
שאלות ותשובות
46 תוצאות
-
האם מותר שעל השופר יהיה מדבקה של שם וכדומה?
-
האם נכון לתקוע בשופר לבני נח בחודש אלול?
לא בתור המנהג לתקוע באלול המובא בשולחן ערוך. אפשר לתקוע להם בתור הדגמה לשם האדרת כבודה של תורה בעיניהם.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
518 צפיות -
אני שליח בחו"ל, והחרימו לי שופר במעבר הגבול, הדרך היחידה להשיג כעת שופר היא, לשלוח עם חברת משלוחים ממדינה אחרת אבל זה יגיע בשבת, האם זה מותר?
-
מוכרים בשוק שופר שתוקע טוב במחיר זול, אבל בלי הכשר כל שהוא, האם צריך הכשר לשופר?
כדאי לקנות עם הכשר כדי לדעת שזה באמת מ'איל', וכן שלא הדביקו חלקים בחום וכדו'.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
530 צפיות -
האם מותר לתקוע ולשמוע שופר של חודש אלול כשהוא מיושב?
-
לא שמעתי היום שופר כפי המנהג שכל יום בחודש אלול תוקעים בשופר. אפשר לתקוע עכשיו, בלילה?
יש עניין שלא לתקוע בלילה, ובכל אופן זה לא יעזור להיום, כי הלילה שייך למחר. להבא תקפיד לשמוע ותזכה בזה גם יהודים נוספים. במקרה שעוד לא הגיע הלילה, ניתן להשלים גם אחרי תפילת מנחה.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
694 צפיות -
האם יש ענין בתקיעת שופר בחודש אלול אחרי שקיעה לפני צאת הכוכבים?
-
שופר מבריק שלא ידוע אם שמו חומר הברקה, האם חוששים שזה חציצה?
אקדים בקצרה: מעיקר הדין אסור שתהיה חציצה בין פיו של התוקע לשופר, לכן כל צבע שיש בו ממשות מהווה חציצה, וכן צבע ממשי מהווה תוספת על גוף השופר ויש חשש שגורם לשינוי קול התקיעה הבוקע מן השופר. שופר שיש לו הכשר טוב, וודאי שפיקחו על כך שלא קיימת בעיה זו. ההברקה של השופרות המצויים אינה נעשית ע"י צבע, אלא באמצעות מברשות שיוף והברקה מיוחדות, כך שהשופר מבריק מעצו ואינו נחשב לחציצה. אמנם אם צבעו את השופר בלקה אסור לתקוע בו, הן מחמת החציצה הנ"ל והן מחשש שמא תוספת הצבע שעל השופר גורמת לשינוי קול התקיעה.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
590 צפיות -
אני עיוור מלידה, האם אני יכול לתקוע בשופר בראש השנה להוציא ידי חובה את אישתי?
-
האם מותר בזמן התקיעות להתפלל ולבקש בקשות?
בזמן התקיעות צריך להקשיב ולשמוע ולצאת ידי חובת היום בשופר. לתפילות ובקשות יש זמן לפני ואחרי.
לעמוד השאלההרב שלמה יצחק פראנק
330 צפיות -
אמא לתינוקות - לאיזו תפילות חייבת להגיע לבית כנסת בימי ראש השנה?
אין חובה על אשה להגיע לתפילות במה שבאפשרותך להגיע תגיעי, כמובן שאת צריכה לשמוע תקיעות שופר ולכן כדאי להגיע לפני תפילת מוסף לתקיעת שופר לבית הכנסת.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
425 צפיות -
האם בתקיעת שופר 'תשר"ת' צריך לעשות את השברים ותרועה בנשימה אחת או שתיים?
בתקיעות שלפני מוסף בלי נשימה וכן במבצעים. בתקיעות שבמוסף ואחרי זה בהפסק נשימה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
318 צפיות -
האם נשים צריכות לשמוע תקיעת שופר בכל יום בחודש אלול?
-
האם יש עניין לשמוע תקיעת שופר בציבור בחודש אלול?
