עוד כזית מדבר שברכתו האחרונה על המחיה וכזית מדבר שברכתו האחרונה בורא נפשות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
292 צפיות -
אכלתי מזונות ושתיתי יין, אך בברכה מעין ג' שכחתי לומר על הגפן, ואמרתי רק על המחיה, האם צריך לברך שנית על הגפן?
בדרך כלל אם לא הזכיר כלל את הגפן, עליו לחזור ולברך על הגפן בלבד. אלא אם כן כיוון במפורש בברכת על המחיה לפטור גם את היין ששתה, שאז יצא ידי חובה בדיעבד.
לעמוד השאלההרב שי שמעון כהן
475 צפיות -
אדם שתה משקה והחליט להפסיק לשתות, לפני שבירך ברכה אחרונה, מזגו לו כוס שתיה אחרת, האם עליו לברך קודם ברכה אחרונה?
לא, יש לברך רק ברכה ראשונה נוספת, ובסוף ברכה אחרונה אחת על הכל.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
125 צפיות -
מה הברכה של קניידלך?
-
מה מברכים על בארשט - מרק סלק?
בארשט כיוון שהוא מרק סלק בורא פרי האדמה, אך על מיץ סלק מברכים שהכל.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
247 צפיות -
מה מברכים על "לחמניות יוגורט" שעשויים מקמח יוגורט וגבינה בלבד?
-
מה מברכים על פירות מבושלים?
אם טעמם נפגם על ידי הבישול והם פחות טעימים כשהם מבושלים, ברכתם שהכל. אם טעמם לא נפגם, ברכתם העץ.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
217 צפיות -
Quelle bénédiction doit-on réciter en premier : "Ha’Ets" ou "Chéhé’héyanou" ?
Selon l’Admour Hazakène, il faudra réciter la bénédiction "Chéhé’héyanou" en premier.
לעמוד השאלה41 צפיות -
האם עוברים על "לפני-עוור" כאשר נותנים מאכל לאדם שאינו מברך?
נאמר: "ולפני עיוור לא תיתן מכשול". ודרשו חכמים שכוונת הכתוב היא בין-היתר, שאסור לסייע לאדם בעבירה וכגון להושיט יין לנזיר, ואפילו אם הלה עושה זאת במזיד וביודעין. מן התורה חל האיסור רק אם הלה אינו יכול לבצע את העבירה ללא סיוע, אך חכמים אסרו לסייע לעובר עבירה אף אם הוא יכול לעשותה בעצמו. ויש הפוסקים שאפילו באיסורים דרבנן עוברים משום "לפני-עיוור" דאורייתא, שהרי הדבר דומה למכשיל את חברו בעצה רעה שעובר מדאורייתא. אף שנפסק להלכה שאין לתת מאכל למי שאינו מברך, משום "לפני-עיוור", עם-זאת כתבו הפוסקים שהטוב ביותר הוא לכבדו במאכל או משקה בפנייה אליו: "בבקשה, תאמר ברכה", ומן הסתם יתעורר מעצמו לברך. אולם אף במקרה שידוע כי הבקשה ממנו לברך תתקבל בכעס ובעלבון, מותר לתת לו, בכדי שלא לרחקו חלילה, וכן מותר להזמינו לאירועים במטרה לקרבו, וודאי שאין בזה "לפני-עיוור לא תתן מכשול" אלא אדרבה, הצלתו ממכשול.
לעמוד השאלההרב שלמה זלמן לבקיבקר
152 צפיות -
מה מברכים על ליפתן בקופסת שימורים של אננס או אפרסק?
-
מה מברכים על תפוח מיובש שרואים את צורתו?
-
מי שהתחיל לברך והביאו לו מאכל אחר הקודם בברכתו, כיצד ינהג?
מי שהתחיל לברך על מאכל מסוים, ובעודו מברך הביאו לו מאכל אחר שדינו להקדימו – אף על פי שברכותיהם שוות – יאכל תחילה מהמאכל הראשון שעליו ברך. אלא שכתבו הפוסקים שאם אמנם החל בברכה אך עדיין לא הזכיר שם ה' ואז הביאו לפניו המין החשוב יותר, יפסיק ויתחיל שוב באמירת הברכה על דעת המאכל החשוב.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
71 צפיות -
האם כדי לברך שהחיינו על פרי חדש, יש לאכול כזית, או שגם טעימה קטנה מחייבת בברכת שהחיינו?
אין צורך באכילת כזית כדי לברך שהחיינו, בכל אכילת פרי חדש מברכים שהחיינו.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
34 צפיות -
מהי ברכתם של וופלים ואובלטים?
