
שאלות ותשובות
50 תוצאות
-
ספר תורה שנמצא פסול אחרי שקראו בו קריאת התורה, האם יצאו ידי-חובת קריאת התורה?
בדיעבד הקריאה שכבר קראו, נחשבת כקריאה ואין צורך לשוב ולקרוא שנית בתורה, כיון שיש דיעות שמותר לכתחילה לקרוא בספר תורה פסול, ואף שאין הלכה כמותם, בדיעבד כשכבר קרו בספר תורה כזה סומכים על שיטתם, ויצאו ידי חובה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
536 צפיות -
האם ניתן להעלות לתורה שני קרובי משפחה עליה אחר עליה?
אין להעלות אחים או אב ובנו אחד אחר השני (וי"א גם נכד עם אבי אביו). שאר קרובים אין בעיה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער טאלר
416 צפיות -
אם יש מניין ואין אף אחד שיודע לקרוא בתורה מה עושים?
בדיעבד אפשר לקרוא בלי טעמים, רק בתנאי שיקרא את המילים נכון, ולכן טוב שיהיה אדם עם חומש סמוך לו שישים לב שקרא כל מילה כראוי.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
350 צפיות -
ממתי ניתן לשמוע קריאת התורה בבוקר?
ניתן לקרוא מעלות השחר (אם אי אפשר לקרוא בתוך תפילת שחרית). ובשעת הדחק גם קודם עלות השחר.
לעמוד השאלההרב ישראל יצחק הלפרין
489 צפיות -
בקריאת התורה הבעל קורא דילג על מילה שלא משנה את המשמעות וכבר הכניסו את הספר האם צריך לחזור על הקריאה?
אם מדובר בשני חמישי או מנחה של שבת לא חוזרים, בשבת בבוקר חוזרים וקוראים פסוק זה עם עוד שני פסוקים בברכות.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
40 צפיות -
האם יש עניין שהעולה לתורה, לא יקרא את הקריאה שלו אף שיודע אותה היטב?
מנהגינו שהבעל קורא קורא עבור כולם, כיוון שלכתחילה צריך שקורא אחד יקרא את כל הקריאה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
443 צפיות -
בעל קורא שמסיבה כל שהיא נתקע ולא יכול להמשיך את הקריאה באמצע אחת העליות, האם הבעל קורא שמחליף אותו ממשיך מהאמצע מהמקום שעצר הקודם?
-
האם יש עניין שהעולה לתורה יקרא בתורה בעצמו את העליה שלו, במקום הבעל קורא?
הספרדים מקפידים על כך, מכיון שלשיטתם ה'בעל קורא' זה רק בדיעבד כשהעולה לא יודע לקרוא. אצל חב"ד והאשכנזים מלכתחילה קורא הבעל קורא לכולם כדי שלא לחלק בין עולה לעולה ולא לבייש את מי שאינו יודע לקרוא.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
623 צפיות -
האם זה נכון שצריך לעמוד בקריאת התורה אם אין הגבהה לבימת הקריאה?
כל זמן שספר התורה מונח על בימת הקריאה לא צריך לעמוד, יש מקפידים לעמוד בכל קריאת התורה, ללא קשר להגבהת הבימה, ויש הנוהגים כדבריכם, לחלק בין כאשר יש הגבהה לבימה וכאשר אין.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
609 צפיות -
לא שמענו קריאת התורה בשחרית וכבר התפללנו מנחה האם אפשר להוציא ספר תורה רק לשם הקריאה בלי מנחה?
-
האם נכון להעלות לתורה מי שאביו נכרי ואמו יהודיה, ואם כן כיצד יש לקרוא לו לעלות?
-
כאשר מוציאים ומחזירים את ספר התורה לקריאה, מאיזה כיוון הולכים לבימה?
הולכים תמיד הן בהוצאת הספר והן בהחזרת הספר דרך ימין.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
162 צפיות -
האם יש בעיה שאב ובנו יעשו הגבהה וגלילה בספר תורה אחד?
כאשר מזכירים את שמם כגון שעושים מי שברך למגביה ולגולל - יש בכך בעיה, אם לא מזכירים את שמם אפשר שיעשו הגבהה וגלילה יחד.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
542 צפיות -
האם יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהוא טועה?