ראוי לשמוע את התקיעות בימי אלול עם המניין - בציבור, על כן כדאי שלא לצאת מבית הכנסת עד גמר התקיעות שאחרי התפילה - ולא לסמוך על התקיעות שעתיד לתקוע לבני ביתו בבית.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
1117 צפיות -
האם בקביעות של' מנחם אב חל בשבת, יש עניין של 'תוקעין להתלמד' ביום שישי?
-
מה סדר התקיעות באלול לפי מנהגנו?
-
האם ילד שעוד חודש בר מצוה יכול לתקוע לאנשים בשופר בחודש אלול (כיון שזהו מנהג ולא מצוה מהתורה)?
-
האם בחודש אלול בסדר תשר"ת תוקעים את השברים והתרועה בנשימה אחת או שתיים?
-
אני רוצה לקנות שופר. האם השופר של חב"ד שונה או שמקפידים על משהו מיוחד?
-
האם יש לעמוד בשעת שמיעת התקיעות בחודש אלול?
-
בתפילת מוסף של ראש השנה, אם התחילו התקיעות ועדיין לא הגעתי למקום התקיעות בתפילה כיצד עלי לנהוג?
-
בתקיעת שופר אפשר בתרועה לתקוע בצורה איטית שאוכל לספור תשעה?
כל זמן שזה בנשימה אחת, אפשר לחכות בין קול אחד לשני. אבל יותר טוב לעשות הרבה יותר מ9, כי אין הגבלה למספר התרועות.
לעמוד השאלההרב מנחם כהן
333 צפיות -
מהו הטעם שתוקעים בר"ה לאחר תהילים שוב את כל הסדר של ל' קולות?
בשו"ע אדה"ז מביא שיש התוקעים לאחר התפילה תקיעה גדולה כדי לערבב את השטן, ובמחזור מובא טעם זה כטעם עבור תקיעת כל הל' קולות, ובשו"ע שם מוסיף טעם נוסף לתקיעת כל הל' קולות "לפי שחוששים שמא מקצת הציבור לא שמעו כל התקיעות כראוי וכהוגן ויצאו בשמיעת תקיעות אלו", וע"כ מנהג חב"ד לנהוג בתקיעות אלו כבתקיעות מיושב.
לעמוד השאלההרב יוסף יצחק זלמנוב
218 צפיות -
האם כשאין ברירה ניתן לצאת ידי חובה בתקיעת שופר בליל ראש השנה?
-
האם מותר לתקוע בשופר בחודש אלול, כשאוחז בפסוקי דזמרה, ובברכות ק"ש?
אם אין מישהו אחר - מותר, מאחר ואין זו הפסקה בדיבור, ויש כאן דבר שבקדושה.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
681 צפיות -
נפל לי שופר על הרצפה, ולא נשבר או נסדק, השופר כשר?
-
האם גם המתפלל ביחיד ישמע תקיעת שופר בחודש אלול?
-
האם ניתן לשמוע את התקיעות דחודש אלול דרך טלפון?
לא מקיימים בכך את המנהג של שמיעת התקיעות, אך באם אין אפשרות אחרת, יש בזה עניין.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
1320 צפיות -
האם ניתן לתקוע בשופר בלילה בחודש אלול?
הטעם שאין תוקעים בלילה הוא מפני שאז מדת הדין שולטת ולכן אף להתלמד אין לתקוע בלילה.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
2089 צפיות -
האם יש עניין בחודש אלול לתקוע בשופר לאנשים במבצעים?
בפשטות יש עניין, וכפי שנהוג לתקוע גם במנחה בתורת תשלומים למי שלא שמע בבוקר, כך שיש עניין שאפילו יחידים ישמעו תקיעת שופר.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
2245 צפיות -
האם מותר להתפלל לבד בבית בראש השנה?
ראוי להתפלל בציבור, אם מדובר בחולי או אונס אחר יש היתר רק יש לזכור לשמוע תקיעות. את התקיעות ותפלת מוסף יש להתפלל 3 שעות זמניות אחר הזריחה, וכן את התקיעות יש לעשות לאחר זמן זה, וטוב לשמוע את התקיעות לפני מוסף. כמו כן יש לזכור שביחיד אין תוקעים בתפלת מוסף שחז"ל תקנו תקיעות אלו רק בציבור.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
242 צפיות -
האם אשה מחויבת לשמוע שופר בבית הכנסת בתפילת ראש השנה, או שאפשר לתקוע לה בשופר בבית?