עיסה (העשויה מקמח ומים) שבלילתה רכה מאד ונאפתה בצורה דקה מאוד (כגון "וופלים" או "אובלטים")- ברכת המאפים היא מזונות לכו"ע. וגם בשיעור קביעת סעודה- מעיקר הדין ברכתם "מזונות", אלא שיש לחוש להחמיר ולא לאכול מהם שיעור ד' ביצים (230 סמ"ק) כששבע מהם אלא לאחר שיברך 'המוציא' על לחם גמור תחילה. ובימינו ישנם וופלים המיוצרים בשיטות מחודשות ואינם נעשים מעיסה, אלא בתהליך של חימום מיוחד שגורם לקמח להתנפח ולהדבק עד שמתקבלת צורה הדומה לוופלים רגילים. ויש הטוענים שהאוכלם מברך "שהכל" כדין האוכל קמח, אולם למעשה נראה שאפשר לברך עליהם "מזונות" וכן נוהגים.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
590 צפיות -
מה מברכים על בוטנים מצופים במין דגן?
-
מה מברכים על מנגו?
-
שתיתי קפה ושכחתי לשים סוכר, האם כשאני מכניס סוכר עלי לברך שוב, כי רק עכשיו אני נהנה מהשתיה?
לא צריך לברך שוב. כי הדרך היא לשתות גם בלי סוכר אף שזה פחות טעים.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
531 צפיות -
האם השותה באמצע הסעודה צריך לברך שהכל?
האוכל פת לא צריך לברך על השתייה ששותה בסעודה, חוץ מיין שצריך לברך גם באמצע הסעודה.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
306 צפיות -
האם צריך לברך על סופגניה כשנאכלת באמצע סעודה?
כאשר אוכלים סופגניה לעידון ותענוג או כקינוח לסעודה, מברכים בורא מיני מזונות, אך אין לברך על המחיה כי נפטרים בברכת המזון.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
262 צפיות -
מה מברכים על שקדים?
-
מה הברכה על תבשיל העשוי מביצים ותפוחי אדמה?
זה תלוי, אם העיקר הוא תפוחי האדמה והביצה היא רק כתוספת, מברכים האדמה. אם הביצה היא העיקר ותפוחי האדמה הם רק כתוספת, מברכים שהכל. אם לא ברור מה העיקר הולכים אחר הרוב.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
101 צפיות -
מה מברכים על פלפל ממולא בבשר?
-
מה מברכים כששותים את המיץ של העגבניה עם הגרעינים, אבל לא אוכלים את העגבניה עצמה?
-
מה מברכים על מיץ העשוי חציו מרכז ענבים וחציו מרכז תפוחים?
ככל הנראה בערבוב כזה כבר נפסד טעם היין, ולכן יש לברך על משקה זה שהכל.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
65 צפיות -
מה מברכים על לחמניות מקמח שיבולת שועל?
בדרך כלל המוציא, שיבולת שועל היא מחמשת מיני דגן, ניתן להכין את הלחמניות עם רוב מי פירות ויהיו מזונות.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
44 צפיות -
מה מברכים על כדורי תמרים?
-
כאשר אני מריח קפה טחון כי אני נהנה מהריח שלו לפני שאני מכין אותו, האם צריך לברך על זה?
יש ספק בנוגע לברכה. לכן כותב אדמו"ר הזקן להימנע מלהריח כדי לא להיכנס לספק ברכה לבטלה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
526 צפיות -
מה מברכים על ארטיק שעשוי מפירות טחונים?
-
יש לי לאכול רק אורז ותפוח אדמה, האם אחרי שברכתי האדמה עלי לברך שהכל על האורז או שספק ברכות להקל ואין לברך על האורז שהרי יש ספק אם אורז ברכתו האדמה?
במצב זה לברך שהכל תחילה על האורז, ורק אחר כך לברך האדמה על התפוח אדמה.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
43 צפיות -
מה מברכים על חטיף ביתי שעשוי מקינואה קלויה במחבת עם שוקלד?
הברכה היא רק על הדבר העיקרי, אך אם בחטיף זה גם הקינואה וגם השוקולד הם עיקריים, הולכים אחר הרוב, אם הרוב הוא שוקולד מברכים שהכל. אם הרוב קינואה, מברכים אדמה.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
388 צפיות -
מה מברך האוכל לימון כמו שהוא?
האוכל לימון בפני עצמו מברך על אכילתו שהכל, כיוון שאין רגילות כל כך לאכול אותו בצורה כזו להנאה. אם הלימון חמוץ מאוד עד שממש לא ראוי לאכילה, לא מברכים עליו.
לעמוד השאלההרב אורי ליפש
114 צפיות