
שאלות ותשובות
17 תוצאות
-
מאימתי מרבים בשמחת חודש אדר?
-
מי שלא שמע פרשת 'זכור' בשבת, מה עליו לעשות?
יכוון לצאת ידי חובתו בשמיעת פרשת "ויבוא עמלק" שקוראים ביום פורים.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
638 צפיות -
האם אפשר לקרוא פרשת זכור מתוך ספר תורה במקום שאין מנין?
מפני חשיבות זכור, אפשר, אך כמובן שבאם אפשרי יש לעשות מאמץ ללכת למקום שיש מנין ולשמוע שם את קריאת זכור.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
670 צפיות -
האם אשה חייבת בשמיעת קריאת פרשת "זכור" מספר התורה?
הדעה המקובלת בפוסקים היא שתבאנה הנשים לבית הכנסת לשמוע פרשת זכור, וכפי שעורר הרבי שנהגו נשי ישראל לבוא לבית-הכנסת; וכשאין הדבר מתאפשר תקרא קריאה זו מתוך החומש, ובנוסף תשתדל להשלים זאת בפורים ביום בשמיעת קריאת "ויבוא עמלק".
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
1810 צפיות -
האם יש עניין מיוחד לשמוע בשבת פרשת כי תצא את פסוקי פרשת "זכור" שבסוף הפרשה? מה דינו של מי שלא שמע פרשת "זכור" השנה?
גם למי ששמע פרשת "זכור" יש חשיבות בקריאה השבת, כחלק מהעניין התמידי שבזכרון עמלק, וכמובן כחלק ממצוות קריאת התורה. מי שלא שמע השנה קריאת פרשת "זכור" (ובפרט השנה, כאשר רבים שהו בבידוד בעקבות נגיף ה'קורונה') - ישתדל באופן מיוחד לשמוע את קריאת הפסוקים האלו, ויכוון לקיים את מצוות זכרון ומחיית זכר עמלק. מן הראוי להזכיר לבעל הקריאה שיכוון להוציא את המעוניינים בכך ידי חובה. חשוב להדגיש - כי מי שמחויב בבידוד השבת, לא יסכן את הבריאות של עצמו או של אחרים.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
368 צפיות -
האם אומרים תחנון בפורים קטן?
-
מי ששמע פרשת זכור אך לא התכוון בפירוש לצאת ידי חובה, האם יצא ידי חובה?
כיוון שהגיע לבית הכנסת בכדי לשמוע את הקריאה, אף אם לא התכוון בפירוש בעת השמיעה לצאת ידי חובה, יצא מחמת מחשבתו הראשונה כשהגיע לבית הכנסת.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
187 צפיות -
חולה קורונה המבודד ואינו יכול לשמוע קריאת שבת זכור, מה יעשה?
יכול לצאת ידי חובתו בשמיעת פרשת "ויבוא עמלק" שקוראים ביום פורים, ואם גם בפורים אינו יכול - יבוא בפרשת כי תצא בה קוראים "זכור", ויתכוון לצאת בשמיעתה ידי חובת מצות זכירת מעשה עמלק. בנוסף, עליו לקרוא בשבת זכור את פרשת זכור מתוך חומש, ולהקפיד על קריאה עם ניקוד וטעמי המקרא כמו בקריאת התורה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
444 צפיות -
מהם מנהגי פורים קטן?
אין אומרים תחנון בפורים קטן ובשושן פורים קטן, וכן במנחה שלפני כן – יום י"ג אדר א', בין בערי הפרזות ובין בירושלים. אך מותר לעשות מלאכה כרגיל. ולעניין אבלות ר"ל, כל דיני אבלות נוהגים בפורים קטן (ובשושן פורים קטן). בימים אלו אין מתענים, וכן חתן וכלה ביום החופה אינם מתענים, אלא מקדימים ומתענים ביום שלפניו – י"ג אדר א', והרוצה להתענות ביום החופה, יעשה כהוראת רב. יש להרבות קצת בסעודה ביום פורים קטן, "וטוב לב משתה תמיד", ושמחת פורים קטן צריכה להיות שמחה בטהרתה, כיוון שאינה מעורבת בעניין אחר כמו בפורים בו יש אף את קיום מצוות הפורים. מי שאמר בטעות בפורים קטן "ועל הניסים", אינו צריך לחזור ולהתפלל.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
870 צפיות -
מה יעשו ציבור שיש להם רק שני ספרי תורה כשמוציאים שלשה ספרי תורה (לקריאת משפטים, ר"ח אדר, שקלים)?