נשים אינן חייבות בתק"ש מעיקר הדין, כך שבוודאי מספיק שמישהו יתקע עבורה בבית.
לעמוד השאלההרב שלמה הלפרן
284 צפיות -
במניינים לתפילה ותקיעת שופר המתקיימים בחניונים וחדרי מדרגות שיש בהם הד או הפרעות אקוסטיות, האם השומעים את התקיעות מבחוץ יוצאים ידי חובה?
כאשר החניון או חדר המדרגות מחוץ לקרקע, והתוקע נמצא מבחוץ והשומעים בפנים או להפך – השומעים יוצאים ידי חובתם כאשר ברור להם ששמעו קול שופר ולא הד. בחניון קרקעי או מרתף ומקלט שתחת הקרקע יכולות להתעורר שאלות השייכות לדין "התוקע לתוך הבור", ושמיעת "קול הברה", ולכן יש להקפיד שהתוקע והשומעים יהיו שניהם בפנים או בחוץ, ואם לא - יתכן שלא יצאו ידי חובה.
לעמוד השאלהמכון הלכה חב"ד
383 צפיות -
האם בשנת אבל אפשר לתקוע בר"ה את התקיעות שבתפלת לחש ושל החזרה (לא את התקיעות הראשונות שמברכים עליהם)?
-
על מה צריך להקפיד בעיקר כשיוצאים למבצע שופר?
אכתוב כאן את עיקרי העניינים, ליתר הרחבה ראה בספר הלכה למעשה תשרי (מהדורת תש"פ, סוף פ"ז): א. זמן מצות שופר: מצות תקיעת שופר הינה בכל היום עד צאת הכוכבים. אמנם משעת השקיעה ואילך שהוא ספק לילה, יתקע בלא ברכה. ב. הברכה: כאשר התוקע כבר יצא ידי חובתו, לכתחילה יברך האדם היוצא בתקיעה זו ידי חובתו. באם ישנם כמה אנשים – אחד יברך בקול ויוציא את כולם ידי חובה. במקרה שאין השומע יודע לברך – יאמר אתו את הברכה מילה במילה. אך באם אין השומע יכול לומר את הברכה בעצמו ואינו מצליח לחזור על הברכה כראוי אחרי התוקע, יכול התוקע לברך, גם אם התוקע יצא כבר ידי חובתו. והשומע יענה 'אמן'. ג. נשים: נשים יכולות לברך כאשר הן שומעות תקיעת שופר. אך התוקע אינו יכול לברך עבורן באם יצא כבר ידי חובתו – אלא הן יברכו לעצמן. באם אינן מעוניינות לברך, יתקע עבורן ללא ברכה. ד. מספר התקיעות והלכותיהן: חיוב השמיעה הוא 30 קולות (תשר"ת שלוש פעמים, תש"ת שלוש פעמים ותר"ת שלוש פעמים). בתקיעת 'תשר"ת', צריך שהשברים והתרועה יהיו בנשימה אחת, כמו ב'תקיעות מיושב'. בעת 'מבצע שופר' יש לשים לב, אשר גם כאשר השומעים ממהרים – התקיעות נעשות כהלכה. ובעיקר יש להשגיח, אשר: א) אורך התקיעות הוא כפי ההלכה. ב) יש הפסק של נשימה בין כל תקיעה ותקיעה. כשאי אפשר כלל לתקוע 30 קולות, יתקע 10 קולות (תשר"ת תש"ת תר"ת) ללא ברכה.
לעמוד השאלההרב שמואל מקמל
743 צפיות -
כאשר גמרו את תפילת נעילה בבין השמשות, האם ניתן אז לתקוע בשופר, או שמא צריך לחכות לצאת הכוכבים?
מעיקר הדין ניתן לתקוע בבין השמשות, אך כאשר קרה מקרה כזה במניין הרבי, הורה הרבי להאריך בניגון אבינו מלכינו כדי שתהיה התקיעה לאחר צאת הכוכבים, כמו כן, מאחר ואנשים רבים סומכים על התקיעה ומסיימים מיד אחריה את הצום – לכן, יש להיזהר בכל מקום שלא לתקוע לפני 'צאת הכוכבים'.