יש לתקן את הבעל קורא בכל טעות שהחסיר אות או מילה, וכן בכל טעות שמשמעות המילה השתנתה בעקבות הטעות. בטעות אחרת אין לתקן, אלא שכדאי לאחר הקריאה לומר לו - בכדי שידע לפעם הבאה. בכל מקרה יש להיזהר לעשות זאת בצורה נעימה וללא הלבנת פנים חלילה. אמנם הצמח צדק היה נהוג לעצור את הבעל קורא ולתקן אותו אפילו על טעות בטעמי המקרא במקומות שלא משנים את משמעות הדברים, אך כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב וכ"ק אדמו"ר מוהריי"צ לא נהגו להתערב בענינים הקשורים עם ניהול בית הכנסת, ואף לא הורו לתקן את הבעל קורא ולדקדק אתו, וכן הוא מנהג הרבי.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
657 צפיות -
האם אפשר לעלות לתורה סבא מיד אחרי נכדו?
נכד שהוא בן ביתו אין שום בעיה ומותר לכתחילה, נכד שהוא בן בנו מעיקר הדין מותר אבל יש מחמירים.
לעמוד השאלההרב מנחם ללום
723 צפיות -
כמה אנשים שלא שמעו קריאת התורה צריכים כדי לקרוא שוב בתורה?
אפשר לעשות מנין נוסף רק במידה וישנם לפחות שישה אנשים למעלה מגיל מצוות שלא שמעו קריאת התורה, ועוד ארבעה אנשים שנוכחים במקום ועונים על הברכות. כל העשרה צריכים להיות נוכחים במקום עד אחר סיום ברכות ההפטרה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
354 צפיות -
האם ניתן לקרוא יחד עם הבעל קורא בקריאת התורה?
אין לקרוא יחד עם הבעל קורא, יש לשמוע את הקריאה מהבעל קורא, למעט העולה לתורה שקורא בלחש יחד עם הבעל קורא.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
628 צפיות -
האם בקריאת התורה צריך לקרוא מתוך החומש יחד עם הבעל קורא?
בשמיעת קריאת התורה דוקא אין לקרוא מהחומש. צריך רק לשמוע מבעל הקורא, שקורא מתוך ספר תורה. כמובן שכדאי לעקוב בעיניים מתוך חומש, כך קל יותר להקשיב.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הלפרין
94 צפיות -
הבעל קורא אצלנו בשבת (פרשת כי תבוא) הוא לוי, מה עושים לגבי העליה של הקללות בפרשה?
כאשר הבעל קורא הוא לוי ואין אפשרות למצוא בעל קורא אחר לפחות לשישי יש שתי עצות או שהגבאי (או אחד מהקהל שסיכמו איתו מראש) יעלה מעצמו, או שיעשו את שישי למפטיר, אך זה פחות מומלץ.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
373 צפיות -
אם לא שמעתי מילה אחת בקריאת התורה, צריך לשמוע שוב הכל מהתחלה?
זהו נושא ארוך מאוד, שתלוי בחובת יחיד בשמיעת קריאת התורה, ונכתב כבר רבות בנושא זה. ולמעשה, אם תמצא מנין לקראת התורה אחרי קריאה זו, תשמע את העליה שבו החסרת מילה, ואם טורח לשמוע במנין אחר או שלא ניתן, יסתמך על הדעות שקריאת התורה היא חובת ציבור, ובפרט שכך לומד הצמח צדק.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
837 צפיות -
האם יש עניין לעמוד בקריאת התורה?
יש כאלו דעות בהלכה, למעשה הרבי מלך המשיח נהג בעבר לעמוד בשעת קריאת התורה, אך משנת תשל"ח השתנה המנהג והרבי החל לשבת בקריאת התורה.
לעמוד השאלההרב שלום דובער יהושע ליפש
621 צפיות -
האם יש עניין לעלות לתורה פעם בחודש?
-
אני מתפלל בהברה אשכנזית, האם יש בעיה לשמוע קריאת התורה בהברה ספרדית?