יקראו בס"ת ראשון ששה קרואים בפרשת משפטים כנ"ל. אחרי עליית הששי מניחים את ספר התורה השני על שולחן הקריאה ומגביהים את הספר הראשון. בס"ת השני יעלה השביעי לקריאה של ראש חודש, ולאחר מכן יגידו קדיש מיד ללא הפסק. אחרי הקדיש והגבהת ספר התורה השני לוקחים שוב את הספר הראשון למפטיר בפרשת שקלים. אחרי המפטיר מגביהים שוב את ספר-התורה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
349 צפיות -
מה צריך לכוון בעת שמיעת פרשת זכור?
הבעל קורא צריך לכוון להוציא את כל השומעים ידי חובת מצות זכירת מעשה עמלק, וכן כל השומעים צריכים לכוון לצאת בשמיעתם ידי חובת מצות זכירת מעשה עמלק.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
386 צפיות -
מהו סדר קריאת התורה בשבת ר"ח אדר?
מוציאים שלשה ספרי תורה, בס"ת ראשון קוראים ששה קרואים בפרשת השבוע, ולא מפסיקים ב"שביעי", אלא העולה ששי קורא עד סיום הפרשה. אחרי עליית הששי מניחים את ספר התורה השני על שולחן הקריאה ומגביהים את הספר הראשון. אין אומרים קדיש. לא יפתחו את הספר השני ולא יסירו את המפה עד שיגללו את הראשון. בס"ת שני עולה השביעי, וקוראים – מתוך הקריאה של ראש חודש – את קרבנות מוסף שבת וראש-חודש: מ"וביום השבת" עד "ונסכו". אחרי עליית השביעי – לפני הקדיש – מניחים את ספר התורה השלישי על שולחן הקריאה. אין להניח את הספר הראשון על שולחן הקריאה בזמן אמירת הקדיש. אומרים קדיש ומגביהים את הספר השני כאשר הספר השלישי מונח על שולחן הקריאה. לא יפתחו את הספר השלישי ולא יסירו את המפה עד שיגללו את השני. בס"ת שלישי עולה המפטיר, וקורא את פרשת שקלים (בתחילת פרשת כי תשא). מגביהים את הספר השלישי. וקוראים את הפטרת שבת שקלים, ולאחר סיום ההפטרה – לפני הברכות – מוסיפים פסוק ראשון ופסוקים אחרונים של הפטרת ראש חודש ("כה אמר ה' השמים כסאי"; "והיה מדי חודש"; "ויצאו וראו", וחוזרים שוב על הפסוק "והיה מדי חודש").
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
192 צפיות -
כשמוציאים שלשה ספרי תורה (לקריאת משפטים, ר"ח אדר, שקלים), מה יעשו ציבור שיש להם רק ספר אחד?
יקראו את שלוש הקריאות באותו הספר, ויקפידו שלא להפסיק (בגלילת הספר או בכל דבר) בין סיום עליית "שביעי" לקדיש, אלא מיד בסיום הקריאה וברכת התורה יאמר חצי קדיש. ומגביהים את הספר רק פעם אחת – אחרי הקריאה האחרונה (של מפטיר).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
191 צפיות -
האם מותר לאכול קודם שמיעת פרשת זכור?
כמנהגנו בכל יום, גם בשבת זו אוכלים לפני התפילה כמה שצריך בכדי שיהיה כח להתפלל (למרות שעדיין לא שמע קריאת פרשת זכור).
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
975 צפיות -
האם בז' אדר אומרים תחנון?
-
כיצד מרבים בשמחה בחודש אדר?
כיוון שהעיקר היא השמחה כל אדם ישמח את עצמו במה שמשמחו, כולל שמחה בעניני הרשות. והורה הרבי שלכל לראש צריכה להיות השמחה על-ידי הוספה ב"פיקודי ה' ישרים משמחי לב", לימוד-התורה, נגלה דתורה ובפרט פנימיות-התורה וקיום המצוות בהידור. ועל-ידי "מרבים-בשמחה" בתורה ומצוות, יתווסף גם ב"מרבים-בשמחה" בפשטות, גם בעניינים הגשמיים. ויש לשמח הן את עצמו והן את סביבתו, החל מבני-ביתו.
לעמוד השאלה1645 צפיות -
אישה עם ילדה בת שנה שקשה לה ללכת לבית הכנסת לשמוע פרשת זכור, מה יכולה לעשות?