לעמוד השאלההרב פנחס קדיש
272 צפיות -
מצאתי בשופר שלי בקצה הרחב שלו סדק באורך של כס"מ או 8 מ"מ, האם הוא כשר לתקוע בו? האם זה פוסל?
אם הסדק נמצא ומתפשט מסוף השופר בצד הרחב (לכיוון הצד הצר), אין לתקוע בו לכתחילה (אלא א"כ אין שופר טוב ממנו) ובדיעבד כשר.
לעמוד השאלההרב אייל פלד
604 צפיות -
אני תוקע בשופר בראש השנה, אני שמאלי. ורגיל לתקוע בצד שמאל, בצד ימין כמעט ולא מצליח לתקוע. האם זה חשוב לנסות להתרגל לתקוע בצד ימין?
אם אפשר יש עניין שתתקע בימין, אך באם זה קשה ומפריע לאיכות התקיעה אין צורך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
290 צפיות -
כדי לברך שהחיינו בתקיעות ביום ב' דר"ה, מה יותר טוב בגד חדש או פרי חדש?
-
"בעל תוקע" קבוע, האם יוכל לשמש כ"בעל תוקע" גם בשנת אבלו?
כיוון שיש לו קביעות של כמה שנים לתקוע, יכול לתקוע גם בשנת האבל, וכן נהגו כ"ק אדמו"ר הרש"ב וכ"ק אדמו"ר הריי"צ כשהיו בשנת אבל.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל הראל
939 צפיות -
נער שנעשה בר מצוה ביום א' דר"ה. האם יכול להוציא יהודים ידי חובת תקיעת שופר?
-
האם יש בעיה בראש השנה לתקוע בשופר בשעות הבוקר למי שמתפלל ביחיד?
בשלוש שעות הראשונות הקב"ה עוסק בתורה שנקרא אמת, ולכן הוא דן את העולם לפי האמת ואינו עושה לפנים משורת הדין, לכן אין לתקוע בשופר ולהתפלל מוסף בשעות הללו ביחידות. אבל אם יודע שיש ציבור של יהודים שמתפללים מוסף באותה שעה (שלוש שעות הראשונות), יכול להתפלל כיון שזה יצטרף לתפילת הרבים. כמובן שאדם חולה או שמכל סיבה אחרת יש לו אפשרות לשמוע שופר רק בשעות הללו ישמע ולא יפסיד את המצווה.
לעמוד השאלההרב מענדל נאטיק
65 צפיות -
אני משמש כחזן בראש השנה, ומאוד קשה לי לתפקד אם אני לא אוכל בבוקר. לפחות משהו קטן. האם מותר לי לאכול לפני התפילה והתקיעות?
-
האם הבעל תוקע צריך ללבוש בגד חדש, בעת התקיעות ביום השני של ראש השנה, כשהיום הראשון חל בשבת?
הבעל תוקע מברך שהחיינו בעת התקיעות גם ביום השני של ראש השנה, ולכן לכתחילה ילבש התוקע בגד חדש ויהיה עליו בשעת ברכת שהחיינו. ואם חל יום ראשון בשבת שלא תקעו בו בשופר, אינו צריך ללבוש בגד חדש בשעת תקיעות יום שני כיון שלא בירך עדיין שהחיינו על השופר.
לעמוד השאלההרב מנחם מענדל ויינר
80 צפיות -
האם לנשים מותר לאכול לפני תקיעת שופר בראש השנה?
אם קשה להן להמתין יכולות לאכול, מכיון שאינן חייבות מן הדין בתקיעת שופר.
לעמוד השאלההרב אברהם הרוניין
672 צפיות -
האם מותר לאכול בבוקר ראש השנה לפני התפילה או שחייבים לחכות לתקיעות?
אין לאכול לפני תקיעות, אלא אם כן ממש זקוקים לכך כדי להתפלל, אך יש לאכול בצנעה שלא ילמדו ממנו אחרים להקל בכך.
לעמוד השאלההרב משה קורנווייץ
328 צפיות