-
האם מותר לבעל קורא לקרוא בתורה כשהוא מרכיב משקפיים?
-
האם יש עניין בהגבהת התורה להתקרב לספר תורה, על מנת לראות את האותיות?
יש בזה עניין שיתקרב כדי שיוכל לראות את הכתוב בספר תורה (אך כמובן יש לשים לב שזה לא מפריע לסדר ולאנשים אחרים).
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
959 צפיות -
האם העולה לתורה לעליית חזק, אומר חזק חזק ונתחזק?
בזמן סיום כל אחד מחמישה חומשי תורה המנהג שכל הקהל עומד בקריאת הפסוק האחרון ובסיומו אומרים חזק חזק ונתחזק. לגבי העולה לתורה יש שכתבו שלא יאמר חזק חזק ונתחזק מפני חשש הפסק בין הקריאה בתורה לברכה, אמנם כ"ק אד"ש כותב שאין לחשוש לכך וגם העולה יאמר חזק חזק ונתחזק.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
776 צפיות -
האם יש מניעה לעלות לתורה אדם שכבר התפלל במנין אחר?
אין מניעה לעלות אדם שהתפלל במנין אחר, ואפילן אם עלה שם לתורה יכול לעלות פעם שניה במנין זה.
לעמוד השאלההרב דניאל לנאו
655 צפיות -
האם מותר לנער בר מצווה לעלות לתורה פעמיים באותו יום, גם בבית הכנסת וגם בכותל?
-
כשאין כהן בבית כנסת האם יש עניין להעלות לוי במקום כהן?
אכן, טוב להעלות את הלוי אם הוא שווה לישראל בחכמה או יותר ממנו, אף על פי שאין חיוב בדבר, והעושה כן מאריך ימים.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
322 צפיות -
כאשר הגיעו בקריאת התורה לעליית המפטיר שמו לב שכל האנשים שיכולים לקרוא הפטרה כבר עלו לתורה, מה אפשר לעשות?
כשאין אדם שלא עלה ויודע לקרוא הפטרה, יכול לעלות שוב למפטיר גם אחד שכבר עלה בעליה אחרת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
324 צפיות -
האם מותר לאב לעלות שביעי ולבן לעלות אחריו למפטיר?
לא, אלא אם כן זה זמן שמוציאים שני ספרי תורה, וכאשר למפטיר זה ספר תורה אחר מהשביעי מותר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
349 צפיות -
מי שנוהג לקרוא בתורה בסוכות קריאה של יומיים גם בארץ ישראל, האם גם במוסף עליו לומר קורבנות של יומיים?
הן בקריאה של 'רביעי' והן במוסף - אומרים רק את של אותו היום. הכוונה בקריה"ת, היא לקרוא לג' העולים בשלשה ימים שונים, ולא רק יומיים, ואילו ברביעי ובמוסף - בחו"ל קוראים יומיים משום ספקא דיומא, ובא"י אין לכך מקום.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
81 צפיות -
האם אדם עיוור יכול לעלות לתורה?
כתב השו"ע שסומא אינו עולה. אמנם הרמ"א כתב שם בשם המהרי"ל שנהגו כעת להעלותו (הטעם כיון שלדעת הרמ"א אין העולה מקריא לעם אלא יש בעל קורא). וכן דעת 'האשכול' ושו"ת משאת בנימין סימן סב וכן כתב בשערי אפרים, ובספר החיים (הרב חיים פלאג'י סימן יא).
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
312 צפיות -
האם חרש יכול לעלות לתורה?
-
האם מותר לאדם לעלות לתורה בשבת פעמיים, בשני מניינים שונים?
אין מניעה לעלות אדם שהתפלל במנין אחר, וגם אם עלה לתורה יכול לעלות פעם שניה במנין זה.
לעמוד השאלההרב שמעון פרבר
493 צפיות -
האם אילם יכול להשלים מנין? והאם אפשר להעלות אותו לתורה?
בנוגע למנין – אפשר, באם הוא שומע. ורק לחזרת הש״ץ יהיה בעיה, בגלל שצריך תשעה שומעים ועונים, אך לשאר חלקי התפילה אין שום בעיה. בנוגע לעליה לתורה - אין להעלותו. יש המקילין, אך לא כדאי להעלותו.
לעמוד השאלההרב מיכאל שלמה אבישיד
242 צפיות -
האם לבעל קורא בימי שני וחמישי מותר לקרוא בתורה ללא תפילין?
-
כשעונים ל'ברכו' מפי העולה לתורה, האם צריכים לעמוד?
בעת עניית ברוך ה' המבורך על אמירת ברכו של העולה לתורה יש לבצע קימה קלה.
לעמוד השאלההרב שרגא נתן דהן
451 צפיות -
קראו לכהן לעלות לתורה בשמו, והתברר שכבר לא נמצא בבית הכנסת, ואין כהן אחר, מה עושים?
-
האם אבל בימי השבעה עולה לתורה בימי חול?
אינו עולה, אלא אם כן הוא כהן ואין כהן אחר מבלעדיו - שאז יכול לעלות.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
559 צפיות -
לא הספקתי לומר ויהי בנסוע בזמן פתיחת הארון, עד מתי אפשר עדיין לומר?
-
האם מותר לענות ברוך הוא וברוך שמו בברכת ההפטרה בשבת?
-
עקב הגבלות המגפה, מקום שבו יש הסגר מלא ואסור לצאת מהבית, ישנו מניין שבו כל אחד יוצא למרפסת וכך משלימים למניין ומתפללים יחד. לאחת החצרות יביאו ספר תורה אך לאור המצב הנ"ל, רק מי שיהיה סמוך לספר תורה יוכל לעלות, ונוצר מצב בו יהיו חייבים להעלות אב ובנו, האם אפשר שיעלו זה אחר זה או שאי אפשר?איך נכון לנהוג במקרה כזה.?
מן הסתם מדובר כאשר חייבים להעלות אותם זה אחר זה בלי אחר שיפסיק. במקרה זה ולאור שעת הדחק הגדולה, ניתן לפענ"ד לסמוך על הדעות שמתירות זאת, עדיף בכזה מקרה שלא לקרוא לאף אחד מהעולים לתורה בשמו (כפי שנראה הרי לא נמצאים בבית כנסת שיש בו בימה וגבאי וכו' כך שזה לא יהיה כל כך ניכר)
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
864 צפיות -
האם גר שאביו יהודי כשעולה לתורה קוראים לו בשם אביו או בשם אברהם אבינו?
מן הדין כשהבן מתגייר האב כבר אינו נחשב לאביו ולכן יש להעלותו לתורה ולומר בן אברהם אבינו, ואם מתבייש אפשר לומר בן אברהם.
לעמוד השאלההרב נתנאל לייב
594 צפיות -
האם מותר להתפלל, או לדבר בין גברא לגברא?
-
אני בשליחות ואין אצלנו מנין בשבתות, האם אפשר להוציא ספר תורה ולקרוא בו?
-
אם קראו בקריאת התורה של הושענא רבא בעליית שלישי את פסוקי "ביום השביעי" ובעליית רביעי את פסוקי "ביום השישי", להיפך מהנדרש, וכבר אמרו את הקדיש שלאחר הקריאה, האם צריך לחזור ולקרוא קריאת התורה?
-
מה עושים לגבי קריאת התורה כאשר יש מניין אך אין ספר תורה, ומה עושים כאשר יש ספר תורה, אך לא התקבץ מנין?
במצב הנוכחי, כאשר אין ספר תורה - כתבו הפוסקים שיקראו מתוך חומש, ויקראו זאת באופן שאחד קורא בקול והשאר מקשיבים. (חשוב לציין שהדבר אינו שייך במניין קבוע שאין להם ס"ת, אלא רק במצב זמני). לגבי מקום שיש בו ס"ת, והתקבצו אנשים אך לא מניין - יכולים לקרוא מתוך הס"ת, אך בלי ברכות.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1128 צפיות -
באם ישנם בבית הכנסת שני כהנים ואין לוי, האם יש עדיפות לכהן שעלה ראשון שיעלה במקום לוי או שניתן לקרוא לכהן השני לעלות לוי?
-
בפתיחת הארון לאיזה צד מזיזים את הפרוכת?